Tajusitko lapsena Viisikko-kirkoista
Että se Paulahan oli transsukupuolinen? Halusi itseään kutsuttavan Pauliksi, oli huono ryhti, parransänki ja möreä ääni. Veti laardia naamaan ja huuhtoi sen alas inkiväärioluella.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Pauli oli mun sankari Tim-koiransa kanssa. Pauli halusi olla poika ja se oli ihan OK. Pauli lienee niitä harvoja naispuolisia fiktiivisiä henkilöhahmoja, joihin samastuin penskana. Kaikki muut olivat miespuolisia.
Länkkäreissä samastuin inkkareihin. Leikeissä halusin olla aina intiaani, ja sieltä lienee peräisin kiinnostus jousiammuntaan - harrastan sitä vieläkin. Toinen lapsuuden TV:n innoittama leikki oli tietysti kuulennot, samastuin (mies)kosmonautteihin. Edelleen harrastan tähtitiedettä.
En samaistunut esim. länkkäreissä esiintyneisiin naisiin, koska he olivat lapsen mielestä niin stanan tylsiä. Ja kappas, aikuisena yliopistossa törmään toiseuden käsitteeseen ja tottahan se on. Klassisessa hollywood-länkkärissä nainen edustaa passiivisuutta, objektia, jota pysähdytään pällistelemään esineenä, arvostellaan ulkonäköä ja pantavuutta, ehkä se jopa sanoo jotain, mut ei sillä ole väliä, ja kun nainen poistuu kuvasta, jatkuu toiminta. Lapsikin tämän ymmärsi, eikä halunnut olla/ei tuntenut itselleen sopivaksi tätä naiskuvaa. Lapsen sanoin: tylsiä ovat, mä haluun ratsastaa preerialla, ampua jousella tai aseella ja juoda viskiä tai muuta tulilientä.
Mutta tuleeko siinä sivussa mukana oman sukupuolen vähättely tai halveksunta? Kun ei ole positiivista, aktiivista naiskuvaa? Tämäkö luo 'hyviä jätkiä' ym noloja tapauksia? No itse en naisia tai naiseuttani vähättele, mutta en myöskään epäile, etteikö näin joillekin naisille ole käynyt.
Mutta eihän asia edes ole niin että naispuoliset olisivat säännöllisesti olleet aina passiivisia objekteja lastenkirjoissa. Itse samaistuin Tiina- ja Lotta -sarjoihin, mutta myös Tex Willeriin ja Tarzaniin.
Vierailija kirjoitti:
Pauli jutun tajusin muksunakin jo. Mä olen ne kaikki kahlannut läpi, että toisinaan ärsytti se eväiden listaus. Fillareilla menivät paikasta toiseen ja pienet nyssäkät vaan mukanaan. Silti sitä evästä riitti koko komppanjalle. Ei ollut puutetta ei. Myös se ketutti, kun ne tytöt oli aina ruokavastaavia, eikä Paula/i osallistunut, koska hän halusi olla poika, eikä tyttöjutut kiinnosta. Eikö transkikkeleitä kiinnosta elossa olo?
Siihen aikaan oli melkolailla eroteltu naisten ja miesten työt.
Heillä oli aina mukanaan hedelmäkakkua ja luulin lapsena, että kyse oli täytekakusta, jonka päällä oli tölkkipersikoita. Olin järkyttynyt ymmärtäessäni myöhemmin, että kyse on saippualta maistuvasta kuivakakusta. :D
Paulin parransänki oli koominen kommentti. Tyttöjä pidettiin siihen historiallliseen aikaan avustajina ja apulaisina. Paula tiesi, osasi ja ratkaisi - kuten nykynaisetkin. Eikä jäänyt nyyhkimään miehiltä (tai ns. kilttimiehiltä) apua.
Misogyniaa. Hän oli jäänyt peniskateuteen kehityksessään, samaistui isään eikä äitiin. Ei hyväksynyt varhaisteinin muutoksia vaan halusi olla sukupuoleton. Naiseuden merkit uhkasivat hänen kaikkivoipaisuuttaan.
Onhan Neiti Etsivässäkin se Paulan kaveri, George, joka oli poikamainen, vaikka olikin siis tyttö. En kyllä hirveästi ajatellut siitä mitään, koska olin nuorena itsekin tosi poikamainen.
Ei suomennoksissa Paulilla ollut mitään parransänkeä. Ja joo, saattoi toki olla trans mutta tytöille poikamaisuus sallitaan helpommin kuin toisin päin.
Hahaa - ja kaikki johtuu vain huonoista suomennoksista.
Ei oo harvinaista, että tytöt on rasavillejä eikä niin hienohelmoja. Vain puolet tytöistä on hienohelmoja.
Vierailija kirjoitti:
Misogyniaa. Hän oli jäänyt peniskateuteen kehityksessään, samaistui isään eikä äitiin. Ei hyväksynyt varhaisteinin muutoksia vaan halusi olla sukupuoleton. Naiseuden merkit uhkasivat hänen kaikkivoipaisuuttaan.
Kuin minun teinivuoteni.
Eikö sen kaikissa sarjoissa ollut kiintiökoira ja kiintiöpoikatyttö?
Kyllä Pyhän Viisikon kirkko Pyhän Kolminaisuuden kirkon peittoaa 5-3
Feministien propagandaa pikkutytöille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen Paula? Hahmojen nimet ovat Timmy, Anne, George, Dick ja Julian.
Viisikon jäseniä ovat sisarukset Leo, Dick ja Anne sekä heidän serkkunsa Pauli – poikatyttö, jonka oikea nimi on Paula, mutta hän haluaa, että häntä kutsutaan Pauliksi – ja hänen koiransa Tim, joka on lyhenne Timmystä.
Paula kadehti Dickiä koska olisi halunnut sellaisen itselleen.
Neiti Etsivä Paula Drew oli alunperin Nancy Drew :D
Löytyykö mistään netistä niitä alkuperäisiä tv-jaksoja?
Eikä ollut, vaan feministi. Pauli kapinoi perinteistä, stereotyypillistä naisen roolia vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Minunkin 1920-luvulla syntynyt isoäitini piti noin 14-vuotiaana koulukuvassa kravattia ja lyhyttä polkkatukkaa. Halusi häivyttää sukupuolta. Eikä todellakaan koskaan ollut mikään transvestiitti vaan aivan tavallinen äiti, rouva ja emäntä!
14-vuotias äiti, rouva ja emäntä.
Paula/I oli poikatyttö, ei trans.
En kyllä kirjoista tajunnut parransänkeä. Täysin uusi tieto minullekkin siis. Jumallehan tuommoset sekasikiöt ovat kauhistus.