Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisikö sinun 8-14 vuotias lapsesi tällaista?

Vierailija
02.04.2016 |

Häämenua ollaan lyömässä piakkoin lukkoon ja tulipa tässä viime tipassa lapsettomalle mieleen, että mahtaakohan meidän lapsivieraat löytää mitään mieluista syötävää vaihtoehdoista. Meillä on siis pöytiintarjoilu, ja vaikka ruuat saa kaikki valita etukäteen muutamasta vaihtoehdosta, niin onkohan ruokalajit liian "erikoisia" lapsille. Millekään nauravat nakit-linjalle me ei lähdetä, mutta pitäisikö lasten menu olla vielä erikseen? Mitä luulette, löytäisivätkö teidän lapset sopivat ruuat about tältä menulta? Nuorin lapsista on 8, mutta hänen tiedän jo löytäneen annoksensa listalta, sillä kyseessä on veljeni poika. Loput ovat kymmenestä neljääntoista vuotiaita, kaikenkaikkiaan 8 lasta.

Alkuun:
* Sillitartar tilli-piparjuurivaahdolla, perunalla ja saaristolaisleivällä
tai
* Suolattua naudankylkeä tryffelikreemillä ja sienillä
tai
* Punajuuriravioleja ja marinoitua mozzarellaa

Pääruoka:
* Sampea, haudutettua fenkolia ja kaviaaria
tai
* Paahdettua viiriäistä pinjansiemenillä, selleripyreellä ja rosmariinikastikkeella
tai
* Latva-artisokkaa, vuohenjuustokreemiä ja mustaa tryffeliä

Jälkiruoka:
* Karamelisoitua päärynää mascarponejäätelöllä
tai
* Pavlova

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen söisi, toisesta en ole varma. Parasta ilmoittaa lapsiperheille, että ruokkivat lapsensa etukäteen.

Vierailija
42/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi. Vaikka olen aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä olin tuollaisissa häissä. 15 min aterian syömisen jälkeen oli tilattu ensimmäiset pizzat (6 hengen nuorten aikuisten tyylikkäiden porukka) ja vähän myöhemmin tilattiin lisää. Hieno ruokaa katselee mielellään, mutta ei se vatsaa täytä.

Vierailija
44/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pääruokana pitäisi olla jokin kunnon liha-annos. Tai riippuu nyt piireistänne, mutta esim. viiriäinen on sellaista "hienostelua" , jota karskimmat äijät eivät takuusti valitse, puhumattakaan tietysti kasvisvaihtoehdosta. 

Ei jää kuin tuo kala ja jos ei kalasta tykkää, niin sitten ei oikein mitään jää. 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen sanon: meillä söisivät kyllä lapset näitä ruokia ilman muuta. 

On kyllä tosi surullista että jotkut ihmiset juuttuu tuollaisiin rooleihin, että eivät voi esimerkiksi tilata jotain ruokaa kun pelkäävät että se vaikuttaa heidän maskuliinisuuteensa. Siinä jää moni hieno makuelämys kokematta.

Itse siis en ole tällianen "äijä" eikä ole miehenikään. Yleensä vain menussa on tapana olla ns. kunnon liharuoka, niin tässä ei ole. 

Mutta menun sisältöä ei sinänsä kyllä pyydetty kritisoimaan, vaan kysymys kuului söisivätkö lapsenne tätä. 

Ja ihan varmasti söisivät. 

Lastenruoka erikseen yli kolmivuotialla on ihan suomalainen juttu. Ei kukaan jossain Espanjassa edes keksisi kysyä moista. 

Vierailija
45/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 v söisi korkeintaan viiriäistä ja jälkiruokia. Tiedän, että ei koskisi lisukehärpäkkeisiin pitkällä tikullakaan. Harmi, itse söisin vaikka kaikkia.

Vierailija
46/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin söisivät. Ainoastaan ravioli ja kaviaari jäisivät väliin. Lapset 7 ja 9. Ei mitään iänikuisia nakkeja ja lihapullia. Meille tulee häämenu ilman erillistä lastenruokaa. Karkkibuffa tulee kyllä, mutta olenkin sellainen herkkubeba itse. :-D

Tarkoittaa sitä, että moni lapsi eläisi sen päivän pelkällä karkilla.

Eipä siinä mitään. Aina yhden päivän pärjää :)

No, meillä se menu on rakennettu niin ettei kenenkään tarvitse karkeilla elää. Tunnen kutsutut lapset ja tiedän ettei allergioita lukuunottamatta ole ruokarajoitteita. Meidän lähipiirissä ei ole pelkillä nakeilla ja lihapullilla kasvatettuja muksuja.

Vierailija
47/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisi oikein mielellään, ja mieluiten maistaisi kaikkia vaihtoehtoja. 

Viiriäistä harkitsisin toiseen kertaan, sen syöminen on sellaista neulatyynyn natustelua että vanhimmilla ja nuorimmilla voi olla vaikeuksia. Joku isompi riistalintu tai ihan proosallinen kana voisi olla helpompi vaihtoehto. 

Mistä saa nykyään sampea? Kuvittelin sen olevan erittäin rauhoitettu, mutta kaipa sitäkin nykyään kasvatetaan. 

Vierailija
48/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä olin tuollaisissa häissä. 15 min aterian syömisen jälkeen oli tilattu ensimmäiset pizzat (6 hengen nuorten aikuisten tyylikkäiden porukka) ja vähän myöhemmin tilattiin lisää. Hieno ruokaa katselee mielellään, mutta ei se vatsaa täytä.

Luojan kiitos meidän häihin on tulossa ihmisiä, joiden tiedän osaavan kyllä käyttäytyä. Vaikka ruokaa olisi lusikallinen kaikille, ainoat kaksi ihmistä, jotka voisivat tilata pizzaa häihin, mikäli ruoka ei miellytä, ovat ihan tasan morsian ja sulhanen. Ja se olisi jo aika viesti keittiölle ruuan tasosta. 

Meidän annokset ovat kyllä ihan kunnon kokoiset, ei vain pikku siivu kaikkea. Illalla on vuorossa vielä kakku ja yöllä yöpalaa. Häät alkaakin vasta klo 16 eli uskon, että kaikki ovat jo yhden aterian päivällä syöneet, vaikka ei sen puoleen tarvitsisi, että annokset olisivat jotain miniatyyreja. ap

Vierailija
49/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen ja ruokalistan suunnittelijan mielestä täydellinen sivistymätön maalaisjuntti, sillä ei tuosta juuri minun suuhuni sopivaa hevillä löydy. Ensin ajattelin, että kiva, kalaa, mutta kun selvisi sitten, että on raakakypsennettyä, niin ei käy, ei millään. No ehkä tuo viiriäinen, jos se on kunnolla kypsennettyä. Se selleripyreekin jakaa varmasti mielipiteitä. Alkuruuat olivat kaikki no no -osastoa, vai onko se liha kunnolla kypsennettyä? Jälkkärit menisivät molemmat edellyttäen, ettei niitä ole maustettu jotenkin omituisesti tai uitettu alkoholissa. Nälkä siis jäisi ja kotimatkalla olisi poikettava grillille ja tilattava kunnon makkaraperunat tai tuplahampurilainen.

Onhan si hienoa, kun suunnittelee tuollaisen brassailu-listan tyyliin "juntit kyykkyyn". Puuttui vain, että lista olisi pelkästään ranskaksi kuten peremmissä piireissä yleensä! Toivottavasti vieraanne ymmärtävät teidän hienostuneen makunne ja osaavat arvostaa sitä. Mutta tehän olette tietysti valikoineet vieraannekin ruokalistaan sopiviksi eli maalaisserkut on karsittu pois jo heti kättelyssä ja kunnon kotiruuan kannattajat karsivat itse itsensä pois listoilta. Minusta häät ei ole oikea paikka lähteä hehkuttamaan omaa hienouttaan. Se tuntuu aika ylimieliseltä. Ystävien kesken pienessä piirissä tuollainen sopii, mutta häissä ei. No, itsehän tiedätte, mitä teette.

Vierailija
50/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9v luultavasti vain närppisi, ei tykkää noin monimutkaisista sekoituksista vaikka kaikenlaista muutoin söisikin.

Meidän ipanan juhlaruoka voisi olla:

- kasvis-hedelmälautanen vaikka leipjuustolla

-uunikala tai savukala ja kasvislisäke

- jäätelö

Vierailija
51/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14v söisi kaikkea muuta paitsi sillitartaria kuten pienestä pitäen, sillin sijaan graavi- tai kylmäsavulohitartar uppoaa paremmin. Tryffeliä löytyy kotoa pari nokaretta pakkasesta, kaviaarin toteaisi varmaan enemmän kalan makuiseksi kuin siian tai muikunmädin mitä yleensä syö.

Muutenkin tuo kuopus on sellainen että syö ensin ja sanoo vasta sitten ettei ehkä tykännyt jostain:)

Vierailija
52/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään nakkeja, mutta kyllä varsinkin pääruokiin voisi lisätä annoksen missä ei olisi noin paljon aikuistenkin mielipiteitä jakavia ainesosia. Fenkoli, rosmariini ja vuohenjuusto on vahvoja makuja ja kiva että sä toki tykkäät mutta kyllähän tuo pitää upota vieraillekkin, muuten maksat turhasta.

Vierailija
53/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söisi oikein mielellään, ja mieluiten maistaisi kaikkia vaihtoehtoja. 

Viiriäistä harkitsisin toiseen kertaan, sen syöminen on sellaista neulatyynyn natustelua että vanhimmilla ja nuorimmilla voi olla vaikeuksia. Joku isompi riistalintu tai ihan proosallinen kana voisi olla helpompi vaihtoehto. 

Mistä saa nykyään sampea? Kuvittelin sen olevan erittäin rauhoitettu, mutta kaipa sitäkin nykyään kasvatetaan. 

Voipi olla, että paljastan tutuille, kuka täällä kirjoittelee, mutta meidän häät on Virossa :) Sitä en tiedä, missä määrin siellä on kasvatusta, mutta voisin kuvitella, että ainakin Venäjältä löytyisi kasvattamoja. ap

Vierailija
54/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt minäkin. Meille tulee häihin pöytiin tarjoilu ja on valittu yksi menu kaikille (ruokavaliot huomioiden, räätälöidään kasvissyöjille ym omat annokset) ja häihin on tulossa kaksi lasta (6&7-vuotiaat). Näinköhän suostuvat syömään samaa kuin aikuisetkin?

Toisaalta menu on aika simppeli - lohta alkuun, pihvit pääruoaksi, créme brulee jälkkäriksi.

Vierailija
55/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen ja ruokalistan suunnittelijan mielestä täydellinen sivistymätön maalaisjuntti, sillä ei tuosta juuri minun suuhuni sopivaa hevillä löydy. Ensin ajattelin, että kiva, kalaa, mutta kun selvisi sitten, että on raakakypsennettyä, niin ei käy, ei millään. No ehkä tuo viiriäinen, jos se on kunnolla kypsennettyä. Se selleripyreekin jakaa varmasti mielipiteitä. Alkuruuat olivat kaikki no no -osastoa, vai onko se liha kunnolla kypsennettyä? Jälkkärit menisivät molemmat edellyttäen, ettei niitä ole maustettu jotenkin omituisesti tai uitettu alkoholissa. Nälkä siis jäisi ja kotimatkalla olisi poikettava grillille ja tilattava kunnon makkaraperunat tai tuplahampurilainen.

Onhan si hienoa, kun suunnittelee tuollaisen brassailu-listan tyyliin "juntit kyykkyyn". Puuttui vain, että lista olisi pelkästään ranskaksi kuten peremmissä piireissä yleensä! Toivottavasti vieraanne ymmärtävät teidän hienostuneen makunne ja osaavat arvostaa sitä. Mutta tehän olette tietysti valikoineet vieraannekin ruokalistaan sopiviksi eli maalaisserkut on karsittu pois jo heti kättelyssä ja kunnon kotiruuan kannattajat karsivat itse itsensä pois listoilta. Minusta häät ei ole oikea paikka lähteä hehkuttamaan omaa hienouttaan. Se tuntuu aika ylimieliseltä. Ystävien kesken pienessä piirissä tuollainen sopii, mutta häissä ei. No, itsehän tiedätte, mitä teette.

Ei tässä tarkoituksena ole mikään oman hienouden hehkutus, vaan halutaan tarjota vieraillemme herkullista ruokaa. Vieraat on päätetty jo aikoja sitten, ruokalistaa mietitään nyt vieraille sopivaksi. Ruokana ei haluta tarjota perinteistä suomalaista pitopöytää, kun ei itse sellaisesta ruuan yhdeksi keoksi lautaselle kasaamisesta niin välitetä. Me myös juhlimme ystävien kesken pienessä piirissä, meidän häihin ei puolituttuja ole pakosta kutsuttu. Kaikki 80 vierasta on sellaisia, joiden todella haluamme olevan paikalla, kerran tavattuja maalaisserkkuja ei tästä hyvästä syystä olekaan kutsuttu. ap

Vierailija
56/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä sinua opettelemasta syömään uusia makuja ja raaka-aineita. Kenenkään ei tarvitse elää makkaraperunoilla tai tunnistamattomaksi kypsennetyllä mauttomalla lihalla ja ihmetellen pelätä kaikkea "outoa" sekä pitää sitä hienosteluna tai brassailuna.

Vierailija
57/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5v lapsi syö mitä on tarjolla, niin kuuluu tehdä. Ei ehkä kaikki maistu mutta kaikkea maistetaan.

Vierailija
58/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen voisi laittaa ennakkoluulonsa yhdeksi illaksi syrjään ja ottaa uteliaisuuden tilalle ja maistella. Sinun makuaistissasi tuskin on mitään vikaa, mutta asenteesi on pielessä.

Vierailija
59/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran mitä lapsia tunnen niin eivät söisi. Ehkä vaan av- mammman lapset söisi. No omat on juhlasi ja ikävää jos lapset kiukuttelevat nälkäänsä. Totuus on vaan monesti jotain muuta kuin av- palsta.

Vierailija
60/79 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisin tällä otannalla sanoa, että selvitään ilman "lasten menua". Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme ilmoittamaan myös valitut ruuat, niin siinä voi sitten vaikka lapsiperheiden kanssa jutella vielä tarkemmin, jos siltä tuntuu. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan