Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hui kamala, kun rupesi jännittämään tuleva leikkaus

Vierailija
08.04.2016 |

Pyörin viime yön sängyssä ja mietin vain tiistaina tehtävää leikkausta. Multa poistetaan kohtu isojen myoomien takia avoleikkauksella. APUA!

Sanokaa nyt että kaikki menee hyvin, jookosta

Eniten jännittää post-operatiivinen kivunhoito, tai siis jos eivät lääkitse riittävän hyvin. Mulla on kokemuksia tuostakin, että on pitänyt pärjätä pelkällä parasetamolilla leikkauskipujen kanssa. Mahahaavan takia en saa käyttää tulehduskipulääkkeitä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen puolestasi. Kaikki menee hyvin. Pyydä reippaasti hoitajilta apua heti, kun tarvitset! Sinusta pidetään huolta. Ole turvallisella mielellä. Voimia, valoa ja siunausta!

Vierailija
2/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hyvin menee! Ota asia kerrallaan ja murehdi kivuista vasta sitten, jos niitä tulee. Äitini oli aika vähän aikaa sitten kahdessa tosi isossa vatsan alueen leikkauksessa (noin 30 cm arpi) eikä ollut mitään hätää kipujen kanssa, vaikka munuaispotilaana ei myöskään ole mahdollista saada kaikkia olemassaolevia lääkkeitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä saa tarvittaessa myös injektiona peffaan, jos ei vatsahaavan takia pysty ottamaan suun kautta.

Hyvin kaikki menee :)

Vierailija
4/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista viesteistä. Ei pitäisi tosiaan murehtia etukäteen sellaista, joka ei välttämättä toteudu. Valitettavasti vain palautui mieleeni aiempi huono kokemukseni leikkauksen jälkeisestä vähättelevästä kivunhoidosta.

Jospa nyt ei tulekaan niin kovia kipuja tai jos tuleekin, toivon tällä kertaa saavani riittävän hyvät lääkkeet tuohon. Ap

Vierailija
5/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäs

Vierailija
6/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoiston jälkeistä kipua osataan hoitaa heräämössä hyvin. Myös niiden aiheuttamaa pahoinvointia estetään lääkityksellä. 

Vierailija
7/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö leikkaus nukutuksessa vai epiduuraalissa ?

Vierailija
8/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoiston jälkeistä kipua osataan hoitaa heräämössä hyvin. Myös niiden aiheuttamaa pahoinvointia estetään lääkityksellä. 

Entä vuodeosastolla? Ei paljoa heräämön kivunlievitykset lohduta, jos vuodeosastolla lykätään vain buranaa ja panadolia eteen. No, aapeen tapauksessa vain sitä panadolia. Suomessa kivunhoito on pahimmillaan sadismia.

Vierailija
9/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö leikkaus nukutuksessa vai epiduuraalissa ?

Nukutuksessa tehdään. Ap

Vierailija
10/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sairaalassa olessani morfiinia tai sen johdannaista, mitä ne nyt sitten antavatkin. Se auttoi hyvin kipuihin. Kotona ei kauheasti kipuja ollut, kun jaksoi olla rauhassa.

Vierailija
11/15 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulee menemään se leikkaus!

Mun äidiltäni leikattiin 1970-luvulla kohtu pois myoomien takia. Osasivat jo silloin hoitaa homman, ei mitään komplikaatioita eikä jatkoseuraamuksia. Äiti elää edelleen, yksin aktiivisena omassa kodissaan ja täyttää 82 vuotta tänä vuonna.  Harrastaa vaikka mitä ja on tehokkaampi kuin allekirjoittanut...

Vierailija
12/15 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuaaaa!!!!!!!!! *press the panic button!!

Taitaa olla aika vähäuninen yö edessä. Huomenna on oltava sairaalassa klo 07, joka tarkoittaa heräämistä klo 05.

Miten voikaan aikuista ihmistä näin jännittää. Perhosia vatsanpohjassa -fiilikset. Ap

Vierailija
13/15 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten paniikkia pukkaa :) Hyvin kaikki menee.

Laitahan kuulumisia sitten kun pääset kotiin toipumaan.

Vierailija
14/15 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen onnistunut olemaan ajattelematta ja jännittämättä mitään etukäteen, ajattelen että jännitän sitten kun tilanne on päällä. Mutta silloin on kaikenlaista tohinaa ja valmistelua, ettei ehdi jännittää. Viimeksi poistettiin kasvaimia toisesta munasarjasta, varauduttiin myös paksusuolen osittaiseen poistoon ja laitettiin virtsakatetri, ei ollut särkyä levossa, liikkuessakin vain pientä muutama päivä. Ja minulla myös atrofinen gastriitti joten suun kautta ei voi mitään panadolia vahvempaa käyttää.

Vierailija
15/15 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kertomaan kuulumisia, kun joku niitä tässä kyseli. Pääsin sairaalasta kotiin sunnuntaina. Leikkaus tehtiin laparoskopisesti ja sujui teknisesti hyvin. Harmia aiheutti jo ennen leikkaustakin ollut alhainen hemoglobiini, joka toki laski entisestään leikkauksen jälkeen, sekä suurentunut sisäisen verenvuodon riski aiemman vatsa-aortan vuodon takia, jonka takia 2 ekaa päivää oli totaalinen vuoteestanousukielto. Sydän villiintyi takykardiseksi pariinkin otteeseen. Lääkärin mukaan kyseessä oli kammioperäinen takykardia, mutta mitään sepelvaltimotautia tai muutakaan sydänvikaa ei onneksi taustalta löytynyt.

Leikkauskipu on ollut koko ajan siedettävää ja 1g parasetamolin/panacodin voimin olen pärjännyt. Lupaa vahvempiin tai muihin kipulääkkeisiin en saanut tälläkään kertaa, mutta nyt mulle kerrottiin ensimmäistä kertaa ikinä se syy, miksi en muita kipulääkkeitä saa. Nämä muut lääkkeet siis aiheuttavat herkästi suolilaman, josta olen edellisten leikkauksien aikana kärsinyt ja tämä estää muiden lääkkeiden käytön. Tulehduskipulääkkeetkin on mahahaavan takia kielletty. Panacodista saan käyttää vain nestemäistä muotoa (poretabletteja), jotka eivät lamaa suolen toimintaa samalla tavalla kuin tablettimuotoiset.

Nyt otan kotona rauhallisesti. Tukisukkia pitää käyttää vielä jonkin aikaa ja liikkua saan varovasti oman vointini rajoissa. Sydämen tiheälyöntisyyttä pitää seurailla ja tarvittaessa lähteä sairaalaan rytminsiirtoon. Kuitenkin nyt on sellainen olo, että kyllä tästä selvitään hyvin ja elämä jatkuu. Sairaslomalla olen 6 viikkoa lähinnä näiden sisäisten verenvuoto- ja takykardiataipumusten takia, kuin itse kohdunpoiston takia. Muuten sairaslomaa olisi napsahtanut 3 viikkoa. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän