Mikä mun vauvassa on vikana?
On miltei 5kk ja jaksaa unien jälkeen valvoa vain tunnin. Sitten kitisee toisen tunnin ja sen jälkeen saan nukahtamaan vain liikkuviin vaunuihin. Öisin herää 5-10 kertaa kun tutti pudonnut suusta.
Kommentit (91)
Ja yhden lääkärin mielestä selvästi on maitoallergia, koska huusi altistuksessa kuin syötävä. Minun mielestäni se huusi normaaliin tapaansa. Ja kun olin täysin maidottomalla imetysdietillä, ei vauva ollut yhtään sen parempi. Eli lääkäri nro 1 uskoi maitoallergiaan, minä en. Hänen mielestään myös vauvan nivuset ja pyllyvako punoittivat liiaksi,minun mielestäni ihan normaalia punoitusta poimukohdissa. Labroissa todettu poikkeavuuksia jotka viittaavat ärtyneeseen suoleen (mm calpro yli 700) mutta MIKSI se suoli on ärtynyt ei kukaan osaa sanoa.
Mun mielestäni ei myöskään ole normaalia että vauva ei osaa kakata, vaan tarvitsee ulostuslääkkeitä ja tuseerausta. Mielelläni en näitä kyllä anna. Rintaruokinnan aikana kakkasi vajaan kahden viikon välein.nyt korvikkeella suolen pitäisi toimia päivittäin, vaan eipä toimi.
Mitä ap sä olet mieltä näistä asioista, mitä ihmiset on ehdottaneet? Että jospa se vauva esim. vain on tosi läheisyydenkipeä, ja homma helpottaa parin kuukauden päästä kun vaan koitat nyt jaksaa ja teet itsellesi päivistä mukavat? Joku taisi ehdottaa nukuttamiseen riippumattoakin, joku koliikkikeinua oleskeluun, toinen perhepetiä ja sitäkin että kiinteät voivat auttaa kun niitä jatkaa vielä useamman kuukauden. Suurin osa ainakin että jaksaisit vielä mahdollisimman pitkään kanniskella.
Tähän mennessä olet vain luetellut mitä kaikkea olette kokeilleet, ja siinähän kävikin jo ilmi ettei esim. allergiasta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ja yhden lääkärin mielestä selvästi on maitoallergia, koska huusi altistuksessa kuin syötävä. Minun mielestäni se huusi normaaliin tapaansa. Ja kun olin täysin maidottomalla imetysdietillä, ei vauva ollut yhtään sen parempi. Eli lääkäri nro 1 uskoi maitoallergiaan, minä en. Hänen mielestään myös vauvan nivuset ja pyllyvako punoittivat liiaksi,minun mielestäni ihan normaalia punoitusta poimukohdissa. Labroissa todettu poikkeavuuksia jotka viittaavat ärtyneeseen suoleen (mm calpro yli 700) mutta MIKSI se suoli on ärtynyt ei kukaan osaa sanoa.
Mun mielestäni ei myöskään ole normaalia että vauva ei osaa kakata, vaan tarvitsee ulostuslääkkeitä ja tuseerausta. Mielelläni en näitä kyllä anna. Rintaruokinnan aikana kakkasi vajaan kahden viikon välein.nyt korvikkeella suolen pitäisi toimia päivittäin, vaan eipä toimi.
Kuinka usein sitten kakkaa nyt? Mitä ne on neuvolassa sanoneet asiasta? Täysimetetyt vauvat voivat olla kakkaamatta jopa kolme viikkoa, ja se on ihan normaalia. Vauva ei kärsi siitä, kun on kakkaamatta jopa viikkoja, kun on rinnalla. Pissa kertoo enemmän maitotilanteesta. Pääsääntöisesti myös korvikkeeseen siirtyminen aiheuttaa aina vauvoille jonkin verran suolistovaikeuksia, ja jos itse olet ollut esim. tiukalla dieetillä imetyksellä (niin kuin kerroit) niin maidon tuotantohan on tuolloin vähentynyt. Ettei nyt vaan olisi käynyt niin, että olette joutuneet kierteeseen jossa vauvan suoliston on jatkuvasti pitänyt tottua johonkin uuteen. Älä nyt ainakaan jatkuvasti enää vaihtele sitä maitomerkkiä, ja etene kiinteissä neuvolan suositusten mukaan, äläkä anna vauvalle ulostuslääkettä. Sen käyttö voi hyvinkin johtaa kierteeseen, että tarvitsee sitä jatkuvasti.
Lue vaikka tuolta kohta "Normaalit tissimaitotortut" http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Asiaa-kak…
Vierailija kirjoitti:
Siis milloin olette antaneet ulostuslääkettä? Jos rintaruokinnan aikana (jolloin on ihan normaalia ettei kakka kulje, pääasia että pissaa), niin ei ihme että suolisto on ärtynyt. Mulla ei ole hajuakaan millä lääkärillä olette käyneet, mutta jos lääkäri ei rintaruokitun anatomiasta tuon enempää tiedä, niin kuuntele vastaedes mieluummin mitä neuvolalääkärillä on sanottavana.
Täysimetyksellä olevalle vauvalle on ihan normaalia kakata vaikka joka toinen viikko. Jotkut kakkaa monta kertaa päivässä, toiset kahden viikon välein. Sitten jos menee jo yli kolme viikkoa, niin pitää alkaa reagoimaan. Jos olette antaneet ulostuslääkettä vauvalle jo rintaruokinnalla ollessaan, ja sitten aloittaneet korvikehärdellit testaillen eri merkkejä, ja jatkaneet ulostuslääkkeen antoa ja vielä tuseeranneet, niin ei ole (anteeksi, tämä nyt kuulostaa loukkaavalta) mikään ihme että vauvalla on suoli ärtynyt ja itkee jatkuvasti.
Ihan kuule yliopistosairaalan lastenpoliklinikan ohjeen mukaan tuo pegorion ja tuseeraus, lääkärien erikoisalat ja kirjavat /toisistaan poikkeavat ohjeet :lastentautien erikoislääkäri-allergologi ja lastelntautien erikoislääkäri-dosentti sekä lastentautien erkoislääkäri-gastrologi.
Sehän tässä onkin saanut pakan sekaisin kun kaikki lääkärit antavat ihan eri ohjeita.
Ja ulostuslääkettä sai vasta kun oli saanut kiinteitä yli viikon eikä silti kakannut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule yliopistosairaalan lastenpoliklinikan ohjeen mukaan tuo pegorion ja tuseeraus, lääkärien erikoisalat ja kirjavat /toisistaan poikkeavat ohjeet :lastentautien erikoislääkäri-allergologi ja lastelntautien erikoislääkäri-dosentti sekä lastentautien erkoislääkäri-gastrologi.
Sehän tässä onkin saanut pakan sekaisin kun kaikki lääkärit antavat ihan eri ohjeita.
Et sinä taida täältä tukea ja neuvoja haluta, vaan jonkun sanovan uuden sairauden mitä epäillä ja viedä lääkärille.
Esim. koliikin syitä ei tiedetä, ja se mikäli lapsesi on ns. koliikkilapsi, niin sinun pitäisi malttaa odottaa vielä se kuukausi. Kiinteätkin alkavat auttamaan yöuniin vasta useamman kuukauden jälkeen. Ohitat myös kaikki kommentit, että lapsesi saattaa olla vain todella läheisyydenkaipuinen ja temperamentiltaan "vaativa" lapsi. Ja oli ihan ymmärrettävää pohtia annoitko jo rintaruokinnalla ulostuslääkettä, kun oletit ilmeisesti että ei ole normaalia että on kakannut tuolloin parin viikon välein.
Ymmärrän kyllä, että olet väsynyt ja varmasti kaipaisit apua jos lapsi tuntuu huutavan yhtä syöttöä. Olisi kuitenkin hyvä, että puntaroisit sitäkin vaihtoehtoa, että jospa lapsella ei olekaan mikään hätänä. Olet jo käyttänyt monella lääkärillä, joten ainakaan mikään helposti löydettävä vaiva ei ole kyseessä. Sanoisin sinulle, että ota aikalisä asian selvittämisestä, ja keskity seuraavat pari kuukautta vain helpottamaan päiviäsi ja antamaan syliä paljon vauvalle (ilman kohtuutonta liikkumista). Korvatulpat, sukulaiset ja mies käyttöön. Mutta sen on jo moni tässä ketjussa sanonutkin, ja ilmeisesti se ei nyt vastaukseksi kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokapaikassa toitotetaan että tuon ikäinen nukkuu kolmet unet ja vrk unimäärä 15-16h. Vauva ei myöskään osaa nukahtaa sitteriin tai lattialle, huutaa vaan, oletan että väsymystä? Vaippa kuiva, syönyt on,lelut ei kiinnosta,kiljuu vaan.mutta ei ailti osaa raihoittua ja nukahtaa.
Joo, mutta ei se vauva ole niitä toitotuksia lukenut tai kuullut. Miksi vauvan pitäisi osata nukahtaa sitteriin tai lattialle? Mun esikoista ei kiinnostaneet lelut vauvana yhtään, kuopusta kyllä. Eivät ne kaikkia kiinnosta. Ja aika harva vauva osaa rauhoittua itsekseen. Ei se oikein vielä kuulu vauvan osaamiin taitoihin.
Ongelma onkin se,etten tiedä miksi itkee. On syönyt,kuivitettu.leikki ei kiinnosta,syli ei kelpaa,tarjoan mahdollisuuden nukahtaa vierelleni vuoteeseen/omaan pinnikseen,niin ei nuku.
Mietin että itkeekö jostain muusta syystä. Itkee noin 3h/pvä. Aina ollut näin. Neuvolääkärin mukaan terve on.
Anna iltapala (pullomaito, imetys) vauvalle unipussissa sylissä hämärässä huoneessa, jossa vauvan tarkoitus nukkua. Saattaa nukahtaa jo syliisi ja jollei kun siirrät sänkyyn, jossa lämmin unipussi rauhoittaa lasta mitä kylmä pussilakana tai aluslakana eivät tee.
Mandukassa vauva ei viihdy sekuntiakaan, babybjörnissä paremmin kun saa kasvot menosuuntaan,mutta se painaa hartioitani jumalattomasti. Erilaiset kokeilut ovat kestäneet noin pari viikkoa, imetysdietti reilut pari kuukautta yhä tiukentuen kunnes väsyin,laihduin liikaa ja siirryin korvikkeeseen (neocate,sitten nutramigen ja nyt takaisin neocate,koska EHKÄ oli parempi sillä)