Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin elävät normituloiset, miksei teillä jää rahaa säästöön?

Vierailija
09.04.2016 |

Jotkut puolituttuni välillä ihmettelevät, kun käyn jokaisella mahdollisella lomaviikolla ulkomailla. Ihmettelevät, miten minulla on varaa. Itse taas ihmettelen, että miten normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä ei olisi varaa? Tuhlaatteko ne kaikki baari-iltoihin, syötte lounaat ravintoloissa ja ostatte jatkuvasti kaikkea turhaa vaatetta? Itse asun Helsingissä työn vuoksi ja siellä asuminen maksaa todella paljon, mutta silti pystyn säästämään. Eikä minun oikeastaan edes tarvitse säästää. Elän vain normaalia elämääni ja silti rahaa jää säästöön. Palkka käteen noin 1600 e kuussa. Jos rahaa ei oikeasti jää säästöön, niin miten meinaatte ikinä esim. hankkia omaa autoa tai kenties omistusasuntoa? Vai ovatko nämä vain "rikkaiden" juttuja?

Tarkoitukseni ei olla vittuilla tai olla tyhmä, vaan oikeasti ihmettelen, että mihin muiden rahat sitten menee, jos ei normaalista palkasta jää käteen mitään. Itse ainakin opin säästävän elämäntyylin jo opiskeliaikoina, jolloin elin pelkällä opintotuella ja asumislisällä (tokikin en silloin pääkaupunkiseudulla vaan muualla, jossa minulla oli erittäin halpa opiskelijayksiö).

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan joskus ajattelemattomuuttani manata, että olisi kiva jos olisi rahaa matkustaa tms.

Niin, mutta tuossakaan ei pitäisi olla mitään väärin. Ei pitäisi olla mikään hölmöys tai "ajattelemattomuus", jos ihminen joskus sanoo haluavansa matkustaa, vaikka kuluttaisikin rahansa esim. hevoseen, kuten sinä.  

Kyllä se minusta on aika hölmöä sanoa, että "kunpa käyttäisin rahani eri tavalla kuin juuri nyt käytän" tai "kunpa saisin ylimääräistä rahaa". Koska noistahan tuossa on kysymys.

Kunpa saisin ylimääräistä rahaa! Kas noin, nyt se on sanottu. Jos tämä on hölmöä, niin enpä ole ainut hölmö tässäkään ketjussa.

Vierailija
22/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eihän sulla itselläkään jää säästöön? Vai tarkoitatko, että sinulla vielä matkustamisen lisäksi on varaa kaikkeen, mihin muillakin, ja silti jää säästöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eihän sulla itselläkään jää säästöön? Vai tarkoitatko, että sinulla vielä matkustamisen lisäksi on varaa kaikkeen, mihin muillakin, ja silti jää säästöön?

Ja palkka 1 600 e/kk ja kaikki lomaviikot ulkomailla? Menee lautalla Tallinnaan ja pyöräilee siellä?

Vierailija
24/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan joskus ajattelemattomuuttani manata, että olisi kiva jos olisi rahaa matkustaa tms.

Niin, mutta tuossakaan ei pitäisi olla mitään väärin. Ei pitäisi olla mikään hölmöys tai "ajattelemattomuus", jos ihminen joskus sanoo haluavansa matkustaa, vaikka kuluttaisikin rahansa esim. hevoseen, kuten sinä.  

Kyllä se minusta on aika hölmöä sanoa, että "kunpa käyttäisin rahani eri tavalla kuin juuri nyt käytän" tai "kunpa saisin ylimääräistä rahaa". Koska noistahan tuossa on kysymys.

Kunpa saisin ylimääräistä rahaa! Kas noin, nyt se on sanottu. Jos tämä on hölmöä, niin enpä ole ainut hölmö tässäkään ketjussa.

Ei sitä rahaa toivomalla tule.

