Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ESS: Tapaamisoikeus laajenemassa isovanhemmille

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien asema voi todellakin olla huono. Minulla oli takavuosina työkaveri, joka oli ihan kiva ja normaali nainen, erittäin ihastunut ainoaan lapsenlapseensa. Poikansa oli luuseri-narkkari, joten poika ei tavannut lastaan. Sen sijaan tämä mummu halusi pitää lapsenlapsen elämässään ja otti lasta jatkuvasti hoitoon suoraan sopien äidin kanssa asiasta. (siis poikansa eksällä ja tällä työkaverilla oli hyvät välit) Mietin vaan joskus, että tuo nainenhan olisi voinut kieltää tapaamiset ja lapsi olisi menettänyt ihanan mummun. Kyllä tuossa joku lakisuoja pitää olla lapsellakin.

Vierailija
62/114 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, huono idea.

Miksi huono idea? Kyse on lapsen edusta ja isovanhempien pitää todistaa olevansa kelpo ihmisiä ja tapaamiset on harvakseltaan ja joitain tunteja kerralla.

Vanhemmat osaavat kyllä määrittää lapsensa edun. Kukapa olisi parempi asiantuntija isovanhemman kunnollisuudelle kuin oma lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/114 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme pariskunta,joilla menee avioliitossa erittäin hyvin. Yli 10 vuotta olleet yhdessä.

Meillä hyvät välit minun vanhempiini,mutta mieheni vanhempiin ja sukuun ei.

Mieheni äiti haluaa määräillä meitä,painostaa,haukkuu, on sairaalloisen mustasukkainen pojastaan, vaatii mitä ihmellisimpiä asioita ja viimeiseksi,hän käyttäytyy seksistisesti oman poikansa edessä. Hän on yli 50 vuotias ja käyttää vesirajaa hipovaa minihametta. Pyllistelee ja näyttelee alapäätään miehille ja pojalleen. Hän ei ole mikään kaunis. Suorastaan ruma ja melkoisen ylipainava. Hänellä on 3 lasta. Mieheni 28v. pikkuveli 15 v. ja pikkusisko 9 v.

.

Meillä yksi lapsi ja hän EI saa olla missään tekemisissä lapsemme kanssa.

Mieheni ei sitä halua enkä minä.

.

Aivan sekaisin koko miehen suku,joten en kannata tätä juttua. En halua sen naisen tapaavan meitä tai lastamme.

Tämä tarina on oikeasti totta,ei provo.

Rakastan miestäni, mutta inhoan hänen äitiään ylikaiken.

Käyttäytyy seksistisesti... Mää en kestä tätä yksinkertaisuutta. Kaiken lisäksi arvotat itse anoppiasi ulkonäön ja pukeutumisen perusteella. Ei siis sillä että anopin käyttäytyminen kuulostaisi mitenkään hyväksyttävältä. 

No kieltämättä seksistinen ei ole ehkä se helpoin sivistyssana kaikille. Sen etymologia saattaa vaikuttaa epäselvältä.

Vierailija
64/114 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien asema voi todellakin olla huono. Minulla oli takavuosina työkaveri, joka oli ihan kiva ja normaali nainen, erittäin ihastunut ainoaan lapsenlapseensa. Poikansa oli luuseri-narkkari, joten poika ei tavannut lastaan. Sen sijaan tämä mummu halusi pitää lapsenlapsen elämässään ja otti lasta jatkuvasti hoitoon suoraan sopien äidin kanssa asiasta. (siis poikansa eksällä ja tällä työkaverilla oli hyvät välit) Mietin vaan joskus, että tuo nainenhan olisi voinut kieltää tapaamiset ja lapsi olisi menettänyt ihanan mummun. Kyllä tuossa joku lakisuoja pitää olla lapsellakin.

No fiksu isovanhempi pitääkin jonkinlaiset välit myös lapsensa exään. Jolloin tuskin on mitään syytä kieltää tapaamisia. Minun exäni äidillä on tapana soitella huorittelupuheluita yms. Ja tällaiselle pitäisi lapsi luovuttaa panettelua kuulemaan?

Vierailija
65/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No fiksu isovanhempi pitääkin jonkinlaiset välit myös lapsensa exään. Jolloin tuskin on mitään syytä kieltää tapaamisia. Minun exäni äidillä on tapana soitella huorittelupuheluita yms. Ja tällaiselle pitäisi lapsi luovuttaa panettelua kuulemaan?

Ymmärrän sinua täysin. Minä olen kyllä mieheni kanssa yhdessä, mutta hänen äiti ei pidä minusta. Olen kuulemma p*skainen h*ora, joka ei ansaitse hänen poikaansa. (olen siis puoliksi espanjalainen ja äiti halusi kokonaan suomalaisen pojalleen). Joku täällä kirjoitti miehen mustasukkaisesta äidistä, niin täällä aivan sama juttu.

En ole nähnyt anoppiani kohta viiteen vuoteen, eikä kyllä kiinnostakaan. Jos lapsia saamme, niin emme halua mieheni äitiä elämäämme, siis etenkin lapsemme elämään. Joten en kannata tätä.

Vierailija
66/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vastaajista moni olla mielenterveysongelmainen niiden vanhempien / appivanhempien sijaan?

Vierailija
67/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan appivanhempiani.

Vierailija
68/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä jakaa mielipiteet riippuen mistä suunnasta katsoo asiaa. Mielestäni kuitenkaan pääsääntöisesti lapsen etu ei ole, että on pakkotapaamisia ja vanhemmat pystyvät arvioimaan onko isovanhempien seura lapselle hyvästä vai ei. Jos välit ovat huonot, se isovanhempi voi oikeasti yrittää niitä välejä paikata. Vaikka mummo tai pappa olisi ihan kunnollinen, ei lapselle ole hyvästä olla sellaisen henkilön seurassa joka vihaa hänen äitiään tai isäänsä, se kyllä näkyy, vaikka kuinka yrittäisi peitellä.

Omillani on todella kivat isovanhemmat ja jos jompikumpi meistä kuolisi, varmasti tapaamiset jatkuisivat. Jos eroaisimme, kumpikin varmasti kävisi lasten kanssa tapaamassa vanhempiaan. Jos nuo olisivat inhottavia v-päitä, se olisi ihan riittävä syy kieltää tapaamiset.

Se isovanhempi on äärimmäisen harvoin viaton uhri, joka ei voi tehdä mitään. Tiukentamalla tapaamisoikeuksia taas hankaloitetaan todella monien perheiden elämää.

Vierailija
69/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään tilannetta missä tämä olisi tarpeen. Täyspäiset ihmiset hoitavat asiansa ja välinsä niin, ettei ole mitään syytä sotkea oikeutta tähän. Hirveää resurssien haaskaustakin.

Vierailija
70/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen lähinnä millaiset ihmiset ovat lähteneet ajamaan tällaista. Veikkaan että ovat näitä joka suuntaan välinsä polttaneita isovanhempia, jotka vanhuuden tullessa tajuavat yksinäisyytensä mutta eivät syitä sille. Ja sitten huudetaan lakia apuun peiliin katsomisen sijasta.

Vierailija
71/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helvetti. Eli jatkossa voi kohdella esimerkiksi minijäänsä huonosti ja sitten alkaa oikeudessa tappelemaan vielä tapaamisoikeuksista.

Toivon mukaan samalla myös isovanhemmat voidaan määrätä lapsen elatusvelvollisiksi tilanteessa jossa "tavannomaiset mummolalomat ei enää onnistu".

Vierailija
72/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän tulee taas yksi uusi syy jäädä lapsettomaksi. Ei uskalla tehdä lasta jos omat tai puolison vanhemmat ovat niin kamalia että niiden luo ei voi päästää lasta.

Vierailija
73/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä jakaa mielipiteet riippuen mistä suunnasta katsoo asiaa. Mielestäni kuitenkaan pääsääntöisesti lapsen etu ei ole, että on pakkotapaamisia ja vanhemmat pystyvät arvioimaan onko isovanhempien seura lapselle hyvästä vai ei. Jos välit ovat huonot, se isovanhempi voi oikeasti yrittää niitä välejä paikata. Vaikka mummo tai pappa olisi ihan kunnollinen, ei lapselle ole hyvästä olla sellaisen henkilön seurassa joka vihaa hänen äitiään tai isäänsä, se kyllä näkyy, vaikka kuinka yrittäisi peitellä.

Omillani on todella kivat isovanhemmat ja jos jompikumpi meistä kuolisi, varmasti tapaamiset jatkuisivat. Jos eroaisimme, kumpikin varmasti kävisi lasten kanssa tapaamassa vanhempiaan. Jos nuo olisivat inhottavia v-päitä, se olisi ihan riittävä syy kieltää tapaamiset.

Se isovanhempi on äärimmäisen harvoin viaton uhri, joka ei voi tehdä mitään. Tiukentamalla tapaamisoikeuksia taas hankaloitetaan todella monien perheiden elämää.

Meillä alkoi mummola vierailut harventua kun kävi ilmi että mummo kohtelee lapsenslapsia erittäin epätasa-arvoisesti ja esikoinen oli se jota erikoiskohdelliin ja tämä oli mummolavierailujen jälkeen pitkän aikaa aivan helvetin hankala, koska ei saanut kotona samoja etuoikeuksia muihin nähden kuin mummolassa. En ihmettele yhtään vaikka äitini olisi yksi tämän lakialoitteen puuhanaisia.

