Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sellonsoitto kerrostalossa, naapuri ei tykkää :(

Vierailija
02.04.2016 |

Olen sellisti, ja minun on pakko harjoitella asunnossani kerrostalossa. Yritän ajoittaa harjoitukseni järkeviin kellonaikoihin, yleensä klo 13-19 välille, jotta häiritsisin mahdollisimman harvoja. Käytössä on luonnollisesti sordino (joka hiljentää ääntä jonkin verran), mutta tiedän soiton kuuluvan silti hyvin naapuriasuntoihin.

Ainakin yläkerran naapuri on tehnyt erittäin selväksi, ettei soitto miellytä. Hän napsauttaa välittömästi stereot täysille kun alan soittaa, ja tömistelee ympäri asuntoa kantapäillään. Lopettaa sitten kun minäkin lopetan. Voi olla että muitakin naapureita häiritsee, mutta mitään merkkejä en ole huomannut muualta kuin yläkerrasta.

Minua tilanne häiritsee suunnattomasti. Olen musiikin opiskelija, ja mukana useissa kokoonpanoissa ja projekteissa, ja kotona harjoittelu on aivan pakollista. En soita huonosti, mutta harjoittelu on tietenkin usein vaikeiden kohtien toistamista ja sen sellaista, ja tiedän ettei se ole miellyttävää kuunneltavaa.

Olen alkanut pelätä harjoittelemista, ja stressaan asiaa jatkuvasti. Olen miettinyt muuttoa, mutta asuntoni on hyvällä paikalla ja edullinen, joten toisaalta miksi lähtisin. Minulla on oikeus harjoitella, mutta ymmärrän silti naapureita täysin. En vain voi heidän vuokseen lopettaa, sillä tästä tulee ammattini.

Mitä mieltä olette? Miten tulisi toimia?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että en harjoittele kerrallaan pitkään, ehkä tunnin. Enkä todellakaan joka päivä, sillä koulussa ja harjoituksissa saa usein soitettua tarpeeksi. Soittaisin enemmänkin kotona, mutta en enää uskalla...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulussasi ole harjoitteluhuoneita?

Vierailija
4/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa treenikämppään vuoro. Hankkikaa sellaisen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa, jos ei yksin rahat riitä. Ammattimaista musisointia tai sen harjoittelua ei tarvitse tavallisessa kerrostalossa sietää.

Vierailija
5/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele ihan rauhassa! Ei se pahemmalta voi kuulostaa kuin esim. lasten mekastus, joka ilman muuta lasketaan kuuluvaksi ns. normaaleihin elämisen ääniin. Kunhan harjoittelet "luvallisina" aikoina etkä esim. öisin, niin kenelläkään ei pitäisi olla valittamista!

Vierailija
6/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen sähkösellosta, mutta opiskelijana minulla ei olisi varaa edes kymmenesosaan noista hinnoista...

Koululla on mahdollisuus harjoitella tiettyinä aikoina, mutta joskus on pakko harjoitella myös kotona.

Ap

Vierailija
7/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten toimia mutta minun naapuri soittaa sunnuntaisin pianoa ja se on ihanan kuulosta :) sais soittaa useamminkin.

mutta kyllä kait se itsekkäimpiä nyppii "kun hänen oikeuksia ja etuja" poljetaan sillä että "pakotetaan" kuuntelemaan :)

Vierailija
8/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kotonaan saa päiväsaikaan soittaa normaalilla äänenvoimakkuudella kunhan ei tee sitä aivan aamusta iltaan. Jos tuo sellonsoiton harjoittelu kuitenkin häiritsee naapureitasi, niin ehkä voisit kysyä taloyhtiöltä, josko olisi jokin parempi tila jossa voisit soittaa. Esim. kerhohuone, väestönsuoja, häkkivarasto tai tyhjä autotalli tms., josta äänet eivät kuuluisi.

Vierailija
9/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annat sen naapurin todistella ja huudattaa omaa musiikkiaan samalla kun so huudatat omaasi

Vierailija
10/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta ongelman, mutta onneks en ole sun naapuri, tuollaista on aivan kamalaa kuunnella. 

Vierailija
11/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa treenikämppään vuoro. Hankkikaa sellaisen yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa, jos ei yksin rahat riitä. Ammattimaista musisointia tai sen harjoittelua ei tarvitse tavallisessa kerrostalossa sietää.

Millaista musisointia sitten tarvitsee sietää? En harjoittele usein kotona enkä pitkiä aikoja kerrallaan. Missä se raja menee?

Ap

Vierailija
12/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ulos luontoon soittamaan.

Vierailija
13/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikkopariskunnan naapurissa asuneena ymmärrän naapuriasi ihan täysin. :(

Vierailija
14/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on olemassa KKO:n ennakkopäätöskin olemassa, muusikolla on oikeus harjoittaa ammattiaan myös kotona. Joku tunnin treenaaminen päivässä ei todellakaan ole kohtuutonta. Tee valitus yläkerran asukkaasta, tuohan on tahallista häiriköintiä!

Itse treenaan useamman kerran viikossa myös kotonani, eikä ole kukaan naapuri valittanut. Rappukäytävässä on sen sijaan joku kommentoinut, että kukakohan on se talon muusikko, on ihana kuunnella viulun soittoa.

Vierailija
15/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sun on sisällä soittaa? Mene metsään tai puistoon, voit pistää sellolaatikon auki siihen eteen ja ehkä saat pari kolikkoakin.

Vierailija
16/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on olemassa KKO:n ennakkopäätöskin olemassa, muusikolla on oikeus harjoittaa ammattiaan myös kotona. Joku tunnin treenaaminen päivässä ei todellakaan ole kohtuutonta. Tee valitus yläkerran asukkaasta, tuohan on tahallista häiriköintiä!

Itse treenaan useamman kerran viikossa myös kotonani, eikä ole kukaan naapuri valittanut. Rappukäytävässä on sen sijaan joku kommentoinut, että kukakohan on se talon muusikko, on ihana kuunnella viulun soittoa.

Ai musiikin kuuntelu ja kantapäiden hakkaaminen on tahallista häiriköintiä, josta voi valittaa? Aprillipäivä oli eilen.

Vierailija
17/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita, että en harjoittele kerrallaan pitkään, ehkä tunnin. Enkä todellakaan joka päivä, sillä koulussa ja harjoituksissa saa usein soitettua tarpeeksi. Soittaisin enemmänkin kotona, mutta en enää uskalla...

Ap

Sanot ettet soita paljon kotona ja sitten sanot että soittaisit enemmän, mutta et enää uskalla. Eli olet aiemmin soittanut paljon. Se voipi selittää naapurisi käytöksen.

Vierailija
18/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmin paikka. Tuo olisi kannattanut ottaa huomioon asumismuotoa valitessa. Nyt sinun ei auta kuin etsiä treenikämppä tai joku muu harjoittelupaikka. Tai voit koittaa rakentaa asuntoosi äänieristystä, mutta se pienentää vähän asumispinta-alaa ja tietysti maksaa.

Vierailija
19/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sanot ettet soita paljon kotona ja sitten sanot että soittaisit enemmän, mutta et enää uskalla. Eli olet aiemmin soittanut paljon. Se voipi selittää naapurisi käytöksen.

Siis en ole soittanut tämän enempää koskaan. Tällä hetkellä tarve harjoitteluun voisi olla normaalia suurempi, kun kevään myötä esiintymisiä on paljon, mutta se ei ole enää edes vaihtoehto. Hyvä jos uskallan soittaa senkään vertaa mitä olen yleensä soittanut. Usein lopetan kesken kaiken, kun pää ei kestä naapurin jatkuvaa protestointia.

Ap

Vierailija
20/77 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri soitteli kellarin häkkivarastossaan. "Sisusti" sitä vähän. Toimi hyvin kun katon yläpuolella oli vaan aulaa ja käytävää.