Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköinen resepti, miten toimii?

07.04.2016 |

Jep olen uusavuton :D mutta mulla on sähköinen resepti, tarviinko sitä lappusta mukaan mihin on kerrottu mitä lääkettä mulle on määrätty vai voinko mennä vaan henkkarin kanssa ja näkeekö ne sen sit sieltä koneelta apteekista? :)

Eli voinko vaan marssia et tulin hakemaan tuotetta X ja ojentaa henkkarit?

Kiitos jos joku viitsii auttaa! Miten onkin näin "jännää" jos ei tiedä miten joku asia toimii

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Kanta.fi on kätevä.  Siellä tosiaan näkyy reseptit, kauanko resepti on voimassa jne.

Lisäksi on helppo pyytää uusimaan resepti. Itse just kokeilin ja kännyyn tuli tekstari kun resepti oli uusittu.

Vierailija
22/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-kortti mutta sun pitää tietää myös suunnilleen mitä lääkettä olet hakemassa. Jos et tiedä yhtään, eikä sulla ole henkkaria mukanasi apteekin ei oikeastaan kuuluisi kertoa sinulle mitä lääkkeitä siellä on, koska eivät voi varmistua, että antavat tietoja potilaalle itselleen. Jos sinä taas kerrot mitä haluat se ei ole tietojen antamista. Eli henkkarikin on hyvä olla.

Höpöhöpö. Mites kummassa mun mies sitten on saanut haettua mun reseptilääkkeet apteekista kela-kortillani, kun itse olen niin huonossa kunnossa ettei musta ole apteekkiin lähtijäksi ison leikkauksen jälkeen, eikä miehellä ole listaa lääkkeistäni..

Tai jos mies on hakenut vain leikkaukseen liittyviä lääkkeitä ja on osannut sen verran sanoa, että kipulääkkeitä tms. niin silloin se on riittänyt tiedoksi. Mutta jos mies on samalla tuonut siihen täysin kuulumattomia lääkkeitä, joita et ole ohjeistanut häntä tuomaan ja joista hän ei siis ole edes tiennyt on apteekki toiminut väärin. Esim. joku hormonilaastari tai mielialalääke tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-kortti mutta sun pitää tietää myös suunnilleen mitä lääkettä olet hakemassa. Jos et tiedä yhtään, eikä sulla ole henkkaria mukanasi apteekin ei oikeastaan kuuluisi kertoa sinulle mitä lääkkeitä siellä on, koska eivät voi varmistua, että antavat tietoja potilaalle itselleen. Jos sinä taas kerrot mitä haluat se ei ole tietojen antamista. Eli henkkarikin on hyvä olla.

Höpöhöpö. Mites kummassa mun mies sitten on saanut haettua mun reseptilääkkeet apteekista kela-kortillani, kun itse olen niin huonossa kunnossa ettei musta ole apteekkiin lähtijäksi ison leikkauksen jälkeen, eikä miehellä ole listaa lääkkeistäni..

Siellä ei apteekki välitä taas ihmisten tietosuojasta paskaakaan. Naapurisi voisi sinun kelakorttisi löydettyään mennä pöllönä sitten sinun apteekkiisi kyselemään että mitäs siellä onkaan ja saisi tiedot itselleen.

Ihan sairaalassakin annettiin ohjeeksi, että mies voi hakea lääkkeeni mun kela-kortilla. Eivät kaiketi apteekissakaan tätä kyseenalaistaneet, kun mies tuli lääkkeiden kanssa kotiin eikä maininnut mistään lääkkeensaantiongelmista.

Vierailija
24/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rec kirjoitti:

Toi Kanta.fi on kätevä.  Siellä tosiaan näkyy reseptit, kauanko resepti on voimassa jne.

Lisäksi on helppo pyytää uusimaan resepti. Itse just kokeilin ja kännyyn tuli tekstari kun resepti oli uusittu.

Kätevä ja kätevä. Mun kolmiolääkkeet (Imigran ja Panacod) ei näy tuolla ollenkaan, toisin kuin kaikki muut lääkkeet. Noi pitää uusia puhelimitse, kuten wanhaan aikaankin. Aiemmin kolmiolääkkeetkin näkyivät kanta.fi-sivuilla, vaan ei enää. Toinen epäkohta on alaikäisten lasten lääke- ja terveystiedot, kun niitä ei pääse katsomaan.

Vierailija
25/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei apteekki välitä taas ihmisten tietosuojasta paskaakaan. Naapurisi voisi sinun kelakorttisi löydettyään mennä pöllönä sitten sinun apteekkiisi kyselemään että mitäs siellä onkaan ja saisi tiedot itselleen.

Ihan sairaalassakin annettiin ohjeeksi, että mies voi hakea lääkkeeni mun kela-kortilla. Eivät kaiketi apteekissakaan tätä kyseenalaistaneet, kun mies tuli lääkkeiden kanssa kotiin eikä maininnut mistään lääkkeensaantiongelmista.

No ne ei sairaalassa tiedä apteekkien toimintatavoista. Ne ei ole siellä tiskillä kun kadulta tulee joku jonkun kelakortin kanssa eikä tiedä mitä pitää ottaa mutta "kerro sä vaan mitä siellä on". No en varmaan kerro.

Vierailija
26/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rec kirjoitti:

Kätevä ja kätevä. Mun kolmiolääkkeet (Imigran ja Panacod) ei näy tuolla ollenkaan, toisin kuin kaikki muut lääkkeet. Noi pitää uusia puhelimitse, kuten wanhaan aikaankin. Aiemmin kolmiolääkkeetkin näkyivät kanta.fi-sivuilla, vaan ei enää. Toinen epäkohta on alaikäisten lasten lääke- ja terveystiedot, kun niitä ei pääse katsomaan.

Mikähän tääkin juttu nyt on? Panacodia ei ole saanut 1.11.2015 jälkeen määrätä kuin sähköisesti ja silloin sen pitäisi näkyä. Vai määrääkö sulle niitä joku yksityisvastaanottoa pitävä lääkäri, joka ei kirjoita e-reseptejä? Kaikki sähköiset reseptit näkyy Kannassa. Eri asia sitten on, miten sua on käsketty jokin niistä uusimaan. Mutta ei kukaan lääkäri halua kyllä uusintapyyntöä ensisijaisesti paperilla tai puhelimitsekaan jos resepti on sähköinen.

Vierailija
27/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ei sairaalassa tiedä apteekkien toimintatavoista. Ne ei ole siellä tiskillä kun kadulta tulee joku jonkun kelakortin kanssa eikä tiedä mitä pitää ottaa mutta "kerro sä vaan mitä siellä on". No en varmaan kerro.

Hyvinhän ne sairaalassa tiesi apteekin käytännöt. Leikkauksesta toipuva sai lääkkeensä miehensä hakemana, kuten pitikin saada. Itsekin olen hakenut toiselle ihmiselle reseptilääkkeitä, eikä ole ikinä mitään ongelmia ollut tai että olisin mihinkään ristikuulusteluun joutunut haettavien lääkkeiden osalta. En edes aina muista, minkä nimisiä lääkkeitä olen hakemassa. Apteekissa lykkään kela-kortin tiskille ja sen jälkeen farmaseutti on aina kysynyt lääkkeen nimillä, että mitkä lääkkeet otan ja kuinka ison annoksen, jos lääkettä on määrätty enemmänkin.

Vierailija
28/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rec kirjoitti:

Mikähän tääkin juttu nyt on? Panacodia ei ole saanut 1.11.2015 jälkeen määrätä kuin sähköisesti ja silloin sen pitäisi näkyä. Vai määrääkö sulle niitä joku yksityisvastaanottoa pitävä lääkäri, joka ei kirjoita e-reseptejä? Kaikki sähköiset reseptit näkyy Kannassa. Eri asia sitten on, miten sua on käsketty jokin niistä uusimaan. Mutta ei kukaan lääkäri halua kyllä uusintapyyntöä ensisijaisesti paperilla tai puhelimitsekaan jos resepti on sähköinen.

E-reseptillä noi on mulle määrätty ja se puhelimitse pyydetty reseptin uusiminenkin menee apteekkiin e-reseptinä.

29/33 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teille faktaa toisen puolesta asioinnista:

"Toisen puolesta asiointi

Myös joku toinen voi asioida puolestasi. Puolesta asioivan tulee osoittaa esimerkiksi potilasohjeella tai Kela-kortillasi, että hänellä on oikeus noutaa lääkkeesi.

Asiointi apteekissa ja terveydenhuollossa

Toinen henkilö voi hakea lääkkeet apteekista puolestasi, kun hänellä on mukanaan potilaan Kela-kortti ja/tai lääkkeisiin kirjoitettu potilasohje. Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Muiden sähköiseen reseptiin liittyvien asioiden hoitoon apteekissa hän tarvitsee potilaan kirjallisen suostumuksen. Sen sijaan terveydenhuollossa asiointiin vaaditaan aina allekirjoitettu suostumus. Terveydenhuollossa ja apteekissa varmistetaan puolesta asioivan henkilöllisyys ja oikeus asioida potilaan puolesta.

Suostumukset

Allekirjoittamalla suostumuksen potilas antaa toiselle luvan

pyytää yhteenvedon tämän käyttämistä lääkkeistä

selvittää käytettävän lääkityksen

pyytää mitätöimään sähköisen reseptin, kun potilas ei tarvitse lääkettä enää

pyytää uusimaan sähköisen reseptin.

Suostumus annetaan lomakkeella. Potilasturvallisuuden ja tietosuojan vuoksi niitä saa vain apteekista, terveydenhuollosta ja Kelan toimistosta.

Apteekkiin suostumus voidaan antaa joko yhtä asiointikertaa varten tai 3 vuodeksi.

Terveydenhuollossa suostumus on voimassa aina 3 vuotta.

Alaikäisen puolesta asiointi

Alaikäisen lapsen huoltaja voi hoitaa apteekissa ja terveydenhuollossa kaikkia lapsensa sähköisiin resepteihin liittyviä asioita. Tarvittaessa huoltajuus todistetaan virkatodistuksella. Sen voi hankkia maistraatista."

http://www.kanta.fi/toisen-puolesta-asiointi

Vierailija
30/33 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin apteekkiin, pelkkä ajokortti messissä.

Ei edes kela-korttia. (otin ekaa kertaa reseptilääkettä ulos tänä vuonna, niin en olisi saanut alennustakaan).

Löin pahvin tiskiin, kysyin:

- onkohan minulla mennyt umpeen jo *lääkkeennimi* tää resepti?

- ei ole mennyt umpeen, tässä, var so god!

Vierailija
31/33 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa tapauksessa monesti riittää kun mies tietää suunnilleen millaisia lääkkeitä, mistä määrätty ja milloin. Eli jos on vaikka osannut kertoa, että kipulääkkeitä määrätty eilen kun olet ollut leikkauksessa sairaalassa x.

t. farmaseutti

Vierailija
32/33 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

keleen Prototyyppi kirjoitti:

Tässä teille faktaa toisen puolesta asioinnista:

"Toisen puolesta asiointi

Myös joku toinen voi asioida puolestasi. Puolesta asioivan tulee osoittaa esimerkiksi potilasohjeella tai Kela-kortillasi, että hänellä on oikeus noutaa lääkkeesi.

Asiointi apteekissa ja terveydenhuollossa

Toinen henkilö voi hakea lääkkeet apteekista puolestasi, kun hänellä on mukanaan potilaan Kela-kortti ja/tai lääkkeisiin kirjoitettu potilasohje. Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Muiden sähköiseen reseptiin liittyvien asioiden hoitoon apteekissa hän tarvitsee potilaan kirjallisen suostumuksen. Sen sijaan terveydenhuollossa asiointiin vaaditaan aina allekirjoitettu suostumus. Terveydenhuollossa ja apteekissa varmistetaan puolesta asioivan henkilöllisyys ja oikeus asioida potilaan puolesta.

Suostumukset

Allekirjoittamalla suostumuksen potilas antaa toiselle luvan

pyytää yhteenvedon tämän käyttämistä lääkkeistä

selvittää käytettävän lääkityksen

pyytää mitätöimään sähköisen reseptin, kun potilas ei tarvitse lääkettä enää

pyytää uusimaan sähköisen reseptin.

Suostumus annetaan lomakkeella. Potilasturvallisuuden ja tietosuojan vuoksi niitä saa vain apteekista, terveydenhuollosta ja Kelan toimistosta.

Apteekkiin suostumus voidaan antaa joko yhtä asiointikertaa varten tai 3 vuodeksi.

Terveydenhuollossa suostumus on voimassa aina 3 vuotta.

Alaikäisen puolesta asiointi

Alaikäisen lapsen huoltaja voi hoitaa apteekissa ja terveydenhuollossa kaikkia lapsensa sähköisiin resepteihin liittyviä asioita. Tarvittaessa huoltajuus todistetaan virkatodistuksella. Sen voi hankkia maistraatista."

http://www.kanta.fi/toisen-puolesta-asiointi

Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot.

Niin!!!

Eli olin oikeassa. Ei apteekki saa antaa tämän leikkauspotilaan miehelle hänen lääkkeitään eikä tietojaan, jos mies ei yhtään tiedä, mitä sieltä otetaan! Niiiiii!!!!!

Senkin JUNTIT mammat.

Vierailija
33/33 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa tapauksessa monesti riittää kun mies tietää suunnilleen millaisia lääkkeitä, mistä määrätty ja milloin. Eli jos on vaikka osannut kertoa, että kipulääkkeitä määrätty eilen kun olet ollut leikkauksessa sairaalassa x.

t. farmaseutti

Kirjoitin näin:

"Kela-kortti mutta sun pitää tietää myös suunnilleen mitä lääkettä olet hakemassa. Jos et tiedä yhtään, eikä sulla ole henkkaria mukanasi apteekin ei oikeastaan kuuluisi kertoa sinulle mitä lääkkeitä siellä on, koska eivät voi varmistua, että antavat tietoja potilaalle itselleen. Jos sinä taas kerrot mitä haluat se ei ole tietojen antamista. Eli henkkarikin on hyvä olla."

Mitähän tuo sana suunnilleen tarkoittaa? ;)

Siihen ruvettiin mussuttamaan, ettei tarvii tietää ollenkaan. Vaikka kyllä tarvitsee.