PMS-masennus
Olen aina kärsinyt kivuista ja mielialan laskusta ennen kuukautisia, mutta viime aikoina olen laittanut merkille, että ennen kuukautisia mietin jopa itsetuhoisia ajatuksia. Kuukautiskiertoni on aika epäsäännöllinen, joten joskus on vaikea yhdistää tätä hetken masennusta kuukautisiin, kunnes ne alkavat ja olen taas ihan normaali minä.
Jos hakeudun lääkäriin asian kanssa, niin millaista lääkitystä voimakkaisiin PMS-oireihin tarjotaan, jos e-pillereistä yhdistelmät ovat laskuista kokonaan pois? Kierron epäsäännöllisyyteen ei ole syytä löydetty, eikä se ole aina ollut epäsäännöllinen.
Olen koittanut hoitaa oireita itse lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä kahvia, enkä käytä alkoholia juuri lainkaan, mutta silti tuntuu että PMS sekoittaa elämäni aina lähes kahdeksi viikoksi.
Lähinnä nyt ajattelin, että onko kenelläkään täällä kokemusta näin voimakkaista oireista ja niiden hoidosta?
Kommentit (4)
Mullakin välillä tosi voimakkaat pms oireet. Itken vain lohduttamana, vaikka mikään ei oikeasti olisi huonosti. Siltin vain koko elämä tuntuu siltä, että en haluisi elää. Tosi ärsyttävää kyllä tuommoinen. Mulla on pms pahentunut lasten syntymien jälkeen.
minä olen käyttänyt pahimpina aikoina mielialalääkitystä pms-oireisiin. ei siis jatkuvasti, vaan siten, että viikkoa ennen kuukautisia käytin muutaman päivän ajan. alussa meni varmasti pari kuukautta ennen kuin huomasin vaikutuksen positiiviseksi. jossain vaiheessa jätin nuo pois, kun ajattelin selviäväni ilmankin, ja pari vuotta selvisinkin, kunnes ahdistus ennen kuukautisia kasvoi sellaiseksi, että aloin miettiä itseni tappamista täysin ilman syytä.
en mennyt lääkäriin, vaan päätin kokeilla jostain netistä lukemaani neuvoa mäkikuismasta noihin oireisiin. se taisi olla sellainen vaihe, että mäkikuismaa ei saanut suomessa myydä, joten kävin ostamassa sitä ruotsin puolelta. nykyään se on taas ihan suomessakin myytävä luontaislääkevalmiste. mulla tuo auttoi, mutta sitä piti sitten oikeasti käyttää säännöllisesti, ja sitä valmistetta piti ottaa kolmesti päivässä, joten se oli pitemmän päälle rasittavaa. pari vuotta käytin tätä ja lopetin, mutta on mulla tuolla kaapissa varalla purkillinen tälläkin hetkellä.
Tuo vainoharhaisuuskin kuulostaa tutulta! Välillä on oikeasti ollut sellaisia paniikkihäiriötä vastaavia kohtauksia myös PMS:n aikaan. Ihan kamalaa miten hormonit voi vaikuttaa ihmiseen, vaikka muuten kokisi itsensä kyllä ihan normaaliksi.
B-vitamiinia en olekaan kokeillut, mutta esimerkiksi D-vitamiinia aloin käyttämään viime syksystä lähtien,tosin sillä en ole huomannut olevan vaikutusta. Tuota mäkikuismaa pitänee harkita myös, mutta ehkä sitten kuitenkin pitää kääntyä ensin lääkärin puoleen ja miettiä jos uskaltaisi jotakin mielialalääkettä kokeilla koska nämä itsetuhojutut alkaa olla jo liikaa.
Tosiaan minullakin oireet pahentunut lasten myötä. Sensijaan itse kuukautiset ei satu enää, mutta tämä niitä edeltävä masennus on sietämätöntä.
Ap
PMS voi aiheuttaa myös lievää vainoharhaisuutta.
Syö paljon b-vitamiinia ja kalsiumia noina päivinä. Helpottaa, joskaan ei poista ongelmaa.