Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Superfoodit, onko hyötyä vai ei?

Superfoodmimmi
08.04.2016 |

Mitä olette mieltä superfoodeista? Itse olen pitkään ollut kahden vaiheilla, puhuisiko näiden puolesta vai vastaan, mutta päätin kuitenkin tilata http://www.luontaistuotteet.com/ -sivuilta hieman macaa, goji-marjaa ja pähkinäsekoituksia.

Toisaalta mietittää, että jos ilman näitä suomalaiset on pärjännyt jo satoja vuosia, niin onko niitä sitten tarpeen syödä. Toisaalta taas näiden ravintosisältö on ihan älytön ja järki sanoo, että onhan niistä hyötyä.

Kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä asiasta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan syödä ihan suomalaista superfoodia.

Vierailija
2/20 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa mainokselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niin, että ei niistä mitään haittaakaan ole.

Sinuna panostaisin enemmin siihen, että oma ruokavalio on kokonaisuutena kunnossa. Jos siis syöt roiskeläppäpizzoja ja juot kokista, niin superfoodit eivät pelasta ruokavaliotasi. Sitten voi myös miettiä, saatko superfoodeista saatavia ravintoaineita jo muutoinkin ruokavaliostasi ja tarvitsetko niiden sisältämiä ravintoaineita lisää ruokavalioosi.

Itse olen huomannut, että voi olla kivaa kokeilla uusia ruoka-aineita ja vaikka vaihtaa se tavallinen aamiainen luonnonjugurttiin, johon on laitettu chiasiemeniä yms. Mietittävä näkökohta on myös se, että monet superfoodit on kalliita ja ne tuodaan toiselta puolelta maailmaa.

Vierailija
4/20 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahulit pois tyhmiltä...

Vierailija
5/20 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, millä tavalla suomalainen metsämarja voi tulla  terveellisemmäksi, kun se kiertää maapallon ympäri ja muuttuu matkalla marjasta jauheeksi. Hintakin on sitten melkoinen.

Mulle superfoodia on lähimmän meijerin luomujugurtti tai viili itse poimittujen marjojen kera.

Vierailija
6/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa mainokselta.

Hei, ei ollut tosiaan tarkoitus mainostaa tässä mitään. Kunhan yritän herätellä keskustelua asiasta.

Vierailija
7/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna panostaisin enemmin siihen, että oma ruokavalio on kokonaisuutena kunnossa. Jos siis syöt roiskeläppäpizzoja ja juot kokista, niin superfoodit eivät pelasta ruokavaliotasi. Sitten voi myös miettiä, saatko superfoodeista saatavia ravintoaineita jo muutoinkin ruokavaliostasi ja tarvitsetko niiden sisältämiä ravintoaineita lisää ruokavalioosi.

Itse olen huomannut, että voi olla kivaa kokeilla uusia ruoka-aineita ja vaikka vaihtaa se tavallinen aamiainen luonnonjugurttiin, johon on laitettu chiasiemeniä yms. Mietittävä näkökohta on myös se, että monet superfoodit on kalliita ja ne tuodaan toiselta puolelta maailmaa.

Hei, tuo hinta on tosiaan yksi ongelma (myös itselleni). Olen kyllä yrittänyt syödä ja liikkua muutenkin terveellisesti ja superfoodit ovat tietysti vain lisä normaaliin ruokavalioon. Fakta on kuitenkin se, että esimerkiksi meillä kotona laitettava perinteinen suomalaisruoka ei ole noin yleisesti ottaen mikään ravinnepommi. 

Vierailija
8/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superfoodmimmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tuo hinta on tosiaan yksi ongelma (myös itselleni). Olen kyllä yrittänyt syödä ja liikkua muutenkin terveellisesti ja superfoodit ovat tietysti vain lisä normaaliin ruokavalioon. Fakta on kuitenkin se, että esimerkiksi meillä kotona laitettava perinteinen suomalaisruoka ei ole noin yleisesti ottaen mikään ravinnepommi. 

Miksi ihmeessä teet ruokaa, jossa ei ole ravinteita??

Vierailija
9/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ruoalla ei ole positiivisia terveysvaikutuksia, vaan ainoastaan negatiivisia. Esim. jos syö liikaa tai tyydyttää nälkänsä erittäin energiatiheillä ruoilla, niin seurauksena voi olla lihavuus ja sitä kautta nivelrikkoa ja verenpainetautia. Tai jos syö myrkkyä tai jotain ainetta myrkyllisiä määriä (esim. alkoholi), niin maksa voi pamahtaa.

Superfoodien terveysvaikutukset ovat teoreettisia. Käytännössä niillä ei ole havaittu mitään vaikutusta, ei myöskään huonoja vaikutuksia! Teoreettisuudesta esimerkkinä takavuosien viinirypäleensiemenuute, jota markkinoitiin aineena, jolla on tieteellisesti todistettuja terveydellisiä hyötyjä, koska hiirikokeessa viinirypäleensiemenuutteen sisältämä yhdiste vahvisti hiirien aivoveriestettä ja siten ehkäisi tulehduksellisten mikrobien etenemistä aivoihin. Ihmisillä vastaavia tuloksia ei ole kuitenkaan saatu.

