Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä on tuulitakin ja kuoritakin ero?

Vierailija
03.04.2016 |

Valaiskaa tyhmää!!
Mistä tiedän onko mun takki tuuli- vai kuoritakki?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bussipysäkille 10 min kävelymatka säällä kuin säällä. Kun ostin uuden vahvaa mikrokuitukangasta olevan tuulipuvun jonka luvattiin myös hylkivän vettä niin menin suihkuun kokeilemaan kuinka hyvin sillä pysyy kuivana jos sataa rankasti. Alle laitoin verkkatakin joka imee helposti vettä ja siitä huomaa helposti jos päällystakki on vuotanut. Olisi kyllä huomannut muutenkin sillä suihku meni saman tien tuulitakin läpi. Vettä tuli sisään ihan tulvimalla selästä niin että vaikka alla oli verkkatakki niin siitäkin meni heti läpi aluspaitaan asti ja hiukset huuhtoutuivat hupun alla. Viiden minuutin suihkutestin jälkeen olin täysin läpimärkänä sekä edestä että takaa. Eli sateenvarjo on syytä pitää edelleenkin mukana ;-)

Vettä hylkivä ei todellakaan kestä sadetta, toivottavasti sulle ei tätä kaupassa luvattu. Mulla on useampi kuoritakki ja niillä selviää sateessakin. 10.000 vesipilariarvo tarkottaa vedenpitävää, sun takissa on ehkä 3000?

Kestääkö sun kuoritakit rankankin vesisateen? Siis sellaisen kunnon ryöpsäyksen jossa vettä tulee aivan kohisten ja kadut tulvivat? Ne on ihan kamalia kun oma tuulitakki on vain vettäkylkivä, siinä kastuu saman tien.

Vierailija
22/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoritakki on yleensä myös vettähylkivä ja tuulenpitävä mutta kaikki tuulitakit eivät ole kuoritakkeja. Kuoritakki on sellainen, että voi pukeutua kerroksittain ja päällimmäinen vaate on silloin tämä "kuori". Kerroksittain pukeutuminen taas liittyy siihen, että vaatetus on toisaalta lämmin mutta kuitenkin hengittävä, siihen päästään parhaiten kerrospukeutumisella. 

Kuulostaa jotenkin ahdistavalta tuo kerrospukeutuminen :S tuli samanlainen fiilis kun laittais sukkahousut farkkujen alle :s :s

Ihokarvat nousi jo pystyy ku ajatteleeki moista :s :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bussipysäkille 10 min kävelymatka säällä kuin säällä. Kun ostin uuden vahvaa mikrokuitukangasta olevan tuulipuvun jonka luvattiin myös hylkivän vettä niin menin suihkuun kokeilemaan kuinka hyvin sillä pysyy kuivana jos sataa rankasti. Alle laitoin verkkatakin joka imee helposti vettä ja siitä huomaa helposti jos päällystakki on vuotanut. Olisi kyllä huomannut muutenkin sillä suihku meni saman tien tuulitakin läpi. Vettä tuli sisään ihan tulvimalla selästä niin että vaikka alla oli verkkatakki niin siitäkin meni heti läpi aluspaitaan asti ja hiukset huuhtoutuivat hupun alla. Viiden minuutin suihkutestin jälkeen olin täysin läpimärkänä sekä edestä että takaa. Eli sateenvarjo on syytä pitää edelleenkin mukana ;-)

Vettä hylkivä ei todellakaan kestä sadetta, toivottavasti sulle ei tätä kaupassa luvattu. Mulla on useampi kuoritakki ja niillä selviää sateessakin. 10.000 vesipilariarvo tarkottaa vedenpitävää, sun takissa on ehkä 3000?

Kestääkö sun kuoritakit rankankin vesisateen? Siis sellaisen kunnon ryöpsäyksen jossa vettä tulee aivan kohisten ja kadut tulvivat? Ne on ihan kamalia kun oma tuulitakki on vain vettäkylkivä, siinä kastuu saman tien.

Kestää. 10000 millimetriä tarkoittaa, että asuste kestää kymmenen metriä korkea vesipatsaan paineen.

Vierailija
24/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kuoritakki, joka on lähes tulkoon vedenpitävä, mutta myös helkkarin hiostava kuivalla ja aurinkoisella säällä. 

Tuokin riippuu siitä kalvosta. Kalliit ovat sekä vedenpitäviä että hengittäviä. Halvemmissa toinen ominaisuus yleensä kärsii toisen kustannuksella. Esim. Lasten kuravaatteet harvoin ovat hengittäviä. Se on varmaan vanhin vedenpitäväksi pinnoitettu kangas.

Vierailija
25/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestää. 10000 millimetriä tarkoittaa, että asuste kestää kymmenen metriä korkea vesipatsaan paineen.

Kuinka kalliita ne on? Voitko suositella jotain merkkiä omistasi? Minun tuulitakki maksoi housuineen jotain satasen verran mutta olen kyllä valmis maksamaan enemmän jos niillä noin hyvin pysyy kuivana. Bussipysäkkimatkojen lisäksi sille on muutakin käyttöä sadesään ulkoilussa.

Vierailija
26/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Haglöfsin 380euron kuoritakki, joka pitää vettä sateessakin. Ihan jäätävässä rankkasateessa en ole testannut, mutta uskoisin että ainakin n.10 minuuttia kestää.

Sitten taas mun H&M 30euron "kuoritakki" ei pidä edes pikkutihkua. Laatu maksaa mutta kyllä se kannattaakin :)

Vierailija
27/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulitakki on nimenomaan tuulitakki, eli tuultapitävä takki. Usein tuulitakit ovat myös vettähylkiviä, mikä tarkoittaa, että takin pinta HYLKII vettä. Eli jos on pieni tihkusade, niin sadetipat jäävät tipoiksi takin pinnalle, eikä pinta imaise niitä, kuten esimerkiksi puuvillatakki tekisi.

Kuoritakki on takki, joka on sekä tuulen- että vedenpitävä. Vedenpitäväksi saa nimittää vaatteita, joissa on 3 000 mm tai korkeampi vesipilari. Vedenpitävyys ei kuitenkaan tarkoita, että vaate olisi 100% vedenpitävä, eli rankkasateella vettä voi siltikin mennä vaatteen läpi, etenkin jos tuotteessa ei ole teipattuja saumoja. Teipatut saumat aina parantavat tuotteen vedenpitävyyttä. Jos hakee mahdollisimman vedenpitävää takkia, niin suosittelisin lähteä liikkeelle 10 000 mm vesipilarista ja teipatuista saumoista.

Joku kehui menneensä testaamaan "vettähylkivän tuulitakin" suihkuun - juu, siis ei takin tarkoitus olekaan sellaista kestää. Vettähylkivä tuulitakki käy siis pikkusateeseen hetkeksi, ei yhtään pahemmalle sadesäälle. Harva 10 000 mm vesipilarin kuoritakkikaan olisi tuota kotitestiä läpäissyt, kyllähän suihkun alla seistessä vettä menee takin sisään myös mm. kaula-aukosta. Kunnon laadukas kuoritakki kuitenkin kestää rankkasateellakin tuntikausia päästämättä vettä läpi.

Terv. urheiluvaatteita ammatikseen myyvä :)

Vierailija
28/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoritakki on tuulitakista edistyneempi muoto. Kuoritakki voi olla vedenpitämätön, vedenpitävä tai jokin siltä väliltä. Kaikki ovat tuulenpitäviä. Ostaessa pitää huomioda vedenpitävyyden taso, hengittävyyden taso ja takin hoito. Tuo hoito on tärkeä, että takin ominaisuudet säilyvät. Eri valmistajat käyttävät eri kalvoja tuossa vedenpitävyydessä ja hengittävyydessä. Eri kalvoja hoidetaan eri tavoin. Yhteistä yleensä on, että lika ja huuhteluaineet ja monet tavalliset pesuaineet heikentävät noita kalvoja. Kalvoja voidaan aktivoida, korjata ja palauttaa niiden ominaisuuksia. Mutta jokaisella on omat ohjeet miten.

Toiset valmistajat keskittyvät ulkonäköön ja jotkut muihin ominaisuuksiin. 

Mielestäni esim ice peak on halpa ja keskittyy ulkonäköön. Partioaitasta taas saa vaikka mikälaisiin extreme olosuhteisiin sopivia.

Vierailija
29/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoritakki on yleensä myös vettähylkivä ja tuulenpitävä mutta kaikki tuulitakit eivät ole kuoritakkeja. Kuoritakki on sellainen, että voi pukeutua kerroksittain ja päällimmäinen vaate on silloin tämä "kuori". Kerroksittain pukeutuminen taas liittyy siihen, että vaatetus on toisaalta lämmin mutta kuitenkin hengittävä, siihen päästään parhaiten kerrospukeutumisella. 

