Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun vauvassa on vikana?

Väsynyt
05.04.2016 |

On miltei 5kk ja jaksaa unien jälkeen valvoa vain tunnin. Sitten kitisee toisen tunnin ja sen jälkeen saan nukahtamaan vain liikkuviin vaunuihin. Öisin herää 5-10 kertaa kun tutti pudonnut suusta.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita oireita, esim. runsasta pulauttelua tai suoranaista oksentelua? Mitä syö? Onko ruokailun ajan hyväntuulinen, vai syökö pienissä pätkissä, kitiseekö syödessään? Onko iho kunnossa?[/quote

Refluksiepäilyn vuoksi ph mittus tehty, lääkekokeilusta ei hyöytä. Allergiaepäilyn vuoksi tiukkaakin tiukempi imetysdietti, ei apua. Vauva on koko ajan ärtynyt, esim vauvatreffit,kahvilakäynnit ym ovat poissuljettu, mihinkään ei vauvan kanssa coi mennä. Raivarit saa heräämisestä noi tunnin päästä, eikä esim rauhotu vaunuun jos vaikka olisin kahvilassa. Huutaa vaan.

Eräs lääkäri sanoi, että olen totuttanut vauvan tuollaiseksi, että on opittua.pitäisi huudattaa.

Yritin jättää tänään vauvan yksin siksi aikaa kun kävin keittämässä aamukahvia:vauva kiihtyy hetkessä, itkee isoja kyyneleitä ja kun nostan syliin niin ihan tikahtuu/nikottelee lohduttomana. Mä en pysty huudattamaan tuota. Itkee muutenkin niin paljon, niin miksi huudattaisin lisää?

Olen vain ihan hukassa tämän vauvan kanssa,arki ei suju yhtään.

Ai kauhia. :/ Siksi kysyin ruuasta ja muista oireista, koska alkoi kuulostaa niin samanlaiselta kuin arkemme maitoallergisen vauvan kanssa. Pystyin käymään kerran viikossa vauvaryhmässä ja parisuhde oli valvomisen vuoksi todella kovilla, kummatkin ihan zombeja ja pikkuasioistakin kilahti, kun ei vain pysynyt arki hanskassa. Vauvaa piti koko ajan kantaa ja heijata, rattaissa saattoi nukkua hetken, mutta heräsi viimeistään silloin kun rattaat pysähtyivät, kotona oli paljolti kantorepussa (Manduca) ja silloinkin piti kantajan olla koko ajan liikkeessä. Yöllä vauva heräsi todella herkästi narahduksiin ja kolahduksiin.

Neuvolalääkäri neuvoi miten vauva pitäisi kylvettää ja terveydenhoitaja sanoi, että vauvat nyt vain huutavat ja valvottavat. Oli ihan älyttömän paljon apua, joo... Hirmuista itkua ja huutoa, oksennusta kaaressa, sitten alkoi iho mennä huonoon kuntoon. Vein yksityiselle ja diagnoosina testien jälkeen paha maitoallergia ja vasta apteekin korvike vei pahimman huudon pois, mutta yöheräily jatkui pitkään. 5-kuisena siis löytyi eka sopiva ruoka, mutta meni pari kuukautta että tilanne alkoi normalisoitua, sillä toki vauva oli myös "oppinut" että ruoka satuttaa ja että syödessä pitää huutaa ja että nukkuminen on vaikeata. Lapsi on nyt lähes kouluikäinen ja temperamentiltaan edelleen TODELLA vilkas ja aistiherkkä, kuulee pienimmätkin rasahdukset ja käy aina kierroksilla - tiedä sitten onko pelkkää temperamenttia vai lapsuuden allergiakokemusten tuomaa, mutta tällainen lapsi meillä nyt vain on. Kaksi muuta lasta ovat olleet tyystin erilaisia, hyväruokaisia ja hyvin nukkuvia, perustyytyväisiä ja rauhallisia vauvoja.

