Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon sitä syömistä pitää vähentää että laihtuu??

Vierailija
03.04.2016 |

Minulla olisi pudotettavaa n. 10-15 kiloa, painan nyt 79 kiloa (ja olen 166 cm pitkä). Ruokailutottumukseni ovat vuosikausia olleen kauheat: saatan syödä päivittäin hampurilaisia, sipsejä, suklaata, jäätelöä, limsaa... Tavallista kotiruokaakin syön liian suuria annoksia. Ihme ettei pudotettavaa ole tämän enempää.

Olen kuukausi sitten lähtenyt pyrkimään muutokseen. Olen omasta mielestäni vähentänyt roskaruuan syöntiä aivan älyttömästi. Yritän pitäytyä muutamassa palassa suklaata jos makeaa on pakko saada, en käy ollenkaan pikaruokapaikoissa vaan teen kotiruokaa, syön järkevän kokoisia annoksia ja olen opetellut tekemään terveellisiä ruokia (mm. kasviskeitto ilman kermaa). Leivän puputuskin on jäänyt, syön enää aamu- ja iltapalalla ruisleipää juustolla.

Liikuntaa en ole merkittävästi lisännyt, mitä nyt kävelen enemmän kuin ennen, mutta nuo ruokavaliomuutokset ovat minusta olleet todella isoja, ja suoraan sanottuna tämä on välillä silkkaa tuskaa. Keho huutaa rasvaa, suolaa ja sokeria, mutta olen pysynyt yllättävän tiukkana. Repsahduksia ei ole juuri tapahtunut.

Siksi ihmettelenkin erittäin syvästi, että painoa on tippunut vain kilon verran. Miten paljon tässä pitäisi kärsiä, jotta se putoaisi kunnolla?? Nykymeno on jo erittäin iso muutos entiseen, vaikka en mitään järjestelmää noudatakaan (eli en laske kaloreita jne.). Kuvittelin, että ruokailutottumusten järkeistäminen riittäisi edes johonkin, kun ennen elintapani olivat kammottavan huonot. Ei minulla ole aikaa tai halua tehdä laihduttamisesta elämäni pääprojekia, vaan kuvittelin onnistuvani näinkin.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän esimerkkinä eilistä päivää, toivottavasti en unohda mainita jotain. Aamiaiseksi söin jugurtin ja ruisleivän puolikkaan juustolla. Lounaaksi kasviskeittoa raejuustolla, jälkiruuaksi kaksi palaa tummaa suklaata ja viinirypäleitä. Välipalaksi kaksi palaa kauraleipää. Illalliseksi uunissa tehtyjä yrttikasviksia ja yksi kanapihvi, jälkiruuaksi pieni suklaavanukas. Iltapalaksi jugurtti ja mandariini. Jossain välissä imeskelin yhden tikkarin makeannälkään.

En tiedä onko tämä ruuan määrä sitten liikaa, mutta minulle tämä oikeasti on tuskaa :D Olen tunnesyöjä, ja nautin muutenkin hyvästä ruuasta. En usko että liikunnan merkittävä lisääminen onnistuu, aina on niin kiire enkä pidä liikunnasta muutenkaan...

ap

Joku tulee varmasti läksyttämään sinua vanukkaista, suklaasta ja jopa hedelmistä, mutta väitän, että teet itsellesi vain hallaa tekemällä kaikesta herkullisesta kiellettyä -> niihin tulee isompi lataus ja himo, kuin silloin, kun ne eivät ole kiellettyjä. 

Liikunnan harrastaminen helpottaa painonhallintaa pitkällä aikavälillä (voimakas liikunnan lisääminen voi aluksi jopa nostaa painoa lihasten kasvaessa), ja sen ilohan on tasan kiinni siitä, löydätkö itsellesi mieluisan tavan harrastaa sitä. :) Mutta pääpaino on kuitenkin syömisissä. 

P.S Jos tosiaan ruokahimot ovat jatkuvia, voi olla, että ateriasi muuten ovat turhan niukkoja. Ainakin itselläni himoja hillitsi se, että tein aterioista hieman ruokaisampia ja monipuolisempia. 

Ottaen huomioon että voisin helposti syödä suklaalevyn ja jäätelöpaketin päivässä, on kaksi palaa tummaa suklaata ja vanukas minulle valtava saavutus. Ihan täysin ilman makeaa en pysty olemaan, ruuan jälkeen tulee niin valtava himo. Tumma suklaa vie siitä pahimman terän pois, eikä palassa tai kahdessa voi olla niin paljon kaloreita että se pilaisi kaiken... Tai jos on, niin sitten kai pysyn vaan ylipainoisena. Ei elämä ole hauskaa jos herkut täytyy jättää täysin pois.

ap

Onnittelut saavutuksestasi! Vaikket ole merkittävästi laihtunutkaan tässä vaiheessa, olet onnistunut aloittamaan huonojen ruokailutapojesi muutoksen ja se on terveyden kannalta aina hyväksi. Toki on ikävää ja epämotivoivaa, ettei se välittömästi näy myös havaittavina muutoksina painossa, jotta saisi palkintoa kieltäymyksestään. Pidemmän aikavälin hyödyt terveydelle, mahdollinen jaksamisen paraneminen, turvotuksen väheneminen tms eivät ole yhtä konkreettisia ja helposti havaittavia palkintoja muutoksesta. Koska jos tuntee ettei saa mitään vastineeksi, toki on vaikeampi jatkaa.

Omien ruokailutottumusten muuttaminen ei välttämättä ole kovin helppoa, vaikka palstoilla yms muuta saatetaankin haukkua. Toivottavasti löydät tsemppiä jatkaa terveellisempää syömistä ja herkkujen rajoittamista.

Vierailija
22/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vaikka viikon ajan pitää ruokapäiväkirjaa. Nykyään on netissä ja älypuhelimeen saatavilla ilmaisia sovelluksia tarkoitukseen. Syötät kaikki nauttimasi ruoat ja juomat sovellukseen, ja sovellus kertoo kaloreiden sekä ravintoaineiden saantisi. Näin näet, onko sinulla syömiseen liittyviä tapoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota. Itse esimerkiksi kuvittelin syöväni hyvinkin terveellisesti, suosin kasviksia ja järkeviä annoskokoja, kunnes ruokapäiväkirjan pitämisen myötä tajusin käyttäväni tarpeettoman paljon öljyä. Salaattiin tai paistamiseen hulahtaa helposti ruokalusikallinen, vaikka teelusikallinenkin riittää. Samoin esimerkiksi juustossa on tolkuttomasti kaloreita. Päätin luopua kokonaan leivästä, koska en pysty syömään leipää ilman suurta määrää juustoa. Pelkästään vähentämällä öljyn määrää alkoi painokin sitten pudota nopeammin. Minäkään en pidä elämäntyylistä, jossa kaikki pyörii kalorien laskemisen ympärillä, mutta kun muutaman viikon tekee tätä, oppii silmämääräisesti katsomaan, minkä verran mitäkin voi syödä, jos tavoitteena on laihtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jos söisin päivässä noin paljon kuin ap, alkaisin lihoamaan.

Vierailija
24/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kilon pudottamiseen tarvitaan n. 7000 kcal:n energiavaje. Laske siitä.

Älä jaksa

No mitä? 100% fakta.

Vierailija
25/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino putoaa kun syö vähemmän. Jos haluaa nopeampaa tulosta, leikkaa syömistä. Esim. vesipaasto joka toinen päivä. Minä suosittelisin, että kokeilet sitä ja joka toinen päivä syöt mahdollisimman hyvää ja terveellistä ravintoa: siemeniä, pähkinöitä, hyviä rasvoja, luomumunia, riistalihaa, kalaa, vihanneksia, juureksia, kaurapuuroa. Älä pelkää suolaa ja rasvaa ruokapäivinä. Yhden päivän kestää mainiosti ilman ruokaa. Tuolla joka-toinen-päivä-paastolla laihtuu, vaikka söisi mitä haluaa ruokapäivänä.

Harrasta liikuntaa ruokapäivinä ja anna kehon levätä paastopäivinä. Liikunnaksi käy hyvin esim. puolen tunnin hölkkä tai tunnin kävely. Oman kehon painolla voi tehdä perusliikkeitä; punnerrus, leuanveto, vatsat, selät, kyykky, dipit. Se riittää. Venyttele paastopäivinä kehoa lempeästi.

Laihdut taatusti.

Etkä liho takaisin, kun pidät jatkossa esim- 1-2 paastopäivää viikossa.

Vierailija
26/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilo kuukaudessa = viisisataa grammaa kahdessa viikossa = kaksisataaviisikymmentä grammaa viikossa. Suositeltu painonpudotustahti on hyvinkin siinä puolen kilon luokkaa viikossa, joten sinuna en olisi tahdista huolissani. :) Nopeamman tahdin ylläpitäminen voi vaatia sitä, että sinun pitää karsia ruokavaliotasi hyvinkin rankalla kädellä ja/tai lisätä älyttömästi liikuntaa, ja sillä ei taas välttämättä ole mitään tekemistä terveyden tai pysyvyyden kanssa. Ehkäpä nykyinen laihdutusilmasto on vain iskostanut mieliimme turhankin tehokkaasti, että ainoa onnistuminen on pudottaa todella lyhyessä ajassa älytön määrä kiloja?

Olet painonpudotuksen alussa, joten jos olet ennen syönyt hyvin runsaalla kädellä ja todella tykkyjä ruokia, kehosi voi huutaa näitä ruokia ihan silkasta tottumuksesta. Tämä himo menee ohi aikanaan. MUTTA jos ei mene, se voi olla merkki siitä, että syöt liian yksipuolisesti, tai liian vähän. Myös keho vaatii aikansa tottua muutokseen, joten paino voi lähteä laskemaan painonpudotuksen myöhemmässä vaiheessa hieman joutuisammin. 

Neuvon kuitenkin, että kiinnitä enemmän huomiota terveellisiin elämäntapamuutoksiisi ja omaan oloosi itsessään, kuin siihen, kuinka monta kiloa ja grammaa pudotat tietyssä ajassa. :) Kun elämäntapasi ovat kohdallaan, paino ehkä putoaa hitaasti, mutta silti varmemmin kuin muutaman kuukauden kestävässä kitukuurissa.

Paljonko olet itse laihduttanut omilla ohjeillasi? Mä en tunne ketään, joka olisi jaksanut pitää tuota puolen kilon viikkovauhtia -lahdutusta paria kuukautta kauempaa.

Vierailija
27/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr. Kirjaudu Kalorilaskuriin ja hämmästy, kuinka paljon kaloreita mahtuu yhteen desimittaan. Ja kuinka vähän ruokaa tuohon mittaan mahtuu.

Todennäköisesti saat nyt paljon enemmän kaloreita kuin osaat edes kuvitella.

Suhtautumisen ruokaan on myös muututtava. Ruoan tulisi olla pelkkää polttoainetta, ja laadukasta tietenkin. Elämän ilot on sitten hankittava jatkossa muualta. Tylsyyteen, iloon ja suruun on löydyttävä lääkkeet jostain muusta kuin ruoasta.

Vierailija
28/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän esimerkkinä eilistä päivää, toivottavasti en unohda mainita jotain. Aamiaiseksi söin jugurtin ja ruisleivän puolikkaan juustolla. Lounaaksi kasviskeittoa raejuustolla, jälkiruuaksi kaksi palaa tummaa suklaata ja viinirypäleitä. Välipalaksi kaksi palaa kauraleipää. Illalliseksi uunissa tehtyjä yrttikasviksia ja yksi kanapihvi, jälkiruuaksi pieni suklaavanukas. Iltapalaksi jugurtti ja mandariini. Jossain välissä imeskelin yhden tikkarin makeannälkään.

En tiedä onko tämä ruuan määrä sitten liikaa, mutta minulle tämä oikeasti on tuskaa :D Olen tunnesyöjä, ja nautin muutenkin hyvästä ruuasta. En usko että liikunnan merkittävä lisääminen onnistuu, aina on niin kiire enkä pidä liikunnasta muutenkaan...

ap

Syöt liikaa sokeria suhteessa kokonaiskalorimäärään. Sen vuoksi sulla on aina nälkä ja heikko olo.

Sori, mutta se on joko tai: jos laihdutat hiilaripitoisella, joudut koko ajan kärsimään huonosta olosta ja nälästä. Tai sitten alat vieroittamaan itseäsi sokerista ja lisäät proteiinia ja rasvaa sen tilalle.

Vierailija
29/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun elimistösi on sitten aivan sekaisin nälkiinnyttämiskuureista.

Vierailija
30/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun elimistösi on sitten aivan sekaisin nälkiinnyttämiskuureista.

Ollut sitten sekaisin viimeiset 50 vuotta. :)

Vierailija
31/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella paastopäivä taktiikalla vasta lihotkin, kun aineenvaihdunta menee aivan sekaisin....ellet sitten lopun elämääsi halua elää paastoten . Silloin voi ehkä toimia, mutta olo on varmasti väsynyt ja kurja.

Itse laihduin kun aloin syömään enemmän ja säännöllisesti. Kun kroppa saa liian vähän ruokaa se pitää kiinni siitä vähästäkin minkä saa ja kuluttaa mahdollisimman vähän. Silloin ei ainakaan pääse ylimääräisistä rasvoista eroon vaan tuloksena on turvonnut ja tukkoinen olo kun aineenvaihdunta hidastuu.

En siis todellakaan suosittele, että alkaisit kiduttaa itseäsi millään paastoilla :)

Vierailija
32/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vähentäisin hiilareista, jos ap olisin. Pois vanukkaat ja tikkarit, ja sokeripitoiset jugurtit! Leivän määrästäkin on varaa karsia. Laihdutus on tosiaan silkkaa matematiikkaa, mutta ravitsemukset peruspalikoista olisi hyvä olla kärryillä. Proteiinikin on nk. sokeristuva ravintoaine, mutta pitää nälkää paremmin kuin höttöhiilari. Eli lisää proteiinia!

Vierailija
33/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se paino voi alkaa pudota yhtäkkiä kovaa vauhtia, anna keholle aikaa tottua muutokseen :)

Tai sitten ei. Itsellä on oikeastaan samanlainen menneisyys ruokavalion suhteen eikä mulla ollut minkäänlaisia ruoka-aikoja vaan söin kun teki mieli. Vuosikausia aamulla esim riitti kuppi kaks kahvia ja pari röökiä ja näillä menin pahimmillaan iltaan asti ja sitten söin kuin hevonen. Usein juurikin jotain roskaruokaa ja lihoin. Sitten painoa olikin jo +20 kiloa liikaa. Reilu pari vuotta siten pistin ruokavalion uusiksi, aloin syödä aamuisin puuroa marjoilla, jätin punaisen lihan ja lisäsin kasviksia. Jo muutamaa kuukautta aiemmin lopetin alkoholinkäytön ja tupakoinnin ja sitä myötä ruokavalio oli jo itsestään parantunut kun esim krapulapizzat jäi tietenkin pois. Nuo +20 kiloa on ja pysyy ruokavaliosta huolimatta, lisää ei toki tule mutta en mä laihdukaan. En mäkään ymmärrä mitä mun vielä pitäisi jättää pois, kalorit on 1500-1800 päivässä eli miinustakin on kun näillä kiloilla kulutus on kuitenkin n. 2200 päivässä.

159/81

Vierailija
34/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Syrjä taitaa olla tunnetuin suomalainen joka laihdutti joka toinen päivä paastolla. En kyllä tarkemmin tiedä hänestä.

Mutta moni elää tällä tavalla, sehän on tavallaan pätkäpaasto. Jotkut noudattavat "syö kerran päivässä" -ruokavaliota ja voivat oikein hyvin.

Joillekin se toimii ja toisten pitää nousta yölläkin syömään. Sun pitää ap hakea SULLE sopiva tapa, sellainen jossa sinä viihdyt eikä ole vaikea olla.

Vierailija
35/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille antamistanne vinkeistä, sain inspiraation ladata puhelimeen kalorilaskurin! Tätä en missään nimessä aikonut tehdä, mutta alkoi kiinnostaa. Tänään syöty 500 kaloria, päivittäiseksi tarpeeksi laskuri näyttää 1600 :)

ap

Vierailija
36/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilemalla selviää. Älä kuitenkaan rasvasta ja suolasta luovu, niitä tarvitaan. Sokeri on turhaa.

Ruokaan ei tarvitse lisätä itse lainkaan rasvaa tai suolaa, suolaa tarvitaan niin vähän, että jo aamupalan ja iltapan leipäpaloista saa kaiken tarvitsemansa. Rasvaakaan ei tarvita juuri lainkaan, riittää kun ruokaa valmistaessa sitä paistaa vaikkapa kasviöljyssä. Juustossa on rasvaa, maidossa on rasvaa jne., lisää sitä EI tarvita.

Käskikö joku lisätä?

Vierailija
37/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että AP:lla on vähän pikkunälkä kokoajan kun tuota makeanhimoa on. Joo tiedän että addiktilla on makeanhimo vaikka söisi kunnolla mutta ei jatkuvasti. 

Syö tukevampi lounas jossa on myös vähän hiilareita ja tuhdimpaa proteiinia ja paljon kasviksia, lautasmallin mukaan. Ja aamupala myös reilummaksi. Aamupäivän syömiset vaikuttaa paljon iltanälkään. 

Lisää veden juomista vaikka 0,5l päivässä ja kasviksiakin on helppo lisätä vielä. 

Noin muuten ajatuksesi laihtumisesta vaikuttaa hyvältä enkä suosittele mitään rajoituksia enempää. 

Säännöllinen ateriarytmi myös minulla yksinään on joskus laihduttanut aika helposti. Muistan teininä olleeni jollain leirillä jossa syötiin kotiruokaa aina samaan aikaan, 3-4 kertaa päivässä. Illalla vedettiin karkkia varmaan joka ilta. Silti olin laihtunut leirin lopussa pari kiloa (normaalipainon sisällä). :)

Vierailija
38/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä kirjaamaan muutaman päivän ajan syömiset johonkin laskuriin. Esim. ilmainen FatSecrets-sovellus on hyvä. Näin näet kalorimäärän, ja saatko tarpeeksi proteiinia, hyviä rasvoja, kuituja jne.

Mitä jogurttia syöt? Jos kaupan valmista hedelmä- tms. sokerijogurttia, vaihda se maustamattomaan jogurttiin tai rahkaan ja mausta marjoilla, piltti- tai bonne-soseella ja sekaan rkl pähkinöitä, siemeniä. Valmiiksi maustetuissa jogurteissa on yllättävän paljon sokeria, ja se vain ylläpitää sokerin himoasi.

Aloita pienin muutoksin, joista pikkuhiljaa muodostuu tapa. Jos ajattelet muutoksen jonain kärsimyskuurina, ei tuloksetkaan ole pysyviä. Et voi palata entiseen ruokavalioon laihduttuasi. Tai voit toki, mutta lihot takaisin. Mieti, mitä muutoksia voit ja haluat tehdä pysyvästi elämääsi ja tee ne. Vähän kerrassaan, ei niin että syöt heti tiukasti ja liian vähän, liikut joka päivä jne. Nuo kuurit loppuu lyhyeen.

Kiinnitä huomiota ruokailun säännöllisyyteen ja siihen, että syöt joka aterialla oman kourallisen verran proteiinia. Kanaa, kalaa, lihaa, kananmunia, raejuustoa, rahkaa jne. Hyviä rasvoja noin 1rkl joka aterialla. Rypsiöljyä, pähkinöitä, siemeniä, puolikas avokado, kananmunan keltuainen. Joka aterialla vihanneksia, kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Ruoalla puolet lautasesta, aamu- ja välipaloilla esim yksi hedelmä tai marjoja niin paljon kuin haluat. Aina leivän päälle kurkkua, paprikaa tomaattia ja/tai salaattia.

Ajattele niinpäin, että mitä lisäät ruokavalioon. Älä ajattele niin, että mistä sinun tulee luopua. Jos hoet, että et voi enää syödä sitä ja tätä, niitä alkaa tehdä mieli. Lisäät hyviä asioita ruokavalioon ja syöt tarpeeksi, niin sokerinhimo varmasti laantuu.

Nuku tarpeeksi.

Vierailija
39/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse paastoamista kokeilleena en suosittelisi kellekään. Vatsa aivan tukossa ja jatkuvasti ikäänkuin pieni flunssa päällä. Niin ja jäätävä väsymys tietenkin. Saatoin olla paastoillessa hereillä päivällä jopa alle 10 tuntia ja nukkua muun ajan.

En toki voi väittää etteikö jollekin toimisi, mutta aika harvassa on luultavasti nämä kaverit joilla homma toimii ilman mitään oireita.

Vierailija
40/53 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on silkkaa matematiikkaa. Osta ensin 1 desin mitta = 100 gr.[ /quote]

Tämä pitää paikkansa nesteiden kohdalla, ei läheskään aina muuten. Jos puhuu laihtumisesta silkkana matematiikkana, kannattaa ostaa keittiövaaka, punnita kaikki ruokansa ja kirjata ne orjallisesti kalorilaskuriin.