Vierailija
25/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tili tuli, tili meni ennen, kun ostelin kaikkea kivaa. Vaatteita, laukkuja, kenkiä, kosmetiikkaa, vöitä, huiveja...

En käy ulkona syömässä juuri koskaan enkä käytä alkoholia. Lehdet luen netissä ja kirjat lainaan kirjastosta. Leffat ja tv-sarjat katson Netflixin tai vastaavien kautta ja noissakin käytän palvelua vain silloin, kun esim. suosikkisarjasta ilmestyy uusi kausi.

MInulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia paitsi että tuon shoppailun voi kyllä laskea harrastukseksi. Niin paljon aikaa siihen meni. Autoa minulla ei ole eikä lemmikkejä.

Jokin aika sitten tuli mieleen kokeilla minkä verran rahaa jäisi kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen, jos en ostaisi mitään turhaa. Yllätyin: palkkapäivään oli enää pari päivää ja minulla oli vielä 400 euroa tilillä edellisestä palkasta!

Tuosta alkoi muutos. En edelleenkään kulje ryysyissä enkä kituuta. Mutta enää en ostele huvin ja harrastuksen vuoksi vaan tarpeeseen. Olen oppinut harkitsemaan ostokseni tarkemmin ja panostan laatuun. Mieluummin yksi hyvälaatuinen paitapusero kuin kolme halpisversiota jne.

Sanotaan, että raha rauhoittaa ja kyllä se sitä tekeekin. Tuntuu mukavalta, ettei jonkin oikeasti pakollisen menon tullessa tarvitse heti turvautua luottokorttiin vaan esim. pesukoneen voi hankkia omilla rahoilla.

Vierailija
26/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän auliisti, että itselläni alkoi jäädä rahaa säästöön vasta sitten, kun sain asuntolainani maksettua. Yksin kun maksaa, se syö palkan aika tyystin.

Sitten tietysti helpotti. Nykyään voin tehdä mitä tahdon, matkustella lomilla jne. Siltikin jää joka kuukausi rahaa myös säästöön.

Vierailija
27/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän auliisti, että itselläni alkoi jäädä rahaa säästöön vasta sitten, kun sain asuntolainani maksettua. Yksin kun maksaa, se syö palkan aika tyystin.

Sitten tietysti helpotti. Nykyään voin tehdä mitä tahdon, matkustella lomilla jne. Siltikin jää joka kuukausi rahaa myös säästöön.

Kyllähän sulla silloinkin jäi säästöön se lyhennysosuus. Se ei vain ole likvidissä muodossa. 

Vierailija
28/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä minä en ole yhtä tiukkis kuin sinä, ja ajattele, ettei ihminen koskaan saisi haaveilla, vaan aina pitäisi rationaalisesti ruveta ylitöihin tai luopua jostain muusta vain siksi, että sattui sanomaan "matka olisi kiva".

Vierailija
29/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kai normaalituloinen, bruttopalkka on 2800 ja mulla jää käteen 2000 e.

Tästä  vajaa 1000 euroa menee asumiseen, eli vuokraan ja sähköön. Ruokaan menee hirveästi rahaa kuussa, työpäivien lounaisiinkin jo 200 e. En pahemmin katsele hintoja kaupoissa, ostan luomua ja  jos herkuttelen, ostan aina kalliimpaa jätskiä jne. Tässä olisi säästämisen varaa. Lehtiin menee keskimäärin noin 50 e. Laskuihin kuten netti, puhelin, 100 e. Lisäksi olen puoli vuotta sitten muuttanut, joten sisustan joka kuukausi kotiani, hankin pikkujuttuja joista kertyy kuitenkin rahanmenoa. Työpaikkani on Helsingissä ja kuljen julkisilla koska minulla ei ole omaa autoa, joten joudun ostamaan seutulipun, joka maksaa 100 e. Maksan myös opintolainaani takaisin 50 e kuussa. Kun palkkapäivä tulee, tililläni on usein vain vajaa satanen, mikä kuluu ehkä jo seuraavassa kuussa, jos haluankin ostaa jonkin uuden vaatteen tai kengät tai matkustan tapaamaan vanhoja vanhempiani kotiseudulleni.

Voisin helposti säästää muutaman satasen kuussa, jos karsisin ruokakuluja ja shoppailua. Mutta elämäni on jo nyt yksinäisenä vanhapiikana tarpeeksi ankeaa, joten isoa motivaatiota säästämiseen ei ole. En ole myöskään koskaan varsinaisesti haaveillut omistusasunnosta ja määräaikaisissa työsuhteissa olevana sinkkuna en taida olla pankkien lainanhakijalistan kärjessä.

Itsekin käyn Helsingissä töissä ja nettotuloni on 200 € enemmän. Silti mulla jää noin tonni kuussa säästöön, vaikka omistan jopa auton ja koen eläväni melko leveästi. Jos sulla menee 1000 e/kk asumiseen ja käytät seutulippua, asut todennäköisesti melko lähellä Helsingin rajaa? Asumisesta voisi toki säästää muuttamalla vähän syrjemmälle. Vaihtoehtoisesti voisit kulkea työmatkat pyörällä, niin säästyisi lähes satanen kuussa ja muutenkin työvireys sekä terveys kohenee. Lisäksi aika järkyttävä summa tuo 200 € työpaikkalounaisiin. Tekisit omat eväät ja jos unohtuu kotiin, niin kyllä ihminen syömättäkin selviää kahdeksan tuntia.

Myös aika erikoinen tuo näkemyksesi, että shoppailemalla ja kuluttamalla rahaa saat onnea. Ei taida oikein mikään tutkimustieto tukea tätä.

Vierailija
30/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä minä en ole yhtä tiukkis kuin sinä, ja ajattele, ettei ihminen koskaan saisi haaveilla, vaan aina pitäisi rationaalisesti ruveta ylitöihin tai luopua jostain muusta vain siksi, että sattui sanomaan "matka olisi kiva".

Tuostahan nyt ei ollut ollenkaan kysymys, mutta kiva, jos tunnet itsesi jotakuta paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
31/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Minulla on vielä jäljellä asuntolainaa ja kuukausibudjetin menot ja tulot ovat yhtä suuret. Toisaalta asunnosta on nettovarallisuutta 200 000 euroa, joten kai sitä pitäisi ajatella, että jotain on jäänyt säästöön jo tässä matkan varrellakin, vaikkei tuo raha olekaan pankkitilillä säästöinä.

Vierailija
32/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö teillä sosiaalisilla ihmisillä paljon rahaa kavereiden kanssa ajan viettämiseen? Tällaisena erakkona rahaa ei ikinä mene mihinkään kahviloissa istumiseen, mutta aika monet ystäväporukathan noissa viettävät aikaansa ja samalla rahaa toki menee niihin kalliisiin juomiin ja ruokiin siellä. Sama juttu, jos elämä on joka viikkoista biletystä baarissa vielä aikuisenakin, niin kyllähän sinne monilla alkoholia juovilla menee helposti 50 euroakin per kerta. Onko siis näin, että sosiaalinen elämä kuluttaa niitä rahoja? Itse kun säästän siinä, että palkka menee vain asumiskuluihin, ruokaan, bussikorttiin, puhelimeen yms. mutta en tavallaan kuluta rahaani oikein ikinä mihinkään turhaan. Lisäksi jos ostan joskus uutta vaatetta tai tavaraa, niin samalla myyn osan vanhoista pois netin kautta, niin siitäkin saa rahaa.

Omat nettotuloni ovat noin 1700 euroa kuukaudessa. Siitä lyhennän asuntolainaa (pk-seudun ulkopuolella, jossa asuntolaina + vastike on kuta kuinkin yhtä suuri kuin samaa kokoluokkaa olevan kämpän vuokra), ja opintolainaa, sekä pyrin laittamaan joka kuukausi noin 50 euroa rahaa säästöön. Asumiskulut + opintolaina + sähkölasku, puhelinlasku ym. kiinteät kulut ovat kuussa noin 950 euroa. Kuukauden lopulla tili on yleensä nollilla. Asun yksin, ei lapsia, mutta sosiaalinen elämä on vilkasta ja  melko paljon rahaa menee juuri tuohon ulkona syömiseen ja juomiseen - vähintään pari tuollaista 50 euron baarireissua per kuukausi, plus satunnaiset yksillä ja after workeilla käynnit, plus sitten se ulkona syöminen. Eli useammasta satasesta puhutaan, joka tietenkin näillä tuloilla näkyy kuukausibudjetissa. Mutta se on merkittävä satsaus oman elämäni laatuun, sillä nautin siitä ulkona syömisestä ja juomisesta hyvässä seurassa huomattavasti enemmän kuin siitä, että kuukausittain jäisi pari satasta enemmän sukan varteen.

Olen alle kolmekymppinen, palkkatulot tulee tästä luultavasti vuosien varrella kasvamaan ja säästän jo nyt itselleni maksamalla tuota asuntolainaa, joten en näe oikeasti mitään syytä siihen, miksi pihistelisin kun voin nauttia elämästä tässä ja nyt. En myöskään valita siitä, että tili on joka kuukauden lopussa nollilla, koska tiedän sen johtuvan omista valinnoistani, enkä kadehdi itseäni rikkaampia ihmisiä. Jokainen tavallaan. Siksi en käsitäkään keskustelun aloittajan todella negatiivista ja moralisoivaa äänenpainoa - mitä se on sulta pois, jos joku ei syystä tai toisesta laita säästöön rahaa?

Vierailija
33/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, säästöön jää pari tonnia per kuukausi, mutta nyt pitäis kekata jotain, ettei jäis senkään vertaa!

Vierailija
34/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä mitä kävisi Suomen taloudelle jos kukaan ei "tuhlaisi" rahaa "turhuuksiin". Ei kampaamokäyntejä, ei kahviloita, ravintoloita, kulttuuria, urheilutapahtumia, ei lehtitilauksia, työpaikkalounasta tai mitään mikä ei ole välttämätöntä elossapysymisen kannalta.

Kyllä se on niin, että jokaisen velvollisuus on ostaa ja käyttää myös maksullisia palveluja! Vain sillä saamme työpaikat pysymään ja oikeasti se edistää myös omaa mielenterveyttä ja hyvinvointia. Suomi on varmasti ainoa Euroopan maa missä kaikkea em. asioita pidetään syntinä. Kunnon suomalainen haluaa asua maalla (koska halpaa), kulkea töihin pyörällä (koska halpaa), syödä töissä eväitä ja tietenkin vain kausivihanneksia ja -hedelmiä ja kalastaa, metsästää, sienestää, hilloaa ja säilöö sekä leipoo itse omat leivät.

Siellä pimeässä pirtissä voi sitten kiroilla ja haukkua tänne tulevat mamut ja ulkomaille karkaavat työpaikat ja konkurssiin menevät yritykset.

Vierailija
35/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla 1500€ ei pitkälle pötkitä. Riittää elämiseen mutta ei matkusteluun yms. menoihin.

Vierailija
36/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöön menee kaikki raha, mitä en palkasta käytä. Sieltä säästöistä ne ulkomaan matkatkin aina maksan. Aina siellä säästössä on rahaa ihan mukavasti, niin ei juurikaan tarvitse miettiä, paljonko on rahaa tuhlattavana reissuun. Lomia töistä on kuitenkin niin harvoin, että helposti pari viikon pituista kaukolomamatkaa tulee vietettyä ja silti säästöön jää vielä paljon rahaa. -ap

Vierailija
37/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöön menee kaikki raha, mitä en palkasta käytä. Sieltä säästöistä ne ulkomaan matkatkin aina maksan. Aina siellä säästössä on rahaa ihan mukavasti, niin ei juurikaan tarvitse miettiä, paljonko on rahaa tuhlattavana reissuun. Lomia töistä on kuitenkin niin harvoin, että helposti pari viikon pituista kaukolomamatkaa tulee vietettyä ja silti säästöön jää vielä paljon rahaa. -ap

Nämähän on vain valintoja. Sinä pihistelet ympäri vuoden päästäksesi matkoille silloin tällöin muutama viikko vuodessa, joku toinen kuluttaa rahaa omiin nautontoihinsa 52 viikkoa vuodesta eikä arvosta säästötiliä tai kaukomatkaa.

Vierailija
38/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämähän on vain valintoja. Sinä pihistelet ympäri vuoden päästäksesi matkoille silloin tällöin muutama viikko vuodessa, joku toinen kuluttaa rahaa omiin nautontoihinsa 52 viikkoa vuodesta eikä arvosta säästötiliä tai kaukomatkaa.

No sepä siinä on, kun minun ei edes tarvitse pihistellä. Elän ihan normaalia elämääni ja silti rahaa kyllä jää säästöön. Ehkä en sitten vain koe ostaa kaikenlaisia kalliita vehkeitä yms. että kai niistä sitten säästää. En myöskään harrasta, joten sekin toki säästää. Nämä eivät ole minulle tietoisia tapoja säästää vaan tietysti jätän tekemättä asiat, jotka eivät minua kiinnosta. -ap

Vierailija
39/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin tulee usein tehtyä reissu tai pari vuodessa. En silti aivan alvariinsa voisi minne tahansa luksuskohteeseen lähteä ja juuri siksi, että haluan säästää lapsia ja asuntoa varten. Asun pk-seudulla alueen hintatasoon nähden suht edukkaassa vuokrakakaksiossa yhdessä avomiehen kanssa, eikä meillä siltikään ole varaa mihin vain, koska haluamme säästää reilusti. Tällä hetkellä yksin minulla menee säästötilille, asp-tilille ja rahastosalkkuun yhteensä 1300 euroa/kk. Ja kauan kestää, ennen kuin on sellainen 15 - 20 prosentin pesämuna koossa täkäläiseen 250000 - 310000 euroa vuodessa maksavaan pieneen perheasuntoon. Että siksi.

Vierailija
40/47 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mitä kävisi Suomen taloudelle jos kukaan ei "tuhlaisi" rahaa "turhuuksiin". Ei kampaamokäyntejä, ei kahviloita, ravintoloita, kulttuuria, urheilutapahtumia, ei lehtitilauksia, työpaikkalounasta tai mitään mikä ei ole välttämätöntä elossapysymisen kannalta.

Kyllä se on niin, että jokaisen velvollisuus on ostaa ja käyttää myös maksullisia palveluja! Vain sillä saamme työpaikat pysymään ja oikeasti se edistää myös omaa mielenterveyttä ja hyvinvointia. Suomi on varmasti ainoa Euroopan maa missä kaikkea em. asioita pidetään syntinä. Kunnon suomalainen haluaa asua maalla (koska halpaa), kulkea töihin pyörällä (koska halpaa), syödä töissä eväitä ja tietenkin vain kausivihanneksia ja -hedelmiä ja kalastaa, metsästää, sienestää, hilloaa ja säilöö sekä leipoo itse omat leivät.

Siellä pimeässä pirtissä voi sitten kiroilla ja haukkua tänne tulevat mamut ja ulkomaille karkaavat työpaikat ja konkurssiin menevät yritykset.

Ei nyt laiteta vastakkain kahta ääripäätä. Veikkaan, että kaikessa mahdollisessa säästävät ihmiset ovat pieni vähemmistö. Hieman isompi vähemmistö on surutta tuhlaavat. Suurin osa todennäköisesti käyttää rahaa mainitsemiisi "turhuuksiin" kohtuudella. Siten, että jotain jää säästöönkin.