Missä tapauksissa lääkäri tutkii/ tunnustelee peräsuolta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Häh umpisuolentulejdusta? Miten sitä sieltä kokeillaan? On kyllä kummallisia ..
Lyhin tie umpparille puhkomatta mitään on pyllyreiän kautta. Tarvitsee vaan vähän pidemmät sormet.
Hyvän näköisen naisen tullessa vastaanotolle...
Tuseeraus on normaali toimenpide monessa eri asiassa: palpoitaessa eturauhasta, epäiltäessä kasvainta, tietyissä selkävammoissa, kohdun asennon tarkastelussa, limakalvojen tarkastuksessa ja vaikkapa sulkijalihaksen toimintaa tarkasteltaessa.
Vierailija kirjoitti:
Häh umpisuolentulejdusta? Miten sitä sieltä kokeillaan? On kyllä kummallisia ..
Minulle lääkäri sanoi, että poistetaan epäily eturauhasen ongelmista.
Mulla on tutkittu kun a) umppari tulehtui, b) oli epämääräisiä alavatsakipuja ja c) kun olin oksentanut verioksennusta mahahaavan puhjettua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tutkittiin kun etsittiin imeytymishäiriön syytä. Silloin tutkitaan ohutsuolen nukka vatsalaukun kautta tähystämällä, ja paksusuolen pinnat toista kautta. Kyllähän se epämiellyttävä tilanne oli, mutta lohduttauduin sillä, että niitä tehdään sairalassa useita päivässä. Ja jos sieltä jotain vihdoin selviäis! Etukäteen piti syödä koko suoliston tyhjentävää juomaa vrk ajan.
Mielenkiinnosta kysyn, että mitä löytyi vai löytyikö mitään selittävää tekijää imeytymishäiriölle? Jos löytyi epätavallinen mikrobikasvusto suolistosta niin ehdotettiinko ulosteensiirtoa? Entä toimiko se?
Suolistovaivoissa tutkittiin mulla.
Jos on tarpeeksi paha välilevyn pullistuma.
Vierailija kirjoitti:
Mm.gynekologi sisätutkimuksessa
Ei ole koskaan tutkinut perseen kautta. Olen 36v ja gynekologeja on ollut useita, koska en ole asunut samassa kaupungissa koko ikääni.
Mulla oli jostain kumman syystä hiivatulehdus siellä anusalueella. Koklasi nopsaa, mutta ääneen hieman ulvoin kivusta, oli lyhyt kokeilu vaan. Ei voinut tutkia kunnolla kivun takia.
Lääkärien tulisi kyllä selittää enemmän tekemiensä toimenpiteiden taustoja, ettei potilaalle jäisi epämääräinen ja ehkä ikäväkin olo.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien tulisi kyllä selittää enemmän tekemiensä toimenpiteiden taustoja, ettei potilaalle jäisi epämääräinen ja ehkä ikäväkin olo.
Mulle ainakin sanottiin, että kokeillaan anaalihasten puristusvoimaa. Ei siinä mitään selityksessä mitään epämääräistä ollut.
Olen kuullut että joillekin kuumeen vuoksi sairaslomaa hakemaan menneille on sen lisäksi että mitattu kuume, katsottu kurkkuun ym. vielä hoitsu työntänyt sormen perseeseen. Jollekin jolla olit todettu olevan ummetusta oli annettu peräruiske.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli jostain kumman syystä hiivatulehdus siellä anusalueella. Koklasi nopsaa, mutta ääneen hieman ulvoin kivusta, oli lyhyt kokeilu vaan. Ei voinut tutkia kunnolla kivun takia.
Vaalea peite kertoo tästä ongelmasta. Jätä vähintään vehnä ja sokeri pois ruokavaliosta ja lisää mm. valkosipulin käyttöä. Helpottaa parin viikon sisällä. Tärkeää pitää anuksen alue sen verran kosteana, että sopivat bakteerit kasvavat (muuten sienet eli hiiva alkaa kasvaa bakteereilta valtaamallaan alueella).
Paksusuolen tähystyksessä lääkäri ainakin tutkii myös peräsuolta. Olen itse joutunut sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin sanottiin, että kokeillaan anaalihasten puristusvoimaa. Ei siinä mitään selityksessä mitään epämääräistä ollut.
Kommenttini koski koko ketjua: jos tällaisista asioista joutuu kyselemään av.lta, on lääkäriltä jäänyt jotain kertomatta.
Toisaalta sinun tapauksessasi puuttuu vielä syy, miksi sitä puristusvoimaa piti testata. Varmaan ihan syystä, mutta se syy jäi kertomatta.
Peräpukamien olemassaolo tutkitaan sitä kautta, samoin niiden ligeeraus.
Vierailija kirjoitti:
Mm.gynekologi sisätutkimuksessa
Tä? Nyt tais sulla mennä ykkönen ja kakkonen sekaisin
Jep,tulehtunut umpilisäke tuntuu peräsuolessa.eli tutkitaan sitä kautta.