Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset lukee romaaneja ja muita satuja?

Vierailija
01.04.2016 |

En ymmärrä mitä nautintoa voi saada keksittyjen juttujen lukemisesta. Ne ei ole totta! Elämäkerrat vielä ymmärrän, koska ne on totta. Itse luen vain luonnontieteellisiä tutkimuksia. Ne ei ole satua, kuten romaanit, joita ihmiset ahmii. Ennen kuin kukaan huomauttaa mitään, niin totean, että olen Mensan jäsen ja on todistettu TIETEELLISESTI, että olen huippuälykäs. Käytän aikani mieluummin muuhun kuin satujen lukemiseen.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Naiset eivät vaan osaa trollata.

Vierailija
2/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten älykäs voi olla jos ei ymmärrä miksi ihmiset lukee romaaneja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten ymmärrä, se ei ole velvollisuus.

Ahdas olisi maailma jos kaiken pitäisi olla jokaisen AV-mamman ymmärryksen mukaista.

Vierailija
4/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kymmenen viimeistä tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusta, jotka olet lukenut.

Vierailija
5/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi ihmiset katsovat myöskään elokuvia, kuuntelevat tai soittavat musiikkia, pelaavat tietokonepelejä, urheilevat, harrastavat asiaa X tai Y... Miksei vaan istuisi paikallaan pimeässä huoneessa tekemättä mitään?

Vierailija
6/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taskulaskin runoutta ymmärrä.

Vierailija
7/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin paskaa trollia, että mammat ei siihen lankeaisi.

Vierailija
8/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi mittaa lähinnä loogista ja matemaattista osaamista hassua että sitä nimitetään älykkyydeksi.

Vangituille natsipomoille tehtiin älykkyystestit, ajatuksena oli että niiden olisi pitänyt olla liittoutuneiden mielestä jotenkin vajaita. Kutenkin suunnilleen kaikki saivat neron paperit. Tulokset salattiin kai viime vuoteen asti.

Vierailija
9/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tyhmempää on katsoa elokuvia, jotka ovat täysin keksittyjä. Minä katson vain dokumentteja tai historiallisia elokuvia, kuten Tähtien Sota-elokuvat.

Vierailija
10/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljan oli hyvä kolumni aiheesta. Jos elät 70-vuotiaaksi, olet sen yhden elämän kokemuksineen elänyt. Jos luet romaaneja, samassa ajassa olet tavallaan elänyt satoja muita elämiä ja laajentanut omaa maailmankuvaasi, ajatteluasi, ymmärrystäsi. Äly ei vastaa ymmärrystä.

Vierailija
11/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa vähän samoilla linjoilla ap:n kanssa. Nuorena ja lapsena luin paljon romaaneja, ne meni viihteenä. Nyt kumminkin häiritsee, kun tuntuu että menee aikaa hukkaan toisen mielikuvituksessa seikkaillessa, ja mieluummin luen jotain hyödyllistä. Nuorempana ei ehkä tullut sellaista tunnetta, että ei tuokaan asia noin oikeasti menisi, vaan kaikki meni läpi kuitenkin ihan mahdollisina skenaarioina.

Vierailija
12/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro kymmenen viimeistä tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusta, jotka olet lukenut.

Eikö ap pystynyt vastaamaan tähän? Googlaa epätoivoisesti jotain paskaa?

Vierailija
13/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lukee keksittyjä tarinoita muiden elämistä, koska heillä ei ole omaa elämää. Jos elämä koostuu vain vauva-palstailusta, ja ulkona liikutan kaupan, kodin ja työpaikan kolmiyhteyttä ja joskus viikonloppuisin vedetään kännit paikallisessa, niin eipä tuota kovin kiinnostavaksi elämäksi voi kutsua ja siksi halutaan lukea tarinoita siitä kun muut viettää  mielenkiintoista elämää.

Vierailija
14/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi mittaa lähinnä loogista ja matemaattista osaamista hassua että sitä nimitetään älykkyydeksi.

Vangituille natsipomoille tehtiin älykkyystestit, ajatuksena oli että niiden olisi pitänyt olla liittoutuneiden mielestä jotenkin vajaita. Kutenkin suunnilleen kaikki saivat neron paperit. Tulokset salattiin kai viime vuoteen asti.

Olisiko tästä jotain linkkiä?

Vierailija
15/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lukee keksittyjä tarinoita muiden elämistä, koska heillä ei ole omaa elämää. Jos elämä koostuu vain vauva-palstailusta, ja ulkona liikutan kaupan, kodin ja työpaikan kolmiyhteyttä ja joskus viikonloppuisin vedetään kännit paikallisessa, niin eipä tuota kovin kiinnostavaksi elämäksi voi kutsua ja siksi halutaan lukea tarinoita siitä kun muut viettää  mielenkiintoista elämää.

Lukemalla voi elää monta elämää, muuten on vain yksi.

Vierailija
16/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli tai ei, tässä joitakin perusteita, miksi kannattaa lukea keksittyjäkin juttuja. Olin kuuntelemassa kerran erästä alan professoria, joka sanoin, että jos haluatte kehittää lastenne päättely- ja matemaattisia kykyjä lukekaa heille kansansatuja. Saduissa on usein selkeästi kerrottu syy-seuraus-suhde. Ne opettavat myös  ilmaisemaan itseään ja havainnoimaan ympäristöä tarkemmin. Myös tunteiden ilmaiseminen helpottuu, koska lukiessa ihmisen sana- ja mielikuvavarasto karttuu. Mitä enemmän ihmisellä on varastossa esim. tunneilmaisussaan tarvittavia sanoja, sitä tarkemmin hän osaa ilmaista sanoilla itseään eikä hänen tarvitse tarttua kielteisen tunteen ilmaisussaan  "kättä pidempään". Nimittäin kun sanat loppuvat, alkaa usein keho toimia, joskus  traagisin seurauksin.

Hyvä käsite- ja sanavarasto antaa myös valtaa ihmiselle. Nokkelasti itseään ilmaiseva ihminen pystyy usein esittämään oman asiansa toista vakuuttavammin.'

Hyvän käsite- ja sanavaraston omaava ihminen pystyy myös ratkaisemaan asioita muita paremmin jo mielikuvissaan, koska hänellä on niin paljon vaihtoehtoisia "kuvia" mielessään. Eli elämä on helpompaa tällaiselle ihmiselle.

Myös oppimistulokset ja omaksuminen ovat laajan sanavaraston omaavalla ihmisille parempia.

Lukekaa mitä vaan, kunhan luette, vaikka mainoslehtisiä tai maitopurkin tekstejä, ja sitten voikin jo lähteä väittelemään asioista.  Hyvä debatti kehittää ja vaatii testaamaan omia mielipiteitä. 

Vierailija
17/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla vaikka kuinka nerokas joillain älykkyyden osa-alueilla, mutta jos sinulta puuttuu eläytymis- ja mahdollisesti myös empatiakyky, et koskaan tule olemaan viisas. 

Vierailija
18/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tyhmempää on katsoa elokuvia, jotka ovat täysin keksittyjä. Minä katson vain dokumentteja tai historiallisia elokuvia, kuten Tähtien Sota-elokuvat.

Nukuinko liian vähän viime yönä, koska hillitön repeäminen näille historiallisille elokuville.

Vierailija
19/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateemisesti koulutettu teknisen alan asiantuntija, eli en nyt varmaan ainakaan kovin älyllisesti puutteellinen, mutta minä luen paljon romaaneja. Lisäksi pelaan tietokonepelejä.

Miksi? Koska nautin siitä. Minusta on ihana eläytyä toisenlaisten ihmisten, toisessa ajassa tai paikassa elävien, toisenlaisten persoonien, elämään ja tunteisiin. Sitä kautta usein jopa oppii ihmisyydestä ja siitä miten ihmisestä tulee se joka hän on. Mutta tärkeintä ei ole oppiminen vaan elämys itse. Minulla on niin voimakas mielikuvitus, että kun luen kirjaa joka kertoo vaikka 1700-luvun elämästä, minä ihan näen sisäisin silmin ne maisemat, haistan torien tuoksut, näen miten ihmiset ovat pukeutuneet. Käytän siis paljon omaa luovuuttani ja mielikuvitustani, vaikka itse tarinan tarjoaa toisen paperille kirjoitettu mielikuvitus. 

Joku sanoi ettei lukeminen ole hyödyllistä. No mitä sillä on väliä sitten? Ei ihmisen tarvitse koko ajan jotain hyödyllistä tehdäkään. Minä teen vaativaa työtä ja hoidan kunnolla kaiken mitä minun pitää elämässäni hoitaa. Mutta todellakin sallin itselleni myös vapaa-aikaa, jolloin saan rentoutua ja nauttia. Uskon sen edistävän jaksamista niiden hyödyllisten velvollisuuksien hoitamiseksikin. Sitä paitsi, onnellisempi minä olen paljon kivampi lähimmäinen kaikille ympärilleni kuin joku kireä tyyppi, joka ei sallisi itselleen ikinä hetkeäkään "hyödytöntä" vapaa-aikaa.

Vierailija
20/44 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen stimuloi aivojasi, saat uusia oivalluksia, näet uusia yhteyksiä asioiden välillä. Saat uusia näkökulmia nähdä, tuntea ja kokea. Sitten fiktiota ei tarkastellakaan samojen kriteerien mukaan kuin asiatekstejä. Jos meidän tulisi vain pitäytyä tosiasioissa ja todennäköisyyksissä - kuinka yksiulotteinen maailmasta tulisikaan.  Lukeminen myöskin pitää sanavaraston rikkaana ja parantaa keskittymiskykyä.