Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi neuvolatäti laskee väärin lasketunajan ? - jo toinen kerta sama juttu

Ärsyyntynyt aiti
04.04.2016 |

Miksi neuvolatäti laskee väärin lasketunajan - jo toinen kerta sama juttu meillä.
Minun kuukautiskiertoni on 35 päivää ja hän laskee 28 päivän mukaan.
Miksi?

Sain viimeksi keskenmenon ja silloinkin neuvolakorttiin merkattiin 28 päivän kierron mukaan tuleva laskettuaika. Naurettavaa.
Miksi ei voida laskea jokaisen oman kierron mukaan. Nyt mukamas olen jo viikolla 11 vaikka tiedän olevani 10 viikolla.
Haluan niskaturvotusseulonnan, kuinka se onnistuu oikeilla viikoilla, koska neuvolatäti sekoilee.
Muilla samoja kokemuksia? Olisi kiva kuulla.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei kokemusta joten en osaa auttaa....kai se normaalia on

Vierailija
2/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ei kokemusta joten en osaa auttaa....kai se normaalia on

En kyllä kuulosta normaalilta ap:n tapaus.

Minulle ainakin merkattu minun 30 päivän kierron mukaan.

Vierailija
4/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se raskaus  etenee kaikilla samaa vauhtia. Kuukautiskierron pituudesta voi päätellä vain ovulaation ajankohdan. Eli heitto sinun ja kätilön laskemissa lasketuissa ajoissa voi olla vain n kaksi päivää.

Vierailija
5/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään aina kaikille oletuksena 28.pvn mukaan.

Vierailija
6/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lasketaan aina noin ja laskettu aika tarkentuu sitten ultrassa. Jos heittää yli tai alle 4 päivää niin vaihdetaan.

Vierailija
7/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se raskaus  etenee kaikilla samaa vauhtia. Kuukautiskierron pituudesta voi päätellä vain ovulaation ajankohdan. Eli heitto sinun ja kätilön laskemissa lasketuissa ajoissa voi olla vain n kaksi päivää.

Ahaa. Tämä neuvolatäti on terveydenhoitaja. Noh kaippa se LA varmistuu myöhemmin.

Vierailija
8/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä oli sama juttu. Kuukaudella laski pielee, kun kehoitin laskemaan uudestaa, niin alkoi näyttämään todellisemmalta.. Hän väitti ensin että netistä löytynyt raskauslaskin ei ota karkauspäiviä huomioon =D =D Pikkasen repeilin...

Sitten vielä pyysin laskemaan tarkalleen, milloin päättyy raskausviikko 16 (tämä tieto oli tärkeä työpaikalle, jonne piti nimenomaan ilmoittaa tämä asia) No, sekin meni parilla viikolla pieleen...

Sitten kun olin ensisynnyttäjä, ja en hirveästi tiennyt mistään mitään, niin kysyin mikä on tarkalleen ottaen raskausmyrkytys... vastaus oli: pitkään tankattua.. se on niiku, se on niiku, se on niiku... ööö.. niiku.. ää niiku että verenpaineet nousee.. muuta tietoa ei irronnut, siinä vaiheessa sanoin että ok, googlaan netistä. Siinä oli myös pari muutakin perusjuttua mihin ei osannut vastata. oli vaan tätä niiku, niiku, niiku...

Se nuori tyttö oli kyllä tosi mukava, mutta vaihtoon meni samantien, ihan siitä syystä että kun itse oltiin niin pihalla kaikesta, niin haluttiin sellainen neuvolan täti, joka osaa vastata meidän tyhmimpiin kysymyksiimmekin. No, saatiin aika natsi ja justiinsa ohjeita noudattava ja töksäyttelevä neuvolan täti. Mutta ainakin osasi vastata meidän kysymyksiin ja osasi neuvoa meitä uusia vanhempia. Mutta kyllä noita on niin moneen lähtöön...

Vierailija
9/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen tapaus. Mulla kierto on 37 tai 38 päivää. Mullakin laitettiin 28 päivän mukaan. Ihmettelin sitä myös :D kuinka se kromosoniseulonta ja niskaturvotuksen pystyy mittaamaan jos La heittää reippaasti yli viikolla??? :D

Olipas huolimaton terkka sulla.

Vierailija
10/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa AP minkä mukaan mulle olis pitänyt laskea laskettu aika, kun kierron pituus oli ennen 30-38 pv. Hankala tietää kierron pituutta tuolla kertaa kun raskaaksi tulin, kun ei sitten tullut niitä menkkoja :-) Joo aina lasketaan 28 päivän mukaan. Ja lisäksi laskenta menee pieleen oikeasti jo siinä, että laskutavan mukaan raskaus on alkanut jo ennen sitä raskauteen johdannutta yhdyntää.

Vierailija
11/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten jos ei ole säännöllinen kierto? Itselläni saattaa heittää jopa 28-80 kierto, miten tällaisessa tapauksessa?!? En siis ole raskaana, en ole ollutkaan, mutta mietin vain tulevaisuudessa jos.

Vierailija
12/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä oli sama juttu. Kuukaudella laski pielee, kun kehoitin laskemaan uudestaa, niin alkoi näyttämään todellisemmalta.. Hän väitti ensin että netistä löytynyt raskauslaskin ei ota karkauspäiviä huomioon =D =D Pikkasen repeilin...

Sitten vielä pyysin laskemaan tarkalleen, milloin päättyy raskausviikko 16 (tämä tieto oli tärkeä työpaikalle, jonne piti nimenomaan ilmoittaa tämä asia) No, sekin meni parilla viikolla pieleen...

Sitten kun olin ensisynnyttäjä, ja en hirveästi tiennyt mistään mitään, niin kysyin mikä on tarkalleen ottaen raskausmyrkytys... vastaus oli: pitkään tankattua.. se on niiku, se on niiku, se on niiku... ööö.. niiku.. ää niiku että verenpaineet nousee.. muuta tietoa ei irronnut, siinä vaiheessa sanoin että ok, googlaan netistä. Siinä oli myös pari muutakin perusjuttua mihin ei osannut vastata. oli vaan tätä niiku, niiku, niiku...

Se nuori tyttö oli kyllä tosi mukava, mutta vaihtoon meni samantien, ihan siitä syystä että kun itse oltiin niin pihalla kaikesta, niin haluttiin sellainen neuvolan täti, joka osaa vastata meidän tyhmimpiin kysymyksiimmekin. No, saatiin aika natsi ja justiinsa ohjeita noudattava ja töksäyttelevä neuvolan täti. Mutta ainakin osasi vastata meidän kysymyksiin ja osasi neuvoa meitä uusia vanhempia. Mutta kyllä noita on niin moneen lähtöön...

Olisit voinut itsekin laskea laskureilla viikon 16, ja se selviää myös ekassa ultrassa. Neuvolan th ei voi tietää tarkkaa la:ta. Se voi heitellä todella paljon, eli on vain arvaus. Minulla oli neuvolasta saatu la 1.5. Ultran mukaan se vaihtui 22.5. Eli turha se on ennen ultraa syytellä tätä terveydenhoitajaa.

Toki raskausmyrkytyksestä olisi pitänyt tietää enemmän.

Vierailija
13/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertoo vain epäammattimaisuudesta.

Jos ihminen tietää täydellisesti kiertonsa, miksi th pitää leikkiä jumalaa ja keksiä päästään kierto ja olettaa näin.

On aika vakava asia, jos esim. haluaa seulontoihin ja niiden on osuttava täydellisesti kohdilleen.

Erittäin epäpätevä sellainen th/ktlö/lääkäri.

Vierailija
14/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tapaus. Mulla kierto on 37 tai 38 päivää. Mullakin laitettiin 28 päivän mukaan. Ihmettelin sitä myös :D kuinka se kromosoniseulonta ja niskaturvotuksen pystyy mittaamaan jos La heittää reippaasti yli viikolla??? :D

Ei se sun raskaus ole sen pidemmällä kuin normaalikierrollakaan. Ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen menee se pari viikkoa, vaikka kierto olisi kuinka pitkä. Ja raskaus ei voi alkaa ennen ovulaatiota.

Vierailija
15/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos ei ole säännöllinen kierto? Itselläni saattaa heittää jopa 28-80 kierto, miten tällaisessa tapauksessa?!? En siis ole raskaana, en ole ollutkaan, mutta mietin vain tulevaisuudessa jos.

Tossa tapauksessa mennään ultraan. Jossa todetaan viikot. Mut nekin saattaa heittää. Itsellä kans kierrot mitä sattuu. Kun sain plussan niin viikkoja saattoi olla jopa 16 :) mut ultras sanottiin neljä ja totuus oli kuusi - tuli selville np-ultras kun piti olla 12 ja olikon jo 14.

Vierailija
16/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin epäsäännöllisen kierron kanssa varmaan määritellään laskettu aika ultran perusteella lopullisesti. Saattaahan se osalla säännöllisen kierron omistavillakin naisilla muuttua ultrassa.

Vierailija
17/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kierto on pitempi kuin laskennassa käytetty 28 päivää, niin niskaturvotusseula tulee tehtyä mahdollisesti liian aikaisin ja se sitten uusitaan oikeilla viikoilla, mutta jos äiti sanoo kierron olevan 38pv, sen mukaan mennään ja kierto on ollutkin lyhyempi voi seulonta tulla liian myöhään eikä niskaturvotusseulaa voi enää tehdä.

Eli pienempi paha niin päin että liian aikaisilla viikoilla menet seulontaan. Sikiön mitat kertovat sitten ultrassa missä vaiheessa raskautta ollaan menossa ja tarvittaessa laskettu aika muutetaan ja seulonta tehdään uudelleen.

Vierailija
18/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri, kyllä NT-Ultraäänitutkimus pitää saada tehtyä tiettynä ajankohtana. Sanoisin, että th tekee tässä nyt hoitovirheen.

Vierailija
19/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaatisin selitystä sinun tapauksessa AP.

Vierailija
20/69 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sun raskaus ole sen pidemmällä kuin normaalikierrollakaan. Ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen menee se pari viikkoa, vaikka kierto olisi kuinka pitkä. Ja raskaus ei voi alkaa ennen ovulaatiota.

Mut la lasketaan edellisten menkkojen mukaan, ei ovulaation! Eli jos toisel on kierto 28 ja toisel 38 niin vaikka ovulaatio olis saman päivänä lasketaan raskaus eri pituiseksi. Toinen on viikolla 4+0 ja toinen 5+3. Kun laskeminen alkaa kp1 (vai kp0).

Paras olis kun tuntis kehonsa tarkkaan ja tietäis ovis päivän. Mut ku noi haluaa käyttää noita kaavojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi