Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, kaikki! Keksitään hyvä suomennos termille mommyjacking

Vierailija
08.04.2016 |

Englanninkielinen ilmaus tulee sanoista mommy, 'äippä', ja hijacking, 'kidnappaus'. Se tarkoittaa sitä, kun äiti-ihminen kääntää itsekkäästi keskustelun (ja muiden huomion) äitiyteensä ja lapsiinsa jopa ilman mitään syytä.

Esimerkkejä sosiaalisesta mediasta: https://www.google.com/search?q=mommyjacking&biw=1696&source=lnms&tbm=i…

Mitä tämä voisi olla suomeksi? Hyvä suomennos on iskevä, kuvaava ja helppo sanoa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitelöittää.

Vierailija
22/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiskänsilta, vrt. aasinsilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammastella

Vierailija
24/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äippääminen.

Äippäys minullekin tuli ekana mieleen. Suoraan tuosta engl. äippä kaappaus. Tai äiskäys eli äiti läiskäys= mäiskätään mamma- asiat kehiin.

Vierailija
25/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammastella

Mamistella mielummin. Mamastella on niin virallisen kuuloinen.

Vierailija
26/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkossivulta toistaiseksi hyviä ovat:

Mammauttaa/ mamiuttaa

- Mammauttaminen ehkä parempi koska siitä tulee lisämielleyhtymä keskustelun lamauttamiseen ja se kuulostaa vähän jykevämmältä :).

Äitelöinti

- Hieno uudissana! Sopii erityisesti falskiin hehkutukseen ja tunnelypsämiseen. Äitilöintikin kävisi? 

Äiskäys/äippäys

- Periaatteessa erittäin hyvä, henkilökohtaisesti vaan satun vierastamaan sanoja äiskä ja äippä. Toisaalta juuri siksi voisin käyttää tässä yhteydessä näitä sanoja..

Sydäntä lämmittää lukea näitä mammojen ja muidenkin taidonnäytteitä näin Agricolan päivänä :)

Vierailija
27/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyshyöky. Luonnonvoima joka ei piittaa mitä/minkälaisen keskustelun se hukuttaa alleen.

Mä laittaisin tän muotoon hyökyäiteily.

Vierailija
28/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiskänsilta unohtui mainita, on käyttökelpoinen ja kuvaava sana. Hyökyäiteily myös kertoo ilmiöstä hyvin. Hyökyäiteiljä on hieman epävakaa tyyppi ;)

Vierailija
29/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä yleinenkin ilmiö? En ole itse ikinä törmännyt, eikä minulla ole lapsia, joten en harrasta tätä itsekään.

Vierailija
30/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä yleinenkin ilmiö? En ole itse ikinä törmännyt, eikä minulla ole lapsia, joten en harrasta tätä itsekään.

Veikkaan tämä on harvinaisempaa suomalaisessa kulttuurissa, jossa äideillä on laajempi elämänpiiri työssäkäynnin ansiosta ja naisilla muutenkin enemmän liikkumatilaa roolissaan kuin jossakin nimeltä mainitsemattomissa kulttuureissa. Lisäksi Suomessa hyviin tapoihin kuuluu se, että ei niin suurella itsevarmuudella tuoda itseä ja omia asioita esille tilanteessa kuin tilanteessa. Olen minä silti tähän törmännyt.  

Vierailija
31/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jokaiselle tikusta tehdylle asialle pitäisi keksiä jokin teennäinen ja keinotekoinen termi?

No katsos lapsettomana sitä vielä jaksoi vatvoa ja pohdiskella tikusta tehtyjä asioita, käsitteellistää ja pohtia. Minähän en enää tuollaiseen ehdi käyttää aikaa. On vähän toisenlainen tärkeysjärjestys kun ei ole 10 vuoteen nukkunut yli varttia yhtäjaksoisesti. Meidän 5 v. pikkuprinsessa kyllä miettii asioita paljon oivaltavammi kuin nämä tähän ketjuun turhanpäiväisyyksiä kirjoittelevat,

Vierailija
32/32 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitirunkkaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi