Miten paljon sitä syömistä pitää vähentää että laihtuu??
Minulla olisi pudotettavaa n. 10-15 kiloa, painan nyt 79 kiloa (ja olen 166 cm pitkä). Ruokailutottumukseni ovat vuosikausia olleen kauheat: saatan syödä päivittäin hampurilaisia, sipsejä, suklaata, jäätelöä, limsaa... Tavallista kotiruokaakin syön liian suuria annoksia. Ihme ettei pudotettavaa ole tämän enempää.
Olen kuukausi sitten lähtenyt pyrkimään muutokseen. Olen omasta mielestäni vähentänyt roskaruuan syöntiä aivan älyttömästi. Yritän pitäytyä muutamassa palassa suklaata jos makeaa on pakko saada, en käy ollenkaan pikaruokapaikoissa vaan teen kotiruokaa, syön järkevän kokoisia annoksia ja olen opetellut tekemään terveellisiä ruokia (mm. kasviskeitto ilman kermaa). Leivän puputuskin on jäänyt, syön enää aamu- ja iltapalalla ruisleipää juustolla.
Liikuntaa en ole merkittävästi lisännyt, mitä nyt kävelen enemmän kuin ennen, mutta nuo ruokavaliomuutokset ovat minusta olleet todella isoja, ja suoraan sanottuna tämä on välillä silkkaa tuskaa. Keho huutaa rasvaa, suolaa ja sokeria, mutta olen pysynyt yllättävän tiukkana. Repsahduksia ei ole juuri tapahtunut.
Siksi ihmettelenkin erittäin syvästi, että painoa on tippunut vain kilon verran. Miten paljon tässä pitäisi kärsiä, jotta se putoaisi kunnolla?? Nykymeno on jo erittäin iso muutos entiseen, vaikka en mitään järjestelmää noudatakaan (eli en laske kaloreita jne.). Kuvittelin, että ruokailutottumusten järkeistäminen riittäisi edes johonkin, kun ennen elintapani olivat kammottavan huonot. Ei minulla ole aikaa tai halua tehdä laihduttamisesta elämäni pääprojekia, vaan kuvittelin onnistuvani näinkin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Paino putoaa kun syö vähemmän. Jos haluaa nopeampaa tulosta, leikkaa syömistä. Esim. vesipaasto joka toinen päivä. Minä suosittelisin, että kokeilet sitä ja joka toinen päivä syöt mahdollisimman hyvää ja terveellistä ravintoa: siemeniä, pähkinöitä, hyviä rasvoja, luomumunia, riistalihaa, kalaa, vihanneksia, juureksia, kaurapuuroa. Älä pelkää suolaa ja rasvaa ruokapäivinä. Yhden päivän kestää mainiosti ilman ruokaa. Tuolla joka-toinen-päivä-paastolla laihtuu, vaikka söisi mitä haluaa ruokapäivänä.
Harrasta liikuntaa ruokapäivinä ja anna kehon levätä paastopäivinä. Liikunnaksi käy hyvin esim. puolen tunnin hölkkä tai tunnin kävely. Oman kehon painolla voi tehdä perusliikkeitä; punnerrus, leuanveto, vatsat, selät, kyykky, dipit. Se riittää. Venyttele paastopäivinä kehoa lempeästi.
Laihdut taatusti.
Etkä liho takaisin, kun pidät jatkossa esim- 1-2 paastopäivää viikossa.
Minusta on tosi lyhytnäköistä laihduttaa suoranaisesti paastoamalla - paastosta saatavat painonpudotukselliset hyödyt ovat yhtä tyhjän kanssa, enkä mielelläni sekoittaisi terveydellistä paastoa painonpudotukseen ja -hallintaan. Ja joka toinen päivä paastoamalla on kyllä jotakin sellaista, missä ei kyllä ole niin minkäänlaisia terveyshyötyjä.
Miksi opettaa keholleen tuollaista "kaloripeliä", kun voisi yhtä hyvin syödä joka päivä hyvää ja terveellistä ruokaa? Jälkimmäisessä oppii paljon kauaskatsantoisempaa painonhallintaa, ja on vielä virtaakin harrastaa vaikka raskaampaakin riikuntaa, jos sellainen miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr.[ /quote]
Tämä pitää paikkansa nesteiden kohdalla, ei läheskään aina muuten. Jos puhuu laihtumisesta silkkana matematiikkana, kannattaa ostaa keittiövaaka, punnita kaikki ruokansa ja kirjata ne orjallisesti kalorilaskuriin.
Ja unohtaa myös se, että on ihmisenä fysiologinen ja tunteva olento. Jos laihduttaminen olisi ainoastaan puhdasta matematiikkaa, me olisimme bio-robotteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr.[ /quote]
Tämä pitää paikkansa nesteiden kohdalla, ei läheskään aina muuten. Jos puhuu laihtumisesta silkkana matematiikkana, kannattaa ostaa keittiövaaka, punnita kaikki ruokansa ja kirjata ne orjallisesti kalorilaskuriin.
Ja unohtaa myös se, että on ihmisenä fysiologinen ja tunteva olento. Jos laihduttaminen olisi ainoastaan puhdasta matematiikkaa, me olisimme bio-robotteja.
Oen entinen ylipainoinen (ylipainoa 35 kg). Laihdutin 20 vuotta sitten normaalipainoon. Siitä asti olen ollut normaalipainossa (bmi 21).
Tämä aika laihana on ollut osittain kamalaa, kun en enää syö tunnesyistä. Aivan kuin olisin ollut töissä 20 vuotta putkeen ilman lomaa. Joskus tuntuu, kuin olisin menettänyt jonkin ruumiinjäsenen tai ystävän. Kaikkea ei vain voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se paino voi alkaa pudota yhtäkkiä kovaa vauhtia, anna keholle aikaa tottua muutokseen :)
Tai sitten ei. Itsellä on oikeastaan samanlainen menneisyys ruokavalion suhteen eikä mulla ollut minkäänlaisia ruoka-aikoja vaan söin kun teki mieli. Vuosikausia aamulla esim riitti kuppi kaks kahvia ja pari röökiä ja näillä menin pahimmillaan iltaan asti ja sitten söin kuin hevonen. Usein juurikin jotain roskaruokaa ja lihoin. Sitten painoa olikin jo +20 kiloa liikaa. Reilu pari vuotta siten pistin ruokavalion uusiksi, aloin syödä aamuisin puuroa marjoilla, jätin punaisen lihan ja lisäsin kasviksia. Jo muutamaa kuukautta aiemmin lopetin alkoholinkäytön ja tupakoinnin ja sitä myötä ruokavalio oli jo itsestään parantunut kun esim krapulapizzat jäi tietenkin pois. Nuo +20 kiloa on ja pysyy ruokavaliosta huolimatta, lisää ei toki tule mutta en mä laihdukaan. En mäkään ymmärrä mitä mun vielä pitäisi jättää pois, kalorit on 1500-1800 päivässä eli miinustakin on kun näillä kiloilla kulutus on kuitenkin n. 2200 päivässä.
159/81
Mieleeni tulisi, että kyse voi olla ihan pienistä yksityiskohdista ja niiden fiilaamisesta. Esimerkiksi annoskoot voivat olla pikkuisen liian suuria ja/tai kaloripitoisia, päivään mahtuu piilosyömistä, tai jokin säännöllisesti toistuva tapa tai tottumus pitää painon tiukasti aloillaan.
Harrastatko liikuntaa? Liikunnalla on painonpudotuksen kannalta ruokavaliota pienempi merkitys, mutta se kuitenkin auttaa virkistämään vaikkapa aineenvaihduntaa, ja terveystekona se ilman muuta on hyvä asia (jos siis löydät mieluisan tavan sitä harrastaa).
Mutta jos ajatellaan asian eittämättä positiivisia puolia, paino ei enää nouse, ja elämäntapasi ovat huomattavasti aiempia parempia. Sillä on taatusti isompi merkitys kuin varsinaisesti sillä, millä tahdilla paino putoaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr. Kirjaudu Kalorilaskuriin ja hämmästy, kuinka paljon kaloreita mahtuu yhteen desimittaan. Ja kuinka vähän ruokaa tuohon mittaan mahtuu.
Todennäköisesti saat nyt paljon enemmän kaloreita kuin osaat edes kuvitella.Suhtautumisen ruokaan on myös muututtava. Ruoan tulisi olla pelkkää polttoainetta, ja laadukasta tietenkin. Elämän ilot on sitten hankittava jatkossa muualta. Tylsyyteen, iloon ja suruun on löydyttävä lääkkeet jostain muusta kuin ruoasta.
Onpa ankea asenne. Ruoan pitää maistua hyvältä, eikä se ole mitenkään ristiriidassa hoikkuuden ja terveellisyyden kanssa. Kyse on määrästä ja laadusta. Voit syödä salaattia, karitsan kylkeä ja perunan ja vaikka creme bruleen silloin tällöin, mutta et 2000 kcalorin pizzaa ja pakkia kaljaa kerta viikkoon. Muutos täytyy tulla siihen mistä se nautinto ruoassa tulee; määrästä, rasvasta ja sokerista vai ihan oikeasti mausta.
Inhoan tuota terveysnatsien asennetta, että ruoasta ei saisi nauttia. Katso ranskalaisia naisia. Sen voi tehdä järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se paino voi alkaa pudota yhtäkkiä kovaa vauhtia, anna keholle aikaa tottua muutokseen :)
Tai sitten ei. Itsellä on oikeastaan samanlainen menneisyys ruokavalion suhteen eikä mulla ollut minkäänlaisia ruoka-aikoja vaan söin kun teki mieli. Vuosikausia aamulla esim riitti kuppi kaks kahvia ja pari röökiä ja näillä menin pahimmillaan iltaan asti ja sitten söin kuin hevonen. Usein juurikin jotain roskaruokaa ja lihoin. Sitten painoa olikin jo +20 kiloa liikaa. Reilu pari vuotta siten pistin ruokavalion uusiksi, aloin syödä aamuisin puuroa marjoilla, jätin punaisen lihan ja lisäsin kasviksia. Jo muutamaa kuukautta aiemmin lopetin alkoholinkäytön ja tupakoinnin ja sitä myötä ruokavalio oli jo itsestään parantunut kun esim krapulapizzat jäi tietenkin pois. Nuo +20 kiloa on ja pysyy ruokavaliosta huolimatta, lisää ei toki tule mutta en mä laihdukaan. En mäkään ymmärrä mitä mun vielä pitäisi jättää pois, kalorit on 1500-1800 päivässä eli miinustakin on kun näillä kiloilla kulutus on kuitenkin n. 2200 päivässä.
159/81
Mieleeni tulisi, että kyse voi olla ihan pienistä yksityiskohdista ja niiden fiilaamisesta. Esimerkiksi annoskoot voivat olla pikkuisen liian suuria ja/tai kaloripitoisia, päivään mahtuu piilosyömistä, tai jokin säännöllisesti toistuva tapa tai tottumus pitää painon tiukasti aloillaan.
Harrastatko liikuntaa? Liikunnalla on painonpudotuksen kannalta ruokavaliota pienempi merkitys, mutta se kuitenkin auttaa virkistämään vaikkapa aineenvaihduntaa, ja terveystekona se ilman muuta on hyvä asia (jos siis löydät mieluisan tavan sitä harrastaa).Mutta jos ajatellaan asian eittämättä positiivisia puolia, paino ei enää nouse, ja elämäntapasi ovat huomattavasti aiempia parempia. Sillä on taatusti isompi merkitys kuin varsinaisesti sillä, millä tahdilla paino putoaa. :)
Sepä se, kun se ei putoakaan millään tahdilla. Vaikka olisi pudonnut edes hitaasti (1kg/kk) olisi nämä ylimääräiset kilot jo poissa, mutta ei. Tunnin kävelylenkin teen päivittäin ja lisäksi lähinnä vatsoja ja askelkyykkyjä kotona miltei joka ilta mutta sitkeässä nämä kilot on ja pysyy. Kivasti vielä suurin osa just tasan väärässä paikassa että varmasti näyttää roskaruuan ja alkoholin suurkuluttajalta eli keskivartalolla, käsivarsissa ja kasvoissa/kaulassa. :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
159/81
Harrastatko liikuntaa? Liikunnalla on painonpudotuksen kannalta ruokavaliota pienempi merkitys, mutta se kuitenkin auttaa virkistämään vaikkapa aineenvaihduntaa, ja terveystekona se ilman muuta on hyvä asia (jos siis löydät mieluisan tavan sitä harrastaa).Mutta jos ajatellaan asian eittämättä positiivisia puolia, paino ei enää nouse, ja elämäntapasi ovat huomattavasti aiempia parempia. Sillä on taatusti isompi merkitys kuin varsinaisesti sillä, millä tahdilla paino putoaa. :)
Sepä se, kun se ei putoakaan millään tahdilla. Vaikka olisi pudonnut edes hitaasti (1kg/kk) olisi nämä ylimääräiset kilot jo poissa, mutta ei. Tunnin kävelylenkin teen päivittäin ja lisäksi lähinnä vatsoja ja askelkyykkyjä kotona miltei joka ilta mutta sitkeässä nämä kilot on ja pysyy. Kivasti vielä suurin osa just tasan väärässä paikassa että varmasti näyttää roskaruuan ja alkoholin suurkuluttajalta eli keskivartalolla, käsivarsissa ja kasvoissa/kaulassa. :-(
Uskaltaako kysyä, miten syöt näin niin kuin yleensä, jotakin esimerkkipäivää? Kuulostaa kyllä oudolta, jos paino ei hievahdakaan, vaikka syö ja liikkuu terveellisesti, eikä syö liian paljon tai vähän ja/tai yksipuolisesti.
Oletko käynyt lääkärissä tai vaikka ravintoneuvojalla keskustelemassa tästä (jos siis koet asian ongelmaksi)? Kun jos oikeasti elät kaiken järjen mukaan terveellisesti, eikä paino liiku minnekään, voisi olla ihan asiallista testata kilpirauhasarvot, ja muutenkin käydä puimassa, missä vika.
... Mutta yhtä kaikki: se on aina plussaa, että elämäntavat ovat parantuneet, vaikka paino itsessään ei olisi laskenutkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr. Kirjaudu Kalorilaskuriin ja hämmästy, kuinka paljon kaloreita mahtuu yhteen desimittaan. Ja kuinka vähän ruokaa tuohon mittaan mahtuu.
Todennäköisesti saat nyt paljon enemmän kaloreita kuin osaat edes kuvitella.Suhtautumisen ruokaan on myös muututtava. Ruoan tulisi olla pelkkää polttoainetta, ja laadukasta tietenkin. Elämän ilot on sitten hankittava jatkossa muualta. Tylsyyteen, iloon ja suruun on löydyttävä lääkkeet jostain muusta kuin ruoasta.
Erinomaisen hyviä pointteja. Asia on juuri näin. Ongelma ei ole se etteikö tiedettäisi mitä pitää tehdä (syö vähemmän kuin kulutat) vaan se miten se tehdään. Laihdutus on erittäin epämukavaa touhua. Heikkotahtoisuus vaivaa. Nopea tyydytys voittaa pitkän kärsimyksen päässä olevan palkkion lähes aina. Mistä tahto ja motivaatio.
1 dl ei todellakaan ole aina 100 grammaa... Vaa'an kautta pitää punnita, jos aikoo tarkasti kaloreita laskea.
No näin keski-ikäisenä hoikkanan pysyäkseni syön noin 800kcal päivittäin ja liikun paljon. Jos liikunta jäisi ja kaloreitalisäisin niin lihoaisin varmasti.
Mä olen laihduttanut hitaasti, mutta varmasti, noin 300-400 kcal päivittäisellä energiavajeella. Syön ihan normaalisti (ts samoja ruokia kuin aina ennenkin), mutta vähemmän.
Oma 45min kuntopyörää päivittäin tekee 800 kcal vajeen. Ja sitten syömättä nukkumaan niin laihtuu kyllä.
Salikortti ostamaan.
Mitä ilmaisia kalorilaskureita netistä löytyisi? Kiloklubi oli aikaisemmin, mutta muuttui maksulliseksi.