Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

elämästä passiivis-aggressiivisen kanssa

Vierailija
05.04.2016 |

Sopii toki kertoa muistakin kuin pariskuntana koetuista ongelmista. Olen pohtinut asiaa parikymmentä vuotta, ja luopunut sinä aikana isosta osasta itseluottamustani ja kokenut kasvavaa syyllisyydentunnetta siitä, että koen selittämätöntä vihaa miestä kohtaan.

Lopulta irtauduin kokonaan ja nyt on uusi mies kuvioissa. Tämän kanssa on suhteen alussa ollut omanlaisensa ongelmat, mutta joka päivä hämmästyn ja huomaan hengittäväni päivä päivältä kevyemmin. Vaikka hänelläkin omat lapsellisuutensa on, hän kuitenkin on siinä mielessä erittäin aikuinen ihminen, että hän sanoo mikä hänelle sopii ja mikä ei, ja asia sitten myös on niin. Jos hän on johonkin myöntynyt, hän sitoutuu siihen ja toimii sen mukaisesti. Ei sabotoi mitenkään. Ihmettelee, mitä kiitollisuuden aihetta tässä nyt muka oli.

Huomaan, että iso osa masennukseksi luulemastani jähmettyneisyydestä on ollut kivettynyttä raivoa. Vasta nyt kun on vertailukohta, tajuan miten paljon olen joutunut kieltämään itsestäni, jotta olen jaksanut sietää sietämätöntä. Vuosien saatossa olin alkanut pitää itseäni kiittämättömänä ja huonona ihmisenä, kun toinen kuitenkin näki vaivaa eteeni samaan aikaan kun veti mattoa altani toisella kädellä, ja oloni oli aina omituisen tyytymätön.

Riidat meillä menivät sillä tapaa, että minä keräsin kiukkua viikkoja ja kuukausia ja lopulta räjähdin, ja mies myönteli ja sanoi, että nyt muuttuu. Lopulta ymmärsin, ettei hän missään kohtaa uskonut muutokseen, vaan enemmän tai vähemmän suoraan valehteli tyynnytelläkseen. Ja jatkoi samaa rataa.

Nyt uudessa suhteessa riita on sitä, että huomaan jälkikäteen miehen miettivän näkökulmaani sisäistääkseen mitä olen tarkoittanut. Ja hänpä muuttaa käytöstä enemmänkin kuin olen pyytänyt, siinä tahdissa kun huomaa mikä minulle on luultavasti tärkeää. Leviän palasiksi onnesta huomatessani sen. En ole tajunnut enää pitkään aikaan, että elämä voisi olla tällaistakin. Nytkin on liikutuksen kyyneleet silmissä. Mutta sitä syvemmäksi käy viha siitä, mitä olen joutunut kestämään, ja hämmennys, miksi olen suostunut sellaiseen. Toki ex teki sen niin taitavasti, että minulta otti vuosia tajuta, mistä on ylipäätään kysymys.

Mutta asiassa olisi varmasti helpottunut, jos ilmiöstä olisi tapana puhua nimellä. Meillä salailevasti uhmapäinen suhtautuminen läheisiin on ilmeisesti niin tavanomaista, ettei kissaa osata nostaa pöydälle. Tästä aiheesta ei puhuta tarpeeksi, vaikka tuollainen kuopan kaivaminen partaan nauraen tekee todella paljon pahaa läheisissä suhteissa.

Havaintoja, kokemuksia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärtänyt millaisia ne ongelmat olivat vanhassa suhteessa. Siis mies teki mitä?

Vierailija
2/2 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt millaisia ne ongelmat olivat vanhassa suhteessa. Siis mies teki mitä?

Teeskenteli yhteisymmärrystä. Sovittiin kaikenlaisista kokeiluista huushollin pidon suhteen tai yritettiin korjata kommunikaatiovaikeuksia tms. Sopiminen yhteisistä toimintatavoista vain oli aivan turhaa, koska se oli täysin näennäistä. Sanaan ei voinut luottaa lainkaan, vaikka hän olisi laittanut niitä peräkkäin miten monta tahansa. Jos joutuisin nyt aloittamaan alusta hänen kanssaan, tietäisin, että ainoa konsti taitaisi olla se, että ei edes yritettäisi tehdä samoja asioita. Hän hoitakoon pyykit, minä kaiken muun. Tms. Mutta tämä ratkaisu ei toimi kuin kotitöiden jaossa, vaan kun on muukin elämä elettävänä. Haluaisitko itse elää ihmisen kanssa, jota ei ole mahdollistakaan juuri tuntea, koska hän varjelee omaa mielipidettään toisten silmiltä ja kostaa kuitenkin heille kaikin tavoin, ettei sitä oteta huomioon?

Mies oli mielistelijä muille, mutta kuvittelin jostain käsittämättömästä syystä, että koska hän ei kätkenyt sitä minulta, niin hän olisi sitten minua kohtaan rehellinen. Mutta eihän se niin mennyt, vaan minua mielisteltiin ihan siinä kuin muitakin, ehkä paljon enemmänkin. Mutta siis sellaisella salakavalalla tavalla, ettei minulle koskaan selvinnyt, mitä hän oikeasti haluaisi. Sitä oli mahdoton saada selväksi kyselemälläkään. Silti minua kuritettiin siitä, että olin erillinen ihminen ja minulla oli oma näkökulmani asioihin.

Koin lopulta, että hän on niin mustasukkainen siitä, että on itse luopunut avoimesta tahdosta, ettei siedä että minullakaan on sellainen. Joissain tilanteissa selvisi, että mies omasta mielestään kohteli minua huonosti, enkä oikein ymmärtänyt miksi hän niin ajatteli, koska olin niin tukossa henkisesti sitten jo. Nyt kyllä ymmärrän. Täytyyhän hänen itse olla verrattain tietoinen toimintatavastaan. Hän saa tyydytystä piilo-omapäisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän