Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

verotus ja matkakulukorvausten järjettömyys

Vierailija
05.04.2016 |

Koska missään ei kerrota, miten toimitaan, jos käyn osan vuotta töissä 300 km päässä, soitin verotoimistoon. Oon opiskelija, vakiosoite opiskelupaikkakunnalla ja kesätöistä kysymys. Lisäksi teen pe tai mä toimistopäivää työpaikalla muuten kun kesällä. Saisin kuulemma vähentää työmatkakulut oikeasti kesästäkin 5 päivää viikossa tuon 300km mukaan. Todellisuudessa asun kesällä poikakaverin luona enkä maksa vuokraa. Jos maksan, tekisin vuokra sopparin tai jos en seurustele, vuokraan nimiini kesäksi asunnon, en saa viikonloppuisin vähentää kotona käynti kuluja kun en ole naimisissa tai minulla ei ole lapsia. Enkä myöskään asunnosta koituivia kuluja. Nyt siis saan vähentää lisäksi esimerkiksi paikallisen julkisen lipun hinnan sekä auton kulut, jos käytän sitä liikkumiseen. Periaatteessa jos haluaisin olla epärehellinen verotoimiston mukaan saan järjettömät matkakulut vähennykseen tuolta kotiosoitteesta töihin 5 pv viikossa, vaikka oikeasti en kävisi kotona kertaakaan kesässä. Asunnon täältä vuokratessa en saa sitä vähentää enkä myöskään saa käydä kotona viikonloppuna kun naimisissa en ole. Mielenkiintoinen järjestelmä opiskelijan näkökulmasta. Mielipiteitä?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla