ELOTÄHKÄT viikkoon 27
Kommentit (87)
Viime viikolla en kerennyt paljon kirjotella.. Oli mies potilaana ja piti häntä hoidella..
Viikonloppu meni oikeastaan siihen että maha-asukki mylvi ja mahaa nipisti ja alapäähän vihloi.. Taisi jossain välissä olla taas poikittain, ainakin tuntui siltä.. Varmaksi en sano kyllä.. Tänään onkin sitten selkä jumissa..
Onnea Tarjamamma komeasta pojasta joka siellä mahassa asustaa.. Olen itsekkin miettinyt sitä ultraa, mutta enpä taida enää mennä.. Kun itsestäni tuntuu että kaikki on hyvin ja onha tässä vielä yksi lääkäri käynti.. Ja mieheni sanoi että kuitenkin se sukupuoli sieltä näkee.. Ja kun sitä emme halua tietää..
Mutta hyvää viikon alkua ja toivotaan että Emmallakin päivä paranee...Tuedän tunteen kun mikään ei mene niin kuin pitäisi ja kun on asioista sanonut miljoonaan kertaan ja siltikään mitään ei tapahdu!
Sisuliini 34+1
Näin taas uuteen viikkoon...
Eilen illalla sit noi mun mahan juilimiset yltyivät tosi koviksi ns. "menkka"kivuiksi, että soitin äitipolille, ja pitihän sielä sitten käydäkkin.
Kaikki näytti hyvältä ja lääkäri sanoi, etttä estellä ei tarvitse jos meinaa tulla niin saa tulla, oikein päin vauva oli ja painoarvio oli 2,5kg, Hyvin mielin palasin kotiin , vaikka kivut jatkuvatkin, nyt ei tarvii pelätä ettei sais syntyä..ja miettiä onkohan kaikki hyvin. ja voihan se olla ettei synny vielä moneen moneen viikkoon...epäilivät myös jonkun sortin tulehdusta, joka vois myös aiheuttaa noita kipuja, kun tunnen niitä usein vessassa käydessä.No pitää kuulemma mennä uudestaan tälläviikolla jos kivut ei hellitä ja neuvolahan mulla on ylihuomenna.
peruin nyt sen yksityisenultran joka olisi ollut ensiviikolla, eipähän nyt tarvii miettiä sitä ultraamisen tarvetta enään.
emma: toiv.tää viikko etenis kuiteskin paremmin kuin mitä alkoi..ja kaikki menee hyvin, voimia...:)
Kaikille hyvää viikkoa....:)
Miijo 33+6
Ja taas on aikaa vierähtänyt tosi paljon! Mutta nyt on sit virallinen äippäloma alkanut ja aikaa luulis olevan ainakin hiukan enemmän kirjoitteluun! Täällä on kaikki mennyt tosi mallikkaasti.. Selvisin neljällä sairaslomapäivällä koko raskausajan! On niin kiitollinen olo kyllä kun on aina välillä käyny täällä lukemassa jos jonkunmoisista oireista! Toivottavasti loppuodotus menis kaikilla mahdollisimman seesteisesti! :)
Nyt ois sit kotona kaikkea pikkusta puuhaa ennen kuin voi tositoimiin alkaa.. Pinnasänky ois tossa kokoamista vaille valmis ja huonettakin tarvis varmaan hiukan muuttaa vähemmän toimiston oloiseksi. Vaikka meidän makuuhuoneessa pikkuinen toki alkutaipaleensa viettää! Maha alkaa kyllä olee jo niin iso et on kai parempi odottaa miestä kokoamaan sänkyä kuin itse alkaa hirveesti kyykkimään.
Viime viikolla oli neuvola ja siellä kaikki arvot ok. Verenpaine 116/ 60 , painoa yhteensä +12kg ja sf 31. Hemoglobiinia ei oo enää edes mitattu kun se pyöri jossain 130 molemmin puolin ihan ilman lisärautaa! Ens viikolla ois viimeinen lääkäri ja siinä samalla se kokoarvio. Se kyllä jännittää.. Vähän on sellainen tunne ettei täältä mikään pikkuinen vauva ole tulossa! Ja makeanhimo on jotain aivan käsittämätöntä!!! Onko muilla samaa ongelmaa? Ja syöttekö päivittäin jotain herkkuja? Miettin vaan et miten paljon se oma syöminen vaikuttaa tässä lopussa vauvan painoon? Kokemuksia!
Niin ja onnittelut Violetille! Teit tästä taas asteen todellisempaa synnyttämällä jo pienoisesi! Onneksi kaikki on mennyt hyvin ja olette saaneet jannun jo kotiin!
Mut siinä nyt päällimmäiset asiat ja jatketaan taas puuhasteluja!
Hyvää äitiyslomaa muuten kaikille jo sen alottaneille ja tsemppiä niille jotka vielä hetken joutuu/saa töissä olla! Ja aurinkoista viikkoa! :D
Koetan hoitaa yhtäaikaa kesäkeittokattilaa ja kaksivuotiasta ja kirjoittaa tätä viestiä :) Yhden kattilan pohjan jo pilasin ja tuo kuopus leikittää melko rajusti meidän pientä kissavauvaa. Edellinen kisu jäi pari viikkoa sitten auton alle ja eihän sitä ilman osannut olla. Hiukan on söpö tuo pikkuinen (tosin varmaan pian myös aika hermoheikko)...
Mulla kanssa kait alkoi nyt virallinen äippäloma, lomaillut olen kyllä koulujen loppumisesta saakka, joten ei tämä niin suuri etappi ole. Kelalta en ole vielä saanut äitiyspäivärahapäätöstä, hiukan jänskättää saanko mistään rahaa. Työnantajan pitäisi vielä kolme kuukautta maksaa palkkaa ja kelan rahat menevät siltä ajalta käsittääkseni sitten sinne.
Oma olo on ihan ok, vatsa on kiltti ja rauhallinen - jalat taas ei meinaa tätä raskautta kestää ollenkaan. Toinen pohje on täynnä suonikohjuja, levottomat jalat iskee viimeistään kun voisin kellahtaa illalla hetkeksi sohvalle ja yölläkin sama vaiva pitää hereillä. Painoa on tullut jotain 16 kg, hb on keikkunut hiukan sadan yläpuolella. Mulla on torstaina neuvola ja tiedän jo valmiiksi, että siellä on TOSI rasittava kesäsijainen enkä yhtään haluaisi mennä. 16. päivä on TAYSissa synnytyksen suunnittelu, esikoinen kun syntyi sektiolla ja tuo kuopus päätti tulla maailmaan virhetarjonnassa ja ponnistusvaihe kestikin sitten melkein puolitoista tuntia. Saas nähdä kuinka tällä kertaa :)
Tällaista, taas taitaa keitto kärähtää pohjaan,
anna ja heppu 34+5
Viikot vierii hurjaa vauhtia. Tänään oli neuvola..kaikki ok. Nyt odotellaan aikaa äippäpolilta synnytystapa-arviointiin. Aikasemmin vauva oli jo raivotarjonnassa mut nyt th oli melko varma että on perätilassa.Th:n mukaan sektio näyttää enemmän kuin todennäköiseltä. Jos täällä on sektion kokeneita niin mielelläni lukisin kokemuksia...kauan kesti parantuminen?Mieluummin sitä kuitenkin olis alateitse synnyttäny..sektio kuitenkin iso leikkaus. Mut toivohan ei vielä ole tyystin menetetty.=)
Viime viikolla saatiin vihdoin ja viimein hankittua hoitopöytä. Tänään pääsen alottamaan vauvan vaatteiden pesun ja laittelemaan tavaroita paikoilleen...jee!=)Ja äippälomakin alkaa virallisesti huomenna...tosin saikullahan mä oon ollu tässä jo koko kevään ja kesän.
