Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainakaan leipää ei kenenkään tarvitse leipäjonosta hakea.

Vierailija
08.04.2016 |

Oikeasta paikasta ostettuna jauho ja muut leipätarvikkeet ovat käytännössä ilmaisia. Tupakka-askin hinnalla tekee leipävuoren.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasta paikasta ostettuna jauho ja muut leipätarvikkeet ovat käytännössä ilmaisia. Tupakka-askin hinnalla tekee leipävuoren.

Ja tuore on parempaakin. Voisin kyllä ostaakin, mutta sitä rajua pakkosuolausta en ymmärrä.

Vierailija
2/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole intoa tai taitoa tehdä, eikä välttämättä rahaa edes niihin "käytännössä ilmaisiin" jauhoihin. Meillä leipäjonossa jää joka viikko pakastamiskelpoista leipää kymmeniä, joskus jopa yli sata, pussia ruoanjaon jälkeen jäljelle. Miksei niitä voisi ottaa niin paljon kuin sielu sietää? Kauppojen epäonnistuneesta menekin arviostahan siinä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivoin monta kertaa viikossa, perheeni kärsi järjettömästä närästyksestä. Vinkkejä närästämättömään leipään?

Vierailija
4/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole intoa tai taitoa tehdä, eikä välttämättä rahaa edes niihin "käytännössä ilmaisiin" jauhoihin. Meillä leipäjonossa jää joka viikko pakastamiskelpoista leipää kymmeniä, joskus jopa yli sata, pussia ruoanjaon jälkeen jäljelle. Miksei niitä voisi ottaa niin paljon kuin sielu sietää? Kauppojen epäonnistuneesta menekin arviostahan siinä on kyse.

tuskin niillä on sitä pakastinta ja kun sähkötkin katkaistiin ;-)

Vierailija
5/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolta leipäjonosta toistaiseksi ole gluteenitonta leipää saanutkaan... Gluteenitoomat jauhot maksavat... Hups. unohdin koska ole köyhä niin enhän minä saa valittaa siitä, että leipäjonosta ruoka ei sovi minulle. Oikeasti köyhän kun pitäisi olla tyytyväinen kun saa mitä tahansa ruokaa. Ei sillä mitään merkitystä, jos ei sitä voi käyttää. Ai niin ei keliakia ole monesta oikea sairaus, kun se ei näy päälle, eikä toistaiseksi yksikään raaja ole tippunut. Ja kun ainoana lääkkeenäkin on vain oikea ruokavalio. - Kyllähän oikean sairauden määitelmään kuuluu myös vähintään tuhansien eurojen lääkekulut vuodessa.   

Vierailija
6/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuolta leipäjonosta toistaiseksi ole gluteenitonta leipää saanutkaan... Gluteenitoomat jauhot maksavat... Hups. unohdin koska ole köyhä niin enhän minä saa valittaa siitä, että leipäjonosta ruoka ei sovi minulle. Oikeasti köyhän kun pitäisi olla tyytyväinen kun saa mitä tahansa ruokaa. Ei sillä mitään merkitystä, jos ei sitä voi käyttää. Ai niin ei keliakia ole monesta oikea sairaus, kun se ei näy päälle, eikä toistaiseksi yksikään raaja ole tippunut. Ja kun ainoana lääkkeenäkin on vain oikea ruokavalio. - Kyllähän oikean sairauden määitelmään kuuluu myös vähintään tuhansien eurojen lääkekulut vuodessa.   

Kerroppa miksi leipä on niiiiin tärkeää, että sitä on pakko syödä?

Vierailija
7/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta leipäjonosta leipänsä hakevat tekevät ympäristöteon, koska kuormittavat vähemmän luontoa ja päin pienentävät jätemaksuja, kun ne muuten lisättäisiin tuotteiden hintoihin.

Eikä leipäjonojen leivät ole yhteiskunnan varoista pois, sillä leivät tulevat ilmaiseksi yksityisiltä yrittäjiltä, samoin työvoima hyväntekeväisyytenä.

Yleensä kaikki leipäjonojen tuotteen ovat parasta ennen päiväyksen jälkeen, jolloin niitä ei voida enää kaupassa myydä, mutta ovat täysin syöntikelpoisia.

Ihmettelen ap. aloitusta, miten vähän hän on tietoinen ympäristönhaitoista, miksi ihmeessä roudata ulkomailta viljaa halpaan hintaan ja samalla yritykset laittaisivat surutta käyttökelpoista ruokaa roskiin ja maksaa siitä vielä jätemaksua, jonka asiakas maksaa.

On todella hienoa, että jotkut hyödyntävät leipäjonot, jos rahat on tiukoilla ja näin kohentavat omaa elintasoaan.

Vierailija
8/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita vähitellen päästä irti tuosta marttyyriasenteestasi, se ei pue ketään.

Vierailija
9/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta leipäjonosta leipänsä hakevat tekevät ympäristöteon, koska kuormittavat vähemmän luontoa ja päin pienentävät jätemaksuja, kun ne muuten lisättäisiin tuotteiden hintoihin.

Eikä leipäjonojen leivät ole yhteiskunnan varoista pois, sillä leivät tulevat ilmaiseksi yksityisiltä yrittäjiltä, samoin työvoima hyväntekeväisyytenä.

Yleensä kaikki leipäjonojen tuotteen ovat parasta ennen päiväyksen jälkeen, jolloin niitä ei voida enää kaupassa myydä, mutta ovat täysin syöntikelpoisia.

Ihmettelen ap. aloitusta, miten vähän hän on tietoinen ympäristönhaitoista, miksi ihmeessä roudata ulkomailta viljaa halpaan hintaan ja samalla yritykset laittaisivat surutta käyttökelpoista ruokaa roskiin ja maksaa siitä vielä jätemaksua, jonka asiakas maksaa.

On todella hienoa, että jotkut hyödyntävät leipäjonot, jos rahat on tiukoilla ja näin kohentavat omaa elintasoaan.

Korjaus: Hävikin maksat sinä! Ei "yksityiset yrittäjät" ;-)

Vierailija
10/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole vain hyvä, että sairauden hoitoon ei tarvitse syödä lääkkeitä, vaan pärjää syömällä oikein?

Vierailija
11/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerroppa miksi leipä on niiiiin tärkeää, että sitä on pakko syödä?" - On totta leipää ei ole pakko syödä. Mutta jos tai kun joutuu jaina tarkistamaan onko jossain valmisteessa mahd. vehnää, ruista, ohraa ja osalla keliaakikoista myös kauraa, niin vähintäänkin hieman tympii. Suomalaiseenkin ruokakulttuuriin nyt vain kuuluu aika olennaisena osana mm. erilaiset leivät ja pullat, joissa on mm. vehnää. Salakavalammin, tai niin että esim. vehnää käytetään niin ettei se näy päälle. Vehnäntarkoitus monta kertaa vain parantamaan makua tai peittämään ylituotantoa, Tai  sitä käytetään vain tottumuksesta. Esimerkiksi lihapullat ja monet kastikkeiden valmistaminen onnistuu oikein hyvin myös raaka-aineilla, jotka sopivat myös keliaakikoille. - Jostain syystä niin ei tehdä. - Tai jos tehdään niin tuote on usein kalliimpi. - Ei onneksi aina. 

Pizzaakin voi leipoa gluteenittomana. - Nykyisin myös ostaa valmiina, jolloin kyllä lähes poikkeusketta muistaa olevansa "erilainen" - kun monet pizeriat laskuttavat gluteenittomasta pizasta pari euroa ylimääräistä. (- Joku tietysti sanoisi tähän, että oikein, koska raaka-aineetkin -lähinnä pohjaan menevät jauhot maksaa enempi.  Toinen saattaisi sanoa, että mukava rahastaa sairauksilla erikseen ja näin alleviivata, että kyllä jos olet keliaakikko niin sinulla on varmasti enempi varaa maksaa annoksestasi).

Tiedän myös että mm. makaroonin voi oikein hyvin korvata perunalla tai riisillä.

Lopuksi Itse kaipaan eniten sitä huolettomuutta, että voisi syödä mitä vain ilman epäilyä, että mitähän tämäkin sisältää, koska "väärän ravinto" sairastuttaa. Harmittaa myös kun tuntuu, että kun toisinaan mainitsee olevansa keliaakikko, niin heti saa kuulla olevansa ruokavammainen nirppanokka, joka ei vain ymmärrä kuinka oikeasti terveellistä on syödä kunnon ruisleipää ja kuinka ihanaa on vastapaistettu pulla. Tai sitten vain sen tiedostaminen, että olen varmasti ollut helpoimmin karsittavia kutsuttujen joukosta, koska eipähän tarvitse erikseen miettiä, mitä tarjota. - Syömäänhän keliaakikot ovat aina menossa. Ja elleivät, niin matkalla ja tai ainakin aikeissa kertoa muille, mitä eivät voi syödä.        

Vierailija
12/12 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koita vähitellen päästä irti tuosta marttyyriasenteestasi, se ei pue ketään." - Varmasti meidän keliaakikkojen joukossa on myös marttyyrejä. - Itse en ihan vielä ole valmis uskomaan, että kohtaloni olevan sinetöity vain ja ainoastaan siksi, että olen keliaakikko. Mutta kyllä päivittäinen ravinto ja tai sen laatu vaikuttaa siihen, miten päiväni onnistuu. - Mutta, mutta varmasti yhtä ikäviä kuin "marttyyri keliaakikot" ovat nämä valistajat ja ravintotietäjät, jotka "tietävät", että ihminen voi oikeasti syödä mitä vain, ainakin puhdasta ja (kotimaista) ruokaa. Ja jollei voi niin heillä on oikeus ellei peräti velvollisuus muistuttaa näitä "rajoittuneita" kutsumalla heitä sellaisilla nimityksillä kuten esimerkiksi nirppanokka, tai luulosairas ja tai muuten v:n hankala tyyppi, joka ei osaa arvostaa hyvää ja perinteistä ruokaa.     

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme