Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olemme tekemässä eroa 8 vuoden parisuhteen ja avoliiton jälkeen. Yksi iso asia mikä tähän tilanteeseen on johtanut, on miehen päihdeongelma. Hän on myös työtön, ilmeisesti masentunut eikä hänellä ole ystäviä päihdekuvioiden ulkopuolella. Tänään hän soitti päihdeklinikalle ja lupasi hakeutua hoitoon, mikä oli minulle todella iso helpotus. Välitän miehestä edelleen kaikesta huolimatta todella paljon ja olen huolissani. Nyt hän puhuu minulle kylmän viileästi, rauhallisesti ja päättäväisesti oman elämänsä päättämisestä. Mitä voin tehdä tämmöisessä tilanteessa?

• ylös 22
  • alas 1

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

En kuulemma voi enää kääntää hänen päätään vaikka kuinka yritän puhua järkeä. Ihan kamala huoli toisesta :(
T. Ap

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Olla välittämättä. Tyypillinen alkkis ja läheisriippuvainen. Et ole hänestä vastuussa, lähde pian kauas pois.

• ylös 49
  • alas 4
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos hän oikeasti päättää elämänsä itse, se ei ole sun vastuulla. Kun ajattelet järjellä asiaa, niin ymmärrät, että sinä et voi sellaista estää, jos se todella on hänen aikeensa. Ja aika moni puhuu tuollaisessa tilanteessa noin ilman että koskaan toteuttaa uhkauksiaan.

• ylös 43
  • alas 0
Vierailija

Voit viedä hänet vaikka kädestä pidellen ensimmäiseen terapiaistuntoon, mutta et saa puhallettua häneen elämänhalua jos sitä ei hänellä ole.

• ylös 29
  • alas 0
Vierailija

Ukkosi kiristää sua pelottelemalla. Voi olla että se toteuttaakin sen, sitähän ei voi tietää, mutta ei se sun syysi ole. Voit toki kertoa sille että olet huolissasi, ja että toivot ettei tee mitään itselleen, mutta että valitettavasti et voi sitä estää jos sen haluaa tehdä. Irrottaudu päihdeongelmaisesta miehestä sekä fyysisesti että henkisesti. Helppoa se ei ole, koska toisesta kuitenkin välittää, mutta sun on välitettävä itsestäsi enemmän. 

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

Kerrot hänelle, että hän voi tehdä itsemurhan. Jokainen on vastuussa omasta elämästä, jos ei hoitoon halua mennä niin minkä sille mahtaa eikä elämässä ole mitään näköpiirissä niin ei täällä ole pakko olla. Sä et ole vastuussa hänestä, muista se.

T: Itsemurhaa ajattelleena.

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Et ap ole vastuussa miehen elämästä, mutta ehdottomasti hän tarvitsee ammattiapua, soita vaikka kriisi tai sosiaalipäivystykseen, sieltä tulee vaikka heti ammatti ihmisiä apuun, tai vaikka hätänumeroon, sieltä mies ohjataan jatkotoimen piteisiin, vaikka ambulanssilla sairaalaan, vaikkei mitään olisi vielä tapahtunu, niin jo puheiden perusteella voidaan ottaa hoitoon.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Jos hän oikeasti sen tekee niin joudun kantamaan siitä syyllisyyttä lopun elämäni, koska minä tein päätöksen lähteä suhteesta. Halusin pelastaa itseni päihde- ja velkahelvetistä, eikä voimat enää riittäneet tuon touhun seuraamiseen sivusta. Mietin koko ajan että teinkö sittenkin väärän päätöksen, olisiko pitänyt yrittää olla enemmän tukena ja auttaa...
T. Ap

• ylös 3
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos hän oikeasti sen tekee niin joudun kantamaan siitä syyllisyyttä lopun elämäni, koska minä tein päätöksen lähteä suhteesta. Halusin pelastaa itseni päihde- ja velkahelvetistä, eikä voimat enää riittäneet tuon touhun seuraamiseen sivusta. Mietin koko ajan että teinkö sittenkin väärän päätöksen, olisiko pitänyt yrittää olla enemmän tukena ja auttaa...
T. Ap

Juuri tuota mies haluaa: että sinä syyllistyt siitä, mitä hän aikoo tehdä, jolloin sinä olet vastuussa teosta, ei hän.

Sano miehelle, että itsemurha on itsemurhaajan oma päätös, siihen eivät voi muut vaikuttaa. Jos hän haluaa niin tehdä, asia ei merkitse sinulle mitään, aiot jatkaa elämääsi edelleen ja olla ihan iloinen oma itsesi. Hän on ainoa, joka menettää elämänsä, muut jatkavat ja voivat hyvin.

• ylös 27
  • alas 0
Vierailija

Juoksisin kauas ja nopeasti. En voisi ikinä olla parisuhteesssa roikkumassa, joka tuolla lailla kiristää toista olemaan yhdessä. 99% jättää uhkauksensa toteuttamatta, eikä edes sen yhden prosentin tarvitse tuntea syyllisyyttä tämmöisestä.

Onko tilanne päihteiden ja työttömyyden suhteen ollut aina sama? Mikä on muuttunut?

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö minun kertoa miehen perheelle näistä itsemurhapuheista?
T. Ap

Kannattaa. Ehdottomasti. Mitä laajemman tukiverkoston mies saa, niim sen parempi.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
T. Ap

Olisiko parempi tuhoutua itse? Älä ala ajatellakaan, että toisen kohtalo olisi jotenkin sinun syysi. Päihteiden käyttö ja velkahelvettiin ajautuminen on sellainen juttu, mihin saa halutessaan apua. Ja vaikka miehesi parantuisikin alkoholismista, ei sinulla ole mitään velvollisuutta rakastaa häntä ja jatkaa parisuhdetta. Ihmisellä on vapaus valita kenen kanssa on.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö minun kertoa miehen perheelle näistä itsemurhapuheista?
T. Ap

Puhu vain. Salailu ei auta mitään ja lisää vaan sun taakkaa ja syyllisyyttä asiassa ihan turhaan.

Puhu myös suoraan eroon johtaneista asioista, jos perhe ei niitä jo tiedä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap

Juuri tuota mies haluaa: että sinä syyllistyt siitä, mitä hän aikoo tehdä, jolloin sinä olet vastuussa teosta, ei hän.

Sano miehelle, että itsemurha on itsemurhaajan oma päätös, siihen eivät voi muut vaikuttaa. Jos hän haluaa niin tehdä, asia ei merkitse sinulle mitään, aiot jatkaa elämääsi edelleen ja olla ihan iloinen oma itsesi. Hän on ainoa, joka menettää elämänsä, muut jatkavat ja voivat hyvin.

Aika karua ajatella, että voisin sen jälkeen olla enää iloinen ja että kaikki muutkin voisivat sen jälkeen hyvin. Minä ja miehen perhe joutuisimme kärsimään siitä todella pitkään. Esim hänen pikkuveljensä kuoli nuorena, eikä hänen äitinsä ole toipunut siitä vieläkään. Miten hän kestäisi toisenkin poikansa menetyksen? En voi mennä sanomaan ettei hänen itsemurhansa merkitsisi minulle tai muille mitään, koska se ei ole totta.
T. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap

Aika karua ajatella, että voisin sen jälkeen olla enää iloinen ja että kaikki muutkin voisivat sen jälkeen hyvin. Minä ja miehen perhe joutuisimme kärsimään siitä todella pitkään. Esim hänen pikkuveljensä kuoli nuorena, eikä hänen äitinsä ole toipunut siitä vieläkään. Miten hän kestäisi toisenkin poikansa menetyksen? En voi mennä sanomaan ettei hänen itsemurhansa merkitsisi minulle tai muille mitään, koska se ei ole totta.
T. Ap

Itsemurha on ihan sama asia kuin murha. Oikeastiko surisit murhaajaa? Miehen ainoa tavoite on saada sinut pilaamaan oma elämäsi, koska hän saa nautintoa piinaamisestasi ja sen ajattelemisesta, että itsemurhansa pilaisi sinun elämäsi. Sinä et ole vastuussa miehen teoista ja paras tapa on kertoa miehelle se, että hänen aikeensa ei vaikuta sinun elämääsi, sinä pystyt elämään onnellisena ja iloisena siitä huolimatta. Itsemurhalla mies haluaa tappaa sinun elämäsi, et kai oikeasti anna hänen sitä tehdä? Äijä on totaaliraukkis, kävele pois siitä suhteesta.

Vierailija

Sano hänelle ettei hän sinua saa syyllistymään, mutta äitinsä hän tulee tuhoamaan jos itsensä tappaa. Sano hänelle että rakastat häntä, mutta hänen täytyy saada itsensä kuntoon muiden kuin sinun avulla jos haluaa jatkaa, samoin sinun on saatava itsesi kuntoon ennen kuin pystyt taas parisuhteeseen.

Sivut