Voiko toimeentulotukea saada jos on säästöjä?
Siis sossun toimeentulotukea, jos on vaikka 8000 euroa lapsen tilillä?
Pitääkö niille ilmottaa koko perheen kaikkien tilien saldot?
Voiko jonkun tilin pimittää, tarkistavatko jostain ja jos saavat selville niin mitä siitä seuraa?
Kellään kokemusta tai tietoa?
Kommentit (47)
Onko linkkiä lakipykälään tms?
Uskon kyllä, jos näen mustaa valkoisella.
28
näin ollen tiliä ei tarvitse ilmoittaa kun ei ole virallisesti lapsen omistuksessa.
tai sitten rahat sukanvarteen.
tuntuu vaan aika isolta tuo 8000¿ lapsen tilillä pelkkiä mummojen ja kummien talletuksia. oliskohan myös esim. vanhempien panoja mukana (lapsilisät?)
samaan aikaan kun perhe kituuttaa makaroonilla... " et sä lapsikulta saa tuota ja tuota kun ei oo rahaa" ja " syöppä taas tuosta näkkileipää...."
Ja samaan aikaan " lapsen tilillä" on rahaa??! Mitä se ketään hyödyttää? Siis todellako oletatte,et lapsenne niiiiiiiiiiiiiiiin kovasti ilahtuu niistä rahoistaan kun täyttää 18v ja te ne hänelle annatte??
Luultavammin lapsenne rellestää ne viikossa. Tosiasia.
mene finlexiin etsimään sosiaalihuoltolaki. kyllä se sietä löytyy mitä kaikkea luetaan perheentuloiksi.
ja sinne on mun ex-mies ja mummit ja kummit silloin tällöin laittaneet rahaa lapselle säästöön tulevaisuutta varten.
Tililtä en minä tai mies voi yksin nostaa mitään vaan molempien lupa tarvitaan tilin käyttämiseen. Mies ei varmasti antaisi mun käyttää lapsen rahoja tililtä meidän elämiseen. Sitä ei voisi vähempää kiinnostaa mun ja mun uuden miehen pärjääminen...
Miten tuollasessa tapauksessa sitten??? Yksin en lapsen tiliin voi siis koskea ja mies ei ikinä antaisi suostumustaan käyttää lapsen rahoja.
Eikä oo muuten kauaa kun iltalehdessä oli juttua, että äiti oli käyttänyt lapsen tilillä olleita rahoja ja sai siitä syytteet niskaansa ja joutuu joka pennin pulittamaan lapselleen takaisin vaikka rahat oli menneet perheen elämiseen äidin jäädessä työttömäksi sekä lapsen harrastuksiin. Silti lain mukaan äiti ei olisi saanut varastaa tyttärensä tililtä rahoja perheen elämiseen, se oli siis varkaus rikos nimikkeeltään!!
Kaikki ei oo aina niin yksinkertaista!!
vanhempien viinaan ja tupakkaan eikä lapsen edunmukaisesti.
*elämä on*
eipä ole peritty sossurahoja takaisin, mutta se sossun tarkistusoikeus noihin tileihin taisikin muuttua
tai isä kuollut ja saa eläkettä tmv. jos äiti menee ilman maistraatin (valvoo lapsen etua viime kädessä) lupa lapsen tilille ja nostaan rahat vaikka elämiseenkin voi saada syytteen varkaudesta. usein siis näitä nämä isot iltiksen otsikot.
Vierailija:
eipä ole peritty sossurahoja takaisin, mutta se sossun tarkistusoikeus noihin tileihin taisikin muuttua
Eli tarkistaako sossu todellakin kaikki eri pankit läpi jos nyt jossain sattuisi olemaan tuen hakijan nimellä tili?!?
me saatiin joskus monta vuotta sitten hetken aikaa toimeentulotukea ja meille sanottiin että tuokaa viimesimmät tiliotteet. ja tietty sit menot mut ei ne mitään sen enempii tarkistellu.
lapsen lupaa. Ja mummit ja kummit eivät niinvain saa availlakaan lasille/lapsenlapsille tilejä. Vanhemmat/vanhempi on edunvalvoja ja tilisopimukseen tarvitaan edunvalvojan allekirjoitus/allekirjoitukset. Esim avopari ja lapsi on yhteinen, mutta huoltajuus äidin, ei isällä ole automaattisesti tiliin käyttöoikeutta. Muuten on.
terv pankintäti
Vierailija:
No jos on tuollainen kummien / mummien tili niin eihän teillä vanhemmilla silloin ole käyttöoikeutta tiliin laisinkaan?
Mutta voivat siis tarvittaessa kyllä suoraan pankistakin tarkistaa onko sinulla muitakin tilejä.
ja kyllä sen ne voi tehdä. joillakin alueilla tehdään herkemmin kuin toisilla.
toi summa on vaan niin iso että enpä ottaisi kiinni jäämisen riskiä. ei voi paljon selitellä miksi on pimitetty. toisaalta pitää muistaa että vanhempien tileistä ei saisi olla panoja esim tuolle lapsen tilille että ei tule esille vanhempien tilien tarkistuksen yhteydessä tai kelan lapsilisät ei koskaan ole saanut mennä tuolle tilille muuten on kiinni jääminen tosi todennäköistä.
Kysymys kuuluu, miksi ette mene lapsen tililtä LAINAAMAAN rahaa??
Ette saa tukea, en antaisi minäkään, koska monet muut todellakin elävät makaroonilla ja teillä nyt sattuu olemaan lapsen tilillä 8000(!!!) euroa ettekä VIITSI ottaa niitä.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
voi elämä.-.
minä olen monesti lainannut lapsen säästöistä muutaman kympin sillon kun meillä oli tiukkaa... ja laitoin aina seuraavista omista rahoista takasin...
meillä on ainakin lapsilla talletuksia omilla tileillään vain muutama sata euroa lapset 2.v ja 5.v. ei tosiaan tuhansia.
ottaa riski tilin salaamisesta? seuraukset siitä pimittämisestä on aika kovat...