Opettajan toiminta oppilasta kohtaan
Seiskaluokkalainen poika etsi oppitunnillaan kirjoja repusta. Niitä ei ollut mukana. Poika kertoo opettajalle ettei löydä kirjoja repusta. Opettaja lähestyy pojan reppua, ottaa sen käsiinsä ja tyhjentää lattialle koko repun sisällön. Opettaja toteaa ettei tosiaan löydy. Jättää sotkun lattialle. Poika siivoaa tavaransa kassiin.
Mitä mieltä olette opettajan toiminnasta? Onko ihan ok?
Kommentit (17)
Miten perustelette että ei ole ok tai vastaavasti miksi on ok?
Jos pojalla on useinkin ongelmia puuttuvien tavaroiden kanssa ja oppitunneista käytetään aikaa hänen puutteidensa ihmettelemiseen kovinkin paljon ja usein, en ollenkaan ihmettele, että pojalle annetaan muisto siitä, mitä tapahtuu, kun kirjat taas puuttuvat.
No, näin yksittäisenä ja yksipuolisena selostuksena ja asiayhteydestä irrotettuna tilanne kuulostaa kohtuuttomalta poikaa kohtaan. Haluaisin kuitenkin kuulla saman tilanteen useammasta lähteestä ennen kuin tekisin sen syvempiä johtopäätöksiä.
No ei tietenkään ole ok.
Tavarat voi kaataa repusta tarkastusta varten, mutta ne olisi kiva kasata reppuun sitten yhdessä. Toi on jo törkeää käytöstä ja tosi epäkohteliasta, mutta olen kyllä huomannut kahden nyt jo lukioikäisen lapseni kanssa, että opettajia on todella moneen junaan. Eikä opettaja todellakaan ole aina oikeassa, vaan ihan erehtyväisiä ihmisiä siinä missä muutkin. Kertovat asiat omaa etuaan ajatellen siinä missä me kaikki muutkin kuolevaiset. Ongelmana näissä tilanteissa vain on se, että opettajia yleensä uskotaan. Kun tilanteessa on vastakkain opettajan ja oppilaan sana, niin opettajaa uskotaan.
Ei vaan ole ok.
Ei sitä tarvii sen enempää perustella.
En nyt mitään maailmansotaa lähtisi sytyttämään, mutta ystävällisen napakka viesti opettajalle auttaa pitämään sen ruodussa ja ottamatta lastasi silmätikuksi.
On vastaavanlaisesta kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pojalla on useinkin ongelmia puuttuvien tavaroiden kanssa ja oppitunneista käytetään aikaa hänen puutteidensa ihmettelemiseen kovinkin paljon ja usein, en ollenkaan ihmettele, että pojalle annetaan muisto siitä, mitä tapahtuu, kun kirjat taas puuttuvat.
Ai tuolla tavalla?? Käyttäytymällä ihan kusipäämaisesti? Sekö opettaa jotakin oppilaalle? Paskanmarjat. Seiskaluokkalainen on juuri siinä iässä, jolloin tuollainen käytös opettajalta vain provosoi huonoa käytöstä ja kettuuntumista. Ala-arvoinen temppu opettajalta.
Jos pojalla on taipumusta järjestää joka tunti ohjelmanumero niistä puuttuvista kirjoista ja muutenkin häiritä niin ehkä tuo havahduttaa. Pojan ja äidin.
Niin kirjoitti:
Jos pojalla on taipumusta järjestää joka tunti ohjelmanumero niistä puuttuvista kirjoista ja muutenkin häiritä niin ehkä tuo havahduttaa. Pojan ja äidin.
silmä silmästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuolla tavalla?? Käyttäytymällä ihan kusipäämaisesti? Sekö opettaa jotakin oppilaalle? Paskanmarjat. Seiskaluokkalainen on juuri siinä iässä, jolloin tuollainen käytös opettajalta vain provosoi huonoa käytöstä ja kettuuntumista. Ala-arvoinen temppu opettajalta.
Haepa nyt vessasta palanen saippuaa ja pese sillä suusi.
Itse opena olen muutaman kerran ollut tilanteessa, jossa tunnilla tapahtunut asia on kotona esitetty aivan eri tavalla kuin se minun mielestäni on tapahtunut. Eräänkin kerran huoltaja oli käsityksessä, että olen paskaisesti räkättänyt ja pilkannut oppilasta. Todellisuudessa muut oppilaat naurahtivat hyväntahtoisesti ja minä taisin erehtyä hymyilemään enkä ollenkaan osannut tulkita tilannetta niin, että mitään pahaa oli tekeillä. Oli sitten kiva aamulla taas avata Wilma, kun siellä syytettiin jo vaikka mistä. Juttelin oppilaan kanssa, joka oli jo siinä vaiheessa itse sitä mieltä, että taisi ylireagoida eikä siinä kai kukaan mitään pahaa tarkoittanutkaan, mikä olikin totuus. Huoltaja poisti viestinsä, mutta anteeksipyyntö ei tietenkään kuulunut. Oppilaan kanssa olen erinomaisissa väleissä.
Jos oppilas sanoo, että ei _löydä_ kirjoja, sehän on kuin kutsu opelle tulla auttamaan. Luultavasti lattia on ollut ainoa paikka, minne repun koko sisältö on mahtunut. Ehkä tarkoituksena on ollut auttaa etsimisessä.
Mielestäni on ihan reilua, että oppilas itse pakkaa reppunsa uudelleen! Ope tuli auttamaan etsimisessä ja muu luokka on joutunut - luultavasti taas kerran - odottamaan, kun tämän sankarin hommia selvitellään. Open on pitänyt kiirehtiä aloittamaan tunti.
En oikeasti tajua! Pitäisikö open tulla vessaankin mukaan pyyhkimään tai teroittaa kynät valmiiksi? On sinun ja lapsesi tehtävä huolehtia, että tavarat ovat mukana. Jatkossa voit ohjeistaa lastasi, ettei turhaan vaivaa opettajaa vaan purkaa repun ihan omin pikku kätösin! Ja pakkaa takaisin myös.
Vierailija kirjoitti:
Itse opena olen muutaman kerran ollut tilanteessa, jossa tunnilla tapahtunut asia on kotona esitetty aivan eri tavalla kuin se minun mielestäni on tapahtunut. Eräänkin kerran huoltaja oli käsityksessä, että olen paskaisesti räkättänyt ja pilkannut oppilasta. Todellisuudessa muut oppilaat naurahtivat hyväntahtoisesti ja minä taisin erehtyä hymyilemään enkä ollenkaan osannut tulkita tilannetta niin, että mitään pahaa oli tekeillä. Oli sitten kiva aamulla taas avata Wilma, kun siellä syytettiin jo vaikka mistä. Juttelin oppilaan kanssa, joka oli jo siinä vaiheessa itse sitä mieltä, että taisi ylireagoida eikä siinä kai kukaan mitään pahaa tarkoittanutkaan, mikä olikin totuus. Huoltaja poisti viestinsä, mutta anteeksipyyntö ei tietenkään kuulunut. Oppilaan kanssa olen erinomaisissa väleissä.
Jos oppilas sanoo, että ei _löydä_ kirjoja, sehän on kuin kutsu opelle tulla auttamaan. Luultavasti lattia on ollut ainoa paikka, minne repun koko sisältö on mahtunut. Ehkä tarkoituksena on ollut auttaa etsimisessä.
Mielestäni on ihan reilua, että oppilas itse pakkaa reppunsa uudelleen! Ope tuli auttamaan etsimisessä ja muu luokka on joutunut - luultavasti taas kerran - odottamaan, kun tämän sankarin hommia selvitellään. Open on pitänyt kiirehtiä aloittamaan tunti.
En oikeasti tajua! Pitäisikö open tulla vessaankin mukaan pyyhkimään tai teroittaa kynät valmiiksi? On sinun ja lapsesi tehtävä huolehtia, että tavarat ovat mukana. Jatkossa voit ohjeistaa lastasi, ettei turhaan vaivaa opettajaa vaan purkaa repun ihan omin pikku kätösin! Ja pakkaa takaisin myös.
Jos seiskaluokkalainen ei löydä kirjoja repusta niin ei siinä open pidä mennä väliin säätämään. Ope sanoo selvä ja laittaa merkinnän wilmaan ja oppitunti jatkuu, ilman niitä kirjoja. Ehkä kirjat on seuraavalla tunnilla mukana, ehkä ei.
Oman tyttäreni opettaja kaatoi hänen pulpettinsa sisällön lattialle tytön ollessa neljännellä luokalla. Tyttären pulpetti oli kuin hävityksen kauhistus eli täynnä ja sotkussa eikä sieltä tahtonut mitään löytyä. Minusta opettaja teki aivan oikein ja tyttö itsekin oli sitä mieltä eikä ollut siitä moksiskaan ja korjasi tapojaan sotkun suhteen (ainakin jonkin verran).
Ihan okei. Lapsi oli satavarmasti puhdas mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seiskaluokkalainen ei löydä kirjoja repusta niin ei siinä open pidä mennä väliin säätämään. Ope sanoo selvä ja laittaa merkinnän wilmaan ja oppitunti jatkuu, ilman niitä kirjoja. Ehkä kirjat on seuraavalla tunnilla mukana, ehkä ei.
Olen edellinen ope ja samaa mieltä. Itse en menisi etsimisessä auttamaan. Tosin joskus tekisi mieli, sillä jotkut oppilaat esittävät, ettei kirja ole mukana. He ovat siinä käsityksessä, että kirjan puuttuminen on pienempi paha kuin tekemättömät läksyt, jotka kirjasta paljastuisivat. Eräs oppilas jopa avoimesti kehui tätä kikkaansa minulle. Joku saattaa myös ajatella, että ei joudu lukemaan/tekemään, jos ei ole välineitä.
Mutta olipa niin tai näin, niin ap:n kaltaisten huoltajien mielessä vika on kuitenkin aina jotenkin open...
Siellä on aina joku joka temppuilee tuolla. Ei muka ole kirjoja. Ja läksyt tekemättä. Siinä palA kunnon oppilailta työaikaa noiden luuserien temppujen kanssa.
Ei ole ok.