Miksi me suomalaiset tuijotamme toisiamme? o_o
Kyllä, ulkosuomalaisten kertomukset toisessa ketjussa vahvistivat oman kokemukseni ja nyt meidän pitäisi ratkaista tämä ongelma, jotta meillä kaikilla olisi hiukan mukavampaa taas asuttaa tätä pikkumaata! :)
Eli miksi me suomalaiset tuijotamme ja tarkkailemme toisiamme? Onko tämä joku yleinen huono tapa, johon olemme tottuneet? Johtuuko siitä että välitämme liikaa siitä mitä meistä ajatellaan ja siksi tarkkailemme toisia herkeämättä?
Voitaisiinko me lopettaa tämä?
Muualta tulleet vieraani ovat kysyneet tätä minultakin monesti. Yhdysvalloista tullut tuttavani otti vakavalla naamalla asian puheeksi, kertoi että vastaavanlainen tuijotus kotimaassa koetaan törkeänä, loukkaavana ja hän kokee sen ahdistavana. Tuollaisesta tuijotuksesta mennään kysymään tuijottajalta että mikäs ongelma hänellä on... Ei kuulemma kyse tietystä tilanteesta vaan siitä että julkisilla paikoilla monet tuijottavat häntä.
Saksalainen opiskelukaverini kertoi myös samaa, kysyi että mikä juttu tämä on kun häntä katsotaan aina pitkään? Ei tietääkseen ole kovin huomiotaherättävä, äänekäs tai muuta sellaista..
Kommentit (71)
Miksi Suomalainen tapa on huono ja muiden hyvä. Miten huomaat jos kanssa ihmisellä on joku hätä jos ei saa katsoa?
Minulla on teoria, että suomalaiset tuijottavat siksi, koska väestö on kautta historian ollut Suomessa niin vähäistä, että on tuijotettu tarkkaan josko vastaantuleva ihminen esim kylillä on joku tuttu tai tutun tuttu. On ollut todennäköistä, juuri tämän vähäisen ihmismassan vuoksi, että vastaantuleva ihminen on ollut joku tuttu.
Tämä tapa on sitten kulkeutunut esi-isiemme mukana vielä meillekin.
Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että me suomalaiset välttelemme katsekontaktia enemmän kuin monen muun maalaiset. Onpa outo juttu, että se onkin nykyään näin päin.
Voisikohan (osa)syy olla se, että me ilmeilemme vähemmän kuin muut? Ehkä lyhempikin katsominen tuntuu tuijottavalta ja creepyltä, kun se tulee hymyttömistä ja täysin neutraaleista kasvoista? Varsinkin jos on tottunut amerikkalaiseen naamanvääntelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti teitä siinä tuijottamisessa tai "tuijottamisessa" niin kovasti kirvelee? Miten jaksatte ahdistua ja kiusaantua ja miettiä mikä kenenkin tuijotuksiin on syynä, varsinkin kun sitä ilmeisesti tapahtuu jatkuvasti joka paikassa Suomessa. :D
koska se on epäkohteliasta!!!
Kyllä, tämä tuijotus on niin perisuomalaista ja junttia. Mihin tahansa ihmisjoukkoon menee, labraan, kahvilaan, lääkariin, bussiin, niin aina katsotaan ja pitkään. Uteliaasti seurataan seuraava liikettä, enkä ole narsisti tai huonoitsetuntoinen. Vietin pidemmän aikaa keski-euroopassa ja siellä ihmiset eivät jaksaa kiinnostua kanssaeläjistä niin paljon kuin täällä. Jos menet täyteen ravintolaan, niin kukaan ei noteraa vaan ihmiset keskittyvät omaan olemiseen toisin kuin täällä!!
Oman kokemukseni mukaan USA:ssa tuijotetaan kyllä todella usein. Ainakin minua, mene ja tiedä sitten miksi. Asun New Yorkissa ja voisi kuvitella että täällä saisi kulkea rauhassa mutta ei, tänäänkin aamulla metroon kävellessä joka kerta kun nostin katseeni näin jonkun tuijottamassa. En ole edes mikään eksoottinen blondi, silmät tosin ovat siniset mutta muuten olen ihan "tavallisen" näköinen. Muissa osavaltioissa olen törmännyt samaan.
