Vierailija

Maailman upein kroppa Arnold Schwarzenegger, seitsenkertainen Mr. Olympia ei sellaista tarvinnut. Ja jos nyt on aivan pakko katsoa ohjeita, niin Arnoldin kirja riittää.
Personal trainereiden pääasiallinen tehtävä on ollut myydä idea, että personal trainereita tarvitaan. Naispuolisten PT:n tärkein tehtävä on antaa esimerkkiä, miten treenata hiusjatkeissa, silareissa ja rakennekynsissä. Entäpä miehet: tukka on hyvin ja herajuoma kourassa, mutta jos haluaa nähdä enemmän voimaa, ei tarvi kuin mennä voimannoston SM-kisojen teini-ikäisten sarjaa katsomaan. Hävettää olla salilla, missä PT on puolet pienempi.
Entä ne luksussalien treenaajat: naiset ovat näännyttäneet itsensä huonolla ravinnolla, ei treenillä. Ei lihasta, ei kiinteyttä, ei mitään, ei edwes sitä peppua, mitä jotkut yrittävät hieroa kuntoon. Miehet keskittyvät treeniä enemmän pukkarissa levittämässä jotain paskaa hiuksiinsa ja peilailemalla.
Aivan hirvittävää katsoakin.

• ylös 20
  • alas 13

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Sitäpä mäkin ihmettelen mut ilmeisesti osa ihmisistä on vaan niin saamattomia, että tarvitsevat jonkun piiskuriksi ja sitten jotkut toiset osaavat rahastaa tällä asialla. Mun tuttava on personal trainer ja sai viime vuonna jonkun yrittäjäpalkinnon. Tienasi yli 100 000€

• ylös 13
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sitäpä mäkin ihmettelen mut ilmeisesti osa ihmisistä on vaan niin saamattomia, että tarvitsevat jonkun piiskuriksi ja sitten jotkut toiset osaavat rahastaa tällä asialla. Mun tuttava on personal trainer ja sai viime vuonna jonkun yrittäjäpalkinnon. Tienasi yli 100 000€

Sata tonnia alas viemäristä. Joillakin on varaa.

• ylös 11
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ja suuri osa personal trainereista ei edes tiedä terveydestä mitään vaan vetää hormonien voimalla. Tämä koskee myös niitä monia julkkiksia.

• ylös 18
  • alas 2
Vierailija

Niitä tarvitaan vain siihen, että ihmiset voivat kertoa personal trainerinsa sanoneen sitä tai tätä.

Itse kuntoilussa niitä ei tarvita yhtään mihinkään.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Kyllä mä mielelläni käyttäisin PT:n palveluksia, jos olis siihen varaa. En usko itse olevani kaikkivoipa ja olishan se ylellistä, kun joku miettis terveysasiat mun puolesta. Nyt on vaan pakko ite...

• ylös 10
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä mielelläni käyttäisin PT:n palveluksia, jos olis siihen varaa. En usko itse olevani kaikkivoipa ja olishan se ylellistä, kun joku miettis terveysasiat mun puolesta. Nyt on vaan pakko ite...

Se muutaman kk koulutus, missä mm ravitsemusasiat luetaan kotona, ei kyllä ole niiden hintojen arvosta

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Kyllä PT:n tärkein tehtävä on saada myytyä itsensä jollekin PT:ksi. Ei epäilystäkään.

Vierailija

Kyllä mulle on ollut PT:sta apua - hän mm. laati mulle saliohjelman (ja katsoi, että teen liikkeet oikealla tekniikalla) ja henkilökohtaisen ruokavalion.
Nollakuntoisena liikunnanvihaajana olen saanut tosi paljon hyötyä ja iloa siitä, että joku on tsemppaamassa mua alkuun elämäntapamuutoksessa.
Katson asiaa niin, että sijoitan tässä itseeni ja pysyvään hyvinvointiini.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle on ollut PT:sta apua - hän mm. laati mulle saliohjelman (ja katsoi, että teen liikkeet oikealla tekniikalla) ja henkilökohtaisen ruokavalion.
Nollakuntoisena liikunnanvihaajana olen saanut tosi paljon hyötyä ja iloa siitä, että joku on tsemppaamassa mua alkuun elämäntapamuutoksessa.
Katson asiaa niin, että sijoitan tässä itseeni ja pysyvään hyvinvointiini.

Paljonko maksoit? Saliohjelman ja ruokavalion printtaminen (ne ovat kaikki käytännössä identtisiä) ei montaa senttiä maksa.

Vierailija

Mulla on mennyt kymmeniä tunteja asioiden opiskeluun, saliohjelmien suunnitteluun ja ruokavalion tekoon. Koska asiat kiinnostavat niin olen ottanut sen opiskelun ja sivistyksen kannalta. Jos nuo asiat eivät kiinnostaisi, niin helppouden takia olisin ottanut jonkun pätevän pt paketin kuukaudeksi tms. 

Että helppoudestahan tässä pt-touhussa maksetaan. Kaikki nuo asiat voi opetella, mutta jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Osa vaihtaa renkaat itse, osa vaihdattaa liikkeessä... sama asia. Helppous.

Vierailija

Pt tarvitaan aloittaessa jolloin ei tunneta salilaitteita tai liikkeitä.
Jalkakyykyssä voi loukata itsensä helposti jos liikerata on väärä.
Tai laitteesta ei ole hyötyä kun teet liikkeen vääriä lihaksia käyttäen. Aika yleistä esim. vatsalihaslaitteissa tai hauiskäännössä.

Vierailija

Kyllähän asiantuntevasta personal trainerista on muutamia hyötyjä. Tärkein on se, että pt valvoo että asiakas tekee vaikkapa salilla tehtävät liikkeet oikein - väärä tekniikka on huono, jopa vaarallinen. Lisäksi jotkut tarvitsevat tuloksistaan palautetta.

Asiaansa osaamattomia personal trainereita on valitettavan paljon ja heillä voi olla ihan höpöhöpö-käsityksiä ja "henkilökohtainen ruokavalio" saattaa oikeasti olla se sama mitä ne myyvät kaikille.

En tiedä aloittajan taustaa mutta itse olen aloittanut kilpaurheilun jo 3-vuotiaana (toki tuossa iässä kilpailu ei ole ollenkaan vakavaa ja treenit enemmän leikkimistä) ja vanhemmat ovat entisiä kilpaurheilijoita molemmat. Minusta on hassua että joku tarvitsee pt:n kun olen itse saanut heidän tarjoamansa opit jo lapsena kotona, mutta ymmärrän erittäin hyvin että toisenlaisista taustoista tuleva ei noin vain pysty selvittämään itse kaikkea tarvitsemaansa.

Vierailija

Mä tunnen oikeasti pari tuommoista personal traineriä. Ok-näköisiä ja ok-kroppaisia kyllä, mutta viikot menee salilla ja viikonloput baarissa. Omaan blogiin kyllä jaksetaan jauhaa terveellisestä elämästä ja ties mistä terveyspiirtelöistä. n27

Vierailija

Okei ensinäkin PT opettaisi mulle, että mihin mun kannattaa treenissä keskittyä ja miten paljon saan niska-, selkä- ja hartiakipujeni kanssa tehdä ja mikä auttaa parhaiten niistä eroon pääsemisessä.

PT myös opettaisi miten niitä vehkeitä oikeaoppisesta käytetään. Eli ainaki kerran pari PT:n kanssa tapaaminen hyödyttäisi hurjasti minua.

Vierailija

Liityin josku kymmenen vuotta sitten silloisen Elixian jäseneksi.

No, hintaan kuului saliohjelma ja koska en kilpaurheilu-urani jälkeen ollut paljoa salia kuluttanut (ja silloinkin tehnyt lajinomaisia harjoitteita, jotka nyt ei normikuntoiluun kuulu) niin ajattelin käyttää hyväkseni jäsenyyteen kuuluvan kuntosaliohjelman, jonka minulle henkilökohtaisesti laatisi personal trainer. Wau. Olin toki opintoihin kuuluen käynyt joskus ammoisina aikoina jopa kuntasaliohjaajan kurssin, mutta siitäkin oli aikaa jo silloin about kymmenen vuotta ja aidosti ja oikeasti moderni kuntosali oli minulle vieras, vaikka lenkkini olin juossut, uintikilometrini uinut ja ryhmäliikuntatunneillakin osuuteni tehnyt.

No, PT oli nuori jamppa, joka meni aivan kipsiin kuultuaan, että olen liikuntatieteiden maisteri, joksi hän siis opiskeli ensimmäistä vuotta. Tämä tuli ilmi taustatietoja kyseltäessä. Koko homma meni ihan poskelleen, koska tyyppi suhtautui kaikkeen, että "no näitä sitten kakskyt toistoa tällä puolella ja kaksyt tällä toisella puolella, no kyllähän sä tiedät". Mietin kyllä, että olikohan hänen ainoa pätevöitymisensä niihin hommiin se, että oli läpäissyt liikunnan pääsykokeet ja oli miellyttävän näköinen nuori mies... Opiskelin sitten aihetta hiukan netistä ja tein itselleni paremman ja toimivamman ohjelman.

Vierailija

Ap taitaa käydä jollain tosi oudolla salilla. Olen joskus varannut yksityisajan ihan siksi, että ammattilainen korjaisi suoritustekniikkaani ja neuvoisi uusia liikkeitä. Ensialkuun en olisi edes uskaltanut salille ilman ohjaajaa. Nyt tykkään käydä yksinäni. Tyypillinen asiakas on joku, joka ei ole harrastanut liikuntaa eikä osaa liikkeiden turvallisia ja tehokkaita suoritustapoja. Ihan varmasti on hyötyä siitä, että joku neuvoo esim. oikeaoppisen kyykyn henkilölle, joka muuten tekisi liikkeen selkä köyryssä ja polvet sisään painuen.

Toki on olemassa huonoja personal trainereita. Luultavasti yli puolet kuuluu tähän kategoriaan.

Vierailija

Minulle ei ollut mitään hyötyä. Ei ollut mun juttu se että joku seuraa vieressä ja "tsemppaa".

Vierailija

On hyviä ja huonoja pt:tä. Joku oikea voimalija pt osaa opettaa vaikka maastavedot ja kyykkäämiset jne. Sitten on ne toiset pt:t jotka tsemppaa vieressä kun veivaat koneessa reidenloitontajaa. Ei mitään hyötyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja suuri osa personal trainereista ei edes tiedä terveydestä mitään vaan vetää hormonien voimalla. Tämä koskee myös niitä monia julkkiksia.

Anteeksi mitä? :D Suurin osa PT:n ammattia harjoittavista taitaa olla ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat vain kiinnostuneet liikunnasta ja hyvinvoinnista niin paljon, että ovat tehneet siitä itselleen ammatin. Aika moni tekee noita hommia fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin tai ryhmäliikuntaohjaajan hommien rinnalla. Edellisellä salillani lähes jokainen PT myös ohjasi ryhmäliikuntaa, eikä ne mitään hormonihirviöitä olleet.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.