Miksi sairaanhoitaja on jenkeissä arvostetumpi ammatti kuin Suomessa?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tossa yksi lista. Sairaanhoitajat 3 arvostetuin ammatti Suomessa.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/02/01/katso-miten-muut…
näääh toi mikään oikee lista oo
Siinä MTVn Catfish-sarjassa joku feikkasi sairaanhoitajaa ja sanoi syyksi, että olisi halunnut oikeastikin olla niin menestynyt kuin sairaanhoitaja. Kyllä minä ainakin sain siitä kuvan, että sh olisi jenkeissä arvostettu ammatti.
Luulen, että sairaanhoitajalla mielletään, jotenkin "hyviksi ihmisiksi" koska hyvin harva rupeaa - Jenkeissäkään- sairaanhoitajaksi siksi, että voisi tienata rahaa. Se on kuitenkin arvostettua maassa, joka rakentuu yksityisen kulutuksen varaan. - Koulutus mielletään investoinniksi, jonka turvin hankitaan tai pyritään hankkimaan mahd. rahaa. Se on ammatti jota alempaan luokkaan kuuluva jenkki on voinut haaveilla ja saavuttaa ja päästä sitä kautta osaksi keski-luokkaa.
- Suomessa taas sairaanhoitajan oletataan olevan tavis veronmaksaja, joka tekee arvokasta työtä, mutta ei hänen oleteta kuluttavan tai eroa kulutustottumuksiltaan paljoa muista veronmaksajista. sairaanhoitaja koulutuksen valitsemalla uran, joka olisi taloudelliselta tuottavuudeltaan merkittävästi erilainen kuin monen muun alan edustajalla. Suomessa on viime vuosikymmeninä kuka tahansa voinut hakeutua mihin tahansa koulutukseen ilman, että suoraa ajateltaisiin kuinka paljon se tuottaa koulutukseen hakeneelle mahdollisesti rahaa tulevaisuudessa. Tuloerot eri ammattiryhmien välillä on verraten pienet.
Aloittaja ja osa keskustelijoista on tosiaan jo päättänyt ettei sairaanhoitajia arvosteta, joten miksi edes keskustella, tosiasia nyt kuitenkin on se, että kyllä suomalaiset arvostaa ja paljon. Kuulun itse näihin jotka arvostaa sairaanhoitajia ja rankkaisin myös itse heidät ihan kärkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole?
Onhan. Jenkeissä jos sanot olevasi sairaanhoitaja niin pointsit nousee heti. Sairaanhoitaja, lääkäri, opettaja. Siinä ne ylemmän keskiluokan ammatit. Samoin poliisi, ensiapu ja palomies. No sitten tulee tietenkin bisnesmiljonäärit sun muut, jotka on tietty ihan omissa sfääreissä. Mutta näin niinku pääsääntöisesti tämmöstä
Opettaja ei todellakaan ole arvostettu jenkeissä, valitettavasti. Opettajien koulutus on huomattavasti heikompi kuin Suomessa ja etenkin alaluokilla opettajat ovat monesti college drop outteja. Palkkaus state schooleissa on huono.
Palkkaus on selkeä viesti arvostuksesta. Anestesiahoitajana Suomessa vuosipalkkani on 30 000. Jenkeissä palkkani olisi 150 000. Suomessa harva insinööri vaivautuisi palkallani edes kaivamaan nenäänsä, vaikka samantasoinen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että miksi Suomessa halveksitaan lähihoitajan ammattia. Esim. itse saan yleensä hymähtelyjä kertoessani olevani vanhustenhoitaja. Kumma juttu, vaikka omasta mielestäni juuri vanhusten hoitaminen on arvostettavaa. Kuka heitä hoitaisi, jos meitä ei olisi?
Arvostan myös siivoojia koska silloin joudun itse siivoamaan vähemmän mutta eihän se kenenkään unelma-ammatti ole. Samoin kuin lähihoitaja. Tärkeää työtä mutta kuka haluaisi kylvettää vanhuksia koko elämänsä. Onhan se vähän niin että tälläisiin ammatteihin kouluttautuu ihmiset jotka eivät ole tarpeeksi fiksuja tai ahkeria esim. yliopistoon.
Yliopisto on työllisyyden tae vain harvoilla aloilla. Molemmat edellä mainitut ammatit ovat aikanaan työllistäneet varsin hyvin. Joskus täytyy pelata ns varman päälle, jotta on varalla myös suunnitelma B, jos muu ei onnistu.
Olen aiemmalta ammatiltani laitoshuoltaja, ja opiskelen yliopistossa. Lähimmät opiskelijatoverini ovat ennen opiskeluvuosia olleet kotiäiti, lähihoitaja ja matkatoimistovirkailija. Opintomenestys on meillä kaikilla hyvä, tulevaisuudennäkymät puolestaan huonot; minäkin kokemuslisilläni tienaan sairaalaa siivotessa paremmin kuin vastavalmistuneena maisterina (FM)...mikäli työpaikka jostain siunaantuisi. Ajat ovat huonot, joten onneksi on työ, johon voi palata. - Viimeisenä kesänä ennen opintovapaitani perehdytin kaksi opiskelijaa, joista toinen oli insinööri ja toinen teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole?
Onhan. Jenkeissä jos sanot olevasi sairaanhoitaja niin pointsit nousee heti. Sairaanhoitaja, lääkäri, opettaja. Siinä ne ylemmän keskiluokan ammatit. Samoin poliisi, ensiapu ja palomies. No sitten tulee tietenkin bisnesmiljonäärit sun muut, jotka on tietty ihan omissa sfääreissä. Mutta näin niinku pääsääntöisesti tämmöstä
Opettaja ei todellakaan ole arvostettu jenkeissä, valitettavasti. Opettajien koulutus on huomattavasti heikompi kuin Suomessa ja etenkin alaluokilla opettajat ovat monesti college drop outteja. Palkkaus state schooleissa on huono.
Tätä yritin juuri tuolla ylempänä sanoa. Että kenestä tahansa voi tulla alakoulun opettaja jos muut uravalinnat eivät olekaan onnistuneita. Tuntuu aina olevan se viimeinen vaihtoehto. "Those who can, do, those who can't, teach". En sano pahalla koska ilman opettajia ei kenestäkään tulisi menestynyt mutta kyllähän julkisen koulutuksen taso Jenkeissä on aivan eri kuin suomessa, suurimmassa osassa maata ja osavaltioita. On todella hyviä julkisia kouluja siellä sun täällä ja olet onnekas jos se sattuu sinun kuntaasi. Monet valitsevat asuinalueen hyvän koulun mukaan jos ei ole varaa yksityiseen. Hyvä julkinen koulutus EI ole itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että miksi Suomessa halveksitaan lähihoitajan ammattia. Esim. itse saan yleensä hymähtelyjä kertoessani olevani vanhustenhoitaja. Kumma juttu, vaikka omasta mielestäni juuri vanhusten hoitaminen on arvostettavaa. Kuka heitä hoitaisi, jos meitä ei olisi?
Arvostan myös siivoojia koska silloin joudun itse siivoamaan vähemmän mutta eihän se kenenkään unelma-ammatti ole. Samoin kuin lähihoitaja. Tärkeää työtä mutta kuka haluaisi kylvettää vanhuksia koko elämänsä. Onhan se vähän niin että tälläisiin ammatteihin kouluttautuu ihmiset jotka eivät ole tarpeeksi fiksuja tai ahkeria esim. yliopistoon.
Yliopisto on työllisyyden tae vain harvoilla aloilla. Molemmat edellä mainitut ammatit ovat aikanaan työllistäneet varsin hyvin. Joskus täytyy pelata ns varman päälle, jotta on varalla myös suunnitelma B, jos muu ei onnistu.
Olen aiemmalta ammatiltani laitoshuoltaja, ja opiskelen yliopistossa. Lähimmät opiskelijatoverini ovat ennen opiskeluvuosia olleet kotiäiti, lähihoitaja ja matkatoimistovirkailija. Opintomenestys on meillä kaikilla hyvä, tulevaisuudennäkymät puolestaan huonot; minäkin kokemuslisilläni tienaan sairaalaa siivotessa paremmin kuin vastavalmistuneena maisterina (FM)...mikäli työpaikka jostain siunaantuisi. Ajat ovat huonot, joten onneksi on työ, johon voi palata. - Viimeisenä kesänä ennen opintovapaitani perehdytin kaksi opiskelijaa, joista toinen oli insinööri ja toinen teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut.
Teoreettista filosofiaa jos lähtee opiskelemaan niin voikin odottaa valmistuvansa työttömäksi. Silloin kannattaakin valmistautua uraan siivoojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole?
Opettaja on Suomessa arvostetumpi. Jenkeissä ehkä yliopiston professori on ylempää keskiluokkaa, ei niinkään ala- tai yläasteen tai lukion opettaja.
Kyllä jenkeissäkin ope on aika arvostetu samoin lastentarhan opettaja ja koutsit eli eri urheilulajien valmentajat.
Koutsit on kyllä selkeästi arvostetumpia kuin esim lastentarhan ope, ei kyllä mitään järkeä mutta kyllä opettajiksi usein päätyy sellaiset ketkä ei muuhun "kykene". En sano että näin kuuluisi olla tai että en itse arvostaisi opettajia kaikkialla mutta Jenkeissä usein taitaa opettaminen olla ns. viimeinen vaihtoehto kun ensimmäinen uravaihtoehto ei tuottanutkaan tulosta.
Eihän ole! Mitä sä oikein höpötät????
No näin se vaan valitettavasti on. Tämä kytkeytyy laajemmin myös valtion koulujärjestelmän huonouteen. Yksityiskoulujen opettajia arvostetaan ihan eri tavalla ja palkkaus on parempi.
Usassa on ihan eri systeemit kuin Suomessa. Täällä sentään opettajillakin on todella hyvä pohja ja koulutus, tietää että jos sen sapluunan pääsee läpi ei voi täysin tyhjäpää olla. Usa taas on aivan eri tapaus, täysin kelvottomia ja ammattitaidottomia opettajiakin löytyy vaikka kuinka paljon.
Oma ammatti ei ole edes tossa listassa :D Arvostakaa mua, oon ihan kiva ihminen :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole?
Jos opettajat ovat drop outeja, kyseessä on nimenomaan yksityiskoulu. Valtion kouluissa pitää vakituisella opettajalla olla tutkinto.
Monelta suomalaiselta on jäänyt ymmärtämättä, että kyseessä on tavattoman iso maa, jossa on tosi hyviä julkisia kouluja, tosi huonoja julkisia kouluja, tosi hyviä yksityiskouluja ja tosi huonoja yksityiskouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmalta ammatiltani laitoshuoltaja, ja opiskelen yliopistossa. Lähimmät opiskelijatoverini ovat ennen opiskeluvuosia olleet kotiäiti, lähihoitaja ja matkatoimistovirkailija. Opintomenestys on meillä kaikilla hyvä, tulevaisuudennäkymät puolestaan huonot; minäkin kokemuslisilläni tienaan sairaalaa siivotessa paremmin kuin vastavalmistuneena maisterina (FM)...mikäli työpaikka jostain siunaantuisi. Ajat ovat huonot, joten onneksi on työ, johon voi palata. - Viimeisenä kesänä ennen opintovapaitani perehdytin kaksi opiskelijaa, joista toinen oli insinööri ja toinen teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut.Teoreettista filosofiaa jos lähtee opiskelemaan niin voikin odottaa valmistuvansa työttömäksi. Silloin kannattaakin valmistautua uraan siivoojana.
Mistä sait päähäsi että kyseinen henkilö opiskelee filosofiaa? Olen biologi, ja tutkintoni on filosofian maisteri. Myös humanistit, farmaseutit, opettajat jne jne valmistuvat FM:ksi.
Jenkeissä sairaanhoitajalta vaaditaan college tasoinen tutkinto, joka Suomessa vastaa yliopistoa. Koulutukseen on vaikea päästä koska halukkaita on paljon ja vain fiksuimmat ja ahkerimmat pääsevät. Sairaanhoitaja opiskelijat opiskelevat anatomiaa ja fysiologiaa ja menevät opinnoissaan syvemmälle kuin Suomessa, jossa vain opetetaan mitä sairaanhoitajan tulee tehdä, ei miksi. Sairaanhoitajilla on enemmän valtaa ja tekevät töitä itsenäisemmin kuin Suomessa. Heidän panostaan arvostetaan enemmän ja palkkakin on korkea, toisaalta lääkäreiden palkka Jenkeissä verrattuna Suomeen on monta kertaa korkeampi kuin sairaanhoitajien. Johtuu yksityisestä sairaanhoidosta, jossa potilas maksaa hoidosta enemmän vakuutusmaksuissaan, joten sairaalalla on enemmän rahaa maksaa palkkaa. Vaikka sairaaloissa Jenkeissä sairaanhoitajat ovatkin selkeästi lääkäreiden alapuolella, on se kuitenkin monille ulottumattomissa oleva ammatti, kun koulutukseen on vaikea päästä. Suomessa sen sijaan mennään sauraanhoitajakoulutukseen jos ei päästä yliopistoon. (Tiedän ettei ole näin mustavalkoista, mutta jos vähän kärjistää). Ylempänä hyvin sanottu että mahdollisuus nousta alemmasta luokasta keskiluokkaan. Koulutusta ei ole mahdoton rahoittaa kuten esim. lääkistä, mutta tienaa ihan mukavasti noustakseen köyhyydestä. Yö- ja pyhälisillä saa tienattua ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmalta ammatiltani laitoshuoltaja, ja opiskelen yliopistossa. Lähimmät opiskelijatoverini ovat ennen opiskeluvuosia olleet kotiäiti, lähihoitaja ja matkatoimistovirkailija. Opintomenestys on meillä kaikilla hyvä, tulevaisuudennäkymät puolestaan huonot; minäkin kokemuslisilläni tienaan sairaalaa siivotessa paremmin kuin vastavalmistuneena maisterina (FM)...mikäli työpaikka jostain siunaantuisi. Ajat ovat huonot, joten onneksi on työ, johon voi palata. - Viimeisenä kesänä ennen opintovapaitani perehdytin kaksi opiskelijaa, joista toinen oli insinööri ja toinen teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut.Teoreettista filosofiaa jos lähtee opiskelemaan niin voikin odottaa valmistuvansa työttömäksi. Silloin kannattaakin valmistautua uraan siivoojana.
Mistä sait päähäsi että kyseinen henkilö opiskelee filosofiaa? Olen biologi, ja tutkintoni on filosofian maisteri. Myös humanistit, farmaseutit, opettajat jne jne valmistuvat FM:ksi.
Viittasinkin ihmiseen joka oli "teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut".
Suomalaisten sairaanhoitajien koulutuksen laajuutta ja ammattitaitoa arvostetaan maailmalla. Läheskään kaikkialla sairaanhoitajan toimenkuva ei ole niin laaja kuin Suomessa. Maailmalla toimenpiteet tekee lääkäri ja sairaanhoitaja avustaa vieressä, Suomessa niitä samoja toimenpiteitä tekee tekee hoitaja.
Suomessa sairaanhoitajan palkka on pohjoismaiden alhaisin, myös muihin sivistysvaltioiden verrattuna suorastaan nöyryyttävä. Maailmalla sairaanhoitajia arvostetaan, koska työ on todella vastuullista ja koulutus on vaativaa. Työstä maksetaan sen vaativuuden mukaan... Kaikkialla paitsi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole?
Opettaja on Suomessa arvostetumpi. Jenkeissä ehkä yliopiston professori on ylempää keskiluokkaa, ei niinkään ala- tai yläasteen tai lukion opettaja.
Kyllä jenkeissäkin ope on aika arvostetu samoin lastentarhan opettaja ja koutsit eli eri urheilulajien valmentajat.
Koutsit on kyllä selkeästi arvostetumpia kuin esim lastentarhan ope, ei kyllä mitään järkeä mutta kyllä opettajiksi usein päätyy sellaiset ketkä ei muuhun "kykene". En sano että näin kuuluisi olla tai että en itse arvostaisi opettajia kaikkialla mutta Jenkeissä usein taitaa opettaminen olla ns. viimeinen vaihtoehto kun ensimmäinen uravaihtoehto ei tuottanutkaan tulosta.
Eihän ole! Mitä sä oikein höpötät????
No näin se vaan valitettavasti on. Tämä kytkeytyy laajemmin myös valtion koulujärjestelmän huonouteen. Yksityiskoulujen opettajia arvostetaan ihan eri tavalla ja palkkaus on parempi.
Mihinkähän tämä yleinen harhakäsitys perustuu? Jenkeissä perinteisesti yksityiskoulujen opettajille on maksettu vähemmän palkkaa kuin valtion koulujen opettajille, tosin nykyään ollaan ilmeisesti aika tasoissa, ja opettajien koulutuskin taitaa olla nykyään melko sama.
Ja nyt siis puhutaan ala-asteista, ei tarvitse vetää Harvardia tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittasinkin ihmiseen joka oli "teoreettista filosofiaa pääaineenaan opiskellut".
Viestin 28 "Yliopisto on työllisyyden tae..." kirjoittaja on kirjoittanut vain sen yhden viestin, eikä myöskään ole biologi, selvennykseksi.
Menikö pohja aloittajalta tähän aloitukseen. Kolmanneksi arvostetuin ammatti, ihan ok kun oma ammatti ei pääse edes sadan parhaan joukkoon ikinä.