Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Åbo Akademissa opiskelevat

Vierailija
04.04.2016 |

siis te, joiden äidinkieli ei ole ruotsi, vaan suomi. Miten olette käytännössä pärjänneet luennoilla ja tenteissä? Kuinka kauan kestää, että rupeaa jotenkuten pärjäämään ruotsin kielellä? Suomenkielisenä alku on varmaankin tosi takkuista ja mietinkin, saako suomenkieliset käyttää esim. tenttitilanteessa sanakirjaa apunaan? Olisin kovin kiitollinen, jos joku viitsii vastata.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole åbo akademissa opiskellut mutta toisessa ruotsinkielisessä korkeakoulussa kylläkin. Voisin sanoa, että varmasti olet edes ok ruotsissa, jos päätät hakeutua opiskelemaan ruotsiksi niin aivan varmasti tulet pärjäämään opintojen osalta! Mutta ruotsinkielisiin tutustuminen ym. on sitten eri juttu. Toki kavereita varmasti saa mutta onhan se kielenkäyttäminen varsinkin akuksi aika köyhää. Itse, kun käytin välillä suomenkieltä niin sitä ei kovin hyvällä katsottu. Suomenruotsalainen kulttuuri eroaa muutenkin yllättävän paljon supisuomalaisesta, ihmiset tuntuvat olevan paljon sosiaalisempia ym.

Itse vaihdoin koulua juurikin siitä syystä etten kokenut oloani kovin "kotoisaksi." Ruotsinkielisiin koulutuksiin pääsee myös yleensä paljon helpommin sisään kuin suomenkielisiin, joten porukkaa on myös suoraan ammattikoulusta, joten siihenkin nähden opinnoissa varmasti pärjää, vaikka ei opiskelekaan äidinkielellään.

Vierailija
2/3 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tenteissä tarvitse sanakirjaa, koska olet jo opiskellut asian kyseisellä kielellä. Sulla on se nimenomainen sanasto hallussa jo kauan ennen tenttiä.

Olen itse opiskellut vierailla kielillä (ruotsiksi Uppsalassa ja englanniksi Edinburghissa) ja voin kertoa, että opiskelu ei ole vieraalla kielellä kovin vaikeaa. Ne asiathan opetetaan, tutoriaaleissa keskustellaan siitä, mitä tällä käsitteellä oikein pitäisi ymmärtää. Sen tieteen ja oman alan kielen todedllakin oppii siinä samalla, koska ne äidinkielisetkin joutuvat opiskelemaan käsitteistöä. Kauemmin menee tosiaan aikaa siihen muuhun, tavalliseen sosiaaliseen kielenkäyttöön, tai slangiin ja murteisiin. Ja mä en esim vieläkään osaa lukea juorulehtiä tai kiiltäväpaperisia muotilehtiä kummallakaan kielellä, koska en vaan tajua niiden juttujen rakennetta ja mitä niissä muka ollaan sanovinaan. En tosin taida tajuta sitä suomeksikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos rohkaisevista kommenteista :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän