Jos sua huudetaan kahvipöytään, menetkö heti?
Kuinka monta kertaa annat isännän/emännän pyytää tulemaan kahvipöytään? Miksi? :D myönnän, että itsekin yleensä vasta toisella kerralla menen, ehkä saatan ekalla mennä vähän korvat luimussa... Onks tää joku kirjoittamaton sääntö suomalaisille?
Kommentit (35)
Mene heti. Odottelu on mielestäni epäkohteliasta isäntäväkeä kohtaan.
Lisäksi ärsyttää tuo tapa, kun pitää aikuisia imisten käskeä monta kertaa. Itse sanon kerran, jos ei mene perille, olkoot ilman. Yleensä mun vieraat ovat oma-aloitteisia :)
Ylenpalttinen kursailu on raivostuttava tapa. Lapsena muistan, miten äiti aina sai huudella kahville suurinpiirtein kunnes kahvi oli jäähtynyt, eikä kukaan voinut mennä kahvipöytään ennen kuin mummo ensimmäisenä nousi lähteäkseen sinne.
Nykyään onneksi kursailuun törmää paljon harvemmin, tuskin koskaan. Menen itse aina heti kun kutsutaan, paitsi jos paikalla on vanhuksia, silloin odotan, että he saavat otettua ensin.
Etikettiin kuuluu se että vieraat ottavat tarjottavat vastahakoisesti ja emäntä vähättelee ja haukkuu tarjottavansa. Näin suomalaisten kuuluu toimia.
Joo tuo kursailuperinne on raivostuttava. Meinaako ne että luullaan ahneeksi jos menee heti? Onneksi nuoremmilla polvilla ei ole tuota ihme venkoilua.
Yleisesti ottaen epävirallisissa mitä-sulle-kuuluu -kahvittelutilanteissa menen kyllä heti käskettäessä.
Tykkään juoda kahvini kuumana ja syödä lämpiminä tarjottavat, jos sellaisia lämpöisinä syötäviä on tarjolla.
Sitten näissä puolivirallisissa kissanristiäisissä katson vähän, että mikä on oma "asemani" arvojärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten hauska! Minä menen heti kunhan vanhempi väki (mummot ja vaarit) on käyneet ensin, mutta heillä se pöytään meno on juuri sitä että saa kutsua moneen kertaan.
Mistähän tällainen tapa juontaa juurensa? Luulisi että olisi nimenomaan toisin päin niin että olisi epäkohteliasta olla menemättä.
Varmaan joku vaatimattomuuden osoitus. Tämä rituaali käydään meidän sukujuhlissa aina läpi. Ehkä siinä on myös takana joku sellainen, ettei kukaan halua vaikuttaa ahneelta ja "olla ensimmäisenä pöydässä". Myönnän itsekin kuuluvani tuohon odotuttajajoukkoon, valitettavasti. Paitsi kaverien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten hauska! Minä menen heti kunhan vanhempi väki (mummot ja vaarit) on käyneet ensin, mutta heillä se pöytään meno on juuri sitä että saa kutsua moneen kertaan.
Mistähän tällainen tapa juontaa juurensa? Luulisi että olisi nimenomaan toisin päin niin että olisi epäkohteliasta olla menemättä.
Joku jo mainitsikin, että ei saa vaikuttaa ahneelta. Toinen asia on, että tällä tavalla on opetettu käytöstapoja lapsille. Ensin menevät pöytään vanhimmat ja "arvokkaimmat" vieraat. Mä kuulun jo siihen porukkaan, joka saa mennä ensimmäisenä. Pieni minä, joka vielä 50 vuotta sitten joutui malttamattomana odottamaan herkkujen ääreen pääsyä, on rehellisesti sanottuna iloinen siitä, että vihdoinkin saa olla eka.
Vierailija kirjoitti:
Etikettiin kuuluu se että vieraat ottavat tarjottavat vastahakoisesti ja emäntä vähättelee ja haukkuu tarjottavansa. Näin suomalaisten kuuluu toimia.
Hahaha :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tällainen tapa juontaa juurensa? Luulisi että olisi nimenomaan toisin päin niin että olisi epäkohteliasta olla menemättä.Joku jo mainitsikin, että ei saa vaikuttaa ahneelta. Toinen asia on, että tällä tavalla on opetettu käytöstapoja lapsille. Ensin menevät pöytään vanhimmat ja "arvokkaimmat" vieraat. Mä kuulun jo siihen porukkaan, joka saa mennä ensimmäisenä. Pieni minä, joka vielä 50 vuotta sitten joutui malttamattomana odottamaan herkkujen ääreen pääsyä, on rehellisesti sanottuna iloinen siitä, että vihdoinkin saa olla eka.
Juuri näin se on meilläkin aina ollut, mutta minkä takia nämä "arvovieraat" aina odotuttaa itseään niin että viimeiset saa sitten kylmät kahvit? Eivät halua vaikuttaa ahneilta?
En ymmärrä. En ole ollut tietoinen tällaisista etikettisäännöistä, vaan mennyt aina ekana kahville, jos muut ovat hitaita. Arvostan emännän/isännän tarjoiluja niin paljon :) Erittäin harvoin on mitään tilaisuuksia, missä huudettaisiin kahville. Meillä on olemattoman pieni suku eikä koskaan mitään sukujuhlia. Viimeksi ex-miehen tädin hautajaisissa olin kahvitilaisuudessa ja sielläkin taisin muistaakseni rynnätä ensimmäisten joukossa kahvipöytään, kun muut kuhnailivat ja antoivat odotuttaa itseään ;)
Ryysin pöytään, koska rakastan kahvia ja pullaa.
Kursailu v-tuttaa suunnattomasti, joten menen ja huolehdin siitä, että ns. arvovieraat myös nostavat perseensä ja lähtevät samalla.
Vierailija kirjoitti:
Menen heti ekasta. Musta ei ole kohteliasta odotuttaa itseään.
Oletko Afrikasta kotoisin?
Jos olen ainoa vieras niin en odotuta vaan tulen heti. Jos on enemmän vieraita, niin pitähän sitä vähän aikaa vetkutella.