ESS: Tapaamisoikeus laajenemassa isovanhemmille
Kommentit (114)
Minä taas kannatan.
Pitäähän isovanhemmillakin olla oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kannatan.
Pitäähän isovanhemmillakin olla oikeuksia.
Miksi? Miksei heillä ole sitten samalla velvollisuuksiakin?
Minulla on hyvä syy, miksi en anna isäni tavata lastani. On TODELLA väärin, jos jo toinen sukupolvi joutuu kärsimään tästä juoposta. Isot ikäluokat todella vetävät ihan kaiken välistä.
Ei ikinä, muutan vaikka toiselle puolelle maapalloa piiloon, minun vanhempani eivät lapsiani tapaa. Aikuisena voivat toimia kuten haluavat, nyt päätämme minä ja mieheni.
T. Pahoinpidelty, alistettu narsistiperheen kasvatti
Meidän kenenkään ei tarvitse pitää väkivaltaista ihmistä (=lapsen isovanhempi) lähellämme. Me vain luulemme niin koska asumme lähellä ja olemme tottuneita ko. henkilön erikoiseen käytökseen. Saatikka sitä että antaisimme omat lapsemme vielä sellaisen ihmisen haltuun kun kauas on päässyt. Jos näin kävisi niin kävelisin poliisiasemalle ja kertoisin kaiken. 36 vuotta pidin kaiken sisälläni kunnes tuli tapaus Vilja-Erika. Sitten kerroin kaikesta. Niin kauan pidin kaiken sisälläni.
Aika moni joutuu syystä tai toisesta rajoittamaan isovanhempien tapaamisia. Yleensä syyt liittyvät manipulointiin, perheen kontrollointiin ja vastaavaan. Tai sitten alkoon ja/tai väkivaltaan.
En kannata tapaamisoikeuksia isovanhemmille, vaikka omillani onkin ihanat isovanhemmat. Ihan varmasti, jos isovanhemmat ovat fiksuja, ystävällisiä ja kunnioittavat perhettä, he saavat myös lapsenlapsia tavata. Muunlaisten ei tarvitsekaan.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Riittää näitä katkeria puolisoja jotka eivät anna ex-puolison vanhempien tavata lastenlastaan. Ja tyhmäkö olet ekan kommentin kirjoittaja....
Paljon on myös ydinperheissä asuvia, jotka jostain painavasta syystä ovat katkaisseet välit jommankumman vanhempiin. Nytkö heidän pitäisi antaa esim. pompottavan ihmishirviön saada tavata ja manipuloida lastenlastaan? Järkyttävää. Kyllä pitäisi lähtökohtaisesti luottaa siihen, etä vanhemmat osaavat arvioida ketä päästää lastensa elämään ja ketä ei.
Ja mitä sanomista sillä katkeralla ex-puolisolla on siihen, jos toinen omalla vuorollaan vie lapsen tapaamaan vanhempiaan?
No jos ex-puoliso ei tapaa vaikka lapsiaan. Silti tämän ex-puolison vanhemmilla on oikeus lapsenlasta tavata.
Taas joku välinsä lapsiinsa polttanut mamma tai pappa on ruikuttanut tällaisen selvityksen. Ihan saa isovanhempi katsoa peiliin, jos ei lapsenlapsiaan saa tavata.
Ja sen sijaan, että yrittäisi aidosti paikata välejään nuorempiin, pitää alkaa kiljua lakimuutosta. Tyypillinen suurten ikäluokkien asenne.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Riittää näitä katkeria puolisoja jotka eivät anna ex-puolison vanhempien tavata lastenlastaan. Ja tyhmäkö olet ekan kommentin kirjoittaja....
Paljon on myös ydinperheissä asuvia, jotka jostain painavasta syystä ovat katkaisseet välit jommankumman vanhempiin. Nytkö heidän pitäisi antaa esim. pompottavan ihmishirviön saada tavata ja manipuloida lastenlastaan? Järkyttävää. Kyllä pitäisi lähtökohtaisesti luottaa siihen, etä vanhemmat osaavat arvioida ketä päästää lastensa elämään ja ketä ei.
Ja mitä sanomista sillä katkeralla ex-puolisolla on siihen, jos toinen omalla vuorollaan vie lapsen tapaamaan vanhempiaan?
No jos ex-puoliso ei tapaa vaikka lapsiaan. Silti tämän ex-puolison vanhemmilla on oikeus lapsenlasta tavata.
Ex puolison vanhempi hoitaa asian oman lapsensa kanssa, ei kiusaa lapsensa exää vaatimuksillaan.
Ajatus taustalla on kaunis, mutta ne jotka, tällaisia ehdottelevat, eivät luultavasti pysty tajuamaan, että kaikki isovanhemmat eivät suinkaan ole herttaisia pullantuoksuisia mummoja tai lapsenlapsiaan kalastamaan vieviä pappoja. Isovanhemmissakin on alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia ja persoonallisuushäiriöisiä, seksuaalisiin hyväksikäyttöihin ja raiskauksiin syyllistyneitä ja muuten vain todella ikäviä ihmisiä, joiden seura ei tee hyvää lapselle.
Esimerkiksi minua ei ole haluttu lapsena jättää missään tilanteessa kaksin erään isovanhempani kanssa syistä, jotka olivat erittäin vakavia. Tapasin häntä kyllä harvakseltaan vanhempieni läsnä ollessa, eikä noissa tapaamisissa ollut sinänsä mitään kamalaa, mutta kahdestaan minua ei hänen seuraansa olisi voitu jättää - luottamus oli täysin mennyttä. Kyse oli turvallisuudestani. Muutkaan isovanhempani eivät olleet sen sorttisia, että olisin edes itse halunnut pienenä jäädä heidän kanssaan kahden. Teininä saatoin vierailla heidän luonaan omin nokkineni, koska olin jo sen verran kypsä, että osasin suodattaa puheita jne.
Miten käytännössä voitaisiin osoittaa toteen se, että vanhempi ei eristä lasta isovanhemmista kiusatakseen vaan suojellakseen? Vanhempi on voinut esimerkiksi itse joutua lapsena oman vanhempansa seksuaalisen hyväksikäytön tai muun väkivallan uhriksi, mutta asiasta ei ole jäänyt mitään todisteita. Näin ollen isovanhempi saattaa olla "paperilla puhdas", vaikka totuus on täysin toinen.
Suurin osa isovanhemmista lienee ihan kunnon kansalaisia, jotka vilpittömästi haluaisivat vain olla osa lapsenlapsensa elämää. Mutta tätä asiaa olisi todella syytä miettiä myös siitä näkökulmasta, että mitäs sitten, jos näin ei olekaan. Kyse on ennen kaikkea lapsen oikeuksista ja turvallisuudesta.
Jos kiinnostaa, niin tässä linkki oikeusministeriön taustapaperiin, joka on ollut lausuntokierroksella:
http://www.oikeusministerio.fi/material/attachments/om/valmisteilla/lak…
Kyseessä ei siis ole vielä laki eikä edes hallituksen esitys, vaan vasta muistio, jossa nostetaan esiin erilaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus taustalla on kaunis, mutta ne jotka, tällaisia ehdottelevat, eivät luultavasti pysty tajuamaan, että kaikki isovanhemmat eivät suinkaan ole herttaisia pullantuoksuisia mummoja tai lapsenlapsiaan kalastamaan vieviä pappoja. Isovanhemmissakin on alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia ja persoonallisuushäiriöisiä, seksuaalisiin hyväksikäyttöihin ja raiskauksiin syyllistyneitä ja muuten vain todella ikäviä ihmisiä, joiden seura ei tee hyvää lapselle.
Esimerkiksi minua ei ole haluttu lapsena jättää missään tilanteessa kaksin erään isovanhempani kanssa syistä, jotka olivat erittäin vakavia. Tapasin häntä kyllä harvakseltaan vanhempieni läsnä ollessa, eikä noissa tapaamisissa ollut sinänsä mitään kamalaa, mutta kahdestaan minua ei hänen seuraansa olisi voitu jättää - luottamus oli täysin mennyttä. Kyse oli turvallisuudestani. Muutkaan isovanhempani eivät olleet sen sorttisia, että olisin edes itse halunnut pienenä jäädä heidän kanssaan kahden. Teininä saatoin vierailla heidän luonaan omin nokkineni, koska olin jo sen verran kypsä, että osasin suodattaa puheita jne.
Miten käytännössä voitaisiin osoittaa toteen se, että vanhempi ei eristä lasta isovanhemmista kiusatakseen vaan suojellakseen? Vanhempi on voinut esimerkiksi itse joutua lapsena oman vanhempansa seksuaalisen hyväksikäytön tai muun väkivallan uhriksi, mutta asiasta ei ole jäänyt mitään todisteita. Näin ollen isovanhempi saattaa olla "paperilla puhdas", vaikka totuus on täysin toinen.
Suurin osa isovanhemmista lienee ihan kunnon kansalaisia, jotka vilpittömästi haluaisivat vain olla osa lapsenlapsensa elämää. Mutta tätä asiaa olisi todella syytä miettiä myös siitä näkökulmasta, että mitäs sitten, jos näin ei olekaan. Kyse on ennen kaikkea lapsen oikeuksista ja turvallisuudesta.
Väitän että näistä kunnon kansalaisista suurin osa saakin tavata lapsenlapsiaan. Aika painavat syyt saa olla, että vaikkapa omia vanhempiaan kieltäisi lapsiaan näkemästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiinnostaa, niin tässä linkki oikeusministeriön taustapaperiin, joka on ollut lausuntokierroksella:
http://www.oikeusministerio.fi/material/attachments/om/valmisteilla/lak…
Kyseessä ei siis ole vielä laki eikä edes hallituksen esitys, vaan vasta muistio, jossa nostetaan esiin erilaisia ongelmia.
No onpa otsikko tuostakin revitty. Isovanhemmat mainittu pari hassua kertaa ja lähinnä sävy on sen suuntainen, että tarvetta tällaiselle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme pariskunta,joilla menee avioliitossa erittäin hyvin. Yli 10 vuotta olleet yhdessä.
Meillä hyvät välit minun vanhempiini,mutta mieheni vanhempiin ja sukuun ei.
Mieheni äiti haluaa määräillä meitä,painostaa,haukkuu, on sairaalloisen mustasukkainen pojastaan, vaatii mitä ihmellisimpiä asioita ja viimeiseksi,hän käyttäytyy seksistisesti oman poikansa edessä. Hän on yli 50 vuotias ja käyttää vesirajaa hipovaa minihametta. Pyllistelee ja näyttelee alapäätään miehille ja pojalleen. Hän ei ole mikään kaunis. Suorastaan ruma ja melkoisen ylipainava. Hänellä on 3 lasta. Mieheni 28v. pikkuveli 15 v. ja pikkusisko 9 v.
.
Meillä yksi lapsi ja hän EI saa olla missään tekemisissä lapsemme kanssa.
Mieheni ei sitä halua enkä minä.
.
Aivan sekaisin koko miehen suku,joten en kannata tätä juttua. En halua sen naisen tapaavan meitä tai lastamme.
Tämä tarina on oikeasti totta,ei provo.
Rakastan miestäni, mutta inhoan hänen äitiään ylikaiken.
Käyttäytyy seksistisesti... Mää en kestä tätä yksinkertaisuutta. Kaiken lisäksi arvotat itse anoppiasi ulkonäön ja pukeutumisen perusteella. Ei siis sillä että anopin käyttäytyminen kuulostaisi mitenkään hyväksyttävältä.
Minä olen koko lapsuuteni kärsinyt henkisestä väkivallasta. Mitään todisteita ei ole, no jotkut sukulaiset voisivat ehkä kertoa jotain, mutta miksi repimään vanhoja juttuja auki. Lapseni saivat nuorempina tavata isovanhempia, mutta kun alkoivat tulla itkien kotiin ja kertoivat mummon tarinoita, loppuivat tapaamiset. Mitään todisteita ei ole tästäkään, lapsetkaan eivät enää tarkasti muista muuta kuin että eivät halua isovanhemmille mennä.
Eli mitenkään en voisi mitään todistaa, mutta ikimaailmassa en enää lapsia päästä isovanhemmille. Miehen vanhempia tapaavat kyllä...
Minä kannatan. Kyse on lapsen oikeudesta myös isovanhempiin! Niin paljon juuri eron jälkeen tulee ongelmia näissä asioissa..
Ja ei tuo todellakaan ole mikään viikonloppujuttu vaan varmaan vastaava kuin Jenkeissä, jossa on esim. kerran kuussa kaksi tuntia tapaamisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta, huono idea.
Miksi huono idea? Kyse on lapsen edusta ja isovanhempien pitää todistaa olevansa kelpo ihmisiä ja tapaamiset on harvakseltaan ja joitain tunteja kerralla.
EN KANNATA !