Jos superfoodia syönyt henkilö väittää saaneensa siitä terveydellisiä hyötyjä, ne on selitettävissä plasebo-vaikutuksella. Plasebo onkin mielenkiintoinen ilmiö, jonka syistä kiistellään psykologiatieteessä.

Vierailija
10/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan suomalainen mustikka ja tyrni peittoaa "superfoodit" mennen tullen.

Vierailija
11/20 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan suomalainen mustikka ja tyrni peittoaa "superfoodit" mennen tullen.

Acai on mustikan sukuinen marja mutta huomattavasti enemmän antioksidantteja sisältävä. Itselläni hyviä kokemuksia acaista, ehkäisee kokemukseni perusteella flunssaa ja kohottaa selvästi mielialaa, olen syönyt noin 3-4 vuotta päivittäin.

Toinen erittäin hyvä mutta kylläkin erittäin kallis valmiste on afa-levästä tehty Elixir of the Lake. Sisältää älyttömän määrän vitamiineja ja muita aineita, jopa  erästä amfetamiinijohdannaista, eli antaa aika tavalla potkua mutta on täysin laillinen valmiste. Suomessa myy esim. hyvinvoinnin tavaratalo, ulkomailta voi myös tilata.

Olen kokeillut erilaisia superfoodeja laidasta laitaan mutta nuo kaksi ovat omalla kohdallani toimineet parhaiten. Ihmettelen näitä kommentteja jotka dissaavat ihan täysin kaikki superfoodit, onko heillä itsellään mitään kokemusta?

Vierailija
12/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun mielestä mustikka ja tyrni sitten ole superfoodeja? Mun mielestä on ainakin. Lisäksi ainakin itse pyrin myös syömään näitä kotimaisia marjoja ihan yhtä lailla.

Vierailija
13/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,pikainen katsaus goji-marjasta Wikipediassa. 2009 -2010 tulli ei päästänyt läpi korkeiden torjunta-ainepitoisuuksien vuoksi. Sitten keksittiin luokitella marja "tomaatiksi" , jolloin torjunta -ainetta saa löytyä suurempia määriä. Kyllä kotimaiset metsämarjat ja kotipuutarhan marjat lyö mennentullen tuonti"superfoodin" ja tulee edullisemmaksikin.

Vierailija
14/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai näistäkin asioita voi kiistellä, kun ei noita tuotteita saa lain mukaan kutsua superfoodeiksi tai kertoa niiden hyötyvaikutuksista, jos niitä ei ole todistettu. Vaikeaa uskoa, että jokainen tuotteita myyvä kauppa rikkoisi tietoisesti lakia.

Olipa kyseessä mainos tai ei niin tuo luontaistuotteet.comin sivustohan vaikuttaa loistavalta paikalta vertailla hintoja.

Vierailija
15/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että kaura on toisaalla maailmassa kallista superfoodia?Syödään sitä ja mustikoita, tyrnejä, herukoita ja puolukoita lähes päivittäin. Eivät maksa juuri mitään (marjat itse poimittu) ja ovat terveellistä ja hyvää.

Jostain syystä se kaukaa tuotu vain tuntuu superimmalta 😃

Vierailija
16/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti onnollut luontaistuotteiden ja superfoodien ystävä 90-luvulta alkaen. Halusi hidastuttaa ikääntymistä. Viimeinen innostus oli goji-marjat ja chia siemenet.

Äiti sai massiivisen aivoverenvuodon joulukuussa. On nyt puoliksi halvaantunut, ei osaa kävellä, istua suorassa, lukea eikä kirjoittaa. Olisi päässyt ens keväänä eläkkeelle.

Vierailija
17/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti onnollut luontaistuotteiden ja superfoodien ystävä 90-luvulta alkaen. Halusi hidastuttaa ikääntymistä. Viimeinen innostus oli goji-marjat ja chia siemenet.

Äiti sai massiivisen aivoverenvuodon joulukuussa. On nyt puoliksi halvaantunut, ei osaa kävellä, istua suorassa, lukea eikä kirjoittaa. Olisi päässyt ens keväänä eläkkeelle.

Öö.. Ettei kyse olisi vain geneettisestä taipumuksesta aivoverenvuotoon. Onko suvussa muita? Varaudu tähän myös itse hyvissä ajoin.

Vierailija
18/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää tuo termi "superfood". Sehän on ihan perusaineksia, mutta eivät ole erityisesti käsiteltyjä. Ja sitten esimerkiksi marjat ovat yhtäkkiä jotain "superia".

Muuten toki hyvä, että miettii mitä pistää suuhunsa.

Vierailija
19/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superfoodit ovat yksi uskonnon korvike vähemmän älykkäille. Ihmiset yrittävät paikata henkistä autiuttaan ruumiinpalvonnalla ja terveysuskonnolla.

Vierailija
20/20 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kaura on toisaalla maailmassa kallista superfoodia?Syödään sitä ja mustikoita, tyrnejä, herukoita ja puolukoita lähes päivittäin. Eivät maksa juuri mitään (marjat itse poimittu) ja ovat terveellistä ja hyvää.

Jostain syystä se kaukaa tuotu vain tuntuu superimmalta 😃

Millä tavalla kauran on super yhtään mitään