Vierailija
74/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, jos lapsen vanhempi voisi vaatia isovanhemmille valtovut tapaamiset. Joku sossutäti olisi mukana seuraamassa että kaikki sujuu kivasti. Helpottaisi vietävästi näissä hirviöanoppitapauksissa.

Vierailija
75/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lähtökohtaisesti kuulosta kannatettavalta ajatukselta. Pitäisi luottaa siihen, että vanhemmat itse tietävät, mitkä ovat lapsen kannalta toivottavia ihmissuhteita ja mitkä eivät. Tässä tapauksessa isovanhemmat saisivat ainoastaan oikeuksia, eivät velvollisuuksia. 

Eihän tässä ole kysymys aikuisten oikeuksista, vaan jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus omiin isovanhempiinsa ja sukujuuriinsa, lapsen niin halutessa, eikä sitä riitaiset ja epäkypsät vanhemmat voisi estää.

Yleensä vanhemmat pystyvät antamaan lapselle tuon oikeuden lapselle, jopa riitatilanteissa, kun lapsen etu menee aikuisen edelle, mutta näin ei aina ole ja siihen tarvitaan laki, ettei lapsi joutuisi aikuisten pelinappulaksi ja aikuiset pahansuopaisuuttaan estäisivät tapaamiset.

Vierailija
76/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti, mää tiedän yhden muorin joka olis hiivatin innoissaan tästä.

Koko akka ihan hullu, ystäväni ex-anoppi. Olin paikalla kun tämä kerran sai kilarit, huoritteli ystäväni, huusi hänen silloin 5- ja 7-vuotiaille pojille että turpa kiinni pennut, kävi ystäväni äitiin käsiksi. Hällä oli myös tapana käydä tutkimassa ystävän ja hänen silloisen miehensä tavaroita kun eivät olleet kotona, kyttäsivät ketä siellä kävi ym. Asuivat naapurissa. Tekee samaa kys. Miehen nykyiselle. Mies katkaissut välit vanhempiinsa.

Todella terveellistä seuraa nyt nelivuotiaalle tytölle....

Vierailija
77/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan appivanhempiani.

Jos sä inhoat appivanhempia, niin lapsetkin pitää inhota? Niinkö?

Entä jos vika onkin sinussa ja kasvatusmenetelmissäsi? Näitäkin vanhempia riittää ja monet estävät lapsensa tapaamisen ainoastaan pahansuopaisuuttaan ja ilkeyttään.

Vierailija
78/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomuksesi on hyvä esimerkki siitä että mitään tapaamisoikeuden laajennusta ei tarvita. Jos kyse on tolkun ihmisistä, niin homma toimii luonnostaan.

Vierailija
79/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähtökohtaisesti kuulosta kannatettavalta ajatukselta. Pitäisi luottaa siihen, että vanhemmat itse tietävät, mitkä ovat lapsen kannalta toivottavia ihmissuhteita ja mitkä eivät. Tässä tapauksessa isovanhemmat saisivat ainoastaan oikeuksia, eivät velvollisuuksia. 

Eihän tässä ole kysymys aikuisten oikeuksista, vaan jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus omiin isovanhempiinsa ja sukujuuriinsa, lapsen niin halutessa, eikä sitä riitaiset ja epäkypsät vanhemmat voisi estää.

Yleensä vanhemmat pystyvät antamaan lapselle tuon oikeuden lapselle, jopa riitatilanteissa, kun lapsen etu menee aikuisen edelle, mutta näin ei aina ole ja siihen tarvitaan laki, ettei lapsi joutuisi aikuisten pelinappulaksi ja aikuiset pahansuopaisuuttaan estäisivät tapaamiset.

Kuten jutusta selvisi niin taustalla ovat isovanhemmat, he eivät ole huolissaan lapsen oikeuksista vaan omista oikeuksistaan.

Kyllä se vaan on parempi kohdella jälkikasvuaan ja näiden puolisoitaan niin että välit säilyy. Monella on puolison vanhemista negatiivisia kokemuksia ensitapaamisilla ja huonon ensivaikutelman jälkeen välit tuskin hirveästi korjaantuu.

Vierailija
80/114 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, maailma kun ei ole noin mustavalkoinen, vaan usein riitatilanteessa lapsi on kostonväline ja pelinappula ja ainakin silloin kun etävanhempi löytää uuden kumppanin ja tähän saakka laki on ollut vielä tuon riitapukarin puolella ja etävanhemman on pitänyt pysyä kaukana omasta suvustaan, vaikka siihen ei ole mitään muuta syytä kuin epävakaa lähivanhempi.