Jos sinusta tuntuu että vauvalla ei edelleenkään ole kaikki hyvin, niin vaadi uusia tutkimuksia tai vie vauva toiselle lääkärille. Vauvalla voi oikeasti kestää pitkään että pahan olon aiheuttamat tavat muuttuvat, eli vaikka jokin lääke tai ruokavalio toimisi, niin sen toimivuuden saattaa huomata vasta pidemmän ajan päästä, ei välttämättä viikoissa tai päivissä. Ensin meillä alkoivat sujua ruokailuhetket, sitten päivävalvominen ja vasta viimeisenä yöunet. Kotiin kannattaa pyytää hoitoapua kunnan kotipalvelusta, että saatte edes hetken unta. Samoin kannattaa hyödyntää kaikki naapurit sun muut, esim. tarjota vauvaa lenkkikaveriksi, jos siis suostuu olemaan sen aikaa rattaissa. Yliväsyneenä on todella vaikea rauhoittua ja nukkua, mutta pienikin hengähdys ilman huutavaa lasta on tärkeä.

Vierailija
42/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista kakkaa vauvalla on? Haisevatko pierut pahalle? Tuleeko ilma ulos pierun tai röyhtäyksen mukana?

Rintaruokinnan aikana oli jopa 13 vrk kakkaamatta eikö juuri röyhtäissyt.piereskelee paljon,Nyt korvikeella (nutrimigen) kakkaa paremmin, ja röyhtöiseekin, mutta pegorion ja tuseeraus lastenpkl ohjeen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on nyt pakko ap kysyä ihan suoraan, että oletko ikinä nukuttanut vauvaa sylissä vai siis laitatko aina sen vauvan vain sänkyyn ja oletat että se nukahtaisi itsekseen sinne? Todella harvat vauvat nukahtavat jälkimmäisellä tavalla, useimmille tulee vain turvaton olo ja tarvivat kosketusta nukahtaakseen. Päiväkodissa isompiakin lapsia silitellään uneen. Jos olet tosiaan toiminut noin että yrität nukuttaa lapsen ilman sinun kosketusta, niin lopeta se ja ala nukuttamaan syliin. Kokeile vaikka kantoliinaa tai rintareppua avuksi.

Eli uskaltaisin väittää, että suurin osa vanhemmista nukuttaa vauvan joko tissille tai muuten syliin. Sitten kun se yöllä herää, niin silittelee hetken selkää ja taputtelee peppua niin vauva nukahtaa. Sinun viesteistä on jokseenkin luettavissa, että et ole pitänyt tuollaista nukuttamistapaa normaalina vaan luulet että vauvat normaalisti nukahtaa kun ne vaan vie nukkumispaikkaan ja istuu vierellä. Vauvat tarvitsevat nukuttamista, usein taaperotkin vielä tarvitsee, ja on niitä isompiakin lapsia joita saa silitellä pitkin öitä.

Alkuun nukahti tissille tai syliin. Mutta neuvolan mukaan se oli ongelma ja syyy siihen miksi herää aina unisyklien välissä. Eli ei osaa nukataa uudelleen kun on eri tilanne kun nukahtaessa.

Nykyisin nukahtaa siten, että syötän, röyhtäytän ja laitan valveilla ollessa pinnikseen, tutti suuhun ja unirätti kainaloon. Istun vieressä. Nukahaa noin 20-30min kuluttua, joskus itkee enmmän, joskus vähemmän. Iltarutiinit samanalaiset ja samaan aikaan.

Ongelma on enemmän mielestäni se,etten osaa lukea vauvaani. En tiedä miksi se itkee. Mutta jos sillä on kuiva vaippa, on ruokittu, syli tai seura ei kelpaa,niin ei kai jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin väsymys?

Tänään heräsi 7.45. Söi klo 8. Kitinä alkoi 8.30. Menin vuoteeseen makoilemaan vauva vierellä. Ei nukahtanut, itku tosin loppui ja oli hymyileväinen hetkn kunnes kitinä alkoi uudelleen nukahti vasta 9.45, tuossa välissä tarjosin mahdolliuuksia myös leikkiin,mkoska ajattelin että mitä jos vaan yritän nukuttaa virkeää tai tylsistynyttä vauvaa. Eli oli heräämisen jälkeen tyytyväinen 45min, sen jälkeen kitisi 1h15min ennen kuin nukahti. Mahdollisuus tuon 1h15min aikana oli aiemminkin nukahtaa tai saada virikkeitä.

Ja totta tosiiaan luulin,että vauva ei huvikseen huuda, eli jos perustarpeet, eli nälkä, kuivitus ja mahdollisuus uneen tahi seuraan on tyydytetty niin ei näin paljon itkisi.

Mun mielestä katse on yksi semmoinen juttu, joka voisi kertoa siitä, onko vauva väsynyt. 

-

Oletko muuten kokeillut vauvahierontaa? Mä sain neuvolasta ohjeet ja niiden mukaan hieroin. Varsinkin esikoista oli aikaa hieroa :) Se on aika kiva tapa saada yhteyttä siihen vauvaan, ja jos vauva on jotenkin "stressaantunut", se laukaisee jännittyneisyyttä.

Vierailija
44/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa, että allergisen vauvan jälkeen syntyneen "tavallisen" vauvan kanssa meni tovi, että uskoi siihen että lasta voi lukea. Etenkin miehellä meni pitkään niin, että vauvan alkaessa itkeä hän aloitti päämäärättömän kävelyn vauva sylissä, koska oli tottunut siihen että vauva vain itkee ja sille ei voi muuta kuin yrittää kestää. Tämä tavallinen vauva sen sijaan viesti itkullaan, että oli nälkä tai väsymys tai märkä vaippa, eli ihan tavallisilla konsteilla (ruoka, vaippa, uni) se itku loppui heti. Minä opin nopeammin, koska oli päivät vauvan kanssa kotona, mutta miehelle sai pidempään vinkata, että "hei, sillä taitaa olla nälkä" ja mies lähinnä tuijotti hölmistyneenä tyyliin "ai saaks tän huudon jotenkin loppumaan vai mitä sää tarkoitat, täh". :) Eli älä epäile kykyjäsi tunnistaa vauvasi tarpeita, koska ennemmin kuulostaa siltä että vauvalla on sinusta riippumattomista syistä huono olla ja olet vastannut vauvasi tarpeisiin juuri niin hyvin kuin on vain ollut mahdollista vastata!

Vierailija
45/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on nyt pakko ap kysyä ihan suoraan, että oletko ikinä nukuttanut vauvaa sylissä vai siis laitatko aina sen vauvan vain sänkyyn ja oletat että se nukahtaisi itsekseen sinne? Todella harvat vauvat nukahtavat jälkimmäisellä tavalla, useimmille tulee vain turvaton olo ja tarvivat kosketusta nukahtaakseen. Päiväkodissa isompiakin lapsia silitellään uneen. Jos olet tosiaan toiminut noin että yrität nukuttaa lapsen ilman sinun kosketusta, niin lopeta se ja ala nukuttamaan syliin. Kokeile vaikka kantoliinaa tai rintareppua avuksi.

Eli uskaltaisin väittää, että suurin osa vanhemmista nukuttaa vauvan joko tissille tai muuten syliin. Sitten kun se yöllä herää, niin silittelee hetken selkää ja taputtelee peppua niin vauva nukahtaa. Sinun viesteistä on jokseenkin luettavissa, että et ole pitänyt tuollaista nukuttamistapaa normaalina vaan luulet että vauvat normaalisti nukahtaa kun ne vaan vie nukkumispaikkaan ja istuu vierellä. Vauvat tarvitsevat nukuttamista, usein taaperotkin vielä tarvitsee, ja on niitä isompiakin lapsia joita saa silitellä pitkin öitä.

