Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä köyhän ruoanlaittoon!

Vierailija
03.04.2016 |

Kipeästi tarvitaan nyt vinkkejä, miten pärjätä mahdollisimman vähällä rahalla ruoan suhteen. Mitä te teette? Makaroonia, tonnikalaa, kaurapuuroa, mitä?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa (kuivatuista herneistä)

Kaaliruokia (valkokaali on halpaa)

Makaroni on joskus ok, mutta aika ankeaa yksinään, eikä kovin edulllista. Makaronilaatikko on edullista.

Puurot - kaura ja muut ) ovat edullisia ja vaihtelua saa kun keittää veteen, maitoon tai mehuun tai lisää marjoja tai omenasosetta tai siemeniä jo keitto aiheessa. Suurimopuurot tuntuvat ruokaisa,milta kuin hiutalepuurot.

Tonnikala on kallista. Älä sellaiseen sorru. Ylipäänsä säilykkeet on kalliita.

Vierailija
2/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan paljon kasvisruokaa ja olettaisin pärjääväni vähemmällä rahalla kuin kanasuikaleita ja jauhelihaa ostelevat kaverit. Parin euron linssi-/soijarouhe-/härkäpapupaketista riittää useisiin ruokiin. Tee keittoja, laatikkoruokia ja vaikka papupataa. Tölkkipavut on halpoja, mutta vielä halvempaa on, jos itse liottaa kuivattuja papuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kausituotteita. Ja normaalirasvaista ruokaa, näin sitä kuluu vähemmän. Makaroonit ja puurot ovat tietty halpoja, mutta ylläpitävät vain nälkää, joten niitä joutuu syömäänkin enemmän.

Vierailija
4/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi ennemmin veteen keitetty puuro, kuin leipää päällisineen tms.

Vierailija
5/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssit ovat halpoja ja niistä voi tehdä vaikka mitä.

Vierailija
6/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiineja syödään viikossa laskennallisesti 2 päivää linssejä ( aikuiselle tuosta tulee 4 ateriaa, koska aikuinen ottaa eväät töihin), kaksi päivää erilaisia kuivatuista pavuista keitettyjä ruokia, yksi päivä itsetehtyä hernekeittoa , viikonloppuisin 1-2 ateria lihaa ( mitä sitten on tarjouksessa punalappuisena ollut: jauheliha, broileri yms) ja kaksi kala-ateriaa, riippuen siitä mitä kalaa on viikon mittaan saanut tarjouksesta.

harvemmin ostetaan leivänpäällyksiä, muuta kuin vihanneksia, niistäkin niitä edullisempia esim. kuorimaveitsellä tehdään porkkanasta ohuita siivuja, joita voi laittaa leivän päälle ja itse tehtyä hummusta. Leipäkin tehdään isolta osin itse. Samoin, jos on tehty esim. tarjoussilakasta silakkarullia, niin niitä voi tehdä muutaman ylimääräisen ja laittaa leivän päälle.

Tonnikalaa käytetään harvemmin, koska on kohtuullisen kallista.

Hernekeittoa ei  tehdä kerran viikossa, vaan noin kerran kuukaudessa iso kattila, josta sitten pakastetaan kuukaudeksi eteenpäin.

Vierailija
7/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Muttia😄

Vierailija
8/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kaupasta perunoita, sipulia, porkkanaa, kaalia, soijarouhetta, tarjouksesta jauhelihaa, spagettia, tomaattimurskaa, riisiä ja kananmunia. Näistä tekee monia edullisia ruokia.

Vierailija
9/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää köyhä tekee tänään 3l makkarakeittoa, ainekset maksoivat n. 2e ja siitä syödään tänään ja lisäksi jää töihin pariksi päivää

Vierailija
10/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerin koipireisiä saa joskus jopa alle eurolla kilon. Olen opetellut näitä syömään edullisuutensa vuoksi. Uunivuokaan voi laittaa broilerin alle vaikka vihreitä papuja tai herkkusieniä. Tulee maukasta kun muhivat siellä alla.

Jauheliha on halpaa. Itse olen aika kranttu tuon suhteen joten ostan vain kaupan itse jauhamia. Välillä lihatiskiltä on saanut possujauhelihaa 4,95/kg. Tuota hamstraan aina enemmän kerralla ja pakastan. Vielä halvempaa ale-laputettuna.

Käytän myös kirjolohta. Ostan tarjoushintaan (5-6e/kg) kokonaisen lohen, maustan suolalla, pippurilla ja tillillä ja paistan uunissa. Yhdelle syöjälle määrä on iso joten syön tuota kerran ja perkaan loput pakastimeen. Yleensä teen lopuista lohikiusausta. Perunat (+sipulit) ostan kokonaisina ja suikaloin itse. Sekaan kunnon kermaa. Halutessaan voi laimentaa vedellä tai maidolla.

Osta isompia määriä tarjouksesta -> (esikäsittele/kypsennä) pakasta.

Seuraa tarjouksia ja huomioi ALE-laputetut tuotteet.

Suosi kauden kasviksia.

LIDL <3

Vierailija
11/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymällä kasviksiin pääsee kaikkein vähimmällä, jos oikeasti on ruokabudjetti tiukilla. Porkkanaa, sipulia, kaalia ja perunaa saa todella halvalla. Näistä voi tehdä vaikka millaisia ruokia, kunhan on edes jonkinlaisia mausteita kaapissa. Proteiiniakin ihminen toki tarvitsee, joten suosittelen kananmunien ostamista. Ne eivät maksa paljon paskaakaan ja sisältävät kutakuinkin kaiken mitä ihminen voi ravitsemuksessaan tarvita. Silakoita kannatta ostaa myös silloin tällöin, sillä ne sisältävät hyödyllisiä rasvahappoja, eivätkä maksa kovinkaan paljon.

Vierailija
12/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, lisää vaan!

Millaisia ruokia linsseistä tai soijarouheesta? Ei mitään kokemusta. Joskus tehnyt linssimuhennosta/keittoa, thats it. Tarviiko niihin paljonkin muita aineksia?

Olen jo elellyt suht niukasti, että ruokavaliossa on sentään jotain lihaa (kanapaketista 2e yhdelle jo 3-4 annosta), mutta ensi kuukausi ja sitä edeltävät todella tiukkia. Työssäkäyvä olen, mutta ensi palkasta joka tulee vasta 3 viikon päästä, hyvä jos jää 20e ruokaan. Mitään tukea tuskin saisin, koska oma asunto ja työpaikka. Haluaisin harrastaa liikuntaa, mutta tuntuu, ettei kroppa kestä ja kuihdun.

Vierailija
13/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pakastevihanneksia ja halpoja tuoreita kasviksia makaronin tai riisin lisäksi. Tonnikala on suhteellisen kallista eikä erityisen hyvää. Risotto on siitä helppo ruoka että riisin ja kasvisten lisäksi siihen voi lisätä mitä tahansa mitä tarjouksessa sattuu olemaan, kanaa, makkaraa, lihapullia, lisää kasviksia, sieniä, etc.

Vierailija
14/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkein halvimmalla haluaa päästä, niin on ostettava rypsiöljyä ja sokeria. Nämä sekoitat keskenään ja juot naamariin. Ei ole kuin kolmisen desiä päivässä, niin on koko päivän energiatarve täytetty. Ei maksa päivää kohti edes euroa.

Vierailija
15/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ruokia linsseistä tai soijarouheesta? Ei mitään kokemusta. Joskus tehnyt linssimuhennosta/keittoa, thats it. Tarviiko niihin paljonkin muita aineksia?

Kaikki soija/härkäpapu yms rouheet vaatii kyllä enemmän maustamista että saa hyvää ja siksi suosin mielummin juuri linssejä/papuja, jotka jo sinällään maistuvat hyviltä. Miehen lemppari on härkäpapaurouheesta tehty super helppo kastike: Pannulle iso loraus rypsiöljyä (ja nokare voita jos haluaa lisä makua), sipulia (ja valkosipulia) ja lihaliemi kuutio (joka sulaa öljyyn), sitten lisätään härkäpapurouheet ja paistellaan hetki ja suurustetaan reilulla määrällä vettä kuten jauhelihakastikekkin (eli jauhot rouheen sekaan, paistelua ja lisätään vesi). Syödään täysjyväpastan ja ketsupin kanssa. Sama rouhemössö ilman jauhosuurustamista (eli vain tilkka vettä) soii myös todella hyvin makaroonilaatikkoon, lasagneen yms. "jauheliha" ruokiin.

Linsseistä ja pavuista on helppo tehdä keittoja tai kastikkeita (esim. perinteinen pinaatti keitto linsseillä tuo kananmunan ohessa ruokaisuutta, tai tomaattinen papukastike yrteillä)

Vierailija
16/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo elellyt suht niukasti, että ruokavaliossa on sentään jotain lihaa (kanapaketista 2e yhdelle jo 3-4 annosta), mutta ensi kuukausi ja sitä edeltävät todella tiukkia. Työssäkäyvä olen, mutta ensi palkasta joka tulee vasta 3 viikon päästä, hyvä jos jää 20e ruokaan. Mitään tukea tuskin saisin, koska oma asunto ja työpaikka. Haluaisin harrastaa liikuntaa, mutta tuntuu, ettei kroppa kestä ja kuihdun.

Linssejä voi heittää kourallisen mihin tahansa keittoon tai pataruaa proteiiniksi. Edim kaalin ja porkkanan tai perunan sekaan. Soijarouhetta en itse käytä.

Edullinen kala on pakastesei. Sekin on alle 2€/paketti ja paketista tulee 4-6 annosta. (Neljä annospalaahan siellä on, jos on annospaloina, mutta itse voi jakaa lisää ja kokonaisina fileinä on saman hintaista tai halvempaa)

Vierailija
17/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot on edullisia ja hyviä. Köyhäksi en itseäni sano, mutta keittopäiviä meillä on pari viikossa, kun kaikki tykkää ja kun tekee sämpylät itse siihen lisäksi niin lapset on innoissaan ja tuon 15v teinin vatsakin täyttyy. Tänään meillä onkin nakkikeittoa. Lihakeittokin on edullista, kun ostaa keittolihan tarjouksesta. Samoin kalakeitto. Hernekeitto on tosi edullista ja kasvissosekeitot. Vaihtelua saa, kun keitonkin voi tehdä niin eri tavoin eristä aineksista.

Vierailija
18/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity Valion postituslistalle. Saat joka su ruokalistan.

Vierailija
19/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity Valion postituslistalle. Saat joka su ruokalistan.

Urpo

Vierailija
20/56 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajaksi ap, tuon 30 euroa pitäisi riittää?

Voisitko hankkia lisätuloja esim. pestä ikkunoita / hoitaa lapsia? Lapsia hoitaessa saattaa saada syödä myös ruokaa, jota lspsille tarjoas. Ja kerääthän ksikki oullot / tölkit. Esim itse olen toissa päivänä viimekdi kauppasn kävellessäni poiminut matkalta yhden pullon.

Kohta maasta rupeaa nousemaan myös ilmaista ruokaa. Nokkosia keittoon ja lettuihin, voikukan lehtiä salaattiin. Jos on mitään mahdollisuus kasvattaa itse esim ikkunalaudalla tai parvekkeella, niin purkkeihin yrttejä ja ruohosipulia, salaatin lehtiä. Näistä saa nopeasti syötävää / makua ruokiin.