En ymmärrä, miten ihmisillä syntyy ruokahävikkiä
Tutkimusten mukaan varsinkin yksinelävillä sinkkunaisilla menee eniten ruokaa hukkaan. Itse kuulun juuri tähän ryhmään, mutta en KOSKAAN heitä ruokaa roskiin. Ainoa ruoka, minkä heitän roskiin on purukumi, jota olen jauhanut suussani. Siis ihan oikeasti, miksi te kaikki ihmiset heitätte ruokaa pois, miten se on mahdollista? Ostatteko aina kaupasta herätteenä jotain ettekä sitten tykkääkään? Oletteko surkeita kokkeja ja pilaatte ruuan, jota ei sitten pysykään syömään? Ostatteko rekkalastillisen kerralla ruokaa ja se ehtii sitten pilaantua ennen kuin ehditte syödä?
En vain käsitä. Mulla ei koskaan kaapissa oleva ruoka ehdi ylittää parasta ennen päivää (no joskus on ylittänyt ja silti olen syönyt). Mulla on aina sopiva määrä ruokaa kaapissa, kyllä minä aikuinen ihminen tiedän, kuinka paljon ja mitä aion syödä. Joskus joudun käymään kaupassa ehkä liiankin usein, mutta se ei haittaa, koska on kiva ostaa ja käyttää tuoreita aineksia. Olen myös todellinen penninvenyttäjä ja todella tarkka siitä, mitä ruuastani maksan. Minusta on ihan hirveä ajatus heittää ruokaa pois. Jos joskus sattuukin tulemaan eteen jotain "pahaa" ruokaa (en ole nirso, syön kaikkea enkä mikään ruoka siis ole oikeasti pahaa), syön sen silti. Ja ei, en ole syömishäiriöinen tai ylipainoinen ahmija. Olen hoikka ja terveellistä, monipuolista ruokavaliota noudattava normaali ihminen.
- Sinkkunainen 24v
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään tarvitse likasanko olla. Vanhat/pilaantumaan ehtineet ruuat voi viedä biojäteastiaan. Kauppojen ylijäämät heitetään yleensä roskiin (näin olen lukenut) koska biokeräykseen ei pakkausjätettä laiteta. Ketjussa oli useita jotka heittivät ylijäämän roskiin. Ehkä teillä ei tarvitse lajitella siten kuin Helsingissä asuvien.
Kumpi sitten on rankempaa tuhlaamista, yksityinen talous jonne omalla rahalla ostaa ruokaa ja siitä jotain jää syömättä, vai kaupat joissa joudutaan heittämään myymättä jäänyttä ruokaa joskus suuriakin määriä roskiin.
Ruuan haaskaamisena pidän kuitenkin enemmän sellaista tilannetta kun mennään esim. risteilylle ja otetaan pöytä kukkuroilleen erilaisia ruokia, näykitään vähän ja loput jätetään. Eikö kukaan ole heitä opettanut, ettei niin tarvitse tehdä, koska itsepalvelusta voi hakea lisää.
Siis nimenomaan tutkimuksissahan on todettu, että yksityiset taloudet ovat pahimpia ruokahävikin synnyttäjiä. Kaupat ja ravintolat ovat pieni osa suhteessa yksityisiin talouksiin. Ja tästä yksityisten talouksien osuudesta taas suurin osa on yksineläviä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Pakastaminen olisi varmasti ihan kätevää, jollei olisi vain minipakastin, joka on täynnä marjoja. Pakkauskoot ovat myös näin yksinasuvan sinkkunaisen näkövinkkelistä aivan hervottomia - kuka saa esimerkiksi mehulitran juotua viikossa? Kinkkuleikkelettä kokonaisen paketillisen ennen viimeistä käyttöpäivää? Maidossa sama juttu - kahvimaitona menee tilkka päivässä, mutta tuntuu hullulta ostaa pari minitetraa kun halvemmalla saa kokonaisen litran. Lihapakkauksista söisi kolme-neljä päivää, mutta minä en kyllä halua syödä neljää päivää samaa ruokaa vain sen tähden, että asun yksin. Toisaalta tiskistä saat kalliimmalla yhden päivän annoksen, mutta mikä järki siinäkään taas on.
Ymmärrän hyvin, että nälkäisessä suurperheessä ei edes jauhopussi homehdu, mutta sinkkunaisella se on vähän eri juttu, kun kaikki pitäisi ahtaa omaan napaan perhekokoisista pakkauksista.
Minä olen sinkkunainen myös, mutta kummasti noi kaikki menee päiväyksien puitteissa.
Kannattaa ostaa lantrattavaa mehua (myydään myös pienissä pulloissa), jos ei mukamas saa litraa juotua viikossa. Em. säilyy kauemmin.
Maitoa kuluu minulla 3-4 litraa viikossa, kun käytän sitä kahviin, teehen, ruoanlaittoon ja tietenkin juon pelkästään.
Osta maitojauhetta ja tee kahvimaitosi siitä? Säilyykin kauemmin ja mielestäni sopii kahviin oikein mainiosti.
Myös kaupasta löytyy sinkulle sopivia pakkauksia leikkeleissä, juustoissa ym. ym., kun pitää silmät auki ja ei ole kovin nirso.... Nykyäänhän on monia pakkauksia pikemminkin pienennetty kuin suurennettu, hintaa on muistettu kuitenkin nostaa...
Lihapakkauksista söisi kolme-neljä päivää? Oletko joku "hippiäinen", vai miten jostain 250-350g lihasuikalepakkauksesta söisi noin monta pv.? Korkeintaan kaksi, ellei jo yhdellä aterialla ole kova nälkä, joten kaikki menee. (huom. en ole läski..)
Sitten taas jostain kilon paistista voi laittaa paistettuja siivuja pakastimeen (ei vie paljon tilaa foliokääreessä) tai leikkaa sen raa'an puoliksi ja toinen puoli pakkaseen ja toisen paistaa. Tulee muutama ateria näistä.
Ja joissakin kaupoissa on myynnissä 250g jauhelihapakkauksia, joten eiköhän tuon saa sinkkukin kulumaan.
Jotenkin yllä olevasta kirjoituksesta paistaa uusavuttomuus tai kirjoittaja on hyvin nuori, juuri vanhempien luota omilleen muuttanut. Tosin usein nämä kaksi asiaa kulkee käsi kädessä, vaikka voihan vanhempikin sinkku olla uusavuton tai pelkkä avuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastaminen olisi varmasti ihan kätevää, jollei olisi vain minipakastin, joka on täynnä marjoja. Pakkauskoot ovat myös näin yksinasuvan sinkkunaisen näkövinkkelistä aivan hervottomia - kuka saa esimerkiksi mehulitran juotua viikossa? Kinkkuleikkelettä kokonaisen paketillisen ennen viimeistä käyttöpäivää? Maidossa sama juttu - kahvimaitona menee tilkka päivässä, mutta tuntuu hullulta ostaa pari minitetraa kun halvemmalla saa kokonaisen litran. Lihapakkauksista söisi kolme-neljä päivää, mutta minä en kyllä halua syödä neljää päivää samaa ruokaa vain sen tähden, että asun yksin. Toisaalta tiskistä saat kalliimmalla yhden päivän annoksen, mutta mikä järki siinäkään taas on.
Ymmärrän hyvin, että nälkäisessä suurperheessä ei edes jauhopussi homehdu, mutta sinkkunaisella se on vähän eri juttu, kun kaikki pitäisi ahtaa omaan napaan perhekokoisista pakkauksista.
Minä olen sinkkunainen myös, mutta kummasti noi kaikki menee päiväyksien puitteissa.
Kannattaa ostaa lantrattavaa mehua (myydään myös pienissä pulloissa), jos ei mukamas saa litraa juotua viikossa. Em. säilyy kauemmin.
Maitoa kuluu minulla 3-4 litraa viikossa, kun käytän sitä kahviin, teehen, ruoanlaittoon ja tietenkin juon pelkästään.
Osta maitojauhetta ja tee kahvimaitosi siitä? Säilyykin kauemmin ja mielestäni sopii kahviin oikein mainiosti.
Myös kaupasta löytyy sinkulle sopivia pakkauksia leikkeleissä, juustoissa ym. ym., kun pitää silmät auki ja ei ole kovin nirso.... Nykyäänhän on monia pakkauksia pikemminkin pienennetty kuin suurennettu, hintaa on muistettu kuitenkin nostaa...
Lihapakkauksista söisi kolme-neljä päivää? Oletko joku "hippiäinen", vai miten jostain 250-350g lihasuikalepakkauksesta söisi noin monta pv.? Korkeintaan kaksi, ellei jo yhdellä aterialla ole kova nälkä, joten kaikki menee. (huom. en ole läski..)
Sitten taas jostain kilon paistista voi laittaa paistettuja siivuja pakastimeen (ei vie paljon tilaa foliokääreessä) tai leikkaa sen raa'an puoliksi ja toinen puoli pakkaseen ja toisen paistaa. Tulee muutama ateria näistä.
Ja joissakin kaupoissa on myynnissä 250g jauhelihapakkauksia, joten eiköhän tuon saa sinkkukin kulumaan.
Jotenkin yllä olevasta kirjoituksesta paistaa uusavuttomuus tai kirjoittaja on hyvin nuori, juuri vanhempien luota omilleen muuttanut. Tosin usein nämä kaksi asiaa kulkee käsi kädessä, vaikka voihan vanhempikin sinkku olla uusavuton tai pelkkä avuton.
Jos en halua juoda lantrattavaa mehua, vaan tuoremehua? Jos haluan juoda sitä lasillisen vaikkapa sunnuntaiaamuna, se ei tarkoita, että haluan aloittaa aamuni sokeripommilla myös arkena. Miksi yksinasuvan pitäisi valita suosikkileikkeleensä sijaan joku huonompi, mutta pienessä pakkauksessa oleva vaihtoehto, jotta pääsisi sanomaan, ettei minulla koskaan mene mitään roskiin. Niin, nirso ei saisi tietenkään olla, kyllä nyt pitäisi vaan tyytyä siihen pikkupakettiin.
Eläissäni ei vielä ole sellaista tilannetta tullutkaan, että lihat täytyisi ostaa valmiiksi suikaloituna, uusavuton kun en ole. Miksi söisin valmiiksi mössöttyjä huonompia ruhonosia vain siksi, että melkein ainoastaan niitä saa pienessä pakkauskoossa? Ja kyllä, 100 g lihaa riittää aivan mainiosti per ateria, etenkin kun toinen lämmin ateria tulee syötyä töissä. Silti en sanoisi olevani mikään hippiäinen, normaali hoikka nuori nainen.
Jotenkin monesta kirjoituksesta paistaa totaalinen ymmärtämättömyys toisenlaisista elämistä kuin mitä itse elää. Kaikissa talouksissa ei kulu viittä litraa maitoa tunnissa.
Mulla tulee biojätettä kuorista, kannoista, kahvinpuruista. Mutta todella todella harvoin menee ruokaa roskiin. Vieläpä niin, että olen asun viikot yksin ja viikonloput olen pois (täällä ei ole muuta arvokasta kuin tämä läppäri, joka tämäkään ei ole katukaupassa kuin satasen parin arvoinen ja tätäkin kuljetan mukana, joten varkaat älkää vaivautuko). Silti hyvin harvoin jää ruokaa pilaantumaan. Ei koskaan on liioittelua, sillä joskus joku kaupasta ostettu menee oletettua nopeammin pilalle. Mm. paprika on joskus homehtunut ennen aikojaan. Kerran oli kurkkua pätkä jäänyt porkkanapussin alle vihanneslokeroon; se harmitti.
Mutta miehellä sitä jätettä tulee, minä en ole siis viikolla vahtimassa. Mies ostaa liikaa tai kertakäyttöä jonkun purkin, jota ei sitten käytä loppuun. Itse suunnittelen ruuat niin, että kaikki menee.
Leivän viimeinen kanta kuivaa joskus, joskus joku banaani mustuu. Mitään muuta ei jää. Joskus joku erikoisjauhopussi/erikoisempi kuiva-aine vanhentunut kaapin perälle. Itse laitetaan ruoat, harvoin eineksiä, lähinnä hätävarana.
Kun lapset oli pieniä, alle 4v., jäi joskus lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
"Masennus ilmenee eri tavoin, mulla nostaa kierroksia enkä pysty lepäämään edes päivällä. Juuri tänään juteltiin taas tästä psykiatrini kanssa, olen liian vaativa ja ylitunnollinen itseäni kohtaan ja siksi sairastunut. Olen nyt ollut kohta 3v näiden takia sairiksella, unettomuutta on jatkunut 33 vuotta ja aiheuttanut muitakin sairauksia."
Sama täällä. 3 vuotta saikulla. En minäkään pysty lepäämään päivällä enkä yöllä varsinkin kun on niin paljon arkisia huolia, huoli läheisen terveydestä, raha-asioista, koko ajan ylivireystila ja valmius(taistele ja pakenetila). Mutta en vaan jaksa touhuta päivällä jos yöllä nukun 1 tunnin. Minulla vaan jää smoothiet tekemättä. Eikö sinulla ole koskaan niin huono olo unettomasta yöstä että on kuin tuhannen krapulainen olo etkä jaksa edes appelsiinia kuoria?
Minä vaan olen niin huono ihminen että en sairaslomallakaan ole niin tehokas että jaksaisin ruokaa tehdä...
Laittakaapa minulle lisää miinuksia kun olen niin kurja ihminen...
On koko ajan mutta sisäinen piru on voimakkaampi ja ajaa ylös. Opettelen olemaan tekemättä mitään ja fuskaamaan velvollisuuksissa mutta en ole vielä oppinut. Neljältä kun nousee sängystä ehtii hyvin vääntämään sämpylät muille aamiaiselle:(
En osaa aina ennakoida sitä, mitä tekee mieli. Joskus syön samaa ruokaa innolla seuraavana päivänäkin, joskus en saa samaa ruokaa alas toista päivää putkeen. Laadin kyllä aina ruokalistat niin, että kaikki tulee käytettyä, mutta toisinaan tulee heitettyä pois jotain mitä ei vain halua syödä toista kertaa. En muutenkaan juurikaan syö uudelleenlämmitettyä ruokaa. Sinkkuna oli ongelma kun ei saanut tarpeeksi pieniä satseja esim. lihaa, nykyään mies kyllä syö melkein kaiken. Leipää menee joskus hukkaan kun en saa syötyä sitä pakastuksen jälkeen kun maku kärsii, mutta joskus kerran vuodessa tekee mieli syödä leipää.
Kun kauppaan on noin 40 km, on ostettava vähän enemmän kuin yhden päivän ateria. Sinkkunaisellekin voi tulla sellaisia yllättäviä menoja, että ei olekaan kotona syömässä oman jääkaappinsa ruokia niin kuin ennakolta suunnitellut.
Tässä nyt pari omakohtaista syytä, vaikka minullakin menee todella vähän ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en halua juoda lantrattavaa mehua, vaan tuoremehua? Jos haluan juoda sitä lasillisen vaikkapa sunnuntaiaamuna, se ei tarkoita, että haluan aloittaa aamuni sokeripommilla myös arkena. Miksi yksinasuvan pitäisi valita suosikkileikkeleensä sijaan joku huonompi, mutta pienessä pakkauksessa oleva vaihtoehto, jotta pääsisi sanomaan, ettei minulla koskaan mene mitään roskiin. Niin, nirso ei saisi tietenkään olla, kyllä nyt pitäisi vaan tyytyä siihen pikkupakettiin.
Eläissäni ei vielä ole sellaista tilannetta tullutkaan, että lihat täytyisi ostaa valmiiksi suikaloituna, uusavuton kun en ole. Miksi söisin valmiiksi mössöttyjä huonompia ruhonosia vain siksi, että melkein ainoastaan niitä saa pienessä pakkauskoossa? Ja kyllä, 100 g lihaa riittää aivan mainiosti per ateria, etenkin kun toinen lämmin ateria tulee syötyä töissä. Silti en sanoisi olevani mikään hippiäinen, normaali hoikka nuori nainen.
Jotenkin monesta kirjoituksesta paistaa totaalinen ymmärtämättömyys toisenlaisista elämistä kuin mitä itse elää. Kaikissa talouksissa ei kulu viittä litraa maitoa tunnissa.
Tuoremehua saa myös 2 desin annospakkauksissa. Katsopa sieltä trippien hyllystä.
Meillä ostetaan usein iso paketti esim broilerin ohutleikkeitä joista käytetään osa ja loput pakkaseen. Helppu ottaa yksi kerrallaan. Jauhelihaa voi ostaa vaikka kilon ja jakaa 100g pussukoihin. Jos ei halua tehdä pataruokaa pakkaseen raaskii varmaan sillointällöin ostaa siivun ulkofilettä tai entrecoteta yhtä annosta varten. Eli ihan voit ostaa laadukasta ruokaa
Ps meillä käytetään paljon ns "huonompia" ruhonosia kun ne maistuu paremmalta monessa ruuassa
Mulla tosiaan joskus menee yllättävissä tilanteissa. Mm. jouduin sairaalaan ja sen jälkeen heti sairastuin tosi rajuun flunssaan, joten jääkaappiin jäi ruokaa silloin, se on varmaan elämäni suurimmista hävikeistä. En jaksanut tehdä mitään enkä katsella, mikä on kunnossa, kun olin 39 asteen kuumeessa.
Se on minulle myös käynyt, kuten jollekulle toisellekin, että ostan jotain uutta ja se ei maistukaan. Vegaaninen juustonkorvike oli kamalaa ja koko asunto haisi, piti viedä heti pois. Ostin sitä, että voisin tehdä maitoallergiselle sopivaa pizzaa, mutta ei tuosta voinut. Löysin onneksi toista merkkiä, mikä nyt jotenkin menetteli, mutta siitä loppu on tuolla pakkasessa, ei se erityisen hyvää ole silti.
Vierailija kirjoitti:
No esim. en syö ikinä mitään ruoantähteitä, kun ne kuvottaa mua. En myöskään pysty tekemään enää ruokaa lihasta, joka on ollut yli vuorokauden jääkaapissa. Samaten kaikki tuotteet jossa on eräpäivä tämä päivä tai vanhempi, menee roskiin.
Oliskohan jostakin päälääkäristä sinulle apua? Vai onko se sinun omasta mielestäsi aivan viisasta, että liha voi kaupassa olla vaikka 3 viikkoa, mutta sinun omassa jääkaapissasi ollutta et voi käyttää enää seuraavana päivänä? Sinulla saattaa olla muitakin syömishäiriöitä, vai oletko muuten kunnossa?
Oikeasti liian isot pakkaukset on ongelma, mutta irtomyynnissäkin on oltava tarkka. Muistanpa senkin kauppareissun, kun pieniruokaisena sinkkuna pyysin lihatiskiltä 50 g jauhelihaa. Myyjä rätkäisi 150 grammaa ja kysyi, saako olla. Jos olisin kilon pyytänyt, oliskohan tuo laittanut 3 kg ja kysynyt, saako olla?
Hedelmistä ja vihanneksista osa voi pilaantua hyvinkin nopeasti, kun ostopäivää seuraavana jo löytää niistä hometta. Jääkaapissa saattaa myös piileskellä joku unohtunut ostos, joka löytyy vasta hajun perusteella.
Minulla on hahmotusvaikeuksia ja en vain yksinkertaisesti vielä 15 yksin vietetyn vuoden jälkeenkään osaa hahmottaa sitä, että minkä verran ruokaa todella tarvitsen. Siksi ostan aina varmuuden vuoksi liikaa ruokaa, vaikka osa meneekin roskiin. Eipä ainakaan ruoka kesken lopu enkä sitten kuole nälkään jos vaikka yllättäen sairastun enkä pääsekään muutamaan päivään kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton miten on joillakin vaikea elämä....
Purista/soseuta sitten vaikka hedelmistä sopiva annoskoko sitä helkutin mehua, jos kerta kaupasta ei löydy sopivan kokoista purkkia, niin ei tarvitse viikon päästä heittää loppua pois, jos kerta on niin KAUHEAN epäterveellistä juoda mehua viikollakin (huh huh). Vai minkä tekosyyn nyt keksit tähän?
Kyllä niitä leikkeleitä on parempiakin pienemmissä pakkauksissa ja usein juuri nämä ovatkin, esim. 100-150g, mutta tietysti vähän kalliimpia ja jotenkin oletin, kun ruokahävikistä jutellaan, niin tähän ketjuun eivät vastaisi ne porvarit joilla on varaa ostaa tuon kokoista pakettia 4-6e hintaan.
Nykyään marinoimattomat lihasuikaleet eivät ole mitään huonoja, vaan ihan kunnon lihasta tehtyjä suikaleita. Huomaa tosiaan ettet niitä käytä, kun et sitä tiennyt.
Ja saa kokonaistakin lihaa pienissä pakkauksissa, mutta nähtävästi sulla on laput silmillä kaupoissa...
Lopuksi, niin itse syön vain yhden lämpimän aterian päivässä, joten siksi ei 100g riittäisi mihinkään kunnon ateriaan, vaikka olen myös normaalipainoinen. Mutta kuten lopussa kerroit, olet nuori, joten sitä kokemusta kaikesta taloudellisesta ostamisesta ja elintarvikkeiden käyttämisestä ei ole vielä siunaantunut, toisin kuin esim. minulla yli 40-vuotiaalla. Tsemppiä jatkoon.
Tekosyitä. Jos haluaa juoda mehua, 2 dl päivässä viitenä päivänä ja litra on mennyt. Kinkkua saa pienemmissäkin paketeissa ja jos tuntuu että sitä ei kulu leivän päälle, voi sitä käyttää ruokaan. Pizzaan, pastakastikkeeseen tai kiusaukseen. Myös maitoa voi käyttää muuhunkin kuin kahviin esim puuron voi tehdä maitoon. Vähän mielikuvitusta peliin.