Alkuun nukahti tissille tai syliin. Mutta neuvolan mukaan se oli ongelma ja syyy siihen miksi herää aina unisyklien välissä. Eli ei osaa nukataa uudelleen kun on eri tilanne kun nukahtaessa.

Nykyisin nukahtaa siten, että syötän, röyhtäytän ja laitan valveilla ollessa pinnikseen, tutti suuhun ja unirätti kainaloon. Istun vieressä. Nukahaa noin 20-30min kuluttua, joskus itkee enmmän, joskus vähemmän. Iltarutiinit samanalaiset ja samaan aikaan.

Ongelma on enemmän mielestäni se,etten osaa lukea vauvaani. En tiedä miksi se itkee. Mutta jos sillä on kuiva vaippa, on ruokittu, syli tai seura ei kelpaa,niin ei kai jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin väsymys?

Tänään heräsi 7.45. Söi klo 8. Kitinä alkoi 8.30. Menin vuoteeseen makoilemaan vauva vierellä. Ei nukahtanut, itku tosin loppui ja oli hymyileväinen hetkn kunnes kitinä alkoi uudelleen nukahti vasta 9.45, tuossa välissä tarjosin mahdolliuuksia myös leikkiin,mkoska ajattelin että mitä jos vaan yritän nukuttaa virkeää tai tylsistynyttä vauvaa. Eli oli heräämisen jälkeen tyytyväinen 45min, sen jälkeen kitisi 1h15min ennen kuin nukahti. Mahdollisuus tuon 1h15min aikana oli aiemminkin nukahtaa tai saada virikkeitä.

Ja totta tosiiaan luulin,että vauva ei huvikseen huuda, eli jos perustarpeet, eli nälkä, kuivitus ja mahdollisuus uneen tahi seuraan on tyydytetty niin ei näin paljon itkisi.

Neuvolan ohje kuulostaa kyllä todella oudolta. Mutta siis jos todella on neuvottu noin, niin  itse en ottaisi kuuleviin korviini. Kyllä pienen vauvan on ihan normaalia nukahtaa syliin. Sitten kun yöllä herää, niin ottaa vaikka uudestaan syliin ja nukuttaa samalla tavalla. Ja pienen vauvan on ihan normaalia herätä keskellä yötä monta kertaa. Vielä 4-vuotiaatkin voi herätä kesken yön, ja se on normaalia. Ymmärrän toki, että olet varmasti väsynyt, kyllähän se väsyttää tietysti. 

Vierailija
46/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetätkö vielä? Ettei vaan kaipaa useammin tissille, ns. Tiheän imun kausi? Kasvaako vauva hyvin?

Meillä vauva voi haluta rinnalle jopa 45 min välein, ei rauhoitu ennen kuin saa ruokaa.

32

Vierailija
47/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä väittäisin kyllä, että on ihan normaalia että vauvaa itkee esim. tunnin päästä herättyään jotain (joko nälkää, läheisyyttä, huomiota, vaippaa jne.)

Kyllä ne vauvat vaan itkee. Toki on hankala sanoa täältä käsin että onko teidän vauva jotenkin epänormaalin itkuinen. Minusta näiden kirjoittamiesi viestien perusteella sulla ehkä saattaa olla kuitenkin vähän epärealistinen käsitys siitä mitä normaali vauva on.

Kyse ei ollutkaan pelkästä itkusta, vaan vauvaa on ilmiselvästi vaikea saada rauhoittumaan ja itku on lohdutonta, eikä siihen tepsi mikään. Allergisen vauvan vanhempana otin aikamoisena loukkauksena sen, että joku väitti etten vain tajua miten vauvoja hoidetaan ja että olen epäkelpo vanhempana. Ohis.