Tais meillä kissa osoittaa viime yönä vähän mieltään kun kaivettiin vauvan tavarat esille..päätti herra pissiä sängyn päiväpeitolle..PRKL!onneks peitto oli lattialla eikä sängyllä. Mietin vaan että kuinkahan reagoi kun vauva tulee kotiin..
nyt syömään jotain ja sit vauvan vaatteiden kimppuun.
S rv 34+2
Taas uusi viikko pyörähtänyt käyntiin. Kesän tulo näytti jo niin lupaavalta, mutta tänään taas pilvessä ja vettä tulee..:(
Mä olen kans alkanut pesemään vauvan vaatteita ja silittämään niitä, vielä ois muutama koneellinen, turvaistuimenkin olen saanut jo ostettua. Enää ei puutu kuin pinnasängyn patja senkin kerkee vielä..Pakkaan jättään asiat aina viime tinkaan =)
Viikon päästä ois neuvola, saa nähdä joko tuo hemppa ois alkanu nouseen. Kahteen otteeseen oon jo tässä raskaudessa joutunu rauta kuurille..Painoa on tosiaan tullut tähän mennessä ruhtinaalliset 16kg todella paljon ei ois saanu tullu vissiin paljon mitään vielä kun on tuo r.diabetes..:(
Onneksi lähtöpaino on alhainen niin ei oo ylipaino vielä enempää elimistöä rasittamassa. Saa vain nähdä millä ihmeen keinolla saan nuo kaikki kilot poissa..
Pitääpäs lähtee syömään taas =) Eihän se ihme olekaan jos paino nousee kun on koko ajan nälkä, maha ei vaan enää veä niin paljon ruokaa kuin ennen..=)
Sanna ja nassikka 35+2
täällä viikko alkoi neuvolakäynnillä, kaikki ok: pissa puhdas, verenpaine 109/79, vauvan syke 145 ja sf-mitta 36 - hassua kun terkka manasi ettei saa siitä yhtään pienempää mittaa vaikka kuinka yrittäisi ja mittasikin pariin otteeseen - silti musta tuntui ettei mitannut kunnolla kun mun mielestäni kohdun yläosa olis korkeemmalla kuin minne sen mittanauhan painoi... vauva oleilee edelleen vissiin poikittain ja laittoi lähetteen ä-polille, että saavat tarkistaa siellä missä tilassa vauvan on eli nyt odotellaan kutsua sitten sinne. Kiva päästä vielä kerran kurkkaamaan masuveikkaa.
En nyt muista yhtään mitä edellisessä pinossa oli ollut puhetta ja tämänkin pinon jutut ehtivät taas unohtua - pahoittelen siis omanapaisuuttani...
Mukavaa maanantain jatkoa Elotähkille
-viltsu-inkeri rv34+3-
täällä viikko alkoi neuvolakäynnillä, kaikki ok: pissa puhdas, verenpaine 109/79, vauvan syke 145 ja sf-mitta 36 - hassua kun terkka manasi ettei saa siitä yhtään pienempää mittaa vaikka kuinka yrittäisi ja mittasikin pariin otteeseen - silti musta tuntui ettei mitannut kunnolla kun mun mielestäni kohdun yläosa olis korkeemmalla kuin minne sen mittanauhan painoi... vauva oleilee edelleen vissiin poikittain ja laittoi lähetteen ä-polille, että saavat tarkistaa siellä missä tilassa vauvan on eli nyt odotellaan kutsua sitten sinne. Kiva päästä vielä kerran kurkkaamaan masuveikkaa.
En nyt muista yhtään mitä edellisessä pinossa oli ollut puhetta ja tämänkin pinon jutut ehtivät taas unohtua - pahoittelen siis omanapaisuuttani...
-viltsu-inkeri rv34+3 eli tj39 :)
viltsu-inkeri rv34+3 eli tj39 :x
viltsu-inkeri rv34+3 eli tj39 :x
jurkele, että voi ottaa päähän nää uudet sivut kun näytti siltä ettei mun viesti tullut näkyviin lainkaan ja muutaman kerran yrittämisen jälkeen kyllästyin ja nyt se näkyy sitten 3 kertaa - pahoittelen, tarkoitus ei ollut toistaa itseäni :)
Nää sivut on kyllä välillä niin syvältä..
