Paras pizzapohjan resepti?
Siskontytöt tulee kylään, ja tarkoituksena olisi tehdä pizzaa. Olen itse pääasiassa aiemmin ostanut niitä kaupan valmispohjia, mutta ne nyt on aika kuraa. Selailin joitain reseptejä netistä, mutta en nyt tuntunut löytävän ihan mieluista, useissa oli huonoja kommentteja tai ohjeessa käytettiin esim. oudon paljon hiivaa.
Millä reseptillä te teette yleensä pizzapohjan? Millä tulee hyvää? Olen kokkailujuttujen suhteen melko kokematon, tarkoitus olisi tehdä pellillinen pizzaa.
Kommentit (22)
Osta sellaisia jauhoja jossa lukee pitsan valmistukseen tms. niin varmasti onnistuu jos et ole aiemmin tehnyt. Pohjasta tulee oikein hyvä. Toki onnistuu ihan yleisillä vehnäjauhoilla. Mä teen jotenkin näin; N. 4dl vettä, reilusti lämmintä eli jopa kuumaa. Suolaa ja sokeria ripaus. Jauhoja, pussi kuivahiivaa ja kun on vaivattu niin öljyä jonkun verran.
Veden tilalle maitoa tai 50-50.
Taikinaan myös puoli kourallista sokeria. Ehkä myös yksi kananmuna tai sen valkuainen.
Jauhojen mittaaminen turhaa, laitat nestettä n. 2.5dl per uunipellin kokonen pizzapohja ja jauhoja kipataan niin kauan lisää kun ne siihen könttiin ottaa sekoittuakseen.
Hiivan voi korvata leivinjauheella tai jättää pois kokonaan. Sitkostumaan kannattaa jättää useammaksi tunniksi.
Mä teen pizzapohjan durum-vehnäjauhoista ja ruisjauhoista. Ruisjauhojen osuus noin 1/4.
Lisäksi laitan taikinaan suolaa, sokeria ja pienen määrän hiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta sellaisia jauhoja jossa lukee pitsan valmistukseen tms. niin varmasti onnistuu jos et ole aiemmin tehnyt. Pohjasta tulee oikein hyvä. Toki onnistuu ihan yleisillä vehnäjauhoilla. Mä teen jotenkin näin; N. 4dl vettä, reilusti lämmintä eli jopa kuumaa. Suolaa ja sokeria ripaus. Jauhoja, pussi kuivahiivaa ja kun on vaivattu niin öljyä jonkun verran.
Ne Myllyn Paras pizzajauhot ainakin on vähän sellaisia että toiset tykkää, toiset ei. Omaan makuuni niissä on liikaa durumjauhoa jolloin pohjasta tulee turhan kova ja rapsakka. Parhaita jauhoja olisi ns. 00-jauhot, joita italiassa käytetään pizzoihin, mutta niitä huonosti Suomesta saa tavallisista kaupoista. Itse tykkään eniten hiivaleipäjauhoista korvikkeena.
2 dl lämmintä vettä
ripaus suolaa ja sokeria
4 dl vehnäjauhoja joihin sekoitettu 2 tl kuivahiivaa
pari rkl oliiviöljyä (sen verran et taikina irtoaa kupin reunoista hyvin)
Kohotus, vaivaus ja sit pellille - täytteet kyytiin ja uuniin 200 asteeseen
Vierailija kirjoitti:
Veden tilalle maitoa tai 50-50.
Taikinaan myös puoli kourallista sokeria. Ehkä myös yksi kananmuna tai sen valkuainen.
Jauhojen mittaaminen turhaa, laitat nestettä n. 2.5dl per uunipellin kokonen pizzapohja ja jauhoja kipataan niin kauan lisää kun ne siihen könttiin ottaa sekoittuakseen.
Hiivan voi korvata leivinjauheella tai jättää pois kokonaan. Sitkostumaan kannattaa jättää useammaksi tunniksi.
Kai siitä jonkinlainen piirakkapohja noinkin tulee, pizzapohjaksi tuskin voi kutsua.
Pastanjauhajien pizzapohjaohje on tosi hyvä.
http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2005/10/perinteinen-pizza.html
Vierailija kirjoitti:
Kohotus, vaivaus ja sit pellille - täytteet kyytiin ja uuniin 200 asteeseen
Uuniin maksimilämmöillä ja mielellään vielä kiertoilmalla n. viideksi minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pohjaohje voi olla ok, mutta yöhk hyi minkä näköisiä pizzoja. Ja tuollainen runsasta juustoa lilluva pizza, voin jo kuvitella sen inhottavan tukalan ähkyn mikä seuraa tuollaisen syömisestä :-o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjaohje voi olla ok, mutta yöhk hyi minkä näköisiä pizzoja. Ja tuollainen runsasta juustoa lilluva pizza, voin jo kuvitella sen inhottavan tukalan ähkyn mikä seuraa tuollaisen syömisestä :-o
Ehkä ei ole tarkoitus syödä kokonaan kerralla yksin. Tuon tyyppisestä pizzasta syö aikuinen mies useamman kerran. Yksi slaissi = yksi ateria.
Paras ja helpoin pohja on ehdottomasti tortilla-lätty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei ole tarkoitus syödä kokonaan kerralla yksin. Tuon tyyppisestä pizzasta syö aikuinen mies useamman kerran. Yksi slaissi = yksi ateria.
No joo. Itse tykkään sellaisesta missä on ohut pohja, hyvin maustettu tomaattikastike, vain vähän aitoa puhvelimozzarellaa eikä muita juustoja (125 g pallo riittää mulla kahteen isoon pizzaan) ja kohtuudella muita täytteitä. Silloin saa syödä koko pizzankin ilman ähkyä.
Vierailija kirjoitti:
Paras ja helpoin pohja on ehdottomasti tortilla-lätty!
Mä kokeilin tätä kerran kun yhdessä kirjassa väitettiin, ettei kotiuunissa saa kunnollista pizzapohjaa joten kannattaisi käyttää mieluummin tortillalättyjä. Ei kyllä pizzaa muistuttanut sitten yhtään. Ei se toki pahaakaan varsinaisesti ole, mutta ei vaan pizzaa.
0,5 l maitoa 0,5 l vettä 5 g hiivaa (aivan, 50g paketti puoliksi ja se puolikas viiteen osaan!) 0,5 dl öljyä 1 tl suolaa 1 tl sokeria 1,2 – 1,3 kg durumjauhoja karkeita vehnäjauhoja alustamiseen ja pohjien tekoon Yhdistä nesteet ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Lisää hiiva ja liuota se nesteeseen. Lisää suola, sokeri ja öljy. Lisää jauhoja vähitellen, kunnes taikina alkaa muodostua. Alusta taikinaa kunnolla kädellä vaivaten, lisää durumjauhoja kunnes taikina ei jää pahasti käsiin kiinni. Kaada taikina pöydälle, lisää karkeita jauhoja ja vaivaa n. 10 minuuttia kunnolla taikinaa. Laita taikina takaisin kulhoon ja anna kohota liinan alla peitettynä n. tunti. Alusta taikinaa uudestaan karkeilla jauhoilla oikein kunnolla ”murjoen”, kunnes taikina on kimmoista ja sileää. Pitsapohjan teko Jaa taikina 120g palloihin, jollei ole keittiövaakaa, niin jaa taikinaa puoliksi, kunnes palat ovat n. isohkon pullan kokoisia. (vinkki: jaa taikina puoliksi, se vielä puoliksi, ota toinen puolikas käsittelyyn ja laita loput kulhoon odottamaan. Kaikkea taikinaa ei kannata samalla kertaa jakaa palloiksi, paitsi jos laitat ne suoraan pakkaseen). Muotoile palat ”pulliksi” käsien välissä pyöritellen. Tässä kohtaa seuraa ehkä hankalin vaihe: Pallosta pyöreäksi pohjaksi. Painele palloa kasaan kädellä (huolehdi että pöydällä on karkeita jauhoja ettei jää kiinni!). Ala tämän jälkeen painella taikinaa kaulimella sen reunoista ulospäin vetämällä, joka kaulimen painalluksen jälkeen käännä taikinaa pöydällä. (taikina ei saa jää pöytään kiinni, jos jää, lisää karkeita jauhoja). Jos kaulin ottaa kiinni taikinaan, käännä se ja jauhota pinta ja käännä takaisin. Pyri kaulimaan vain toiselta puolelta. Pitsapohjan kaulinta Voit myös pyöritellä taikinaa käsissäsi, mutta koska hiivaa ei ole paljon, repeää taikina helposti keskeltä. Siksi sitä kaulitaan myös aina reunoilta. pitsapohja Kun taikina on ohut ja pyöreä, voit siirtää sen suoraan uunipellille, ILMAN leivinpaperia. Taikinan pohjassa on jauhoja, mutta voit lisätä hieman ettei taikina tartu kiinni. Voit myös laittaa pohjan valmiiksi esim. leikkuulaudalle jossa on leivinpaperia ja tästä siirtää myöhemmin pohjan pellille tai pitsakivelle.
Laiskalle: Myllyn Paras pizzajauho. Toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kommentoida, kun täytteethän varmasti jokainen laittaa oman maun mukaan. Meillä minä tykkään siitä, että juustoa on niukemmin ja mies haluaa sitä enemmän, laitetaan sitten puoleen pizzasta paljon juustoa ja puoleen vähemmän. Pohjasta tykätään molemmat. :)
Täältäkin ääni pastanjauhajien ohjeelle, ja käytä durum-jauhoja koska on sitten helpompi kaulita ja käsitellä.
Tuo edellinen on suora kopio "jostain". Taisi olla itse pizza-Deniksen ohje. Kerrankin aivan loistava rapea ja ohut pohja. Hiivaa todellakin vähän. Alustus karkeilla jauhoilla, niin ei durumjauho maistu makaroonilta. Itse valmistan pohja kastikkeen näin: tomaattipyrettä, lähes yhtä paljon vettä, hieman sokeria ja suolaa, mustapippuria ja oreganoa ja öljyä. Juusto pääasiassa mozzarellaraastetta ja juusto kastikkeen päälle täytteiden alle!
Vierailija kirjoitti:
Mä myös teen täsmälleen näin. Piti oikein vilkaista, että onks tää joku vanha ketju, jossa olen itse vastannut...
Tällä tulee hyvää, kokeilin kerran pelkällä hiivaleipäjauholla tehden ja tuli todella hyvää. Ohje on yhdestä kasvisruokablogista alun perin. Ohjeesta tulee 2 isoa ohutpohjaista pizzaa tai pellillinen.
15 g tuoretta hiivaa tai vastaavasti kuivahiivaa (tuorehiiva parempi nopeaan kohotukseen, kuivahiiva kylmäkohotukseen jääkaapissa)
n. 2,5 dl lämmintä vettä
noin 300 g jauhoja (50% durum ja 50% hiivaleipäjauhot, tai pelkkä hiivaleipäjauhokin käy)
1/3 tl suolaa
1 rkl ekstaneitsyt-oliiviöljyä
(Jos on yleiskone jossa vaivauskoukku, kannattaa koko satsi tehdä suoraan sen kulhoon. Sitkon saa parhaiten ja helpoiten yleiskoneella. Mutta onnistuu käsinkin.)
Laita kulhoon 1,2 dl vettä (tuorehiivalle kädenlämpöinen, kuivahiivalle hieman lämpimämpi vesi) ja lisää siihen hiiva. Sekoita hiiva veteen.
Lisää öljy, suola ja jauhot, sekä vettä sen verran, että taikinasta tulee sopivan käsiteltävää: hieman valuvaa, mutta ei toivottoman tahmaisen löysää. Jos käytät yleiskonetta, pidä vaivaustoimintoa pienellä jauhoa lisätessäsi. Muuten sekoita käsin tai lastalla.
Vaivaamisvaihe yleiskoneella: Anna koneen vaivata vähintään 5 minuuttia, kunnes taikina on vähän kumimainen pallo joka pyrkii takertumaan vaivauspään ympärille, eikä enää tahmaudu reunoihin kovasti. Jos taikina on liian löysää, lisää jauhoa, jos liian jämäkkää, vettä.
Vaivaamisvaihe käsin: Kaada taikina jauhotetulle leivinpöydälle. Vaivaa taikinaa 8-10 minuuttia kunnes on kimmoisaa eikä kovin tarttuvaa. Lisää tarvittaessa jauhoa tai vettä jos koostumus on hankala, mutta älä heti alussa lisää jauhoa sen takia jos taikina vähän tarttuu sormiin tai pöytään - vaivaaminen usein auttaa ongelmaan. Jos ei hetken vaivaamalla parane, lisää jauhoa.
Siirrä taikina öljyttyyn kulhoon ja peitä liinalla. Jos kylmäkohotat, laita jääkaappiin kangasliinan alle 12-24 tunniksi. Jos normaali kohotus, jätä huoneenlämpöön liinan alle tunniksi.