Vierailija
48/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 kkn vauva nukahtaa iltaisin tissille tai jumppapallolla hytkyen tai mies kantaa ja kävelee ympäriinsä. Päivällä vaunuihin tai riippumattoon (suosittelen!!). Meidän tyyppi nukkuu päiväunia 30 min - 3h ihan oman päänsä mukaan kahdet tai kolmet ja illalla valvoo jopa 4-5 h putkeen ennen kuin mennään nukkumaan 21-22 aikaan. Ei puhettakaan että nukahtaisi "itsekseen" pinnasänkyyn/sitteriin/lattialle.

Näinhän se taitaa suurimmassa osassa perheitä mennä. Joudutaan käyttämään ties mitä konsteja jotta vauva nukkuu, ja alle puolivuotiaan kohdalla harvoin voi puhuakaan vielä säännöllisestä päikkäriajasta. Niinkin rasittavaa kuin se on :) Monilla onneksi loppuraskaus on hyvä valmentaja, kun unet lähtee pois. Itse heräsin viimeisen kuukauden aikana varmaan sen 5-10x yössä. Ei tuntunut sitten jotenkin niin oudolta kun vauvan rytmi on mitä on. Tai onhan aina siis helppoja lapsia, jotka nukkuu tiettyinä hetkinä tietyt pätkät, mutta kyllä se taitaa olla uskomatonta sähellystä suurimmalle osalle se vauva-arki.

Toki ap:n kannattaa tsekata tietysti kaikki maitoallergiat ym., mutta mietin että jos se tieto ettei muillakaan ne vauvat kellonlyömältä nuku tai pirtsakkana hymyile koko päivää, edes vähän auttaisi kestämään arkea. Pullolapsilla on myös keskimäärin enemmän vatsavaivoja, joten ihan särkylääkettäkin voisi kokeilla välillä ja erilaisia asentoja ilmavaivojen helpottamiseen.

Vierailija
49/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä väittäisin kyllä, että on ihan normaalia että vauvaa itkee esim. tunnin päästä herättyään jotain (joko nälkää, läheisyyttä, huomiota, vaippaa jne.)

Kyllä ne vauvat vaan itkee. Toki on hankala sanoa täältä käsin että onko teidän vauva jotenkin epänormaalin itkuinen. Minusta näiden kirjoittamiesi viestien perusteella sulla ehkä saattaa olla kuitenkin vähän epärealistinen käsitys siitä mitä normaali vauva on.

Kyse ei ollutkaan pelkästä itkusta, vaan vauvaa on ilmiselvästi vaikea saada rauhoittumaan ja itku on lohdutonta, eikä siihen tepsi mikään. Allergisen vauvan vanhempana otin aikamoisena loukkauksena sen, että joku väitti etten vain tajua miten vauvoja hoidetaan ja että olen epäkelpo vanhempana. Ohis.

No en ajattele, että ap olisi millään muotoa epäkelpo vanhempana. Ikävää että olet kokenut muiden kommentteja noin, mutta ehkäpä nyt se hieman liikaa värittää ajatusmaailmaasi tässä keskustelussa? Todella hyvä, että toit nuo allergiat esille, ja ap:n kannattaa testata ne ehdottomasti. Mutta kyllä tällaisessa keskustelussa on ihan normaalia tuoda sekin puoli esille, että ne vauvat kyllä monesti vaan itkee. Joillekin se itkun ja katkonaisten unien määrä voi tulla yllätyksenäkin. Ap kirjoitti monta viestiä, missä antoi ymmärtää että esim. ei ota lasta syliin kun yrittää nukuttaa jne. vaan ihmettelee kuinka vauva ei nukahda sänkyyn. Mielestäni on ihan normaalia siis silloin kysyä, että tietäähän toinen että a.) ne vauvat kannattaa nukuttaa syliin ja b.) ne vauvat voi kitissä syliäkin pelkästään päivisin, ja se itku tunninkin päästä heräämisestä on ihan normaalia joillekin lapsille, jos vaikka kitisevät syliin sitterissä. Se näissä keskusteluissa on hankalaa ilman oikeaa vuorovaikutusta, että asiat tulee esitettyä kärkkäämmin kun ei ole eleitä edistämässä vuorovaikutusta, mutta silti kun ei voi ihan tietää mitä se toisen arki on, niin joutuu esittämään epäkohteliaampiakin kysymyksiä tavallaan. 

Vierailija
50/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin kyllä tunnut vähän projisoivan omaa allergiakokemustasi ap:n tapaukseen. Ei ap esimerkiksi ole vielä sanonut, etteikö syliin ottaminen rauhoittaisi vauvaa. Päivastoin, on antanut ymmärtää että lapsi kitisee nimenomaan ollessaan esim. lattialla, sitterissä tai sängyssä, eikä "rauhoitu itsekseen". Eikä tässä ketjussa kukaan ole ap:ta syyttänyt epäkelvoksi vanhemmaksi, ellei sellaista halua väkisin rivien välistä lukea.

Vierailija
51/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pointtini on se,että vauvani vain itkee vaikka olen huolehtinut siitä että

A) vaippa on kuiva

B) vauva on ruokittu

C) vatsa on toiminut

D) vauvalla on mahdollisuus nukahtaa joko syliin, pinnikseen, viereen, vaunuihin

E) tarjoan leikkiseuraa

F) toinivin keino:kannan vauvaa ympäri asuntoa useita tunteja päivässä. Silloin on hiljaa, muuten huutaa vaikka kohdat A-E on moneen kertaan kokeiltu.

En erota itkussa mitään sävyeroja, urku auki huutaa vaan vaikk ns.perustarpeet on tyydytetty. Eli en oikeasti TIEDÄ miksi itkee kun mitään ns järjellistä syytä, eli väsy,nälkä,vaippa,tylsistyminen ei ole.

Olen käynyt neljällä eri lääkärillä, jotka ovat jokainen erimieltä,miten asia tulisi selvitellä.

Allergia, refluksi,koliikki,opittu tapa ja lapsi Nämä vaihtoehdot on minulle esitetty.

En tiedä miksi se itkee nytkin. On herännyt 45min sitten, sai heti kuivan vaipan ja maitoa 140ml. On tässä lattialla kun vieressä ja näyttelen leluja.

Ei pitäisi väsyttää, olla nälkä tai märkä vaippa. Seura ei kelpaa, nko väsynyt jo nyt?kipeä?

Nyt alan kanniskelemaan pientä.

Vierailija
52/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pointtini on se,että vauvani vain itkee vaikka olen huolehtinut siitä että

A) vaippa on kuiva

B) vauva on ruokittu

C) vatsa on toiminut

D) vauvalla on mahdollisuus nukahtaa joko syliin, pinnikseen, viereen, vaunuihin

E) tarjoan leikkiseuraa

F) toinivin keino:kannan vauvaa ympäri asuntoa useita tunteja päivässä. Silloin on hiljaa, muuten huutaa vaikka kohdat A-E on moneen kertaan kokeiltu.

En erota itkussa mitään sävyeroja, urku auki huutaa vaan vaikk ns.perustarpeet on tyydytetty. Eli en oikeasti TIEDÄ miksi itkee kun mitään ns järjellistä syytä, eli väsy,nälkä,vaippa,tylsistyminen ei ole.

Olen käynyt neljällä eri lääkärillä, jotka ovat jokainen erimieltä,miten asia tulisi selvitellä.

Allergia, refluksi,koliikki,opittu tapa ja lapsi Nämä vaihtoehdot on minulle esitetty.

En tiedä miksi se itkee nytkin. On herännyt 45min sitten, sai heti kuivan vaipan ja maitoa 140ml. On tässä lattialla kun vieressä ja näyttelen leluja.

Ei pitäisi väsyttää, olla nälkä tai märkä vaippa. Seura ei kelpaa, nko väsynyt jo nyt?kipeä?

Nyt alan kanniskelemaan pientä.

Nyt alkoi kuulostamaan mun erikoiselta. Mitkä d-tipat käytössä? Meillä kanniskeltiin vauvaa aikanaan samalla tavalla pari kuukautta. Muuten huusi. Yöt nukuttiin niin, että vauva oli mun rinnalla ja mä hytkytin häntä koko ajan.

Vaihdettiin d-tipat toiseen merkkiin (kun eräs ystävällinen äiti kertoi, että niitä on erilaisia... Minä annoin vain sitä, mitä neuvolasta käskettiin) ja itkut loppui siihen.

Vierailija
53/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kuulostaisi esim. suolistoperäiseltä allergiaoireilulta, etenkin lohduton urku auki huutaminen ja kanniskelun vaatiminen. Kauanko yrititte esim. refluksilääkitystä? Jos vain hetken, niin vauva ei välttämättä vielä luopunut ns. huutotavoistaan.

Vierailija
54/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ *Erikoinen = esikoinen

Ja kaikki tietää miksi ;)

Vierailija
55/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena minultakin, opin jo ekasta kerrasta ettei ainakaan täältä kannata kysellä apua jos on jotain ongelmaa vauva-arjessa. Oli meinaan eka kerta ikinä, kun minut sai itkemään ilkeillä kommenteilla.

Oli kuulema mm. vikaa kiintymyssuhteessa ja muutenkin kuulema olin vauvani kanssa niin naurettavan avuton, että olisi pitänyt ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen :)) Ja tosiaan ongelmana oli vauvan itkuisuus.

Vierailija
56/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä veikkaan ihan vatsakipuja, ja suosittelen myös  vaihtamaan D-vitamiini -merkkiä ja miettimään voisiko sen rinnalla ottaa cuplatonta vaikka. Oletteko selvittäneet sitä allergian mahdollisuutta, jos sitä on joku lääkäri jo esittänytkin? Sanoit siis, että yksi lääkäri on ehdottanut koliikkia ja toinen allergiaa. Mikäli kyseessä on koliikki, niin se lakkaa varmaan puolen vuoden päästä, jos taas allergia niin se varmaan ratkeaa kun lääkäri tutkii allergian. Mutta siis vatsapurut on tosi yleisiä pullolapsilla, joten kannattaa sekin vaihtoehto miettiä.

Oisit kyllä ap päässyt helpommalla, jos olisit nuo listannut jo ihan alkuun. Ja annoit kyllä alun viesteissä ymmärtää, ettei lapsella ole nukkumaanlaittaessa syli -optiota. Tympäisee kun ei kerrota kaikkea alkuun, ja sitten loukkaantuneena vyöritetään jättiviesti missä annetaan ymmärtää että kaikki neuvojat ovat ihan turhaan yrittäneet neuvoa. 

Vierailija
57/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä veikkaan ihan vatsakipuja, ja suosittelen myös  vaihtamaan D-vitamiini -merkkiä ja miettimään voisiko sen rinnalla ottaa cuplatonta vaikka. Oletteko selvittäneet sitä allergian mahdollisuutta, jos sitä on joku lääkäri jo esittänytkin? Sanoit siis, että yksi lääkäri on ehdottanut koliikkia ja toinen allergiaa. Mikäli kyseessä on koliikki, niin se lakkaa varmaan puolen vuoden päästä, jos taas allergia niin se varmaan ratkeaa kun lääkäri tutkii allergian. Mutta siis vatsapurut on tosi yleisiä pullolapsilla, joten kannattaa sekin vaihtoehto miettiä.

Oisit kyllä ap päässyt helpommalla, jos olisit nuo listannut jo ihan alkuun. Ja annoit kyllä alun viesteissä ymmärtää, ettei lapsella ole nukkumaanlaittaessa syli -optiota. Tympäisee kun ei kerrota kaikkea alkuun, ja sitten loukkaantuneena vyöritetään jättiviesti missä annetaan ymmärtää että kaikki neuvojat ovat ihan turhaan yrittäneet neuvoa. 

Tästä tuli mieleen, että meillä vaihdettiin D-vitamiini sellaiseksi, jossa on mukana maitohappobakteeria ja vauvan itkuisuus väheni heti.

Vierailija
58/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena minultakin, opin jo ekasta kerrasta ettei ainakaan täältä kannata kysellä apua jos on jotain ongelmaa vauva-arjessa. Oli meinaan eka kerta ikinä, kun minut sai itkemään ilkeillä kommenteilla.

Oli kuulema mm. vikaa kiintymyssuhteessa ja muutenkin kuulema olin vauvani kanssa niin naurettavan avuton, että olisi pitänyt ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen :)) Ja tosiaan ongelmana oli vauvan itkuisuus.

No tässä ketjussa kyllä kukaan ei ole esittänyt että ap on avuton, hänen pitäisi ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen tai kiintymyssuhteessa olisi vikaa.

Vierailija
59/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on nyt hieman vaikea hahmottaa tätä ap:n vauvan rytmiä (siis olen itse väsynyt, ap on selittänyt ihan selkeästi), joten vastaan nyt sen perusteella mikä mulla on toiminut (2 hyvin erilaista vauvaa).

Eli enisnnäkin: 5kk ikäiset ovat olleet mun mielestä hankalia. Ovat jo "heränneet maailmaan", mutta eivät vielä osaa istua tai liikkua, ja alkavat jo olla aika painavia.

Sitten jotkut vauvat ovat sellaisia, että haluavat 99% olla äidin iholla. Se on raskasta, mutta kestää kuitenkin vain lyhyen aikaa. Helpoin tie tässä on, ettei yritä vauvaa väkisin olemaan muualla. Rintareppu auttaa.

Mä olen antanut tuon ikäistenkin vielä nukahtaa rinnalle tai syliin. Ovat tosin myös nukahtaneet liikkuviin vaunuihin. Kun vauva alkaa väsähtää, niin autan häntä nukahtamaan heijaamalla sylissä (jos ei ole nälkäinen, jos on nälkäinen niin tietysti ruokin ja annan nukahtaa siihen).

Jos vauva on kiukkuinen herättyään ja sairaudet ja nälkä on poissuljettu, niin hän on nukkunut liian vähän tai huonosti. Silloin on vain kestettävä kiukuttelevaa vauvaa jonkin aikaa, kunnes hänet voi laittaa uudelleen nukkumaan. Mä yleensä kannoin sylissä ja näytin asioita, juttelin rauhallisesti. Auttoi kun luopui siitä ajatuksesta, että voisi tehdä ylipäätään mitään niin kauan kuin oli kahdestaan vauvan kanssa.

Lattialla on usein kylmä, en siihen vauvaa nukuttaisi.

Ota omaa aikaa iltaisin ja anna isän olla vauvan kanssa. Tsemppiä!

Vierailija
60/91 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti voisi sanoa, ettei neuvoa kannata kysyä ylipäätään mistään jos jokaisen neuvon ottaa loukkauksena vanhemmuuttaan kohtaan. Toki ilkeilijöitäkin on aina, mutta tässä ketjussa on ollut ihan järkevää puintia, ottaen huomioon että kaikki tiedot on tullut aika ripotellen ketjuun ja aloitus oli yhden lauseen mittainen.

Mutta asiaan: Meillä loppui myös jatkuva itkeskely kun vaihdettiin D-vitamiinimerkki ja annettiin maitohappobakteereja vauvalle. Usein neuvolassakin hoksaavat vinkata tuon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme