Korkea kolesteroli
Kolesteroli 6.7. Otanko lääkkeet vai hoidanko ruokavaliolla? Minkälainen syöminen olisi hyvä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kauraleseitä lisää ruokavalioosi ainakin.
Millainen ruokavalio sinulla nyt on?
Suositusten mukainen ruokavalio on mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet sitten? Ei taida sun tapauksessa ruokavalio auttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet sitten? Ei taida sun tapauksessa ruokavalio auttaa...
Miten niin? Eikös kannata vaihtaa ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli 6.7. Otanko lääkkeet vai hoidanko ruokavaliolla? Minkälainen syöminen olisi hyvä?
En kyllä alottais lääkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä alottais lääkitystä
Miksi? Miten sitten alentaisin tuota?
Liikunta lisää hyvää kolesterolia. Mutta jos ruokavalio ei ole auttanut , niin pakkohan niitä lääkkeitä on syödä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta lisää hyvää kolesterolia. Mutta jos ruokavalio ei ole auttanut , niin pakkohan niitä lääkkeitä on syödä.
Voihan sitä kokeilla muuta ruokavaliota. Lääkkeitä ei ole pakko syödä.
Vegaaneilla on kaikkein alhaisin kolesteroli (itsestäänselvistä syistä) ja myös paras suhde HDL:n ja LDL:n välillä. Kokeile sitä ennen lääkkeitä, muutenkin terveellisempi ja eettisempi ruokavalio.
Huonot hiilihydraatit ja sokeri pois. Paljon erilaisia ja erivärisiä vihanneksia. Hedelmiä. Vettä. Kanaa, kalaa, ja koka aterialla salaattia, vihanneksia.
VHH ruokavalio on esim Ruotsissa virallinen suositus kolesterolin ja kakkostyypin diabeteksen hoitoon. Suomessa läälärit ei edes kysy mitä potilas syö.
Laske riskisi sairastua sydäninfarktiin tai aivohalvaukseen 10 vuoden kuluessa:
https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finrisk…
Ja päätä sitten, rupeatko käyttämään lääkkeitä.
Juuri testattiin ja luovuttiin lääkkeestä joka muutti kolesteroliarvoja ns. paremmaksi,ei vaikutusta.Kaksi suurinta vaaraa ovat hapetusstressi ja tulehdustekijät.
Itselleni oli vaikeaa alkaa muokata ruokavaliota, koska en pidä kalasta enkä linnunlihasta. Myöskään salaatin jatkuva syöminen ja varaston ylläpitäminen on hankalaa. Toki teen tai joku tekee salaatin aina päivällisen yhteyteen, mutta muuten ei juurikaan tule kasviksia syötyä.
Ilmanmuuta olen vaihtanut rasvat maitotuotteissa ja luopunut esim. rasvassa paistamisesta, sekä pekoni/kananmuna aamiaisista. Kuitenkin omassa kolesterolin laskemissa uskon todella suuren vaikutuksen olevan kasvisteroli-lisällä, jonka otan niin, että juon päivittäin pienen jogurttijuoman joka on tähän tarkoitukseen kehitetty. En mainitse nimeä, että kokemustani ei lasketa mainospuheeksi.
Sain oman kolesterolini putomaan suhteesta 1,8/5,7 lukemaan 2,0 /3,5
Miutos tapahtui alle puolessa vuodessa.
Minulla myös kolesteroli nyt 6,7, noussut hurjasti talven aikana
Syytä en tiedä koska kuluneina 3 vuonna olen muuttanut elintapojani hyvästä vielä parempaan ja lisännyt liikuntaa. 3 vuotta sitten tuo paha kolesteroli oli 5.2 ja keskiarvo alle 5.
Syön vhh + rasvatonta jo valmiiksi, sokeria kohtuudella, paljon kasviksia, poltan pari tupakkaa viikossa, kananmunia 1/kk jne. Lihan ruskistan voissa (ehkä 1g/annos mikä ei vaikuta mihinkään), muuten rypsi- ja oliiviöljy käytössä.
#12 Mun sairastumisriskini on testin mukaan 2-4% luokkaa tällä hetkellä. Lääkitystä en ole ottamassa
Vierailija kirjoitti:
Syytä en tiedä koska kuluneina 3 vuonna olen muuttanut elintapojani hyvästä vielä parempaan ja lisännyt liikuntaa. 3 vuotta sitten tuo paha kolesteroli oli 5.2 ja keskiarvo alle 5.
Syön vhh + rasvatonta jo valmiiksi, sokeria kohtuudella, paljon kasviksia, poltan pari tupakkaa viikossa, kananmunia 1/kk jne. Lihan ruskistan voissa (ehkä 1g/annos mikä ei vaikuta mihinkään), muuten rypsi- ja oliiviöljy käytössä.
#12 Mun sairastumisriskini on testin mukaan 2-4% luokkaa tällä hetkellä. Lääkitystä en ole ottamassa
Jos vaikka kilpirauhanen on hitaalla, se kohottaa kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs liikunta? oletko valmis kokeilemaan kovaa liikuntaa? Itsellä oli muutama vuosi sitten kolesteroli yli 7 ja aloitin puolimaratonitreenaamisen, jonka aikana se putosi lähelle neljää ja rasvojen suhteissa muutos oli vielä parempi.
Valitettavasti kolesteroli on enimmäkseen geeneistä kiinni, se on lähinnä hienosäätöä mitä voi tehdä omilla toimillaan.
Itse en ole kiinnostunut lääkkeistä, minulle niitä ei varsinaisesti ehdotettu, kun muita riskitekijöitä ei pahemmin ole kuin korkea kolesteroli ja sukurasite, mutta ei verenapainetta, tupakointia tms.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet syöväsi hyvin. Jostain syystä karppaajilla tuppaa kolesterolit nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kilpirauhanen on hitaalla, se kohottaa kolesterolia.
Kyllä se on tuo vhh joka sitä kolesterolia on alkanut nostattamaan.