Kuulostaa jotenkin ahdistavalta tuo kerrospukeutuminen :S tuli samanlainen fiilis kun laittais sukkahousut farkkujen alle :s :s

Sulla ei taida takinkaan alla olla muita vaatteita?

Vierailija
30/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä mainittu lainkaan vesipilaria. Tässä ei ole mitään kalvoa vaan tuollainen sileäpintainen mikrokuitukangas jonka luvattiin hylkivän vettä joka siis nähtävästi onkin eri asia kuin vedenpitävä. Ostin marketista eikä myyjää ollut paikalla.

Jos ostat kangassohvan, joka on käsitelty suoja-aineella, joka hylkii vettä, vietkö senkin suihkun alle testatakseksi hylkimistä 😌 ?

Vierailija
31/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida takinkaan alla olla muita vaatteita?

Pelkkä trenssi, joka aukeaa sopivassa yhteydessä ohikulkijoille? Kiitos tästä mielikuvasta :-D

Vierailija
32/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä mainittu lainkaan vesipilaria. Tässä ei ole mitään kalvoa vaan tuollainen sileäpintainen mikrokuitukangas jonka luvattiin hylkivän vettä joka siis nähtävästi onkin eri asia kuin vedenpitävä. Ostin marketista eikä myyjää ollut paikalla.

Jos ostat kangassohvan, joka on käsitelty suoja-aineella, joka hylkii vettä, vietkö senkin suihkun alle testatakseksi hylkimistä 😌 ?

Ensiksi, miksi sitä tarvitsisi testata? En käytä kangassohvaa pihalla rankkasateessa, pihakalusteet ovat puuta ja muovia. Sohvaa käytetään vain olohuoneessa ja katto on toistaiseksi pitänyt kovankin sateen :-D Itse sen sijaan ulkoilen säällä kuin säällä pakollisten asiakävelyiden lisäksi. Toisekseen kyllä se liukas tuulipuvun kangas näyttää paljon vedenpitävämmältä kuin sohvakangas tai joku puuvillakangas.

Vierailija
33/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi, miksi sitä tarvitsisi testata? En käytä kangassohvaa pihalla rankkasateessa, pihakalusteet ovat puuta ja muovia. Sohvaa käytetään vain olohuoneessa ja katto on toistaiseksi pitänyt kovankin sateen :-D Itse sen sijaan ulkoilen säällä kuin säällä pakollisten asiakävelyiden lisäksi. Toisekseen kyllä se liukas tuulipuvun kangas näyttää paljon vedenpitävämmältä kuin sohvakangas tai joku puuvillakangas.

Kuten täällä on moneen kertaan mainittu - tuulitakit eivät ole vedenpitäviä, vaan vettähylkiviä. Niiden ei ole tarkoituskaan pitää kuin pientä tihkusadetta, eikä sitäkään aikaansa kauempaa.

Vierailija
34/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin teidän kuoritakit pitävät vettä? Rankkasade varmaan menee läpi hyvästäkin takista.

Mulla kuoritakki pitää kyllä ihan rankkasateenkin, on testattu myös suihkussa suihkuttelemalla muutama minuutti eikä mennyt yhtään läpi. Toki jokainen (pesukone)pesu yleensä hieman huonontaa vedenpitävyyttä. Ei siis kannata turhia pestä.

Minulla on myös vedenpitävänä myyty sadetakki joka pitää juuri ja juuri tihkusateen mutta ei yhtään rankempaa.

Vierailija
35/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoritakit kyllä menettävät vedenpitävyyttänsä pesussa, mutta ne voi kyllästää uudelleen. Tätä varten myydään erityisiä kyllästysaineita. Kannattaa kyllästää kuorivaatteet muutaman pesun välein.

Vierailija
36/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kyllästeet tekevät kuoripuvusta ainoastaan vettähylkivän. Kyllästetty tuulipukukaan ei pidä vettä ja jos se kuoritakin kalvo on kulunut vettä pitämättömäksi niin silloin se on käytännössä enää vain tuulipuku. Kylläste suojaa jonkun verran kankaan vettymiseltä mutta kyllä kunnon sateessa vesi menee läpi jos sisäpinnalla oleva kalvo ei enää pidä vettä.

Vierailija
37/37 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä sama "tuulitakkini ei pidä vettä"-jankkaaja on vauhdissa? Katsokaapa haulla, kuinka monta aloitusta tästä on jo tehty... Osta jo se Haglöfsin puku, jota sulle on monessa ketjussa suositeltu. Näyttivät takit olevan nyt tarjouksessa Intersportissa.