Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, miten ihmisillä syntyy ruokahävikkiä

Vierailija
03.04.2016 |

Tutkimusten mukaan varsinkin yksinelävillä sinkkunaisilla menee eniten ruokaa hukkaan. Itse kuulun juuri tähän ryhmään, mutta en KOSKAAN heitä ruokaa roskiin. Ainoa ruoka, minkä heitän roskiin on purukumi, jota olen jauhanut suussani. Siis ihan oikeasti, miksi te kaikki ihmiset heitätte ruokaa pois, miten se on mahdollista? Ostatteko aina kaupasta herätteenä jotain ettekä sitten tykkääkään? Oletteko surkeita kokkeja ja pilaatte ruuan, jota ei sitten pysykään syömään? Ostatteko rekkalastillisen kerralla ruokaa ja se ehtii sitten pilaantua ennen kuin ehditte syödä?

En vain käsitä. Mulla ei koskaan kaapissa oleva ruoka ehdi ylittää parasta ennen päivää (no joskus on ylittänyt ja silti olen syönyt). Mulla on aina sopiva määrä ruokaa kaapissa, kyllä minä aikuinen ihminen tiedän, kuinka paljon ja mitä aion syödä. Joskus joudun käymään kaupassa ehkä liiankin usein, mutta se ei haittaa, koska on kiva ostaa ja käyttää tuoreita aineksia. Olen myös todellinen penninvenyttäjä ja todella tarkka siitä, mitä ruuastani maksan. Minusta on ihan hirveä ajatus heittää ruokaa pois. Jos joskus sattuukin tulemaan eteen jotain "pahaa" ruokaa (en ole nirso, syön kaikkea enkä mikään ruoka siis ole oikeasti pahaa), syön sen silti. Ja ei, en ole syömishäiriöinen tai ylipainoinen ahmija. Olen hoikka ja terveellistä, monipuolista ruokavaliota noudattava normaali ihminen.

- Sinkkunainen 24v

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus teen 5 litran kattilaan keiton, jota suunnitelen syötäväksi kyseisenä päivänä miehen kanssa, ottavani seuraavana päivänä evääksi töihin (mieheni käy ravintolassa syömässä), syövämme molemmat töiden jälkeen ja ottavani evääksi vielä seuraavana päivänä. Jos mies ei vaikka haluakaan syödä sitä tai unohdan ottaa sitä evääksi, niin yhtäkkiä sitä on niin paljon, että auttamatta menee pilalle. Kolme päivää vanhaa keittoa syön, en neljää päivää vanhaa.

Oletko kuullut keksinnöstä nimeltä pakastin? 

Olen, mutta kun tässä asunnossa on vain pakastinlokero ja se on marjaa täynnä :( Eikä näihin Kallion pikkukopperoihin mahdu mitään extrapakastinta.

Vierailija
22/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ostan välillä kaupasta herätteenä jotain enkä sitten tykkääkään

2) Olen surkeahko kokki ja jätän syömättä pahan ruuan

3) Ostan rekkalastillisen kerralla ruokaa ja se ehtii sitten pilaantua ennen kuin ehdin syödä

4) En näe ruoan heittämistä roskikseen ongelmana henkilökohtaisella tasolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin menee usein pilalle, kaikki ruoka mikä valmistetaan menee kuitenkin yleensä aina.

Usein ostan esim jauhelihaa tarjouksesta ja sitten seuraavana päivänä syömmekin jotain muuta tai käymme kebabilla tms ja sitten huomaan, että hups onkin mennyt vanhaksi.

Tai jotkut porkkanapussit, niitä ei ikinä tule käytettyä kaikkia. Sama perunoissa, usein pitkät idut kasvaa, kun ei tule käytettyä niin paljoa pottuja

Aika hemmetin huonoa ruokasuunnittelua. Jos ostat tarjouslihaa tai ylipäätään lihaa, pistä se suoraan pakkaseen ja ota sulamaan vain kun tiedät tekeväsi siitä jotain. Samoin jos ostat sen niin tee siitä vaikka heti ruoka, ja jos syöttekin sitten jotain muuta, niin heitä pakkaseen. Valmistetun ruuan voi laittaa pakkaseen vielä seuraavanakin päivänä...

Vierailija
24/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla joskus pilaantuu, kun jäänkin spontaanisti vanhemmilleni tai kavereille tai miehen luo muutamaksi päiväksi kylään.

Mikä ihmeen ruoka pilaantuu muutamassa päivässä??:D Joku sushi? Ja miksi kukaan ostaisi sushia eikä sitten syökään sitä heti? On oikeastaan vain hyvin harvoja ruoka-aineksia, jotka täysin pilaantuvat muutamassa päivässä. Ja kun sinne kauppaan menee ja valitsee ruokaa hyllystä, voi tarkistaa päiväyksen ja ottaa vaikka sieltä taaempaa pakkauksen, jossa on päiväys pidemmälle.

Yleensä joku muutama päivää aiemmin ostettu vihannes tai hedelmä, joka oli tarkoitus syödä pian. En käy päivittäin kaupassa.

Saa olla kyllä aika musta ja kurttunen hedelmä jo kaupasta ostettaessa, jos muutamassa päivässä ehtii pilaantua :D Kannattaisko valita aina tuoreennäköinen kaupassa... Banaani säilyy huoneenlämmössä helposti viikon, jääkaapissa enemmänkin. Sitrushedelmät ja omenat pari viikkoa, juurekset säilyvät lähes loputtomasti... Suurin osa kasviksista myydään oikeastaan raakoina kaupoissa, joten kypsymis ja pilaantumisaika on tosi pitkä.

Tuskin kukaan meistä käy joka ikinen päivä kaupassa, joten ei liity asiaan mitenkään.

Vierailija
25/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän aina venyttää penniä ja siksi ostaa vähän isompia määriä kerralla. Ja sitten koko viikko meneekin yhtäkkiä niin, että menenkin joka päivä koulusta töihin ja juoksen vielä harrastuksissakin ja en ehdi siinä välissä loihtimaan niistä aineksistani ruokia ja osa ehtii jo pilaantua. Nykyään olen huomannut, että minun kannattaa maksaa enemmän pienemmistä pakkauksista esim. maidon suhteen. Ei vain kulu niin paljon. Koskaan en myöskään ostaisi enää pussillista leipää tai kokonaista juustoa, niitä en saisi ikinä kulumaan ennen päiväystä.

Leipää voi pakastaa. Ja juustoissa on parasta ennen merkinnät hyvin pitkälle, juustot säilyvät siis monesti viikkojakin. Saa olla aika hiton iso klöntti, jos ei saa siinä ajassa kulumaan. Ja parasta ennen-merkinnän jälkeen voi käyttää maitotuotteita montakin päivää, varsinkin avaamattomia. Viimeinen käyttöpäivä on eri asia. Ja mitä ihmettä oikein syöt sitten koulu- ja työpäivien aikana? Mikset tee kaapissasi olevista ruuista eväitä? Kyllähän opistoissa ja työpaikoilla on yleensä jääkaappeja, joihin voi jättää eväät päivien ajaksi. Et kyllä kovin hyvä penninvenyttäjä voi olla, jos ostat aina koulussa/töissä ruuan valmiina (alennuksista huolimatta)....

Juustoakin voi pakastaa. Leikkaa vaikka ison klöntin puoliksi; toinen pakkaseen ja toinen jää käyttöön.

26/74 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa myydään ihan liian isoissa pakkauksissa joten mulla menee paljon ruokaa sen takii roskiin kun en ehdi syödä niitä

Vierailija
27/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, olet jo nuorena omaksunut taloudellisen ajattelun. Siihen ei kaikki pysty!

Meillä jää ruokaa yli koska ennen pöydässä oli 6 syöjää, nyt enää 3. Mutta se ei haittaa koska laitan nuo annokset pakkaseen mistä opiskelijatyttö hakee itselleen jääkaapin täydennystä tai syömme itse kiirepäivinä. Eli oikeasti nekin tulee käyttöön. Aina pyrin tekemään 2 päivän ruokia säästääkseni keittiössä vietettyä aikaa.

Muutenkin olen oppinut hyödyntämään jämät todella hyvin seuraavana päivänä, esim jos uunijuureksia jää yli teen niistä toisena päivänä sosekeiton.  Raasteen lopun (ja jos keitosta jotain vielä jää) voi laittaa sämpylätaikinaan. Simppeliä.

Leipää on aina pakkasessa, sen kun laittaa paahtimen kautta ei erota päiväntuoreesta.

Hedelmät jotka uhkaa jäädä syömättä pilkon ja käytän smoothieen -joko heti tai pakkasen kautta.

Vierailija
28/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän aina venyttää penniä ja siksi ostaa vähän isompia määriä kerralla. Ja sitten koko viikko meneekin yhtäkkiä niin, että menenkin joka päivä koulusta töihin ja juoksen vielä harrastuksissakin ja en ehdi siinä välissä loihtimaan niistä aineksistani ruokia ja osa ehtii jo pilaantua. Nykyään olen huomannut, että minun kannattaa maksaa enemmän pienemmistä pakkauksista esim. maidon suhteen. Ei vain kulu niin paljon. Koskaan en myöskään ostaisi enää pussillista leipää tai kokonaista juustoa, niitä en saisi ikinä kulumaan ennen päiväystä.

Leipää voi pakastaa. Ja juustoissa on parasta ennen merkinnät hyvin pitkälle, juustot säilyvät siis monesti viikkojakin. Saa olla aika hiton iso klöntti, jos ei saa siinä ajassa kulumaan. Ja parasta ennen-merkinnän jälkeen voi käyttää maitotuotteita montakin päivää, varsinkin avaamattomia. Viimeinen käyttöpäivä on eri asia. Ja mitä ihmettä oikein syöt sitten koulu- ja työpäivien aikana? Mikset tee kaapissasi olevista ruuista eväitä? Kyllähän opistoissa ja työpaikoilla on yleensä jääkaappeja, joihin voi jättää eväät päivien ajaksi. Et kyllä kovin hyvä penninvenyttäjä voi olla, jos ostat aina koulussa/töissä ruuan valmiina (alennuksista huolimatta)....

Koulussa syön sen 3 euron aterian ruokalassa. Muuten minulla on eväinä banaania, omenaa tms. Leipää voi pakastaa joo, mutta aika edullisia ne Lidlin paistopisteen sämpylät ovat. Ostan aina yhden kerrallaan. Enkä vetele leipää sellaisia määriä, että saisin juustoklöntin kulumaan. Maitoakin menee vain kahviin, joten iso purkki on liian iso, vaikka tiedänkin säilyvän vielä päiviä päiväyksen jälkeen.

Juustoa voi syödä ihan hyvin ilman leipääkin, paljaaltaan, ruuanlaitossa...

Vierailija
29/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. en syö ikinä mitään ruoantähteitä, kun ne kuvottaa mua. En myöskään pysty tekemään enää ruokaa lihasta, joka on ollut yli vuorokauden jääkaapissa. Samaten kaikki tuotteet jossa on eräpäivä tämä päivä tai vanhempi, menee roskiin.

Toi on ihan hullua. Sä olet neuroottinen.

Vierailija
30/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en myöskään ostaisi enää pussillista leipää tai kokonaista juustoa, niitä en saisi ikinä kulumaan ennen päiväystä.

Ei tullut mieleen esim. pakastaa leipää? Juustonkin voi pakastaa raasteena. Uusavuttomalta kuulostaa.

Juuston voi ostaa vaikka kilon palana ja laittaa se pakastimeen pienempinä paloina. Sulatus sitten jääkaapissa. Ei huomaa mitenkään, että on ollut pakkasessa.

Vierailija
31/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ruuan pilaajilla ole pakastimia? 

Vierailija
32/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun nää on vaan tällaisia hienohelmoja - ei jääkaapissa ollutta ruokaa, ei kahden päivän ruokia eikä ainakaan pakkasesta hyi!

Oikeasti - mulla on ystävänä 2 Michelintähtikokkia kouluttanut chef joka käyttää jokaisen pienenkin ylijääneen murun hyväkseen. Ja tekee ruokia pakkaseen, leipääkin löytyy aina pakkasesta. Ainoa mitä ei sinne laita on oikeat kalliit täysrasvaiset ja pastöroimattomat juustot sillä ne syödän heti ( juustoraaste ja halvemmat ruokajuustot kyllä pakastaa). J a käyttää kananmunia (kuten minäkin) jopa 1kk yli päiväyksen niin kauan kuin ne on hyviä. Käyttää aistejaan toteamaan onko liha vielä syöntikelpoista jne.

Vierailija
33/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, että joudun heittämään ruokaa pois on maku. Saatan kokeilumielessä ostaa jotain vaikka lidlistä, mikä onkin ihan järkyttävän makuista.

Yleensä ostan vain vähän tai pakastan useimmiten.

Vierailija
34/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa voi joutua haaskuun pakastimenkin kautta.

Vierailija
35/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, ammattikokilla (jollainen olen itsekin) etuna on jatkuva menekki. Ok, kaikkia ruoka-aineita ei mene tasaisesti, mutta vanhentumisvaarassa olevista tehdään päivän annoksia tai syödään henkilökunnan kesken. Hävikkiä syntyy silti jokaisessa ravintolassa paljon, koska asiakkailta jää lautaselle ruokaa. Ja sitä tietenkään ei voi hyödyntää,joten väitteesi jokaisen murunkin hyödyntämisestä on absurdi.

Kotikeittiöissä kuitenkin kun syöjiä on vähän, tarve vaihtelee ihan valtavasti. Voi mennä päiviä, jolloin ruokaa ei tule tehtyä. Tulee yllätysmenoja, eikä ehdikään syömään aiottuja ruokia.

Pakastaa voi paljon, juustoakin joiltain osin, mutta en itse ainakaan pakastaisi sellaisenaan syötäviä juustoja. Rakenne kärsii aina jonkin verran. Raasteeksi kyllä, mutta jos ei itse laita kotona ruokaa (kuten useimmat tuntemani opiskelijat), juustoraastetta ei kauheasti kulu.

Harvemmin opiskelija-asunnoissa edes on kunnon pakastinta, yleensä pelkkä pakastelokero, jossa ruoka ei säily pitkään.

Muutenkin vieroksun asennettasi, että kaikki pitää syödä.

Emme elä ollaksemme jätemyllyjä - mausta ja tuoreudesta viis - vaan elämme saadaksemme elämästä iloa. Jätemäärän vähentäminen on hyvä tavoite, mutta kun ruokajätteet kompostoi, se ei ole edes mikään luonnonsuojelullinen ongelma. Ruokaa menee joka tapauksessa tonneittain haaskuuseen kauppaketjusta ja julkisista keittiöistä!

Säästömielessä tietysti kannattaa pyrkiä hyödyntämään ruoka hyvin, mutta en ottaisi paineita nollatuloksesta, koska silloon päätyy helposti jo syömään yli tarpeensa ja epämieluisaa ruokaa. Suhde ruokaan vääristyy, ja siitä tulee ilotonta tankkaamista!

Vierailija
36/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa syön sen 3 euron aterian ruokalassa. Muuten minulla on eväinä banaania, omenaa tms. Leipää voi pakastaa joo, mutta aika edullisia ne Lidlin paistopisteen sämpylät ovat. Ostan aina yhden kerrallaan. Enkä vetele leipää sellaisia määriä, että saisin juustoklöntin kulumaan. Maitoakin menee vain kahviin, joten iso purkki on liian iso, vaikka tiedänkin säilyvän vielä päiviä päiväyksen jälkeen.

Juuston joko raastan tai leikkaan kuutioiksi ja pakastan. Raastetta voi laittaa pitsan päälle, jos itse tehdään. Kuutioista teen joskus lasagneen juustokastikkeen.

Vierailija
37/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä kotiäiti. Meillä on nelihenkinen perhe. Meillä ei tule ruokahävikkiä, koska olen oivallinen kokki. Osaan tehdä lähes mitä tahansa ruokaa, hyvää sellaista. Kaappikatsaus -onnistuu aina. (Esim. ylijäämäriisistä tulee hyvää paistettua riisiä seuraavana päivänä, jne.) Okei, minulla on aikaa ruokia tehdä, haudutella, paistaa hitaasti uunissa, jne. Leivon paljon. Ollaan hoikkia herkkusuita. Muinoin Saksassa asuessani ihmettelin, ettei kuivunutta sämpylääkään heitetty pois - enää en ihmettele. (Siitä saa hyvää korppujauhoa). Muutoinkin saksalaiset arjessaan söivät hyvin vaatimattomasti ja säästeliäästi - säästäväisyys, niukkuus oli arvostettua, koska säästyneet rahat saattoi käyttää paitsi matkusteluun, myös viikonlopun herkutteluun silloin tällöin. Suomessa lähtökohtaisesti syödään liikaa, esim. maito ja leipä aterioilla ovat turhaa. (Kuka aikuinen juo maitoa ja syö leipää pääruuan kera...).

Lapset ovat oppineet syömään mitä vaan. Koska olen köyhä, kokkaan edullisia perinneherkkuja, jotka yllättäen maistuvat hyviltä. Ei ehkä mitään mausteilla ja eksoottisilla aineksilla kokkailua, mutta hyvää kotiruokaa. En ymmärrä nirsoilijoita. Siperia on opettanut: elämä on kallista lapsiperheessä. Ollaan haluttu satsata harrastuksiin ja matkailuunkin, köyhyydestäni huolimatta. Toinen asia, mitä en ymmärrä: ihmiset tekevät ruuasta ja ruuanlaitosta elämää suuremman asian. Hirveää vouhotusta.

Vierailija
38/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

32, ammattikokilla (jollainen olen itsekin) etuna on jatkuva menekki. Ok, kaikkia ruoka-aineita ei mene tasaisesti, mutta vanhentumisvaarassa olevista tehdään päivän annoksia tai syödään henkilökunnan kesken. Hävikkiä syntyy silti jokaisessa ravintolassa paljon, koska asiakkailta jää lautaselle ruokaa. Ja sitä tietenkään ei voi hyödyntää,joten väitteesi jokaisen murunkin hyödyntämisestä on absurdi.

Kotikeittiöissä kuitenkin kun syöjiä on vähän, tarve vaihtelee ihan valtavasti. Voi mennä päiviä, jolloin ruokaa ei tule tehtyä. Tulee yllätysmenoja, eikä ehdikään syömään aiottuja ruokia.

Pakastaa voi paljon, juustoakin joiltain osin, mutta en itse ainakaan pakastaisi sellaisenaan syötäviä juustoja. Rakenne kärsii aina jonkin verran. Raasteeksi kyllä, mutta jos ei itse laita kotona ruokaa (kuten useimmat tuntemani opiskelijat), juustoraastetta ei kauheasti kulu.

Harvemmin opiskelija-asunnoissa edes on kunnon pakastinta, yleensä pelkkä pakastelokero, jossa ruoka ei säily pitkään.

Muutenkin vieroksun asennettasi, että kaikki pitää syödä.

Emme elä ollaksemme jätemyllyjä - mausta ja tuoreudesta viis - vaan elämme saadaksemme elämästä iloa. Jätemäärän vähentäminen on hyvä tavoite, mutta kun ruokajätteet kompostoi, se ei ole edes mikään luonnonsuojelullinen ongelma. Ruokaa menee joka tapauksessa tonneittain haaskuuseen kauppaketjusta ja julkisista keittiöistä!

Säästömielessä tietysti kannattaa pyrkiä hyödyntämään ruoka hyvin, mutta en ottaisi paineita nollatuloksesta, koska silloon päätyy helposti jo syömään yli tarpeensa ja epämieluisaa ruokaa. Suhde ruokaan vääristyy, ja siitä tulee ilotonta tankkaamista!

En nyt tarkoittanut tämän chefin työssä vaan ihan kotioloissa tekemää ruokaa.

Eikä ole suurtalouskokki vaan ihan yhden "perheen" palveluksessa ja sielläkin huolehtii ettei hävikkiä tule. 

Minäkin arvostan hyvää ja maukasta ruokaa, jokainen ateria on suuri nautinto mutta se ei tarkoita ettei olisi ruokia joita voi hyvin pakastaa laadun kärsimättä. Esim kastikkeet ja pataruuat ei kärsi ollenkaan pakastamisesta. Monet ruuat vain paranee lämmittäessä (niille tiedoksi jotka pelkäävät 2 päivän ruokia)

Mulle käy vihaksi nuo suurkeittiöt joista tulee paljon hävikkiä eikä sitä saa antaa eteenpäin. Ihan järjetöntä! Entisessä työpaikassani saimme osta eurolla-parilla kotiin tuota ruokaa mutta monissa paikoissa tämäkin on kielletty. Veisivät vaikka vanhainkoteihin niin saisivat sielläkin  kunnon ruokaa.

Vierailija
39/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksineläjä ja valitettavasti menee ruokaa roskiin (lähinnä leipää, hedelmiä/vihanneksia tai maitotuotteita).

Työni on epäsäännöllistä ja voi olla että kun sunnuntaina teen seuraavan viikon ruokaostokset, olenkin seuraavan kerran kotona syömässå seuraavana perjantaina.

En suunnittele syömisiäni kovin tarkoin tai venytä penniä vaan menen mielitekojen mukaan. Siksi tulee ostettua tarpeettomia tuotteita, liikaa tai liian isoja pakkauksia.

Pakastinlokero on, mutta sinnekään ei määräänsä enempää mahdu (syön paljon marjoja ja ne vievät yli puolet lokerosta).

Vierailija
40/74 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö teillä ruuan pilaajilla ole pakastimia? "

On  mutta lämmin ruoka tulee kyllä syötyä ennen kuin ehtii pakastaa, samoin leipä. Mutta ongelma on minulla hedelmät ja vihannekset. Saan silloin tällöin ajatuksen että nyt alan syömään terveellisesti mutta sitten tuleekin tiukat viikot enkä ehdi/jaksa edes salaattia laittaa. Esim. toissa viikolla ostin ananaksen kun se on niin hyvää mutta se alkoi jo homehtumaan ennen kuin ehdin sitä kuoria.

Sairastan masennusta ja unettomuutta ja yritän suoriutua vain pakollisista tehtävistä. Olen myös omaishoitaja ja minulla on paljon hoidettavia asioita ja ongelmia ja tuntuu että uuvun taakkani alle. En vain useinkaan jaksa laittaa sitä ruokaa mitä olin aikonut. Usein syön viikkoja pelkkää leipää ja jugurttia kun en jaksa/ehdi muuta laittaa. Viime viikolla laitoin makaronilaatikkoa ja siitä on tiskit on tällä hetkellä homeessa + kymmeniä muita tehtäviä tekemättä kuten renkaiden vaihto, auton pesu, labrassa käynti, erilaisten hakemusten ja sopimusten täyttö, hoitoaikojen varaaminen, useiden kuolinpesien tyhjennys ja myyntikuntoon laitto, korjailuja, fiksausta, maton pesua+pyykkiä jne. jne. Tunnen itseni tosi huonoksi ihmiseksi kun en suoriudu kaikesta yhtä mallikkaasti kuin muut ihmiset...ikkunoiden pesu taitaa lykkääntyä taas tämänkin kesän...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi