Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihdun näin vähän?

Vierailija
08.04.2016 |

Olen pitkällä nutrikuurilla ja laihdun kuukaudessa vain 2 kiloa. Ensimmäisenä kuukautena laihduin 5 kiloa. Minulla on noin 40 kiloa ylipainoa.

Lääkäri väittää että juon huomaamattani kaloreita. Kuinka se on mahdollista jos juon vain vettä ja stevialla makeutettua teetä?

Lääkäri sanoi ettei säästöliekkiä ole olemassa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa. Onko mahdollista, että syöt unissasi?

Vierailija
2/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on oikeassa, säästöliekki on legendaa. Se, että et laihdu tarpeeksi, johtuu liiasta syömisestäsi. Ei mistään muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Itse olen Cambridge-kuurilla, jossa siis myös pelkkiä pussilitkuja juodaan 500 kcal / päivä, ja ekan kahden viikon jälkeen olen laihtunut noin puoli kiloa viikossa vaan.Minulla ylipainoa normaalipainoni (BMI:n mukaan) ylärajalle 25 kg.

Säästöliekki todellakin ON olemassa, mutta se on toki paskaa ettäkö se voisi ihan rajattomasti säästää. Naurettavaa on se kun eräät ihmiset väittävät että on mahdotonta laihtua koska säästöliekki, tai että pitäisi syödä enemmän koska säästöliekki. Fakta on, että aina kun on vähääkään pidempään kalorivajeella, kroppa ottaa käyttöön tiettyjä keinoja säästää energiaa, ja se voi vähentää kulutusta 100-500 kcal päivässä. Noita isoimpia lukemia tulee ihmisillä, jotka tekevät normaalisti paljon ei-tahdonalaista liikuskelua - se vähenee aika nolliin pitkällä kuurilla. Säästöliekille ei voi mitään, joten sitä asiaa on ihan turha miettiä tai yrittää estää. Kun olet miinuskaloreilla, on säästöliekki, mutta kyllä laihtuminen siltil sujuu.

Itse olen kyllä tosi tyytyväinen siitäkin että laihdun puoli kiloa viikossa. Onhan se paljon vähemmän kuin useimmilla tällaisella kuurilla, mutta kun rauhallisemmilla menetelmillä en laihtunut yhtään, niin hyvä äettä tällä sentään.

Vierailija
4/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko koska pussien ja kasvisten määrät ovat täsmänneet aina. Muuta syötävää ei edes ole.

Vierailija
5/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on oikeassa, säästöliekki on legendaa. Se, että et laihdu tarpeeksi, johtuu liiasta syömisestäsi. Ei mistään muusta.

Syön ohjeen mukaan 5 pussia jotta saan tarpeelliset aineet. Niiden lisäksi kasvikset ja kalorimäärä on 800 kilokaloria vuorokaudessa. En viitsisi tästä vähentääkään koska pelkään menettäväni terveyteni tiukemmalla kuurilla.

Vierailija
6/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko koska pussien ja kasvisten määrät ovat täsmänneet aina. Muuta syötävää ei edes ole.

Ehkä sun aineenvaihdunta on vaan tosi sekaisin? Mä olen itse tosi reilusti ylipainoinen ja alkuun ei paino meinannut lähteä millään putoamaan. Nyt on tullut vuoden alusta n. 10 kg alaspäin.

Vierailija
7/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet asiantuntijat ovat eri mieltä:

"Kun ihminen ryhtyy laihduttamaan ja energiansaanti vähenee, elimistö alkaa puolustautua painon vähenemistä vastaan, ja perusaineenvaihdunta hidastuu.  Elimistö tunnustelee tilannetta koko ajan ja jos ihminen uhkaa laihtua, elimistö säätää perusaineenvaihdunnan minimiliekille. Silloin voi tulla sellainen vaihe, että vaikka kuinka vähän syö, niin kilot ei lähde, lihavuusleikkauksia tekevä vatsaelinkirurgi Timo Heikkinen kertoo."

" Kun me saamme vähemmän ravintoa, keho tekee siitä sellaisen johtopäätöksen, että nyt on pula-aika. Silloin keho laittaa perusaineenvaihdunnan vähemmän tärkeitä toimintoja, vähemmän tärkeitä aineenvaihduntareittejä pois päältä sopeutuakseen niukkuuteen. Keho pystyy vähentämään tällaisten säästötoimenpiteiden kautta energiankulutusta jopa 40 prosenttia, kertoo puolestaan ravitsemusterapeutti Heli Pyrhönen."

Mutta tosiaan neuvo on, että säästöliekistä huolimatta jatkaa vaan dieettiä:

"

Elimistön joutuminen säästöliekille ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että peli olisi menetetty ja laihtuminen historiaa.

– Silloin ei pidä repsahtaa, vaan pystyä vaan jatkamaan sillä dieetillä. Jos se dieetti on sellainen, että siitä saa riittävästi ravintoaineita, Heikkinen sanoo."

Vierailija
8/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei laske tasaisesti aina vaan vaihtelee. Ei siitä heti kannata lannistua. Onhan tuota lähtenyt kuitenkin ihan hyvin (0,5 kg/ viikko on itse asiassa oikein hyvä vauhti). Voi olla että tahti taas kiihtyy kohta.

Vierailija
9/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Itse olen Cambridge-kuurilla, jossa siis myös pelkkiä pussilitkuja juodaan 500 kcal / päivä, ja ekan kahden viikon jälkeen olen laihtunut noin puoli kiloa viikossa vaan.Minulla ylipainoa normaalipainoni (BMI:n mukaan) ylärajalle 25 kg.

Säästöliekki todellakin ON olemassa, mutta se on toki paskaa ettäkö se voisi ihan rajattomasti säästää. Naurettavaa on se kun eräät ihmiset väittävät että on mahdotonta laihtua koska säästöliekki, tai että pitäisi syödä enemmän koska säästöliekki. Fakta on, että aina kun on vähääkään pidempään kalorivajeella, kroppa ottaa käyttöön tiettyjä keinoja säästää energiaa, ja se voi vähentää kulutusta 100-500 kcal päivässä. Noita isoimpia lukemia tulee ihmisillä, jotka tekevät normaalisti paljon ei-tahdonalaista liikuskelua - se vähenee aika nolliin pitkällä kuurilla. Säästöliekille ei voi mitään, joten sitä asiaa on ihan turha miettiä tai yrittää estää. Kun olet miinuskaloreilla, on säästöliekki, mutta kyllä laihtuminen siltil sujuu.

Itse olen kyllä tosi tyytyväinen siitäkin että laihdun puoli kiloa viikossa. Onhan se paljon vähemmän kuin useimmilla tällaisella kuurilla, mutta kun rauhallisemmilla menetelmillä en laihtunut yhtään, niin hyvä äettä tällä sentään.

Olen toki tyytyväinen että painoni putoaa edes vähän. Ympäristö odottaa jotain äkkinäistä kymmenien kilojen pudotusta parissa kuukaudessa ja moni marisee sitten kärsimättömänä kun en muutukaan hurjaa vauhtia normaalimpaa näköiseksi.

En laihtuisi millään 1500 kalorin kuurilla. Olen aiemmin jopa lihonut sellaisilla ollessani.

Vierailija
10/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen cambridgen vastaavalla pussikuurilla aikoinaan laihduttanut, en syönyt tai juonut muuta kuin vettä ja ne pussieväät, 500 kaloria päivässä. Lähtöpainoni oli 85kg, kolmessa viikossa laihduin 6kg, sen jälkeen söin kahdesti päivässä jotain ja kolme pussia vielä 7 viikon ajan ja laihduin yhteensä 15kg.

Vierailija
11/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa kulutukseesi nähden, jotta voisit laihtua nopeammin. Oletko yliarvioinut kulutuksesi? Oletko laskenut sen netistä löytyvien kulutuslaskurien avulla? Laskurit on laadittu normaalien ihmisten keskikulutuksen mukaan. Esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien aineenvaihdunta on hormonaalisesti normaalia hitaampi ja kulutus alhaisempi. Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot?

Jos aineenvaihdunta on epänormaalin hidas (joko kilpirauhasen takia tai muusta syystä), ainoa tapa laihtua on liikunnan lisääminen, jotta aineenvaihdunta nousee lähemmäs normaalitasoa. Sekä aerobinen että lihastreeni auttaa tässä (lihaskudos kuluttaa jatkuvasti enemmän kuin rasvakudos).

Vierailija
12/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun aineenvaihdunta on vaan tosi sekaisin? Mä olen itse tosi reilusti ylipainoinen ja alkuun ei paino meinannut lähteä millään putoamaan. Nyt on tullut vuoden alusta n. 10 kg alaspäin.

Sitten se on ollut sekaisin jo useamman vuoden koska aloin laihduttamaan kun lihoin bmi 26:een. Sen jälkeen olen lihonut jatkuvalla laihduttamisella bmi 42 saakka.

Vierailija
13/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön ohjeen mukaan 5 pussia jotta saan tarpeelliset aineet. Niiden lisäksi kasvikset ja kalorimäärä on 800 kilokaloria vuorokaudessa. En viitsisi tästä vähentääkään koska pelkään menettäväni terveyteni tiukemmalla kuurilla.

Menetät terveytesi noilla pussiruuilla.

Vierailija
14/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa kulutukseesi nähden, jotta voisit laihtua nopeammin. Oletko yliarvioinut kulutuksesi? Oletko laskenut sen netistä löytyvien kulutuslaskurien avulla? Laskurit on laadittu normaalien ihmisten keskikulutuksen mukaan. Esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien aineenvaihdunta on hormonaalisesti normaalia hitaampi ja kulutus alhaisempi. Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot?

Jos aineenvaihdunta on epänormaalin hidas (joko kilpirauhasen takia tai muusta syystä), ainoa tapa laihtua on liikunnan lisääminen, jotta aineenvaihdunta nousee lähemmäs normaalitasoa. Sekä aerobinen että lihastreeni auttaa tässä (lihaskudos kuluttaa jatkuvasti enemmän kuin rasvakudos).

Tämä ap:han on VLCD-kuurilla, joten ei tosiaan syö liikaa kenenkään kulutukseen nähden. Ei vaikka olisi täysi sohvaperuna pienikokoinen nainen.

Mutta tämä on ihan tavallinen ilmiö pitkällä VLCD:llä tai muulla tiukalla dieetillä, että tulee hitaan painonlaskun kausia. Sille ei voi mitään eikä sitä tarvitse ihmetellä kauheasti, tai miettiä mikä on vialla. Sen kun vaan jatkaa ja ajattelee positiivisesti, että jokainen puoli kiloakin on kuitenkin alaspäin. Toisilla sitten kuukauden-kahden jumituksen jälkeen paino lähtee taas laskemaan 1-2 kg viikossa, toisilla pysyy hitaana. Mutta sisukkaat saavuttavat tuloksensa kyllä, vaikka hitaamminkin.

Vierailija
15/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntemus väittää näin? Ilmeisesti suurempi kuin Käypä Hoito -suositukset laatineilla lääketieteen asiantuntijoilla. Siellä nimittäin suositellaan suureen ylipainoon nimenomaan ENE-dieettejä (jollainen ap:n kuurikin on), ja näitä pidetään tutkimusten mukaan turvallisena keinona laihtua kunhan tosiaan sitä ylipainoa on riittävästi.

Vierailija
16/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet asiantuntijat ovat eri mieltä:

"Kun ihminen ryhtyy laihduttamaan ja energiansaanti vähenee, elimistö alkaa puolustautua painon vähenemistä vastaan, ja perusaineenvaihdunta hidastuu.  Elimistö tunnustelee tilannetta koko ajan ja jos ihminen uhkaa laihtua, elimistö säätää perusaineenvaihdunnan minimiliekille. Silloin voi tulla sellainen vaihe, että vaikka kuinka vähän syö, niin kilot ei lähde, lihavuusleikkauksia tekevä vatsaelinkirurgi Timo Heikkinen kertoo."

" Kun me saamme vähemmän ravintoa, keho tekee siitä sellaisen johtopäätöksen, että nyt on pula-aika. Silloin keho laittaa perusaineenvaihdunnan vähemmän tärkeitä toimintoja, vähemmän tärkeitä aineenvaihduntareittejä pois päältä sopeutuakseen niukkuuteen. Keho pystyy vähentämään tällaisten säästötoimenpiteiden kautta energiankulutusta jopa 40 prosenttia, kertoo puolestaan ravitsemusterapeutti Heli Pyrhönen."

Mutta tosiaan neuvo on, että säästöliekistä huolimatta jatkaa vaan dieettiä:

"

Elimistön joutuminen säästöliekille ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että peli olisi menetetty ja laihtuminen historiaa.

– Silloin ei pidä repsahtaa, vaan pystyä vaan jatkamaan sillä dieetillä. Jos se dieetti on sellainen, että siitä saa riittävästi ravintoaineita, Heikkinen sanoo."

Mielenkiintoista! Mistä löytäisin alkuperäisen tekstin?

Vierailija
17/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on miespuolinen lihava kaveri, joka laihtuu todella hitaasti. Lihoo taas ihan älyttöömän herkästi.

Vierailija
18/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on ollut sekaisin jo useamman vuoden koska aloin laihduttamaan kun lihoin bmi 26:een. Sen jälkeen olen lihonut jatkuvalla laihduttamisella bmi 42 saakka.

Et näin ollen tiennyt, miten laihtuu.

Vierailija
19/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups. Tuo kuulostaa kyllä huolestuttavalta, ellei ole selittäviä syitä, kuten se että ne laihduttelut ovat saaneet sinut käytännössä ahmijaksi joka vuorotellen on dieetannut, vuorotellen laihduttanut. Silloin ihan loppujen lopuksi paljon plussalle jäävä kaloritasapaino selittää asian. Mutta jos oikeasti olet mielestäsi onnistunut kuureissasi ilman isoja ja toistuvia lankeemuksia ja silti lihonut noin paljon, niin kyllä kai ainakin kilpirauhasarvot on tutkittu?

Itsekin lihoin vaan 10 vuoden aikana laihdutellessani, mutta mulla selvä  syy: vähän väliä lankesin ihan megalomaanisiin mässyihin ja ryypinkeihin. Sitten taas tein parannusta ja laihdutin, mutta jos olit viikon syönyt 4000 kcal / päivä niin eihän sitä äkkiä pois laihdutettu. Ennen kuin onnistuin, tuli jo uusi ahmimiskausi. Mulla muuten ikävä seuraus ollut 10 vuoden jojolaihduttamisesta: vaikka mulla painoa vain 75 kg, rasvaprosenttini on noin 50% :( Eipä 160-senttinen nainen, josta on puolet rasvaa, paljon mitään kuluta.

Vierailija
20/36 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntemus väittää näin? Ilmeisesti suurempi kuin Käypä Hoito -suositukset laatineilla lääketieteen asiantuntijoilla. Siellä nimittäin suositellaan suureen ylipainoon nimenomaan ENE-dieettejä (jollainen ap:n kuurikin on), ja näitä pidetään tutkimusten mukaan turvallisena keinona laihtua kunhan tosiaan sitä ylipainoa on riittävästi.

Minkä tutkimusten mukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme