Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesän juhliin kutsutut laktoosikot, laihduttajat, lihottajat, keliaakikot, diabeetikot, kasvissyöjät, kalansyöjät, lihansyöjät

Vierailija
10.04.2016 |

tarjoilemme sitä, mikä on juhlan sankarin mieleistä. Toki yritämme ottaa huomioon tiedossa olevat rajoitukset ja tuotteet nykymuodin mukaisesti kaikki laktoosittomia. Kaikki muu on sitten sankarin toiveen mukaista ja sellaista, mihin meillä on varaa ja mitä osaamme laittaa. Jokainen prinsessa, jolle tämä ei käy, voi sitten jäädä kotiin. Jos päätät tulla juhliin, ota juhlamieli mukaan :) Voit jäädä kotiinkin ellet arvosta juhlan sankaria ja juhlan järjestäjiä?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestä hyvää ja mieleistä. ap

Vierailija
2/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Allergiat ja muut terveyteen vaikuttavat on tietysti asia erikseen, mutta lihottajat, laihduttajat ja muut muuten vaan huvikseen jotain ruokavaliota noudattavat saa noukkia pöydästä mitä löytävät. Yksien juhlien tarjottavat ei sitä ruokavaliota tuhoa, juhlien jälkeen saa sitten taas syödä ihan just oman elämäntavan mukaisesti.

Sitäpaitsi esim. laihduttajan ei tartte vetää puolta kakkua vaan ottaa vain pienen siivun tai jättää syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa, jossa juhlitaan paljon, enkä täällä ole koskaan näkynyt minkään valtakunnan syömisrajoitteisten sapuskoja missään juhlissa ja todella monissa olen ollut, varmaan parissakymmenissä häissä, pyöreillä synttäreillä ja muissa juhlissa joissa isot tarjoilut. Miten Suomessa kaikki on niin vaikeeta?

Vierailija
4/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan on seisova pöytä niin olen tyytyväinen. Siinä vaiheessa lähtee juhlafiilikset jos on pöytään tarjoilu ja kuukausia aikaisemmin ilmoitettu allergia on jätetty huomioimatta eli ruokavammaisena olen melkein jäänyt ilman ruokaa vain yhden kerran, seisovasta pöydästä olen aina löytänyt sen verran ettei nälkä pääse yllättämään.

Muuten olen samaa mieltä että juhlakalu tarjoaa mitä tarjoaa ja vieraat syövät mitä pystyvät ja lähtevät kotiinsa jos eivät pysty. Tai tilatkoot vaikka pizzat sinne juhliin jos ei muuten ala syömistä löytymään, omakustanteisena tietty.

Vierailija
5/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, jossa juhlitaan paljon, enkä täällä ole koskaan näkynyt minkään valtakunnan syömisrajoitteisten sapuskoja missään juhlissa ja todella monissa olen ollut, varmaan parissakymmenissä häissä, pyöreillä synttäreillä ja muissa juhlissa joissa isot tarjoilut. Miten Suomessa kaikki on niin vaikeeta?

Niinpä, täällä ei yhdelle keliaakikolle saatu häissä tarjolle mitään.

Vierailija
6/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Allergiat ja muut terveyteen vaikuttavat on tietysti asia erikseen, mutta lihottajat, laihduttajat ja muut muuten vaan huvikseen jotain ruokavaliota noudattavat saa noukkia pöydästä mitä löytävät. Yksien juhlien tarjottavat ei sitä ruokavaliota tuhoa, juhlien jälkeen saa sitten taas syödä ihan just oman elämäntavan mukaisesti.

Sitäpaitsi esim. laihduttajan ei tartte vetää puolta kakkua vaan ottaa vain pienen siivun tai jättää syömättä.

Juuri näin. Jotain vastuuta myös kutsutulle. ap

Vierailija
7/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, täällä ei yhdelle keliaakikolle saatu häissä tarjolle mitään.

Voi apua. Olis ottanut eväät mukaan. YKSI keliaakikko häissä ja olisi pitänyt olla erikoisruuat. C'mon...

Vierailija
8/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mäkin ihmettelen. Itse en kyllä pahemmin välitä näistä ja todella harvoin järjestän, vain pakolliset, mutta kutsutut ovatkin aina olleet lähes aina hyvin läheisiä ja ihania vieraita, joiden kanssa ei ole tullut isompia ongelmia. Jotain pientä mutta asiallista. Ihmettelen suuresti sellaista itsekkyyttä, että kutsuttu olisi jotenkin juhlan tähti! ap

Vierailija
9/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kumma juttu, ihan oikeasti. Olen miettinyt, että onko suomalaiset jotenkin todella ruokavammaista sorttia vai miten. Eli onko geneettistä? Kun asuimme ulkomailla neljä vuotta, järjestin sinä aikana jos jonkinsorttisia kekkereitä ja myös osallistuin vieraana eikä ruokarajoitteita koskaan kukaan kysynyt. Järjestin mm. n. kahdettoista synttärikutsut kolmelle lapsellemme ja aina tunnollisesti kysyin kutsussa ruokarajoitukset, koskaan ei tullut yhtäkään ilmoitusta. Eikun yhden kerran kiinalaisen tytön  äiti laittoi tekstarin, että jos syö kovin paljon jäätelö saattaa maha mennä sekaisin (eli ilmeinen laktoosi-intoleranssi). Siellä missä asuimme ei edes ollut olemassa mitään laktoosittomia maitotuotteita.

Suomessa kun järjestää jotkut kekkerit, niin ruokarajoitteet ovat jumalattoman pitkänä listana ja itsestäänselvästi kaikki pitää tehdä laktoosittomana ja nykyisin ilmeisesti myös gluteenittomana.

Vierailija
10/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa juhlissa olen syönyt vain perunaa ja salaattia ja juonut kahvin, mukavaa on ollut. Seurustelu ja muiden tapaaminen on tärkeämpää, kuin syöminen, syön sitten paremmin kotona.

Vierailija
11/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä tossa listassa tökki, on keliaakikko. Hän ei voi terveydellisistä syistä missään tapauksessa syödä ohraa, vehnää eikä ruista. Ihmeellinen ajattelutapa, että hän olisi tahallaan hankala vieras.

Vierailija
12/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii varsin hyvin, mutta olkaa kilttejä ja ilmoittakaa vieraille etukäteen, ettei erityisruokavalioita ole otettu huomioon, jotta he osaavat tuoda omat eväät.

Vierailija
13/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä tossa listassa tökki, on keliaakikko. Hän ei voi terveydellisistä syistä missään tapauksessa syödä ohraa, vehnää eikä ruista. Ihmeellinen ajattelutapa, että hän olisi tahallaan hankala vieras.

Ja kun usein tarjolla vain keksiä, kakkua, pullaa, piirakkaa - ei keliaakikko voi syödä mitään.

Vierailija
14/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun usein tarjolla vain keksiä, kakkua, pullaa, piirakkaa - ei keliaakikko voi syödä mitään.

Monilla ei ole tietoa keliaakikon ruokavaliosta. Keliaakikolla itselläänkään ei ollut ennen sairastumistaan. Monet eivät osaa leipoa tai hankkia oikeanlaisia ruokia eri allergiaryhmille, ja on minusta täysin kohtuutonta vaatia tai edes toivoa sellaista tietotaitoa, erikoisjauhojen ostamista ja asiaan perehtymistä.

Vierailija
15/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauhean mielelläni minä olisin ilmoittamatta mitään allergioita, mutta vaihtoehtona on istua ripulipaskalla koko juhlat tai olla syömättä mitään. Jos olen syömättä mitään, niin katsotaan että vittu mikä nirsoilija. Hävettää aina ilmoittaa nämä allergiat tai alkaa kysellä pöydässä, että mitähän tämä sisältää. Itse kun en voi ottaa edes sitä pientä määrää ilman oireilua.ym. tasan tiedän että siitä on vaivaa. Enkä todellakaan haluaisi olla huomion keskipiste. Tässä nyt vaan näkee sen, että tätä asiaa ei ymmärrä kuin ne jotka sen ovat kokeneet. Eri asia on sitten se jos vaan huvikseen noudatetaan jotain ruokavaliota, siitä voi poiketa.

Vierailija
16/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Me ruokarajoitteiset kun aina tulemmekin juhliin juurikin vain siksi, että saamme siellä syödä ja ennen kaikkea kertoa kaikille kuinka olemme ruokarajoitteisia.Mutta sellainen kysymys, jonka nyt pyydän saada esittää on, että saanko ottaa eväät mukaan? - Ettei tarvitse kertoa tyhjin vatsoin omasta rajoittuneisuudestani. Oikeasti olen iloinen kun kutsuit ja lupaan pitää hauskaa, niin että muillakin on hauskaa. Valitettava totuus on, että tiedostan kyllä, että ruoka- rajoittuneisuuteni (keliakia) rajoittaa jonkin verran sosisaalista kanssa käymistä. - Olkaa huoleti ei se tartu.  

Vierailija
17/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.

Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.

Vierailija
18/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mutta voi syödä sitä mitä voi? Tai olla syömättä tai tulematta. Tai tuoda omat eväät? Voi olla tekemättä hirveetä numeroa parin tunnin vierailusta?? Silloin ei olisi hankala vieras. ap

Vierailija
19/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.

Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.

Tämä. ap

Vierailija
20/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Me ruokarajoitteiset kun aina tulemmekin juhliin juurikin vain siksi, että saamme siellä syödä ja ennen kaikkea kertoa kaikille kuinka olemme ruokarajoitteisia.Mutta sellainen kysymys, jonka nyt pyydän saada esittää on, että saanko ottaa eväät mukaan? - Ettei tarvitse kertoa tyhjin vatsoin omasta rajoittuneisuudestani. Oikeasti olen iloinen kun kutsuit ja lupaan pitää hauskaa, niin että muillakin on hauskaa. Valitettava totuus on, että tiedostan kyllä, että ruoka- rajoittuneisuuteni (keliakia) rajoittaa jonkin verran sosisaalista kanssa käymistä. - Olkaa huoleti ei se tartu.  

Mullakin on yksi hyvä ystävä, jolla on keliakia. Tiedän tasan, mitä se on ja on todella hankalaa juhlissa, enemmänkin järjestäjien taholta. Hän ei tee rajoitteestaan kuitenkaan juhlassa numeroa, vaikka hänelle kuinka valitetaan, että miksei syö ja eikö kelpaa... Hän syö mitä pystyy tai ottaa omat eväät jos pitempi aika. Menee siis juhlan mukaan eikä minäminä. Minäkin varaan tai ainakin yritän jos rajoite on vakava ja siitä on mulle tiedotettu erikseen. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme