border collie vai tolleri
olen harkinnut molempia rotuja. Älkää kyselkö minusta kummempia, tiedän koiran hoisosta ja ennenkin ollut koira joten ei huolta. Kertokaa siis rotujen eroja ja kumman itse ottaisitte vai otitte. jos sinulla on tolleri tai bortsu niin kerro päivästäsi jotain esim. paljon liikut jne. Kiitos vastauksista!! ;)
Kommentit (14)
Bordercolliet vaatii valtavan paljon sekä liikuntaa että älyllisiä haasteita. Jos ehdit paljon harrastaa, se on sulle ihannekoira.
EI kumpikaan. Ap kuulostaa lapselta joten ei koiraa hänelle, etenkään noita rotuja.
Siinä ne tulikin, eli toinen on aktiivihyrrä joka vaatii valtavasti tekemistä ja liikuntaa, toinen taas todella sisäsiittoinen ja sairas.
Bordercollien jos ottaa niin parempi olisi harrastaa tavoitteellisesti jotain lajia tai kotona keksiä temppua toisen perään lenkkeilyn lisäksi. Tollerin kohdalla taas pitää olla jokunen tonni varalla eläinlääkäriä varten.
Jos täältä tarvii kysyä, niin ei bortsua!
Mulla 1v bordercollie, vaatii todella paljon. Ei vieläkään mikään ajatus, tulee vaatimaan paljon töitä. Täysin erilainen koulutettava kun edelliset koirani. Nopea reagoimaan, itse tulen harmittavasti välil jälkijunassa. Vaikka ikäni olen koirien kanssa ollut niin silti tämä rotu tai yksilö yllätti minut haastavuudellaan. Ja perusasioihin kuten esim rauhoittumiseen minkä moni rotu osaa luonnostaan saa tän kans tehdä töitä aivan tosi paljon.
Et osaa päättää tarvitsetko metsästyskoiraa vai paimenkoiraa? Tollerista en kauheasti tiedä, noutajista kylläkin, lapsuudessa meillä oli ja bortsu meillä on tällä hetkellä.
Kannattaa ensin miettiä mitä aiot harrastaa. Nuo on niin eri tyyppiset. Vähän kuin kysyisit mitä eroa on thai-nyrkkeilyllä ja base hypyillä. Molemmat hyvin toisistaan poikkeavia extreme-lajeja, mutta kai sentään tiedät kumpi kiinnostaa enemmän.
Kun ottaa äärettömän aktiivisen koiran, se koiran energia on helpompi saada luontevasti hyödynnettyä, kun muu harrastus osuu itsellesi luontevasti.
Tollo kaipaa myös reilusti tekemistä, mutta osaa ottaa kotona ihan iisistikin, kunhan perustarpeet on hoidettu (perustarpeilla tarkoitan nyt nimenomaan tekemisen ja liikunnan määrää).
Kävelyttämällä molemmat lienee mahdoton väsyttää; mutta oma nykyinen novaskotti on tyytyväinen jo puolen tunnin vapaana juoksemisesta ja leikkimisestä. Aivojumppa ja yhdessä tekeminen väsyttää myös, mutta vartti ei omalle riitä millään.
Yksilöiden hermorakenteissa on tietenkin eroja, mutta molemmille (itsellä omistuskokemusta nimenomaan tollereista) lienee tyypillistä intensiteetti. Tällainen koira haluaa osallistua, tietää ja seurata kaikkea ympärillä tapahtuvaa, ja voi olla myös levoton, mikäli ympäristö on rauhaton. Intensiteetti näkyy myös kaikessa tekemisessä; ainakin tollo tekee kaiken (syö, leikkii, ratkoo ongelmia, tarkkailee jne.) aina TÄYSILLÄ.
Borderin kypsymisestä ei omakohtaista kokemusta, mutta tollon kohdalla aikuistumista saa odottaa reilusti yli kaksi vuotta.
Merkittävin ero rotujen välillä on varmasti tuo borderin kova paimennusvietti (josta tosin rahtunen on kuitenkin jaettu myös tollereille).
Paimenkoira seuraa omistajaa jatkuvasti. Aina on valmiina tekemään hommia.
haittaako jos on lapsi? Kai lapsetkin koiria saa. En ole lapsi vaan nuori. Tiedän että rotuja ei susitella lapsille mutta ei ole minun koira vaan perheen. Ajattelin vain kysyä kun eniten mä kuitenkin koiran kanssa tulen olemaan. Kiitos kuitenkin.
Onko muita rotuvaihtoehtoja? Mitä aiot harrastaa/tehdä koiran kanssa? Se vaikuttaa aika paljon valintaan.
Tolleri. Meillä ollut kolme ja kaikki terveitä. Perus perhekoiria joiden kanssa ei ole harrastettu mitään yliaktiivista liikuntaa, ovat olleet varsinaisia sohvapottuja.
vastauksii pliis