Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykkiä, pyykkiä!

Vierailija
02.04.2016 |

Luin juuri keskustelua tumpeloista uusavuttomista ihmisistä. Ainakin ketjun loppupuolella oli siirrytty keskustelemaan pyykinpesusta. Aloin pohtia, että onko tässäkin asiassa yhtä monta tapaa kuin on pyykkääjääkin?

Varsinaisestihan pyykinpesu ei ole mikään vaativa kotityö. Pyykit koneeseen ja napinpainallus. Kone hoitaa työn. Mutta miten te tämän hoidatte omassa taloudessanne?

Mä olen asunut 13 vuotta pois vanhempien luota ja tämän ajan siis myös pessyt pyykkini itse. Toki jonkin verran jo aiemminkin. Nyt uusavuttomuudesta lukiessani tajusin, että oon saattanut hoitaa tän asian päivästä toiseen väärin.

Meillä on kaksi pientä lasta, minä ja mies. Pyykkikone pyörii keskimäärin kerran päivässä. Jos ei, niin likaisia vaatteita kertyy liiaksi. Vaatteiden lisäksi tietenkin neljän ihmisen pyyhkeet ja lakanat, vaikkakin vähän harvemmin.

Olen pessyt valkoiset vaatteet 60 asteessa ja tummat ja värilliset 40 asteessa. Valkoisten joukossa saattaa olla myös ihan haalean vaaleanpunaisia tai -keltaisia vaatteita. Pyyhkeet ja lakanat pesen joko 60 tai 90 asteessa.

Ongelmana on se, että varsinkin mun valkoisiin paitoihin ilmestyy tummia läikkiä, jotka on epäsiistin näköisiä eivätkä lähde pesussa pois. Deodorantista ehkä?

Mites sitten tuo, että alusvaatteet pitäiskin pestä korkeammassa lämpötilassa? Miten värien säilyminen? Entä pehmolelut? Mitä aineita ja kikkakolmosia teillä on käytössä, jotta vaaleet pysyis kauniin vaaleina eivätkä mustat haalistuisi?

Ja joo, meillä kaikki kuivatetaan kuivausrummussa. Ihan siksi, että kodinhoitohuone on niin pieni koppero ja säästäähän se aikaakin. Virhe vissiin tämäkin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullon sentään pesukone. 

Vierailija
2/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullon sentään pesukone. 

Joo! En käy talvella pesemässä koko porukan vaatteita avannossa, mutta ei tuo pyykkihomma kyllä siltikään ole vielä rasittanut liiaksi. Ilmeisesti sen vuoksi, että en oo tehnyt sen suhteen mitään oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset nyt vaan saa kaikesta vaikeaa ja ongelmallista. 

Vierailija
4/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Oon sen uusavuttomuusketjun kirjoittaja nro. 124, joka kyseenalaisti pyykinpesun raskauden. Kerron nyt tässä oman tapani. Meillä perheessä 4 henkilöä. Kaikki aikuisen ihmisen kokoisia jo. Pesen pyykkiä. 1-2 kertaa viikossa. Kaikki muuten sekaisin, paitsi pikimustat suht uudet vaatteet erikseen. Villavaatteet pesen villapesulla. Kaikki pesen milloin 40-asteessa ja milloin 60-asteessa. Se vaihtelee. Mitään ei ole värjääntynyt tai mennyt piloille. Emme haise. En pidä silitystalkoita, vaan jokainen silittää paitansa, jos tarvis. Jos joku vaate ei tätä pesutyyliä kestä, se menköön pilalle ja laitetaan roskikseen. So simple.

Vierailija
5/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Riisu vaatteet päältä ja laita ne pesukoneeseen.

2. Kun koneessa on sopiva määrä pyykkiä, laita kone päälle.

3. Kun ohjelma on pyörinyt, ota auluspaidat pois ja ripusta ne kuvumaan. Käynnistä kuivausohjelma.

4. Ota kuivat vaatteet koneesta ja laita ne kaappiin.

5. Kerran viikossa pese lakanat ja pyyhkeet kuumalla.

Vierailija
6/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullon sentään pesukone. 

Eikö sinulla ole?

Vierailija
7/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullon sentään pesukone. 

Eikö sinulla ole?

Nope. Ei ole varaa. 

Vierailija
8/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noukin pyykkikorista vaatteet värin ja materiaalin (pesulämpötila!) mukaan, laitan koneen pyörimään, koneesta vaatteet kuivausrumpuun tai narulle ja lopuksi viikkaan kaappeihin. Ei tuo nyt yksinään suuri homma ole, mutta lapsiperheessä noita pikkuhommia on niin paljon, että meneehän niihin aikaa kun kaiken laskee yhteen.

Puuvilla puhdistuu tutkimusten mukaan kunnolla vasta 60 asteessa, ja jos pyykki harmaantuu, pinttyy tai alkaa haista tunkkaiselle, se voi johtua liian alhaisesta pesulämpötilasta. Toiset deodorantit värjää pahemmin kuin toiset. Jos pyykki ei ole kovin likaista, alhaisempikin lämpötila voi riittää niin ettei vaatteisiin jää mitään sellaista, minkä voisi silmillä tai nenällä havaita.

Itse ostan vain sellaisia puuvillavaatteita, jotka kestävät 60 asteen pesun (monet kestää ihan hyvin, vaikka pesuohjeissa olisi matalampi lämpötila). Osa pyykistä on meillä niin likaista, että helpompi heittää kaikki puuvillavaate 60 asteeseen, eikä lajitella niitä enemmän ja vähemmän likaisiin.

Vierailija
9/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun äiti oli kuollut ja velipoika jäi isänsä kanssa kahden. Kaikki taloushommat ym. oli opeteltava. Yksi hankalimmista oli pyykin pesu. Kaikki vain koneeseen, niin valkoiset kuin värilliset, puuvillaiset ja villaiset jne. Herroilla oli aika paljon tympeän harmahtavia lakanoita ja t-paitoja sekä alusvaatteita. Lisäksi pesulämpötila oli liian alhainen. Nuuka tätimme oli neuvonut, että 40 astetta kyllä riittää ihan hyvin eikä sitä pulveriakaan tarvitse kovin paljon laittaa. Olin jo asunut pitkään muualla, mutta alkuaikoina pyrin käymään kotona aika usein. Varsinkin pyykkien kanssa taitoimme peistä usein, kun neuvoin lajittelua värien ja materiaalien mukaan sekä korkeamman lämpötilan käyttöä. Miehinen nenä kai ei ole niin herkkä kuin naisen, sillä minun mielestäni miesten alhaisessa lämpötilassa pesemä pyykki alkoi vähitellen muuttua tunkkaisen hajuiseksi. No, vähitellen pyykkäys alkoi sujua paremmin, mutta se lämmön (=sähkön) säästö pysyi. Harmahtavien paitojen määrä väheni, mutta ei loppunut koskaan. Oli esim. turha perustella, että puuvilla vaatii korkeampaa lämpötilaa ja että esim. alusvaatteiden on kestettävä kuumalla pesua oli sitten pesuohjeessa mitä tahansa, pahimmillaan jopa 30 astetta! 

Vierailija
10/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteet kannattaa pestä kuudessakympissä. Jos ohjeessa on esim. 40 astetta, se johtuu siitä, että ne kuminauhat alkkareissa ei kestä kuumaa. Kyllä ne kumpparit kuitenkin kestää sen aikaa kun alkkarit on käytössä.

Vierailija
11/11 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkiä ei tarvitse välttämättä lajitella, jos käyttää värinkerääjää. Itse lajittelen tummat ja vaaleat vaatteet, liinavaatteet ja hellän pesun vaativat vaatteet (suurin osa työvaatteita).