Olen tarkkailijatyyppinen ja mietin usein töllötänkö asioita ja ihmisiä niin, etten edes itse huomaa sitä. Yritän ainakin olla tuijottamatta. Pidän valokuvauksesta, ihmishahmot kiinnostavat minua ja teen mielelläni muotokuvia eri menetelmillä.
Anteeksi jos tuijotan! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata mutta muistan viela elavasti kun koululaisena odotin bussia aikaisin aamulla (koulu oli kaukana) ja kaikki, KAIKKI jotka ajoivat ohi kaansivat paansa Exorsist-tyyliin. Olihan se varmaan kiinostavaa kun seisoin lumessa tumput suorina. :D
Itsekin kokenut tämän ilmiön. Naurettiin aina kaveriporukan kanssa, kun seuraava auto tuli ja sisällä istujat toljottavat lommo auki. Joskus sateessa seistessä se kyllä otti hermoonkin "Ota kyytii jos säälittää noin paljon!" Karjuin monia kertoja mielessäni. Kuitenkin hauskoja muistoja :D
Autosta ei siis saa katsoa pihalle? Jos menet itse autolla huomaat, että poimit maisemasta kaikki yksityiskohdat ja usein ne on niitä muita ihmisiä siellä liikkeellä. En mä koe että mua tuijotetaan, vaikka ohiajavat katsoo kun poljen tuolla sateessa.
Oon huomannut saman. Varsinkin bussissa se muiden tuijottaminen on ahdistavaa. Välillä näkee sivusilmällä kun edellä istuvan pää oikein kääntyy aina kun tulee uusi ihminen bussiin sisään :D Ja just kaikki nuo labra yms tilanteet ärsyttää, kun ihmiset oikein kunnolla vaan kyylää. Mulla ei ole mikään huippuhyvä itsetunto enkä tykkää huomiosta, haluaisin vain olla rauhassa. Ei mua ainakaan kiinnosta kanssaeläjät niin paljon että tuijottaisin. Mitä se mua liikuttaa kuka sieltä tulee bussiin tai labraan tai kävelee ohi. Miksi tiedostaisin heidän olemassaolon lyhyelläkään katseella? Ei se ole kohteliasta, se on turhaa. Ulkomailla pidän siitä että ketään ei kiinnosta samalla tavalla, saat jotenkin hengittää vapaasti, ehkä pukeutuakin erikoisemmin ilman että kukaan tuijottaa. Joku sanoi että saksassa puhutaan toisista heidän kuullen, pari kertaa omalle kohdallekin osui. Aika outoa sekin on mikäli se on joku maan tapa, mutta sama välinpitämätön viileä asenne toimii. Kyllä sen näkee jos jollain on hätä tai voi vastata ystävällsesti jos joku tulee puhumaan, mutta tarviiko MÖLLÖTTÄÄ koko ajan, aargh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti teitä siinä tuijottamisessa tai "tuijottamisessa" niin kovasti kirvelee? Miten jaksatte ahdistua ja kiusaantua ja miettiä mikä kenenkin tuijotuksiin on syynä, varsinkin kun sitä ilmeisesti tapahtuu jatkuvasti joka paikassa Suomessa. :D
koska se on epäkohteliasta!!!
Niin. Muiden avoin tuijottaminen on huonoa, junttia, moukkamaista käytöstä. Eikä sen ainoa vaihtoehto todellakaan oo katsoa poispäin vaan katsoa ihmisten ohi, mikä on minusta se normaali toimintatapa vieraiden ihmisten joukossa liikuttaessa.
Tämä on hyvin pitkälle tulkintaa. Se, miten tulkitset ilmeettöminä katsovat kasvot, kertoo lähinnä sinusta ja omasta suhteestasi muihin ihmisiin. Tarpeeksi neuroottinen ihminen kykenee tulkitsemaan hymynkin pahantahtoisena, ja myös se kertoo enemmän tulkitsijasta kuin hymyilijästä.