Yksin elävät normituloiset, miksei teillä jää rahaa säästöön?
Jotkut puolituttuni välillä ihmettelevät, kun käyn jokaisella mahdollisella lomaviikolla ulkomailla. Ihmettelevät, miten minulla on varaa. Itse taas ihmettelen, että miten normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä ei olisi varaa? Tuhlaatteko ne kaikki baari-iltoihin, syötte lounaat ravintoloissa ja ostatte jatkuvasti kaikkea turhaa vaatetta? Itse asun Helsingissä työn vuoksi ja siellä asuminen maksaa todella paljon, mutta silti pystyn säästämään. Eikä minun oikeastaan edes tarvitse säästää. Elän vain normaalia elämääni ja silti rahaa jää säästöön. Palkka käteen noin 1600 e kuussa. Jos rahaa ei oikeasti jää säästöön, niin miten meinaatte ikinä esim. hankkia omaa autoa tai kenties omistusasuntoa? Vai ovatko nämä vain "rikkaiden" juttuja?
Tarkoitukseni ei olla vittuilla tai olla tyhmä, vaan oikeasti ihmettelen, että mihin muiden rahat sitten menee, jos ei normaalista palkasta jää käteen mitään. Itse ainakin opin säästävän elämäntyylin jo opiskeliaikoina, jolloin elin pelkällä opintotuella ja asumislisällä (tokikin en silloin pääkaupunkiseudulla vaan muualla, jossa minulla oli erittäin halpa opiskelijayksiö).
Kommentit (47)
oma palkka 5000e kuussa, 2000 menee veroihin ja 1000 lainanlyhennykseen ja vastikkeeseen.
500 menee ruokaan, bensaan ja sensellaiseen.
1500e menee suoraan säästöön nyt alhaisten korkojen aikana, tarkoitus on kerätä koko asunnon velkamäärä talteen nyt siinä sivussa jotta korkojen nousu ei yllätä (60ke/90ke kerätty). Toimii myös hyvänä reservinä pahan päivän varalle ja äkkitarpeisiin. Ei ole tarvetta päteä kenellekkään rahalla, vaatteilla, matkustamisella ja ostoksilla. Kaverit vain ihmettelevät stressitöntä elämääni, vaikka ulospäin näytänkin varattomalta reppanalta.
Ap voisi nyt vähän avata, mitä hänen palkallaan maksetaan pakollisia menoja ja mitä jää säästöön. Eikä ap pökäle tajua, että heillä on kahden tulot. Harvalle yksinelävälle jää tonnikuudestasadasta säästöön mitään. Eikä matka ole säästö, jos niitä tehdään x vuodessa, ne ovat kuluja kuten harrastusmenot. Jos joku matkustaa kerran viidessä vuodessa, sen voidaan sanoa maksettavan säästöistä.
Mun palkka on noin 3800e/kk. Verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeen tästä käteen jää noin 2700e/kk.
Asumiseen (vuokra, vesi, sähkö, kaasu) menee n. 850e/kk. Matkakorttiin 100e/kk. Ruokaan (sisältäen työpaikkalounaan ja satunnaiset ulkona syömiset) menee n. 400e/kk. Pakollisiin laskuihin (vakuutukset, puhelin, netti) menee ehkä n. 50e/kk yhteensä. Kissaan (ruoat, hiekat, muut satunnaiset kulut) 50e/kk.
Siispä pakollisten menojen jälkeen käytössä on 1300e "tuhlattavaksi". Tästä harrastuksiin kuluu 150e ja kosmetiikkaan ehkä n. 50e.
Jäljellä tuhlattavana 1100e. Tästä heitän asuntosäästöön kuukaudesta vaihdellen 100-1000e ja lisäksi matkatilille 50-500e. Loput tuhlailen johonkin aivan ylimääräiseen kuten vaatteisiin, elektroniikkaan, sisustukseen, kahvitteluihin jne. Vaihtelee tosi paljon siis kuukaudesta mihin tämän loppusumman laitan. Vaatteita ja sisustusta tosin ostan todella paljon käytettynä eli niihin ei niin paljoa edes rahaa mene (tosin välillä saatan kyllä innostua ostamaan kierrätystavaroideni rinnalle jonkun suomalaisen design-tuotteenkin). Baareissa en juurikaan nykyään juokse, vaikka kesäisin tulee käytyä kyllä terassilla istumassa.
Mulla siis on rahaa kyllä "kaikkeen": myös siihen matkusteluun. Ymmärrän kuitenkin ettei kaikilla näin ole, sillä esim. auton omistaminen, isompi vuokra, opintolainan (tai muiden lainojen) takaisinmaksu, tupakointi jne. syövät kaikki aika paljon liikkumavaraa kuukausibudjetista.
Vuokralla asuessa kaikki "ylimääräinen" meni lan lordin pankkitilille, autoon, työmatkoihin (bensa 500/kk), vakuutukset yms. sekä koiraan.
Nyt kun asunto on maksettu niin voi säästääkin.
M33
Aloittaja näyttää olevan haluton vastaamaan seuraaviin oleellisiin kysymyksiin: Missä asut (Omistusasunto vai vuokralla? Jos omistusasunto, niin miten se on tuolla palkalla rahoitettu ja paljonko on vastike? Jos vuokralla, niin paljonko on kuukausivuokra?
Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
oma palkka 5000e kuussa, 2000 menee veroihin ja 1000 lainanlyhennykseen ja vastikkeeseen.
500 menee ruokaan, bensaan ja sensellaiseen.1500e menee suoraan säästöön nyt alhaisten korkojen aikana, tarkoitus on kerätä koko asunnon velkamäärä talteen nyt siinä sivussa jotta korkojen nousu ei yllätä (60ke/90ke kerätty). Toimii myös hyvänä reservinä pahan päivän varalle ja äkkitarpeisiin. Ei ole tarvetta päteä kenellekkään rahalla, vaatteilla, matkustamisella ja ostoksilla. Kaverit vain ihmettelevät stressitöntä elämääni, vaikka ulospäin näytänkin varattomalta reppanalta.
500€ kuussa riittää sinulla siis vakuutuksiin, puhelimeen ja nettiin, sähkölaskuun, ruokaan, terveydenhuoltoon, hygieniaan, kauneudenhoitoon, bensaan, AUTON KULUIHIN (!!!), juhliin ja pyhiin, vaatteisiin, kodin tarvikkeisiin ja kaikkeen??? Iso palkka, tarvitsetko työtä varten vaatteita tms?
Wau, ei voi muuta sanoa. Porvoossa on sitten edullista asua.
Aloittaja: Missä asut (Omistusasunto vai vuokralla? Jos omistusasunto, niin miten se on tuolla palkalla rahoitettu ja paljonko on vastike? Jos vuokralla, niin paljonko on kuukausivuokra?)
Jos tämä asia ei ole tiedossa, niin tuota elvistelyäsi jatkuvista ulkomaanmatkoista on kyllä vaikea ymmärtää, sillä asumisen lisäksi normaalilla ihmisellä menee ruuan lisäksi rahaa vakuutuksiin, puhelimeen, vaatteisiin ja henkilökohtaiseen hygieniaa ainakin jonkin verran kuukausittain.