Millaiset menkkaoireet sinulla on?
Tuon ruokaorgasmiketjun innoittamana ajattelin kysyä miten te oireilette ennen menkkoja? Olen aina kuullut näistä klassisista ruoka, ärtymys, himotus ym. oireista, mutta mulla ei ole mitään muuta kuin menkkojen alkaessa helvetillinen kipu, joka kestää 6-12 tuntia, eikä muuta. Ei mitään oireiluita ennen menkkoja, ei erilaista nälkää, ei turvotusta, on samanlaiset seksihimot kuin muutenkin, en ole kärttyinen bitch "during that time of month", ja kivutkin on vaan just tuollainen kertarepäisy. Mikä kummajainen minä olen? En ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, joten en osaa verrata vaikuttaisiko se jotenkin asiaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä ketjussa suomea vai englantia? Naurettavaa tuollainen sekoittelu :D:D bitch during that time of month!!1!1
Asiaan (suomeksi): Olen ärtyneempi kuin normaalisti ja minua vituttaa herkemmin huonot vitsit ja tietynlainen typeryys. Itken tyhjästä, siis todellakin tyhjästä. Saatan vain maata sängyssä, katsoa telkkaria ja itkeä.
Sattuu, välillä kuvottaa. Haluaisin maata sängyssä koko päivän ja syödä herkkuja.Ja juuri pari päivää sitten menkat loppuivat, jes. Minulla on todella (!!) runsaat ja todella lyhyet menkat.
No kun en keksinyt miten saman saa sanottua suomeksi yhtä tehokkaasti, tuli vaan mieleen kaiken maailman stereotyyppiset kuukautisista kertovat meemit, jotka on yleensä englanniksi :D "Narttu siihen aikaan kuukaudessa" kuulosti vaan niin tönköltä :D
No paljon paremmalta narttu siihen aikaan kuukaudesTA kuulostaa kuin englanninkieliset fraasit keskellä suomenkielistä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä ketjussa suomea vai englantia? Naurettavaa tuollainen sekoittelu :D:D bitch during that time of month!!1!1
Asiaan (suomeksi): Olen ärtyneempi kuin normaalisti ja minua vituttaa herkemmin huonot vitsit ja tietynlainen typeryys. Itken tyhjästä, siis todellakin tyhjästä. Saatan vain maata sängyssä, katsoa telkkaria ja itkeä.
Sattuu, välillä kuvottaa. Haluaisin maata sängyssä koko päivän ja syödä herkkuja.Ja juuri pari päivää sitten menkat loppuivat, jes. Minulla on todella (!!) runsaat ja todella lyhyet menkat.
No kun en keksinyt miten saman saa sanottua suomeksi yhtä tehokkaasti, tuli vaan mieleen kaiken maailman stereotyyppiset kuukautisista kertovat meemit, jotka on yleensä englanniksi :D "Narttu siihen aikaan kuukaudessa" kuulosti vaan niin tönköltä :D
No paljon paremmalta narttu siihen aikaan kuukaudesTA kuulostaa kuin englanninkieliset fraasit keskellä suomenkielistä tekstiä.
Ens kerralla yritän muistaa :D
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten nyt menkat vai PMS kun noin sieppaa?
Vierailija kirjoitti:
Liittyyköhän jotenkin kuukautisten säännöllisyyteen? Itsellä todella säännölliset ja kovat kivut, eräällä tutulla epäsäännölliset ja ei mitään kipuja. Vai onko sattumaa tämä?
En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta mulla on ollut kierto (paria hassua poikkeusta lukuunottamatta) 28-29 päivää aina. Eli semmosen 22 vuotta. Eikä edelleenkään mitään ennakko-oireita tai kipuja.
Olen nyt 40-vuotias, ja kuukautiskivut on ehkä hieman helpottaneet nuoruudesta (minulla ei ole lapsia). Sen sijaan noin viikkoa ennen on rinnat kipeät ja hermot meinaa mennä ihan pienestäkin. Tämä ei ole muuttunut sitten nuoruuden. Kuukautiset ovat nyt säännöllisemmät kuin nuorena, ja niiden kesto on lyhentynyt (en ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä). Vuoto kestää 3-4 päivää, kun ennen kesti lähes viikon. Sen sijaan vuoto on 1-2 päivänä todella runsasta, runsaampaa kuin ennen, ja vatsa on myös sekaisin.
Mielenkiintoista oli huomata, että kun 40 alkoi lähestyä, alkoivat myös ovulaatio-oireet. Ennen ihmettelin, miten kukaan voi tuntea ovulaation. En ihmettele enää. Toispuoleinen, kirvelevä vatsakipu kestää muutamia tunteja. Muutaman päivän on vatsa turvoksissa, on ilmavaivoja. Tuntuu kuin vatsassa olisi pieni pingispallo, joka liikkuu kun minä liikun ja aiheuttaa kipua. Esim. istuutua täytyy varovaisemmin, kun tuntuu että koko alapää on hellä. Ehkä se luonto muistuttelee että nyt alkaa olla jo liian myöhäistä niitä lapsia hankkia.
Turvotus, siis sellainen kokonaisvaltainen nestepöhö alkaa muutama päivä ennen kuukautisia ja loppuu sinä päivänä kun ne alkaa. Sitten kyllä turvottaa siitä ilosta kun vatsa on ihan hellänä krampeista. Kipuja 1-3 päivänä. Rengas tosin onneksi hillitsee kramppeja ja kipua.
Ja välillä vituttaa rankastikin mutta en tiedä mikä on vaan yleisvitutusta ja mikä hormoneista johtuvaa.
Tuttuja juttuja onkin jo mainittu. Turvotus, kivut, ripuli, ilmavaivat, rintojen arkuus, mielialan lasku (itkuisuus ja ärtymys), makeanhimo.
E-pillereillä pääsin kaikista muista oireista paitsi turvotuksesta.
Ehkäisykapseli lopetti kuukautiset kokonaan. Jee!
Mulla paheni myös oireet 35 v jälkeen. Nuorena oli välillä todella paha ensimmäinen päivä, mutta sitten kipu helpotti. Muutama vuosi sitten alkoi selkä kipeytyä pahasti, kipu on keskiselästä polveen asti ja estää liikkumasta normaalisti. Toisella puolella turpoan nivusen ja lantionalueelta, ja koko alue on todella kosketusarka menkkojen alusta pari viikkoa eteen päin.
Ulostaminen sattuu ja vatsa on ensin löysä ja sitten kova.
Sattuu, masentaa ja itkettää. Ja aina kaikki ikävät jutut tietysti tapahtuu menkkojen aikaan, niin että voisin vetää ranteet auki.
Oli pakko aloittaa pillerit, kun tuntui että oireiden välillä alkaa olla vain viikko normaalia elämää. Erityisesti ärsytti, kun liikkuminen ei helpottanut oireita vaan pahensi niitä.
Yli 2v vanha keskustelu, vastaan silti. Älkää niuhottako mulle siitä.
Mulla alko menkat lu olin 10 (tällä hetkellä 14v).
Mulla alkaa n. 1vko ennen menkkojen alkua sillee, et rinnat alkaa sattuu ihan tosi paljon. Varsinkin jos nukkuessa osuu vahingossa nänniin tai ees hipadee, nii ai hemmetti ku tekee muuten mieli ulvoa kivusta.
Sama menkkakipujen kanssa, jotka kestävät menkkojen ajasta n. 2pvä. Sitte sun vatta menee sekasin, ku syöt niitä kaikenmaailman särkylääkkeitä, ja itsellä ei ole endometrioosia (ollaan käyty ihan lääkärissä tutkimassa eri vaihtoehtoja, ja luoja ettei oo mitään!), mutta syön n. 4-6 päivässä caprilon nimistä juttuu jos joku tietää nii vuoson vähentämiseksi.
Arvatkaa kypsyttääkö istuu väöillä vessassa, ja maata sohvalla/sängyllä 2pvä siirä vuodosta joka kestää n. 5-7pvä? Kyl vaa miehet helpolla tässä ainakin pääsee.
Ja se tunne kun vaihdat sidettä, tai tamponia...🤮
Onneks mul on kuukuppi hommattu, nii ku käytän siteet ja tamponit loppuu nii voin kuukuppii käyttää.,
^^ ap siis tuo viesti numero 19.