Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempipaita - tilaamaan ompelijalta samanlainen?

Vierailija
03.04.2016 |

Mitäköhän tulisi maksamaan? Haluaisin teettää samanlaisen paidan kuin mikä minulla nyt on. Kyseessä hyvin simppeli malli. Onko joku tehnyt näin ja mitä tulee maksamaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kynähame, jossa harvinaisen hyvä malli. Kysyin yhdeltä ompelijalta onnistuuko samanlaisen tekeminen. Ei kuulemma onnistu ilman kaavoja. Jos paitasi malli on yksinkertainen tyyliin college niin ehkä sitten.

Vierailija
2/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen samaa, kun en alun perin ostanut niitä lempipaitoja useampaa kappaletta, kun myyjä sanoi, että se on sellainen perusmalli, jota on joka vuosi useammassa värissä valikoimissa. No, enpä niitä paitoja sitten enää sen koommin ikinä kaupasta saanut. Ja on erittäin hyvin mun kropalle sopiva, joten ei kai auta muu kuin teettää kopioita.

Olen joskus muuta teettänyt. Ei se tähtitieteellisiä maksanut. Eli ei ole sittemmin enää tullut mieleen, ettei hinnan vuoksi voisi teettää. Jos sillä kuitenkin sen mieleisen saa, niin on se sen väärti, vaikka maksaisikin kympin enemmän kuin kaupasta hankittuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten voisi valita kestävän kankaan, joka kestää paljon pidempään.

Ap

Vierailija
4/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi kynähame, jossa harvinaisen hyvä malli. Kysyin yhdeltä ompelijalta onnistuuko samanlaisen tekeminen. Ei kuulemma onnistu ilman kaavoja. Jos paitasi malli on yksinkertainen tyyliin college niin ehkä sitten.

Eikö ompelijat osaa tai pysty tekemään kaavoja olemassa olevasta vaatteesta?

Vaikka olisi jotain monimutkaisempaakin.

Ap

Vierailija
5/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei onnistu? Ainakin jos ratkoo sen alkuperäisen kynähameen, niin siinähän sitä on kaavat ja niitä voi tehdä vaikka tuhat samanlaista. Jotenkin tuntuu silkalta ammattitaidottomuudelta tuollainen kommentti.

Vierailija
6/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään hintaesimerkkejä? Tän simppelin paidan lisäksi mulla olisi pari jakkuakin jotka ovat kulahtaneet mutta malliltaan niin hyviä, että olisi mahtavaa saada samanlaiset uudet laadukkaasta kankaasta..

Ap

Vierailija
7/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kysynyt toiseltakin.

Vierailija
8/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei onnistu? Ainakin jos ratkoo sen alkuperäisen kynähameen, niin siinähän sitä on kaavat ja niitä voi tehdä vaikka tuhat samanlaista. Jotenkin tuntuu silkalta ammattitaidottomuudelta tuollainen kommentti.

En ole ompelija, mutta onhan siinä sitten yksi aikaavievä työvaihe lisää, jos tekee kaavat kokonaan itse.

Vierailija
9/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet facebookissa niin siellä "Ommeltujen vaatteiden kirppis"-niminen ryhmä. Paljon ompelutaitoisia ihmisiä ja varmasti onnistuisi sun paitasi sekä yhden kommentoijan kynähamekin! Seinälle vaan huhuilemaan, minä olen ainakin onnistunut aina teettämään kun on ollut tarve.

Vierailija
10/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy tekemään helposti. Pidä lempipaitasi siihen kuntoon, että se voidaan ratkoa kaavoiksi. Tämän paidan mallilla voidaan tehdä vaikka kuinka paljon toisintoja erilaisista materiaaleista.

Itsekin olen näin tehnyt monta kertaa.

Vierailija
11/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ompelijoista osaa tehdä siitä olemassa olevasta hameestasi kaavan, luulin sen olevan ihan perusosaamista.

Vierailija
12/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten voisi valita kestävän kankaan, joka kestää paljon pidempään.

Ap

Jos kankaan tyyppi vaihtuu toiseen voi myös lopputulos muuttua ihan toiseksi, esim. laskeutuvuus.

Vierailija
13/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanha paitasi on jo kulahtanut, ompelija saa kyllä siitä vanhasta paidasta tehtyä kaavat purkamalla. Halvemmaksi tulee jos itse purat paidan osiin ja viet ne onpelijalle (ota kuva paidasta ennen purkamista)

Vierailija
14/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä sivustalta arvelen, että kyselijä ei ole halunnut luovuttaa hamettaan ratkottavaksi. Ompelemisesta tietämättömillä on usein outoja käsityksiä vaatteiden tekemisestä.

Eräs kaveri toi minulle erittäin hyvin istuvat housunsa siinä toivossa, että olisin tehnyt hänelle niiden mallin mukaan muutamat uudet, kun näitä ei enää valmistettu. Kyseessä olivat erikoisesti ja useammasta kappaleesta leikatut hiihtohousut, joiden tukeva, elastaania sisältävä kangas oli vuosien mittaan venynyt niin, että housut takuulla olivat kantajalleen istuvat ja mukavat käyttää. Yritin saada kaverin ymmärtämään, että housut olisi purettava kokonaan eikä venähtäneitä kohtia pystyisi ottamaan kaavoissa huomioon. Kauhistus oli suuri, ja kaveri luopui vastahakoisesti suunnitelmastaan.

Vierailija
15/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ompelijoista osaa tehdä siitä olemassa olevasta hameestasi kaavan, luulin sen olevan ihan perusosaamista.

On se. Varsinkin joku kynähame joka on simppelein vaate mitä on.

Vierailija
16/16 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetän ompelijalla vaatteita, paidan tekeminen maksaa 50-70 euroa. Tekee ilman kaavoja, piirtää hahmotuskuvan malliksi, mihin tulee taskut jne. Mittojen mukaan tekee. Hyvä kokonaishahmotus, kun pystyy tuosta vain ompelemaan sopivan vaatteen. Olen tosin käynyt sovituksessa yleensä kaksi kertaa. Nyt olen käynyt niin useasti siellä jo, että ompelijalla on mulle sopivat kaavat valmiina.

Periaatteessa varmaan osaisi tehdä millaisia vaatteita vain.

Olen ollut tyytyväinen laatuun, saumat kestää, näin lapsiperheellisen kun pitää harrastaa esim. karhukävelyä monta kertaa päivässä :)

Hinta on myös mielestäni edullinen, ei tosin ole kokemusta muista ompelimoista.

Haluaisin ommella itse vaatteita, mutta aika ja osaaminen ei riitä;) Saan kuitenkin valita kankaat. Minulle kangaskaupassa käyminen on visuaalinen ilo kiireisen arjen keskellä.