Vierailija

Olen siia työttömänä ja asiakapsalvelualan koulutus on, joten mietin, että nuo hotellit olisivat yksi aluevaltaus lisää, joihin voisin hakea, mutta onko esimerkiksi vastaanottovirkailijana pakko tehdä myös yötöitä? Tiedän nimittäin, että yötöihin minusta ei ole, kun muutenkin inhoan myöhään valvomista ja myöhään heräämistä ja siinä menisi muutenkin elämänrytmi ihan sekaisin.

• ylös 3
  • alas 27

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Se riippuu paikasta. Olen ollut hotelleissa joissa on pakollisia ja toisaalta hotelleissa joissa ei ole.

• ylös 17
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joissain on yörespat erikseen. Joissain tehdään 3-vuoroa (tai 4/5/6).

Okei eli kannattaa siis varmaan ihan ottaa yhteyttä ennen kun laittaa hakemuksen ja kysyä tosta, että saako siihen itse vaikuttaa,jos työpaikkailmoituksessa ei mitään mainita.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Yleensä ilmoituksessa lukee kyllä työajoista jotain (työ tehdään klo 7-23 välisenä aikana tms). 2-vuorotyö on aamu- ja iltavuoroa, eli ei sisällä yötä, 3-vuorotyössä on yövuorot mukana.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Okei kiitos vastauksista :) Huvittavaa kuinka tuli alapeukkuja aloitukseeni, tarkoittaako tämä sitä, että mun pitäisi (henkisen)terveyteni uhalla hakeutua töihin, joita en kuitenkaan pitemmän päälle kykenisi tekemään? :D

• ylös 19
  • alas 12
Vierailija

5: Älä niistä alapeukuista välitä. Täällä ei työtön saa sanoa, että esittää mitään toiveita työpaikan suhteen. Kaikki ehdot pitää vaan hyväksyä hymyssä suin.

• ylös 31
  • alas 1
Vierailija

Nyt minua alkoi kiinnostaa tämä ala. Voisin tehdä pelkkää yövuoroa. Ei tosin kokemusta muuta kuin iltavuoroista aiemmin, mutta luulen että tuo voisi olla aika leppoisa työ. Mikähän koulutus siihen vaaditaan?

T. Iltavirkku

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt minua alkoi kiinnostaa tämä ala. Voisin tehdä pelkkää yövuoroa. Ei tosin kokemusta muuta kuin iltavuoroista aiemmin, mutta luulen että tuo voisi olla aika leppoisa työ. Mikähän koulutus siihen vaaditaan?

T. Iltavirkku

Hotellivirkailija. Kai joku muukin asiakaspalvelukoulutus käy, jos hakijoita ei ole tunguksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

T. Iltavirkku

Ei vaadita mitään koulutusta.

• ylös 6
  • alas 14
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T. Iltavirkku

Ei vaadita mitään koulutusta.

Meillä ainakin vaaditaan vähintään tuo ammattitutkinto. Enkä kyllä leppoisaksi ainakaan omia yövuorojani kutsuisi, tekemistä riittää. Hiljaisia öitä on 0-5 kpl kuukaudessa, jolloin ei kovin kiirettä pidä. Varautua saa ainakin känniisiin ihmisiin, seksuaaliseen häirintään ja muihin erilaisiin häiriöihin. Ensiaputaidot oltava kunnossa ja osattava soittaa 112 :)

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Yleensä paikkoihin on tunkua niin vastaanottovirkailijoista kuin restonomeistakin -jälkimmäisethän voisivat toimia vuoropäälliköinäkin, mutta kilpailu paikoista on niin kova että hekin hakevat noita rivivastaanottovirkailijan paikkoja. Yleensä tuon runsaan tarjonnan vuoksi hakijoilla ilman vastaavaa kokemusta/koulutusta ei ole mitään mahiksia saada paikkaa. Alalla on mun mielestä tosi paljon sellaisia jotka mieluusti ovat tekemättä yövuoroja, joten on aika epätodennäköistä että uutta työntekijää juuri missään rekrytoitaisiin pelkkään 2-vuorotyöhön (siis kun työpaikalla todennäköisesti on vanhojakin työntekijöitä jotka niitä kärkkyvät). Sekin on ihan hotellikohtaista (ketjujenkin sisällä yksikkökohtaista) että tekeekö kaikki respassa 3-vuorotyötä vai tekeekö muutama pelkästään yövuoroa. Mutta uudet työntekijät monesti pääsevät taloihin sisään vain työharjoittelujen ja extra-tuntien kautta, ja monesti vakipaikat on ensimmäisenä pelkkää yövuoroa. Tälläiset kokemukset itselle alasta johon koulutus löytyy, ei nyt absoluuttinen totuus mutta aika hyvä tuntuma käsittääkseni. Lapissa toki on sesonkina kysyntää kaikille hotelli- ja ravintola-alan duunareille, mutta se ei paljon lohduta jos haluaisi vakipaikan.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Jos hotellissa ei ole baaria, niin voiko päästä töihin ilman anniskelupassia ja alan koulutustakin?

Vierailija

Tarvitsee koulutuksen. Koulutuksessa opetetaan hotelliketjuista paljon sellaista jota kouluttamaton ei välttämättä tiedä ja kaikki varausohjelmat opetetaan yms. Et pääse töihin ilman koulutusta.

Vierailija

Tuskin palkkaavat sellaista, jolla ei mitään koulutusta/kokemusta alasta, kielitaitoa ym. Asiakaspalvelu Taustaa. Eivätkä sellaista, joka luettelee ehtoja (ei yövuoroa) jo ennakkoon.

Vierailija

Itse olen matkailualan restonomi, ja työskennellyt useassa eri hotellissa. Missään näistä ei ollut yövuoroja, maksimissaan työvuoro kesti klo 24 asti. Tämähän on tietyati ihan hotellikohtaista.

Kollegani ovat restonomeja, tai suorittaneet hotellivirkailijan tutkinnon/merkonomeja jne.

Stressinsietokykyä ja ongelmanratkaisukykyä pitää tässä ammatissa olla, sekä on kyettävä keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa. Kielitaito, asiakaspalvelukokemus ja atk-taidot tärkeitä. Jokaiseen työpaikkaani on myös vaaditte anniskelupassi+kokemus sekä hygieniapassi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos hotellissa ei ole baaria, niin voiko päästä töihin ilman anniskelupassia ja alan koulutustakin?

Miten Sulla on näin naivi käsitys työllistymistä? Ilmaiseksi harjoittelijaksi voit päästä, jos Sulla oikea pohjakoulutus, kielitaito ja palveluasenne.

Vierailija

Vaikka olen ravintola-alalla, niin en uskaltaisi kylmiltäni lähteä respaan töihin. Se on ihan eri tavalla vaativaa, kuin moni muu aspatyö. Tosin oma kompastuskiveni on enemmänkin atk:n käyttö, kuin haastavat asiakkaat. Opiskeluaikana tein respakurssista vain kirjallisen kokeen, kun yksikään hotelli ei huolinut minua viikoksi sotkemaan töitään, varsinkaan kun viikossa ei näe kuin vilauksen siitä maailmasta. Ja tämä siis sanottiin suoraan minulle.

vastaanottovirkailija*

hotellin vast.ttovirkailijaksi pääsee, kun pääkoppa on kunnossa ja osaa  suomea ja englantia ja muut kielet ja aikaisempi kokemus on plussaa. monet hotellit kouluttavat itse vast.ottovirkailijan, jos on niin normi ihminen eikä pelkää asikkaita. näistä vast.ottovir. on huutava pula.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.