Kummityttö kiukuttelee kotona paljon muttei mummolassa ym?
Eli veljellä on 4v tyttö ja 1v poika. Veli puolisoineen on kertonut, että kummityttöni kiukuttelee paljon kotona mm. syömisestä ja pukemisesta. Näen tyttöä noin kerran kahdessa kuukaudessa, kun hän käy tässä lähellä mummolassa. Mikä siinä on, että mitään kiukkua tai venkoilua ei mummolassa ole, eikä minun kanssa? Päinvastoin tyttö on tosi kiltti ja yhteistyössä. Olen miettinyt voiko olla että me vanhempien kanssa osataan jotenkin käsitellä tyttöä sopivammin?
Kommentit (15)
Sinulla ei taida olla omia lapsia :)
Normaalilta lapselta kuulostaa. Vanhemmille kiukutellaan aina eniten.
Ehkä lapsi saa mummolassa enemmän huomiota kuin kotona? Kotona vanhempien ajasta menee paljon nuoremman lapsen ja kotitöiden hoitamiseen, kun taas mummolassa isovanhemmat, kummitäti ym. keskittyvät täysillä lapseen?
Meillä kohta 4-v on juuri tuollainen. Itse kyllä oon joskus kelaillu että pidänkö liian ankaraa kuria hänelle, mutta eiköhän se ole aika normaalia että omille vanhemmille kiukutaan. Tavallaan uskalletaan näyttää tunteiden kirjo.
Onko tämä provo?
Tai sitten sulla ei ole omia lapsia, että ymmärtäisit sitä että lapset usein ovat hieman vieraskoreita kylässä ja päiväkodissa ym.
Että ne ihan oikeat tunteet ja uhmaamiset näytetään vanhemmille (ja toki hyvin läheisille perheenjäsenillekin varmaan jossain tapauksissa).
En oikein tykännyt tästä aloituksesta! Ärsyttää miten lapsettomat (?) pohtivat tälläisiä kun teillä ei kerran mitään hajua lastenkasvatuksesta ole.
Ihan normaalia lapsen toimintaa. Ite olen päiväkodissa töissä ja saan helpostikin 21 lapsen ryhmän haltuun ja toimimaan niinkuin haluan, mutta ootappas kun pääsen kotia, 2 oman lapsen saaminen ruotuun on jo työn takana :D Vaikka keinot ja konstit on ihan samat, omat purkaa sen päivän väsymyksen ja ikävän kotona ja temppuilutkin on ihan toista luokkaa kuin hoitolasten.
Kaikki lapsethan käyttäytyy noin. Minäkin olin tuollainen lapsena ja vielä teininäkin :) Kaikki sukulaiset oli siinä käsityksessä että olen hyvinkäyttäytyvä ja avulias, äiti tiesi totuuden!
Lapsi joka kiukuttelee lähimmilleen ja turvallisimmille aikuisille on normaali. Lapsen kiukku ja raivairit pitää ansaita; ne ovat merkki turvallisesta vanhemmuudesta.
Kodin ulkopuolella oleville joutavanpäiväisille aikuisille ei sitten tartte kiukutellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi joka kiukuttelee lähimmilleen ja turvallisimmille aikuisille on normaali. Lapsen kiukku ja raivairit pitää ansaita; ne ovat merkki turvallisesta vanhemmuudesta.
Kodin ulkopuolella oleville joutavanpäiväisille aikuisille ei sitten tartte kiukutellakaan.
Nimenomaan! Kotona täytyy saada kiukutella silloin, kun kiukuttaa. Se on paikka, jossa saa näyttää ja on turvallista näyttää kaikki sisällä vellovat tunteet.
Tiedätkö ap. mun lapset ovat kuin enkelit ja käyttäytyvät esimerkillisesti mummolassa ja vieraiden seurassa, mutta kotona muuttuvat hirviöiksi ja ikää on 9 ja 14v. ja näin on aina ollut.
Tosin, ihana anoppini kertoi, yskän ymmärtävän ja kiukuttelun alkavan viimeistään kolmantena päivänä, kun uutuuden viehätys ja vieraskoreus on ohi ja lapsi voi olla kylässä kuin kotonaan.
Argh. Lapseton siskoni jauhoi tätä samaa. Kuinka hän on ylivertqinen lapsenkasvattaja ja minä surkea äiti.
Ajoi lapset aina ylikierroksille ja sokerihumalaan...
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo?
Tai sitten sulla ei ole omia lapsia, että ymmärtäisit sitä että lapset usein ovat hieman vieraskoreita kylässä ja päiväkodissa ym.
Että ne ihan oikeat tunteet ja uhmaamiset näytetään vanhemmille (ja toki hyvin läheisille perheenjäsenillekin varmaan jossain tapauksissa).
En oikein tykännyt tästä aloituksesta! Ärsyttää miten lapsettomat (?) pohtivat tälläisiä kun teillä ei kerran mitään hajua lastenkasvatuksesta ole.
Lapset ovat impulsiivisia, eivätkä kykene peittelemään "ihan oikeita tunteita". Jos lasta kiukuttaa niin kyllä hän kiukuttelee kylässäkin.
Jospa kyse olisikin vain siitä että lapset viihtyvät, eikä siitä että he piilottavat todelliset tunteensa. Lapselle on varmasti kiinnostavampaa olla kylässä, kuin kotona jossa kaikki tavat ja rutiinit ovat läpikotaisin tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo?
Lapset ovat impulsiivisia, eivätkä kykene peittelemään "ihan oikeita tunteita". Jos lasta kiukuttaa niin kyllä hän kiukuttelee kylässäkin.
Jospa kyse olisikin vain siitä että lapset viihtyvät, eikä siitä että he piilottavat todelliset tunteensa. Lapselle on varmasti kiinnostavampaa olla kylässä, kuin kotona jossa kaikki tavat ja rutiinit ovat läpikotaisin tuttuja.
No ei. Hän pidätteelee ja raivoaa sittem kotona
Ei, ihan tavallinen lapsi. Lapsetkin osaa olla vieraskoreita.