Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aikuisena vielä oppia tekemään spagaatin? Entä eteentaivutus, kämmenet lattiaan?

Vierailija
02.04.2016 |

Jäi nuorena opettelematta :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan. Joka päivä venyttelyä. Vähän kerralla. Ei saa väkisin kiskoa.

Vierailija
2/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että spagaatin pystyy tekemään kuukauden treenillä jos joka päivä harjoitteleen. Myös yliliikkuvista nivelistä on hyötyä ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole oppimiskysymys

Vierailija
4/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy! Siitä vaan venyttelemään. Muista lämmitellä ensin

Vierailija
5/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkiä venytyksiä per kerta?

Vierailija
6/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin jäykkä niin vaikeeta voi olla. Yliliikkuvilla nivelillä varustetulla taipuu kämmenet lattiaan ihan pikkutreenillä, ja spagaattikin onnistuu kun harjoittelee varovasti mutta sitkeästi (kokemusta on).

Vierailija
7/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perehtynyt näihin juttuihin aika paljon ja sanoisin että notkeusharjoittelu on sellaista hommaa, joka voidessaan antaa tuloksia antaa niitä nopeasti mutta voi myös olla täyttä ajanhukkaa jos ei tunne oman kehonsa geneettisiä rajoja. Kaikkia lihaksia voi vahvistaa paljon painoharjoittelulla missä iässä tahansa, mutta tietyt venytykset ja tiettyjen ruumiinosien venyttely voi olla pelkkää tuulimyllyjä vastaan taistelua. Jokaisen pitää itse selvittää omalla kohdallaan mitkä venytykset ovat sellaisia, missä voi kehittyä ja missä ei.

Esim.itselläni sivuttaisspagaatin sain hyvällä lämmittelyllä melkein tehtyä mutta heti kun lihakset kylmenivät niin kaikki harjoituksen hyöty hävisi ja säännöllinen harjoittelu ei auttanut yhtään; sama juttu selän taivuttamisessa taaksepäin. Takareidet sen sijaan reagoivat minulla nopeasti venyttelyyn ja takavuosina sain kämmenet lattiaan vaikka heti aamulla sängystä noustessa, mutta tämäkin riippuu omista kehon mittasuhteista. Minulla on myös luonnostaan erittäin notkeat kädet ja olkapäät.

Toisten ihmisten lantion rakenne soveltuu spagaatin tekemiseen ym. ja toisten ei. Omat rajat saa ehkä täysin tietää vasta kun pääsee jonkun ammattilaisen ohjattavaksi ja väänneltäväksi, sillä joitakin asentoja on vaikea tehdä yksin.

Vierailija
8/23 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittaako "kämmenet lattiaan" ihan vaan sitä, että suorilta jaloilta saa kämmenet painettua lattiaan? Mulla ainakin ne menee sinne ihan helposti, vaikka en ikinä venyttele tai oikeastaan muutenkaan urheile. Joskus ihan aamulla voi tehdä vähän tiukkaa, mutta päivällä kyllä onnistuu. Hassua, oon luullut, että kaikki muutkin taipuu samoin.

Vierailija
9/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut treenaamaan vasta 50 + ja olen aina ollut tosi jäykkä. Sormenpäät on jääneet hyvinkin 15cm lattiasta! Mutta nykyään saan kevyesti tehtyä eteentaivutuksen seisten tai istuen ja saan varpaista kiinni. Oikeasti se ei ole hirveän hyvä liike koska välilevyt voi pullahtaa selästä joten täytyy olla varovainen.

Vierailija
10/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notkeutta voi kehittää valtavasti esim. joogalla (kokemuksesta). Toisaalta kehon malli ja luusto asettaa rajat. Se voi myös auttaa esim. pitkäselkäinen ja lyhytraajainen saa helposti kädet lattiaan ;)

Vierailija
11/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteenpäintaivutuksessa tos tärkeää on tajuta se suunta, mihin pitää taipua. Siinä se taivutuksen juju. Sen tajuttuaan suurin osa varmasti saa kädet ainakin lähelle lattiaa. Mies29 tuolla ylempänä puihui käsien ja olkapäiden notkeudesta, mutta mun mielestä tässä ei tarvita niitä, mulla on todella suppeat käsien ja olkavarsien liikeradat, eivätkä ne mitenkään tule tielle eteenpäintaivutuksessa. Käsien saa antaa suunnilleen roikkua. 

-

En tiedä, saako tästä ohjeestani käsityksen, mutta mä teen eteenpäintaivutuksen näin:

- suoristan ja aktivoin takareidet sekä vatsan pidon ja lapatuen (joka työntää rintakehää ulospäin)

- alan työntää istumaluita eteen ja ylös, samalla työnnän rintakehää eteen ja suuntaan sen polvia kohti

- sitten hitaasti laskeudun niin, että ajatuksissa istumaluut ovat kehon korkein kohta (vaikka eivät olisikaan), vatsa liimautuu reisiin (vaikka ei liimautuisikaan) ja rintakehä koskettaa polviin (vaikkei koskettaisikaan)

Vierailija
12/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja alaselän pitää sitten olla suorana, ei pyöreänä. Taivutus tulee lantiosta.

-

Osaako joku selittää paremmin tai korjata ohjettani?

Vierailija
13/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoittaako "kämmenet lattiaan" ihan vaan sitä, että suorilta jaloilta saa kämmenet painettua lattiaan? Mulla ainakin ne menee sinne ihan helposti, vaikka en ikinä venyttele tai oikeastaan muutenkaan urheile. Joskus ihan aamulla voi tehdä vähän tiukkaa, mutta päivällä kyllä onnistuu. Hassua, oon luullut, että kaikki muutkin taipuu samoin.

Persjalkaisilta, joilla on gorillan kädet, tää homma onnistuu helpommin.

Vierailija
14/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persjalkaisilta, joilla on gorillan kädet, tää homma onnistuu helpommin.

Mä taas ajattelen, että kun tietää, mistä kohtaa pitää taivuttaa, homma onnistuu!

Terv. pitkäraajainen ja lyhytselkäinen nro 11 (saan kämmenet jalkaterien alle)

Vierailija
15/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja alaselän pitää sitten olla suorana, ei pyöreänä. Taivutus tulee lantiosta.

-

Haluaisin lisätä tähän sen, että alavatsa pitää vetää tiukaksi (astangajoogit ymmärtää), vähän kun vetäisit vetskaria housuita kiinni. Ja sitten vasta alas, ja koko ajan alavatsa tiukkana. Tämä estää alaselän pyöristymisen, suojelee sitä ja ehkäisee selän telomiselta tai / ja kivuilta.

Itse neuvon rentouttamaan muuten koko vartalon, erityisesti yläkropan. Kädet voivat vaan roikkua. Pyri nostamaan istuinkyhmyjä ylös kohti kattoa. Kuvittele pyllistäväsi katolle. Uloshengityksellä rentoudu, sisäänhengityksellä veny varovasti vähän lisää.

Vierailija
16/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Haluaisin lisätä tähän sen, että alavatsa pitää vetää tiukaksi (astangajoogit ymmärtää), vähän kun vetäisit vetskaria housuita kiinni. Ja sitten vasta alas, ja koko ajan alavatsa tiukkana. Tämä estää alaselän pyöristymisen, suojelee sitä ja ehkäisee selän telomiselta tai / ja kivuilta.

Itse neuvon rentouttamaan muuten koko vartalon, erityisesti yläkropan. Kädet voivat vaan roikkua. Pyri nostamaan istuinkyhmyjä ylös kohti kattoa. Kuvittele pyllistäväsi katolle. Uloshengityksellä rentoudu, sisäänhengityksellä veny varovasti vähän lisää.

'

Joo, sitä tarkoitin tuolla vatsan pidon aktivoimisella :)

Vierailija
17/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että onnistuu harjoittelulla varmasti suurimmalle osalle perusterveitä ihmisiä ikään katsomatta, mutta uskon että joillakin se vaatii kehon luontaisen fysiikan takia paaaaljon harjoittelua. Itse olen ihminen joka sai yhden talven harjoittelulla 8-vuotiaana sormet nippanappa varpaisiin (tästä olin niin ylpeä että siitä otettiin kotona kuva, tajusin vasta myöhemmin että olin luokasta ainut, jolle koko asia oli ollut vaikeaa), samoin pelkkä jalat suorassa istuminen venyttää jalkoja. Oon nyt aikusena innostunut urheilusta uudelleen ja ihan parin viikon aktiivisen venyttelyn jälkeen kädet jää eteentaivutuksessa edelleen reippaasti polvien ylpuolelle. Uskon silti että joskus sinne maahan saakka päästään! Tää on koko elämän projekti, ei yhden kuukauden :)

Vierailija
18/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oonko ihan väärässä, mutta musta moniin venytyksiin, kuten eteentaivutukseen, tarvitaan myös selän notkeutta, eli pelkkä jalkojen venyttely ei riitä? Ainakin jos itse koitan eteentaivutusta selkä suorana niin tuntuu etten pääse edes 90 asteen kulmaan, vaikka jalat venyis, koska juurikin selkä ottaa vastaan.

t: 17

Vierailija
19/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oonko ihan väärässä, mutta musta moniin venytyksiin, kuten eteentaivutukseen, tarvitaan myös selän notkeutta, eli pelkkä jalkojen venyttely ei riitä? Ainakin jos itse koitan eteentaivutusta selkä suorana niin tuntuu etten pääse edes 90 asteen kulmaan, vaikka jalat venyis, koska juurikin selkä ottaa vastaan.

t: 17

En ole mikään ekspertti, mutta mä ajattelen, että selän notkeutta tarvitaan taaksepäintaivutuksissa. Mistä kohdasta sulla ottaa selkä vastaan? Mun ensimmäinen arvaus on, että teet jotain väärin, jos 90 asteen kulmassa selkään tuntuu. Alaselkä pitää tukea ihan suoraksi vatsalihaksilla niin, että se ei köyristy eikä notkistu.

11

Vierailija
20/23 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuntuu aina viiltävän polttavaa kipua polvitaipeissa, kun koitan tuota asentoa. Sama kipu tuntuu lattialla venytellessä, kun koitan suorin jaloin ottaa varpaista kiinni. Saan kädet vain vähän polvien alapuolelle. En edes lapsena (vaikka urheilin ja venyttelin päivittäin), saanut käsiä lattiaan asti. Silloinkin tuntui tuo sama kipu. Olen puhunut tuosta kivusta lääkärille ja fysioterapeutille. Mitään kunnollista vastausta en ole koskaan saanut, kuulemma harjoittelulla lähtee. Fyssari itse asiassa kehotti koukistamaan polvia vähän venyttäessä, se auttoikin. Ihmettelen, että mikä se kipu on, en ole kuullut kenenkään muun kärsivän siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan