Mikä mun vauvassa on vikana?
On miltei 5kk ja jaksaa unien jälkeen valvoa vain tunnin. Sitten kitisee toisen tunnin ja sen jälkeen saan nukahtamaan vain liikkuviin vaunuihin. Öisin herää 5-10 kertaa kun tutti pudonnut suusta.
Kommentit (91)
On myös ihan sama onko nukkunut 30min tai 3h niin jaksaa tuon tunnin olla hyväntuulinen, sitten alkaa kitinä.
Mitä teen väärin? Olen yrittänyt laittaa aina nukkumaan kun itkee, ja olen myös olen yrittänyt nukuttaa kellon mukaan.
Silti tuntuu että itkee vaan enkä osaa hoitaa sitä.
Jep, olen itse tosi väsynyt ja itkuinen. Mielestäni kuitenkaan ei voi olla vikaa vuorovaikutuksessa, syöittelen,loruttelen ja viihdytän kyllä vauvaa. Ei ole oikeastaan joutunut olemaan ikinä yksin, siinäkö vika?
On myös todella, todella herkkäuninen, herää esim vessan vetämiseen jne.
Vierailija kirjoitti:
On myös ihan sama onko nukkunut 30min tai 3h niin jaksaa tuon tunnin olla hyväntuulinen, sitten alkaa kitinä.
Mitä teen väärin? Olen yrittänyt laittaa aina nukkumaan kun itkee, ja olen myös olen yrittänyt nukuttaa kellon mukaan.
Silti tuntuu että itkee vaan enkä osaa hoitaa sitä.
Ehkä kannattaa miettiä, mikä se syy voi olla, että vauva herää niin pian. Meillä kuopus on aika herkkäaistinen, piti lopettaa ulkona nukuttaminen, kun autojen ym. melu (ja me siis asutaan haja-asutusalueella, että aika hiljaista on) herätti hänet. Vauvat on yksilöitä kuten aikuisetkin, nykyisissä nukkumisolosuhteissa saattaa olla jotain, joka häiritsee vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen itse tosi väsynyt ja itkuinen. Mielestäni kuitenkaan ei voi olla vikaa vuorovaikutuksessa, syöittelen,loruttelen ja viihdytän kyllä vauvaa. Ei ole oikeastaan joutunut olemaan ikinä yksin, siinäkö vika?
On myös todella, todella herkkäuninen, herää esim vessan vetämiseen jne.
Ei ole vika siinä, vauvojen ei kuulukaan olla yksin. Jos on herkkäuninen, syy heräämiseen voi olla ihan siinä. Voisikohan vaimea musiikki peittää häiritsevät äänet? Meillä on laitettu joskus herkästi heräävälle kuopukselle musiikkia. Youtubesta löytyy videoita, joissa on tuntien ajan rauhallista pianomusiikkia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös todella, todella herkkäuninen, herää esim vessan vetämiseen jne.Ei ole vika siinä, vauvojen ei kuulukaan olla yksin. Jos on herkkäuninen, syy heräämiseen voi olla ihan siinä. Voisikohan vaimea musiikki peittää häiritsevät äänet? Meillä on laitettu joskus herkästi heräävälle kuopukselle musiikkia. Youtubesta löytyy videoita, joissa on tuntien ajan rauhallista pianomusiikkia ym.
Iltamusiikki on myös käytössä. Itse olen siirtynyt toiseen huoneeseen nukkumaan, eli en herää jokaiseen vauvan tuhinaan,niinkuin ennen. Nukkuu miehen kanssa mwidän makkarissa, omassa pinnasängyssään. Mies ei herää niin herkästi, kutta viime yönäkin vauva oli hereillä viisi kertaa, joista kahdella kerralla söi (klo 24 ja 04 söi, muuten oli hereillä klo 22, 01,06)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokapaikassa toitotetaan että tuon ikäinen nukkuu kolmet unet ja vrk unimäärä 15-16h. Vauva ei myöskään osaa nukahtaa sitteriin tai lattialle, huutaa vaan, oletan että väsymystä? Vaippa kuiva, syönyt on,lelut ei kiinnosta,kiljuu vaan.mutta ei ailti osaa raihoittua ja nukahtaa.
Meilläkin kiukutellaan ihan mielettömästi väsyneenä. Eilenkin sai niin täydet raivarit, että tomaatinpunaisena huusi sylissäni, kunnes lopulta sain hyssyteltyä ja nukahtamaan.
Oletko rintareppua kokeillut? Meillä se on joskus auttanut, kun laittaa tutin suuhun ja keinuttelee.
Niin ja lisäys, meilläkin nukutaan pitkin päivää silloin kun nukuttaa. Unia voi kertyä pätkittäisinä jopa lähemmäs kymmenen, jos ottaa lyhyitä unia.
Yöunille sitten nukahtaa klo 20-21.
Mutta miten teidän vauva nukahtaa?laitat sänkyyn kun itkee vai nukahtelee sinne tänne?meillä ongelma on se, ettei vauva osaa nukahtaa. Itkee vaan. Koitan leikittää, ei kelpaa, itkee vaan. Tarjoan mahdollisuuden uneen viemällä sänkyyn ja olen itse vierellä, itleeja saattaa nukahtaa kuitenkin vasta tunnin päästä.
Eli vaippa kuiva, ruokaa masussa, leikki ei kiinnosta, unille ei mene.
Voi ei, ei tuo osaa yksinään päikkäreille nukahtaa. Jos hän saisi päättää, niin nukkumisen sijasta raivoaisi keuhkonsa hajalle kun väsyttää niin kovin :D
Yleensä meillä menee niin, että laitetaan sitteriin ja vauvan oma huopa päälle. Tutti vielä suuhun ja sitten sitteriä kevyesti keinutellaan, joskus soitetaan vähän musiikkiakin. Hanakasti taistelee väsymystä vastaan ja yrittää pitää kaikinkeinoin silmät auki, mutta lopulta väsymys vie voiton ja herra nukahtaa :)
Älä muuten ainakaan yritä leikittää silloin kun toista väsyttää, se nostaa vain hetkeksi virkeystasoa ja vaikeuttaa nukahtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokapaikassa toitotetaan että tuon ikäinen nukkuu kolmet unet ja vrk unimäärä 15-16h. Vauva ei myöskään osaa nukahtaa sitteriin tai lattialle, huutaa vaan, oletan että väsymystä? Vaippa kuiva, syönyt on,lelut ei kiinnosta,kiljuu vaan.mutta ei ailti osaa raihoittua ja nukahtaa.
Meilläkin kiukutellaan ihan mielettömästi väsyneenä. Eilenkin sai niin täydet raivarit, että tomaatinpunaisena huusi sylissäni, kunnes lopulta sain hyssyteltyä ja nukahtamaan.
Oletko rintareppua kokeillut? Meillä se on joskus auttanut, kun laittaa tutin suuhun ja keinuttelee.
Niin ja lisäys, meilläkin nukutaan pitkin päivää silloin kun nukuttaa. Unia voi kertyä pätkittäisinä jopa lähemmäs kymmenen, jos ottaa lyhyitä unia.
Yöunille sitten nukahtaa klo 20-21.
Mutta miten teidän vauva nukahtaa?laitat sänkyyn kun itkee vai nukahtelee sinne tänne?meillä ongelma on se, ettei vauva osaa nukahtaa. Itkee vaan. Koitan leikittää, ei kelpaa, itkee vaan. Tarjoan mahdollisuuden uneen viemällä sänkyyn ja olen itse vierellä, itleeja saattaa nukahtaa kuitenkin vasta tunnin päästä.
Eli vaippa kuiva, ruokaa masussa, leikki ei kiinnosta, unille ei mene.
En ole se jota lainasit, ja mulla ei ole vielä lapsia (odotan esikoista, eli anteeksi kun lapsettomana neuvon), mutta jokainen vauva mitä olen hoitanut on kyllä nukahtanut syliin. Eli keinutellen syliin tai ihan kun telkkaria katson niin syliin. Kun siis olen päiväunille saanut vähän pienempää laittaa, ja sitten isommatkin (vuoden ikäiset) on nukahtanut syliin kun olen yöunille laittanut.
Aika harvat vauvat ne taitaa ihan itsestään nukahtaa, jos ei ota lukuun ihan vastasyntynyttä joka on kehityksessä eri tasolla kuin 5kk. Minä kokeilisin sinuna sitä rintareppua ainakin. Ylipäätään ei vauvan kuulukaan osata rauhoittua itse, vaan ainahan se tarvitsee siihen aikuisen.
Onko muita oireita, esim. runsasta pulauttelua tai suoranaista oksentelua? Mitä syö? Onko ruokailun ajan hyväntuulinen, vai syökö pienissä pätkissä, kitiseekö syödessään? Onko iho kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita oireita, esim. runsasta pulauttelua tai suoranaista oksentelua? Mitä syö? Onko ruokailun ajan hyväntuulinen, vai syökö pienissä pätkissä, kitiseekö syödessään? Onko iho kunnossa?[/quote
Refluksiepäilyn vuoksi ph mittus tehty, lääkekokeilusta ei hyöytä. Allergiaepäilyn vuoksi tiukkaakin tiukempi imetysdietti, ei apua. Vauva on koko ajan ärtynyt, esim vauvatreffit,kahvilakäynnit ym ovat poissuljettu, mihinkään ei vauvan kanssa coi mennä. Raivarit saa heräämisestä noi tunnin päästä, eikä esim rauhotu vaunuun jos vaikka olisin kahvilassa. Huutaa vaan.
Eräs lääkäri sanoi, että olen totuttanut vauvan tuollaiseksi, että on opittua.pitäisi huudattaa.
Yritin jättää tänään vauvan yksin siksi aikaa kun kävin keittämässä aamukahvia:vauva kiihtyy hetkessä, itkee isoja kyyneleitä ja kun nostan syliin niin ihan tikahtuu/nikottelee lohduttomana. Mä en pysty huudattamaan tuota. Itkee muutenkin niin paljon, niin miksi huudattaisin lisää?
Olen vain ihan hukassa tämän vauvan kanssa,arki ei suju yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa kirjaimellisesti mitä "ohjeissa" sanotaan. Jokainen vauva on yksilö, ensimmäinen vuosi on joka tapauksessa yhtä sähläystä ja säätöä. Itse on muista lasten ensimmäisestä vuodesta jälkikäteen juuri mitään, niin sumussa mentiin.
Vauvojen ohjekirja :D
Meillä 4 kkn vauva nukahtaa iltaisin tissille tai jumppapallolla hytkyen tai mies kantaa ja kävelee ympäriinsä. Päivällä vaunuihin tai riippumattoon (suosittelen!!). Meidän tyyppi nukkuu päiväunia 30 min - 3h ihan oman päänsä mukaan kahdet tai kolmet ja illalla valvoo jopa 4-5 h putkeen ennen kuin mennään nukkumaan 21-22 aikaan. Ei puhettakaan että nukahtaisi "itsekseen" pinnasänkyyn/sitteriin/lattialle.
Siis mulla on nyt pakko ap kysyä ihan suoraan, että oletko ikinä nukuttanut vauvaa sylissä vai siis laitatko aina sen vauvan vain sänkyyn ja oletat että se nukahtaisi itsekseen sinne? Todella harvat vauvat nukahtavat jälkimmäisellä tavalla, useimmille tulee vain turvaton olo ja tarvivat kosketusta nukahtaakseen. Päiväkodissa isompiakin lapsia silitellään uneen. Jos olet tosiaan toiminut noin että yrität nukuttaa lapsen ilman sinun kosketusta, niin lopeta se ja ala nukuttamaan syliin. Kokeile vaikka kantoliinaa tai rintareppua avuksi.
Eli uskaltaisin väittää, että suurin osa vanhemmista nukuttaa vauvan joko tissille tai muuten syliin. Sitten kun se yöllä herää, niin silittelee hetken selkää ja taputtelee peppua niin vauva nukahtaa. Sinun viesteistä on jokseenkin luettavissa, että et ole pitänyt tuollaista nukuttamistapaa normaalina vaan luulet että vauvat normaalisti nukahtaa kun ne vaan vie nukkumispaikkaan ja istuu vierellä. Vauvat tarvitsevat nukuttamista, usein taaperotkin vielä tarvitsee, ja on niitä isompiakin lapsia joita saa silitellä pitkin öitä.
Se lääkäri ei oikein nyt taida tietää, mistä puhuu. Vauvalla on ihan biologinen tarve olla sylissä ja lähellä, mm. siksi, että vauva on avuton ja suojaton, toisin kuin monet muut eläinten lapset.
-
Arki vauvan kanssa voi olla raskasta, mutta kovin tavoitteellinen ei kannata olla (esim. että vauva noudattaisi jotain rytmiä, joka häneltä ei luonnistu). Nyt kannustan sua miettimään, mistä vauvan lyhyet unet johtuvat ja miten niitä saisi pidennettyä. Jos vauva herää herkästi, millaiset olosuhteet järjestämällä vauva nukkuisi pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 kkn vauva nukahtaa iltaisin tissille tai jumppapallolla hytkyen tai mies kantaa ja kävelee ympäriinsä. Päivällä vaunuihin tai riippumattoon (suosittelen!!). Meidän tyyppi nukkuu päiväunia 30 min - 3h ihan oman päänsä mukaan kahdet tai kolmet ja illalla valvoo jopa 4-5 h putkeen ennen kuin mennään nukkumaan 21-22 aikaan. Ei puhettakaan että nukahtaisi "itsekseen" pinnasänkyyn/sitteriin/lattialle.
Minun puolestani toi saa valvoa vaikka 10h, kunhan ei itkisi. Eli ei siis jaksa valvoa itkemättä tuntia pidempään. Minusta se ei vaan oikein kuulosta normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla on nyt pakko ap kysyä ihan suoraan, että oletko ikinä nukuttanut vauvaa sylissä vai siis laitatko aina sen vauvan vain sänkyyn ja oletat että se nukahtaisi itsekseen sinne? Todella harvat vauvat nukahtavat jälkimmäisellä tavalla, useimmille tulee vain turvaton olo ja tarvivat kosketusta nukahtaakseen. Päiväkodissa isompiakin lapsia silitellään uneen. Jos olet tosiaan toiminut noin että yrität nukuttaa lapsen ilman sinun kosketusta, niin lopeta se ja ala nukuttamaan syliin. Kokeile vaikka kantoliinaa tai rintareppua avuksi.
Eli uskaltaisin väittää, että suurin osa vanhemmista nukuttaa vauvan joko tissille tai muuten syliin. Sitten kun se yöllä herää, niin silittelee hetken selkää ja taputtelee peppua niin vauva nukahtaa. Sinun viesteistä on jokseenkin luettavissa, että et ole pitänyt tuollaista nukuttamistapaa normaalina vaan luulet että vauvat normaalisti nukahtaa kun ne vaan vie nukkumispaikkaan ja istuu vierellä. Vauvat tarvitsevat nukuttamista, usein taaperotkin vielä tarvitsee, ja on niitä isompiakin lapsia joita saa silitellä pitkin öitä.
Aamen!
Millaista kakkaa vauvalla on? Haisevatko pierut pahalle? Tuleeko ilma ulos pierun tai röyhtäyksen mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita oireita, esim. runsasta pulauttelua tai suoranaista oksentelua? Mitä syö? Onko ruokailun ajan hyväntuulinen, vai syökö pienissä pätkissä, kitiseekö syödessään? Onko iho kunnossa?[/quote
Refluksiepäilyn vuoksi ph mittus tehty, lääkekokeilusta ei hyöytä. Allergiaepäilyn vuoksi tiukkaakin tiukempi imetysdietti, ei apua. Vauva on koko ajan ärtynyt, esim vauvatreffit,kahvilakäynnit ym ovat poissuljettu, mihinkään ei vauvan kanssa coi mennä. Raivarit saa heräämisestä noi tunnin päästä, eikä esim rauhotu vaunuun jos vaikka olisin kahvilassa. Huutaa vaan.
Eräs lääkäri sanoi, että olen totuttanut vauvan tuollaiseksi, että on opittua.pitäisi huudattaa.
Yritin jättää tänään vauvan yksin siksi aikaa kun kävin keittämässä aamukahvia:vauva kiihtyy hetkessä, itkee isoja kyyneleitä ja kun nostan syliin niin ihan tikahtuu/nikottelee lohduttomana. Mä en pysty huudattamaan tuota. Itkee muutenkin niin paljon, niin miksi huudattaisin lisää?
Olen vain ihan hukassa tämän vauvan kanssa,arki ei suju yhtään.
Ei 5kk vauvaa kuulu huudattaa, millähän puoskarilääkärillä olet käynyt. Kuuntele mieluummin vaikka neuvolan terveydenhoitajan neuvoja.
Mutta mitä tuohon tulee, niin ei meilläkään vauva kyllä vaunuissa vain pötkötä jos minä kahvittelen kaverin kanssa. Eri asia tietysti jos on nukahtanut, mutta kyllä se hereillä haluaa syliin ja raivarit tulee jos ei pääse. Ei noin pienet vielä viihdy ilman syliä. Sen sijaan aamukahvit saa kyllä laittaa tippumaan, vaikka vauva esim. sitterissä sen ajan huutaisikin. Tuolloin kannattaa pitää näköyhteys vauvaan, eikä jättää esim. toiseen huoneeseen. Valitettavasti kuitenkin sen aamukahvin suurin osa äideistä juo vauva sylissä jos isä ei ole paikalla.
En oikein osaa sanoa, että onko vauvallasi joku hätänä, vai onko sinun odotuksissa jotain pielessä. Voihan se olla kumpaakin vain, mutta pääsääntöisesti nuo raivarit jos ei pääse syliin on ihan normaaleja noin pienelle vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun nukahti tissille tai syliin. Mutta neuvolan mukaan se oli ongelma ja syyy siihen miksi herää aina unisyklien välissä. Eli ei osaa nukataa uudelleen kun on eri tilanne kun nukahtaessa.
Nykyisin nukahtaa siten, että syötän, röyhtäytän ja laitan valveilla ollessa pinnikseen, tutti suuhun ja unirätti kainaloon. Istun vieressä. Nukahaa noin 20-30min kuluttua, joskus itkee enmmän, joskus vähemmän. Iltarutiinit samanalaiset ja samaan aikaan.
Ongelma on enemmän mielestäni se,etten osaa lukea vauvaani. En tiedä miksi se itkee. Mutta jos sillä on kuiva vaippa, on ruokittu, syli tai seura ei kelpaa,niin ei kai jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin väsymys?
Tänään heräsi 7.45. Söi klo 8. Kitinä alkoi 8.30. Menin vuoteeseen makoilemaan vauva vierellä. Ei nukahtanut, itku tosin loppui ja oli hymyileväinen hetkn kunnes kitinä alkoi uudelleen nukahti vasta 9.45, tuossa välissä tarjosin mahdolliuuksia myös leikkiin,mkoska ajattelin että mitä jos vaan yritän nukuttaa virkeää tai tylsistynyttä vauvaa. Eli oli heräämisen jälkeen tyytyväinen 45min, sen jälkeen kitisi 1h15min ennen kuin nukahti. Mahdollisuus tuon 1h15min aikana oli aiemminkin nukahtaa tai saada virikkeitä.
Ja totta tosiiaan luulin,että vauva ei huvikseen huuda, eli jos perustarpeet, eli nälkä, kuivitus ja mahdollisuus uneen tahi seuraan on tyydytetty niin ei näin paljon itkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani toi saa valvoa vaikka 10h, kunhan ei itkisi. Eli ei siis jaksa valvoa itkemättä tuntia pidempään. Minusta se ei vaan oikein kuulosta normaalilta.
No minä väittäisin kyllä, että on ihan normaalia että vauvaa itkee esim. tunnin päästä herättyään jotain (joko nälkää, läheisyyttä, huomiota, vaippaa jne.)
Kyllä ne vauvat vaan itkee. Toki on hankala sanoa täältä käsin että onko teidän vauva jotenkin epänormaalin itkuinen. Minusta näiden kirjoittamiesi viestien perusteella sulla ehkä saattaa olla kuitenkin vähän epärealistinen käsitys siitä mitä normaali vauva on.
Ei mihinkään, tuossa se on.