Avioero ja ositus, auttamaan, joilla tietoa!
Milloin osituksen tekeminen on hyvä aloittaa; heti, kun eroa on haettu vai vasta sen tultua voimaan? Kuinka kalliiksi osituksen tekeminen yleensä tulee? Meillä on 5 lasta, joiden kanssa jään ainakin toistaiseksi asumaan puoliksi kummankin nimissä olevaan omakotitaloon. Mies muutti vuokralle eikä halua lunastaa taloa. Joudunkohan maksamaan isoja summia tältä ajalta, kun talo on vielä molempien nimissä ja asun lasten kanssa tässä? Tarkoituksena olisi myös jäädä tähän, jos se on mahdollista. Itse tiedän, että minulla on varaa, mutta pankki saattaa laskea toisin. Asiallisia vastauksia, kiitos! Ja sellaisilta, joilla oikeasti tietoa. 😄
Kommentit (13)
Ainoa mihin osaan vastata on että asumiskulut ainakin joudut maksamaan, muut kulut riippuu tietenkin vaatiiko mies jotain korvausta asumisesta.
Kyllä, omat asumiskustannukset tietysti. Mutta sitä mietin, että joudunkohan näiden lisäksi maksamaan vielä jonkinlaista hyvitystä yhteisessä talossa asumisesta ajalta, ennenkuin ero tulee voimaan, koska mies asuu itse tämän ajan vuokralla?
-Ap
Ositusta kannattaa hakea heti, kun ero on laitettu vireille. Mitä vähemmän päällekäisiä asumiskuluja, sitä parempi.
Ositukseen ja muihin kuluihin varaa rahaa pari tuhatta euroa.
Jos teillä ei ole avioehtoa, etkä käytä talon rahoittamiseen avio-oikeuden ulkopuolisia varoja, ei talon puolikkaasta pitäisi mennä varainsiirtoveroa.
Kun ero laitetaan vireille, tilanne pysähtyy..eli ositus tehdään silloin vallinneen tilanteen mukaan. Eli siinä ei oteta vireille tulon jälkeen tehtyjä velkoja huomioon lainkaan, eikä myöskään sen jälkeen saatua lottovoittoa.. Osituksen teko ajalla ei ole merkitystä, vain tuolla vireille tulo ajalla.
Eikä omaisuutta voi myydä ennen ositusta poiskaan.
Kyllä joudut maksamaan miehelle vuokraa, jos hän sitä vaatii. Vuokraa kohtuullistetaan kuitenkin sillä, että tyhjillään ollessaankin tietyt kulut olisi pitänyt maksaa.
Talo ei esim voi olla kylmillään jne.
Viimeistään eron ollessa virallinen ositus on tehtävä, ja se tehdään erohakemuksen virallisen päiväyksen mukaisesti, eli mikä teidän taloudellinen tilanne on sinä päivänä ollut.
Voit mahdollisesti joutua maksamaan miehelle vuokraa, mutta niin kauan kuin olette virallisesti naimisissa, olette myös elatusvelvollisia toisianne kohtaan, eli siltä ajalta ei vuokraa ole oikein järkeä maksaa. Virallisen eron jälkeen sinulla voi alkaa vuokranmaksuvelvoite, jos mies niin vaatii ja ositusta ei ole vielä tehty. Moni juristi ottaa tämän seikan huomioon poismuuttaneen hyväksi osituspapereissa, jos ositus tehdään eron virallistuttua.
Mä neuvoisin, että tehkää sopimus jossa
1. miehen elatusmaksut ovat x euroa kuussa
2. sä maksat miehelle talon puolikkaasta xxxxxx euroa, joka maksetaan osissa x euroa kuussa
3. miehen elatusmaksu on saman suuruinen kuin tuo talosta kuussa maksettava osuus
Tällöin mies välttyy elareilta ja sun ei tarvi murehtia millä maksat puolet talosta. Edellyttää tietysti että pystytte tekemään sopimuksen sovussa. Jos menee riitelyksi, ei onnistu tällainen. Asianajaja tai oikeusavustaja pystyy tehdä tuon sopimuksen. Tiedän parikin tapausta jossa tällainen on tehty, joten ihan pätevä sopimus ja kelpaa sosiaalillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mä neuvoisin, että tehkää sopimus jossa
1. miehen elatusmaksut ovat x euroa kuussa
2. sä maksat miehelle talon puolikkaasta xxxxxx euroa, joka maksetaan osissa x euroa kuussa
3. miehen elatusmaksu on saman suuruinen kuin tuo talosta kuussa maksettava osuus
Tällöin mies välttyy elareilta ja sun ei tarvi murehtia millä maksat puolet talosta. Edellyttää tietysti että pystytte tekemään sopimuksen sovussa. Jos menee riitelyksi, ei onnistu tällainen. Asianajaja tai oikeusavustaja pystyy tehdä tuon sopimuksen. Tiedän parikin tapausta jossa tällainen on tehty, joten ihan pätevä sopimus ja kelpaa sosiaalillekin.
jep mun kaveri teki myös näin ja oli hyvä diili molempien mielestä. "maksoi" kerralla elatusmaksut pois ja ex-vaimo jäi taloon asumaan lasten kanssa.
ositustyö kannattaa aloittaa heti kun. yleensä kun pitkistyy niin mutkistuu.
Itse en kyllä erotessa tehnyt mitään elatussopimusta, ei tarvittu eikä sitä ole kukaan (sossu) kysellyt. yhteishuoltopaperit tehtiin. osituspaperit tehtiin itse ja vietiin oikeuteen. kaks persaukista kun eroaa niin ei ollut kummonen homma.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään eron ollessa virallinen ositus on tehtävä, ja se tehdään erohakemuksen virallisen päiväyksen mukaisesti, eli mikä teidän taloudellinen tilanne on sinä päivänä ollut.
Jaaha, taas av-mamman lainopillisia neuvoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vaikka laissa on tarkkaan määritelty kuinka ositus tehdään, niin missään laissa ei ole vaatimusta, että ositus pitäisi tehdä.
Jos asioista ei tarvitse riidellä, niin sen voi tehdä ihan keskenään ilman mitään ulkopuolista juristia, mutta kannattaa tehdä kirjallisena, koska jomman kumman kuoltua pitää ositustilanne entisten avioliittojen suhteen olla selvillä.
Osituksen voi tehdä itse ihan ilmaiseksi, kirjoitatte vain sopimuksen miten omaisuus jaetaan ja teidän ja todistajien nimet alle. Ja pankissa hoidatte laina-asiat yms. Ja kannattaa tehdä heti.
Minä en kyllä noin vakavassa tilanteessa ja noin monen lapsen kanssa luottaisi johonkin mammapalstan ohjeisiin. Mitäpä jos kysyisit ihan vaikka pankiltasi tai otat yhteyttä lakimieheen? Saat ehkä vähän oikeampaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, taas av-mamman lainopillisia neuvoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vaikka laissa on tarkkaan määritelty kuinka ositus tehdään, niin missään laissa ei ole vaatimusta, että ositus pitäisi tehdä.
Jos asioista ei tarvitse riidellä, niin sen voi tehdä ihan keskenään ilman mitään ulkopuolista juristia, mutta kannattaa tehdä kirjallisena, koska jomman kumman kuoltua pitää ositustilanne entisten avioliittojen suhteen olla selvillä.
Luetko tekstejä kuin piru raamattua? En väittänyt missään, että se on pakko tehdä, vaan tarkoitin että on järkevintä tehdä, juuri viimeisessä kappaleessasi mainituista syistä. Ettei homma mene kuin Juice Leskisen kuolinpesällä ja siinä rikastuvat vain sitten ne juristit.
Laittakaahan tietoa tai omia kokemuksia!