Mä oon ollut jotenkin hirveen ahkera tänään.. hih.. Mutta nyt on jotenkin sitten niin puhki.. Ja tulihan sitä anopin kanssa sanasota.. Ei mikään kovinkaan pieni.. Mutta asia on hoidettu ja sanoin että minuun ei saa enää purkaa mitään tunteita, sitten taas kun vauva syntyy.. Taisi rauhottua mutta ei hän leppynyt ole vielä.. Tuskin on pitkään aikaan..
Mitenkäs muilla on nyt mennyt..?
Mieli tekisi lähteä jonnekkin reissulle, mutta luulet että reissua on tarpeeksi huomenna kun menen viemään koiria eläinlääkärille.. Pitäisi ostaa farmari auto, mutta toistaseksi se jää.. Katsotaan sitten syksymällä tuli vastaus kun mieheltäni kysyin..Miten pitkään te olette uskaltaneet lähteä reissuun? Siis tarkotan että vieläkö menette jonnekkin pidemmälle vai onko jo kotosalla oleilun aika..?
Sisuliiini
Täällä on tämä viikko viel kesälomaa ja sitten alkaakin siitä äippäloma<3Tämä sivusto on aivan ärsyttävä välillä!!tänään ei muka odotus palstal olluna yhtään keskusteluja:Dja sit just kirjotukset hävis kun tuhka tuuleen:S
Olin tänään pari tuntia kaupoilla pyörimässä ja tuntu siltä kun vauva ois just ny tulos,rupes ponnistuttaan ja sellanen paineentunne tuli=omasuun on vihlonnu kokopäivän oudosti..ajattelin nyt ottaa panadolia 2 ja levätä jos olo ei kohene niin pakko soitella äippäpolille...
Täällä viikko alkoi ilman kanssa ihanan lämpimänä ja aurinkoisena:)ollaan menossa lauantaina puuhamaahaan,toivottavasti sää vaan sallii..ja jos olen viel yhtenä kappaleena :Dnyt vain pikaset löpinät kun esikoinen tekee tuhmia!moro!
Vaikka aamulla satelikin niin tämä iltapäivähän näyttää ihan kauniille! Vkl meni reissussa rymytessä kun lauantai vietettiin Särkänniemessä Nti Wiis Ween ja mummon kanssa. Täytyy sanoa, että täältä K-S:sta tullessa tuo Tampere on ihan tarpeeksi pitkän matkan päässä kun mukana on kannettavana tällainen vatsakumpu. Eilinen ja tämä aamukin on mennyt palautuessa reissusta, vaikka noinkin lähellä käytiin. Sen ainakin päätin että en kulje enää mihinkään autolla jossa ei ole ilmastointilaitetta!!
Nyt kuitenkin on taas jonkinlainen innostuspuuska menossa ja kaverille olisi tarkoitus pitää vauvakutsut tässä parin viikon päästä. Koska tykkään näprätä ja leipoa kaikkea niin tällaiset kutsut on oikeaa hermolepoa minulle. Oikein sormia syyhyttää päästä tekemään kaikkea pientä... Onko teille pidetty vauvakutsuja tai onko muilla ollut tapana järjestää sellaisia? En itsekään tiedä onko niistä sen suurempaa ideaa, mutta pääseepähän ilahduttamaan ystävää ja kun itsellenikään ei järjestelyt ole mitään pakkopullaa niin mikäpäs tässä.
Olen yrittänyt viettää nyt aika paljon aikaa tytön kanssa kahdestaan kun tiedän että syksymmällä aika on kortilla ja se kun typykkä lähtee eskariin ei ainakaan lisää sitä yhteistä aikaa. Te keillä on ennestään useampia lapsia, oletteko järjestelleet jotenkin niin että teillä on omaa aikaa vanhempien lasten kanssa vai ovatko lapset vain sopeutuneet ajatukseen että aikaa menee aina vauvankin kanssa? Nti Wiis Wee on kyllä tosi innostunut vauvan tulosta, mutta toivon että ei tunne vauvan synnyttyä itseään ulkopuoliseksi ja siksi olenkin suunnitellut erillisiä äiti-tytär hetkiä tai yhteistä harrastusta vain meille kahdelle.
No, ensi viikolla neuvolaan ja sitten kahden viikon päästä äippäpolille, jonka jälkeen ollaankin paljon viisaampia siitä milloin pikkukaveri saapuu valloittamaan palan maailmaamme, sitä odotellessa
E-A 33+6
P.S Sorry, tuli vähän oma napainen juttu!!
saada ääneni kuuluviin. Viimeksi kun kirjoitin niin yllättäen juttu katosikin johonkin kaukaisuuteen... Harvemmin oon tänne siis kirjottanu mut useesti lukenu teijen juttujanne kyllä. Joten tuskimpa kukaan mua muistaa :)
Mullakin oli aamusta neuvola ja siellä kaikki ok... Piti tosin näyttäytyä lääkärillekin, kun nuo kipeät supparit on lisääntyny.. Saa nähdä tekeekö tuo meijenkin pikkuinen kohta tuloaan maailmaan.. Kohdunkaulaa oli kuiteskin vielä ainakin pari senttiä jäljellä joten sen suhteen ei hätää.. Itteä vaan ihmetyttää kun toisaalla vauvat ollaan valmiita ottamaan vastaan heti kun 34 viikkoa on täynnä ja täällä taas tunnutaan tarjoavan osastolla makoilu vaihtoehtoa. Ja sinne osastolle mä en kyllä halua!!
Nyt täytyy vaan ottaa mahdollisimman rauhallisesti ettei ainakaan omalla turhalla rehkimisellään laita vauvaa syntymään liian aikasin. Muutaman viikon kun pikkunen vielä pysyttelis masussa ni sit ois asiat jo melkosen hyvin...
En oo päässyt tänne koko päivänä ja vkpl:na en kerennyt - mihin tää aika oikein katoaa..?! Pikaisesti naputtelen ennen saunaan menoa.
Tänään oli nla! Mulla oli paino tippunu puol kiloa edelliskerrasta, o-hoo! Kaikki näytteet oli ok ja sydänäänet tako hyvin, päälle 150, sf 30! Ja se mikä mut yllätti oli se, että nlantäti sanoi tuntevansa vauvan pään alhaalla, mutta en usko sen kiinnittyneen vielä kuitenkaan. Ihmetteli mun energisyyttäni, vaan helppoa se on olla, kun mikään ei oikeastaan vaivaa - tosin tänään illasta on pistänyt ja puskenut alapäätä. Ä-polilta oottelen lähetettä kokoarvioon, joka pitis tulla tässä lähiaikoina.
Äääh, heti ko pääsin koneelle, nii mua huudellaan jo saunaan, joten mentävä on. Toivottavasti huomenna toimii nää sivut normisti, että pääsen aikasemmin turiseen :) Terveisiä kaikille! :)
Tämän mamman yö meni pelkotilassa..sattui niin kovasti ,ihan kun kramppeja alavatsassa.Viilsi alamasua tosi kovasti enkä pystynyt hengittämään:Sliikua en pystynyt ja vauvakaan ei liikkunut joten ei ainakaan se möyrimisestä kipuilu johtunut..pelästyin jo kuollakseni jos istukka olis revenny mut eikös sillon pitäs verta vuotaa?täytyy soitella tänään neuvolaan että saan mielenrauhan
Vauva kyllä on liikkunut mutta ei niin kovasti kun yleensä..menkkamaista jomotusta on ja häpyluu tuntuu kun tulessa ois:Sihanaa ihanaa:)Tulen ilmoittelemaan päivällä kuulumisia enemmän.
Toivottavasti teille ei tällästä tule<3
snow ja nappis rv 33
Ainakin meikäläisellä on ihan sikakuumat oltavat ja hiki valuu otsalta, vettä menee kiitettävästi ja veskissä saa juosta tämän tästä :p
*SF* Jos istukka repeää, osittainkin, nii vuotaa kyllä verta. Naapurilla kävi tässä pari kuukautta just silleen, että istukka oli irtoamassa ja "oireena" oli veri ja vatta kipeenä, mutta en vaan nyt millään muista, että millä tavoin hällä vatta oli kipee. Toivottavasti sun masukki malttais pysyä vielä jonkun viikon yksiössään, ko on vielä kuitenkin vähän liian pienet viikot syntyä.
Täällä kanssa yksi supistelija...
Perjantaina kävelin pari kilsaa kaupoille ja sitten laahustelin kaupoilla jonkun aikaa, niin illalla sitten supistelikin monta tuntia ja ihan säännöllisesti 5 minuutin välein. Kivuttomia tosin, vähän vaan sellaista menkkamaista juilimista.
Kävellessä muutenkin tuntuu aina rupeevan supistelemaan.
Eilen kävin yksityisellä lääkärillä ihan vaan varuiksi. Kohdunkaula oli pehmennyt, mutta kiinni vielä, eikä juurikaan lyhentynyt, joten ei hätää. Tosin lekuri kehotti ottamaan kohtuu iisisti, jotta vielä ainakin 3 viikkoa pysyisi vauva masussa (nyt menossa rv 32). Tosin ei tuo perjantainenkaan mun mielestä kovin raskasta urheilua ollut....
Katottiin samalla vauvaa. Paino-arvio tällä hetkellä n. 2kg eli jonkun verran keskikäyrän yläpuolella ja jos samoilla käyrillä pysytään, niin laskettuna aikana olisi sellaiset 3,8kg kasassa (itse olin samankokoinen, vaikka en sitten kauhean isoksi aikuiseksi kasvanutkaan). Lääkäri siinä sitten vitsaili että saisihan se vähän ennen laskettua aikaa syntyäkin, kun äiti on noin pienikokoinen... Ja kun mulla sf-mittakin on pysytellyt jatkuvasti yläkäyrällä niin kehotti pyytämään neuvolalääkäriltä lähetteen synnytystapa-arvioon, niin nähdään sitten vielä lähempänä h-hetkeä että minkäskokoinen tytteli sieltä onkaan tulossa.
Nyt näytti olevan vauvelin pää melko alhaalla. Toivottavasti pysyy noinpäin eikä enää rupea kampeamaan itseään pystyyn.
Mulla ei muuten itelläni ole paino nyt noussu pariin viikkoon ollenkaan, mistähän mahtaa sekin johtua? Voiko tuo vauva kuluttaa niin paljon energiaa että äidin paino laskee ja kokonaisuus pysyisi siis samoissa lukemissa? Vai onko vaan äidin kaikki lihakset haihtunut tai jotain, kun tuo vauva kuitenkin tuntuu olevan ihan hyvän kokonen...
No, tässä tuli tällaista omaa napaa aika paljon. Pitäiskin lähteä syömään ja ettimään pinnasänkyä+hoitopöytää..
mulla karkaa viestit nykyään aina tonne...en tiiä sit mitä painelen , yritetääs nyt vastaa viestiin ..
nukkumisesta: mä nukun vielä suh koht hyvin jossei lasketa pissalla ravaamista noin 2-3 kertaa yössä. poika nukkuu ( 2 wee) tosi hyvin, nukkunu ihan 6kk lähtien...
mullahan on nyt ilta insuliinit käytössä ja paasto arvot on rauhottunut sen myötä...tiukalla ruokavaliolla olen. painoa tullut vasta 3 kiloa koko raskauden aikana, viime neuvolassa taas tippunut kilon =O..15. päivä pääsis taas kurkistamaan miten vauva on kasvanut...pyydän kyllä että kahtoo kohdunsuun tilanteen samalla...supistuksia aika useasti.
peetu 32+3