Taas minua nöyryytetään töissä koska tein pienen virheen
Olen ollut tässä työpaikassa pari kuukautta, joten en vielä ole kaikkien asioiden yleistietäjä. Olen paljon tekemisissä asiakkaiden kanssa, neuvoen ja opastaen heitä palveluidemme suhteen.
Aluksi kysyin aina muilta, mitä missäkin tilanteessa asiakkaalle vastataan. Ehkä varmistelin liikaakin. Sitten aloin vastaamaan oma-aloitteisemmin. Välillä kuitenkin tulee pieniä virheitä, en ole osannut muotoilla asiaa niin kuin täällä on tapana, tai vastaukseen on lipsahtanut oikea asiavirhekin.
Eilen tällainen asiavirhe taas pääsi käymään, kyseessä oli harvinaisempi tilanne johon sovellettavaa sääntöä en oikeasti vain muistanut. Minun virheeni se oli, en sitä kiellä, mutta nyt tekisi taas mieli lopettaa koko työ kollegojen takia. Ihan jokainen on tähän mennessä käynyt morkkaamassa minua tuosta kaameasta virheestä (joka ei ollut oikeasti mitenkään suuri tai vakava). Jokainen aivan haudanvakavalla sävyllä, niin kuin olisin mokannut aivan kaamealla tavalla.
On ihan hyvä että huomautetaan, jos annan asiakkaalle millään tavalla virheellistä tietoa. Mutta täällä ilmapiiri on lyttäävä ja painostava, kaikki tavallaan mulkoilevat kulmiensa alta, niin kuin olisin jotenkin aivan uskomattoman tyhmä kun voin tehdä tällaisia virheitä. Kukaan ei sanallakaan puhu siitä, että alussa sattuu väkisinkin virheitä, tai että ei tämä virhe ollut mikään iso.
En tiedä miten minun pitäisi täällä toimia. T yökavereita rasittaa jos kysyn heiltä joka asiasta, mutta mitään virhettäkään ei saisi koskaan tehdä. Olen jotenkin lukossa täällä, tuntuu siltä ettei minua hyväksytä. Ja minua hämmentää se, että niin pienistä asioista tehdään niin iso ongelma. Mitä mahtaisi tapahtua, jos joskus tekisin oikeasti pahan virheen?
Sainpa purettua tämänkin ahdistuksen tänne...
Kommentit (10)
Ikävä tilanne, mutta edellinen vastaaja on oikeassa. Älä keksi mitään vastauksia itse, vaan sano aina, kun et tiedä varmasti, että varmistat ja palaat asiaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut perehdytyksen työhösi? Jos et, vaadi sellaista. Monissa asioissa on tärkeää, mitä asiakkaalle luvataan, jotta ei luvata liikoja. Jos itsekin tiedät, että tiettyyn asiaan liittyen et muista kyseistä sääntöä (kuten tuossa kuvasit), sun on ymmärrettävä olla silloin sanomatta mitään omasta päästäsi ja sanottava asiakkaalle, että varmistat tämän asian ja palaat siihen heti, kun mahdollista.
Mikä lasketaan perehdytykseksi? Ensimmäisenä päivänä annettiin superpikainen opastus perusasioihin, ja sen jälkeen ollaan opastettu tilanteen mukaan kun olen pyytänyt apua. Asiakaspalvelu ei edes ole päätoimenkuvani, joten niiden kiemuroiden oppiminen on hidasta. Osaan perusasiat, mutta jokin pieni yksityiskohta juuri tietyn asiakkaan uniikissa tilanteessa voi hyvin helposti jäädä mainitsematta, tai sitten sanon jotain väärää. Ja se väärä asia saattoi edellisen asiakkaan kohdalla olla juuri oikein sanottu, joten monimutkaista on.
Ymmärtäisin työkavereiden suhtautumisen jos nämä olisivat vakavia asioita. Mutta en ole kertaakaan tehnyt isoa virhettä, koska varmistan edelleen oikeasti tärkeät asiat jos olen epävarma. On hyvin stressaavaa, että minun odotetaan hoitavan näitä asioita itsenäisesti, mutta pienintäkään virhettä ei saisi koskaan tulla. Minulla on nyt ihan hirveä olo, kun jokainen on käynyt kyselemässä että mitä minä oikein olen asiakkaalle kirjoittanut. Kun pääasiassa kirjoitin kaiken aivan oikein.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut perehdytyksen työhösi? Jos et, vaadi sellaista. Monissa asioissa on tärkeää, mitä asiakkaalle luvataan, jotta ei luvata liikoja. Jos itsekin tiedät, että tiettyyn asiaan liittyen et muista kyseistä sääntöä (kuten tuossa kuvasit), sun on ymmärrettävä olla silloin sanomatta mitään omasta päästäsi ja sanottava asiakkaalle, että varmistat tämän asian ja palaat siihen heti, kun mahdollista.
Mikä lasketaan perehdytykseksi? Ensimmäisenä päivänä annettiin superpikainen opastus perusasioihin, ja sen jälkeen ollaan opastettu tilanteen mukaan kun olen pyytänyt apua. Asiakaspalvelu ei edes ole päätoimenkuvani, joten niiden kiemuroiden oppiminen on hidasta. Osaan perusasiat, mutta jokin pieni yksityiskohta juuri tietyn asiakkaan uniikissa tilanteessa voi hyvin helposti jäädä mainitsematta, tai sitten sanon jotain väärää. Ja se väärä asia saattoi edellisen asiakkaan kohdalla olla juuri oikein sanottu, joten monimutkaista on.
Ymmärtäisin työkavereiden suhtautumisen jos nämä olisivat vakavia asioita. Mutta en ole kertaakaan tehnyt isoa virhettä, koska varmistan edelleen oikeasti tärkeät asiat jos olen epävarma. On hyvin stressaavaa, että minun odotetaan hoitavan näitä asioita itsenäisesti, mutta pienintäkään virhettä ei saisi koskaan tulla. Minulla on nyt ihan hirveä olo, kun jokainen on käynyt kyselemässä että mitä minä oikein olen asiakkaalle kirjoittanut. Kun pääasiassa kirjoitin kaiken aivan oikein.
ap
Onko teillä jotain palavereita, jossa voisit ottaa tämän esille juuri kuin tuossa viestissäsi sanoit. Olisi hyvä purkaa tätä tilannetta niin, että kaikki ovat paikalla.
Palavereita on, mutta sielläkin minua kyräillään oudosti :( Minua ei jotenkin nähdä osana porukkaa. Periaatteessa tulen toimeen kaikkien kanssa, mutta olen silti heille ulkopuolinen. Olen aika ujo enkä mielelläni puhu paljon, joten olisi mahdottoman vaikeaa ottaa palaverissa asia esille. Tilanne olisi ihan eri, jos tunnelma olisi avoin ja lämminhenkinen mutta jostain syystä ei ole. Minusta on aina työpaikoilla pidetty, joten tämä paikka oikeasti vähän karmii. Tulee sellainen epävarmuus, että olenko aivan surkea työntekijä ja vain itse tietämätön siitä.
ap
Tuollaista se tuntuu olevan joka työpaikalla. Koska selvästi olet ottanut vastuun virheestä ja oppinut jotain, tuollainen työkavereiden jatkuva asian jauhaminen on rasittavaa. Älä ota sitä itseesi, älä anna tuon mennä ihon alle, vaan katse kohti tulevaa!
Olen itse ollut nykyisessä tuöpaikassani vuoden ja olen nuorin, joten kaikki on aina syytäni enkä osaa mitään. Työkokemusta alalta on kuitenkin pidemmältä ajalta ja laajemmin kuin parilla kollegallani, joten pyrin ottamaan huumorilla, jos joku alkaa selittää jotain itsestäänselvää asiaa. Huomaan myös kun joku pyrkii nöyryyttämään ja kun en reagoi siihen, se menettää tehonsa.
Puhu esimiehesi kanssa ja sano, että perehdytys ei ehkä ole ollut riittävä. On varmaan niin, että nuo kaikki pikkuyksityiskohdat oppii vasta työtä tekemällä pitkän ajan kuluessa eikä kukaan odotakaan sinun kaikkea nippelitietoa heti hallitsevan. Tärkeää on kuitenkin se, että omasta päästään ei keksi asioita, vaikka ne olisivat jotain ei-niin-tärkeitä pikkujuttuja. Jos asiakkaalle luvataan jotain, se on jonkun tehtävä ja se lisää jonkun työkuormaa ja jos siitä ei saada asiakkaalta edes lisämaksua, se ei ole firmalle kannattavaa. Jos et jotain juttua tiedä, varmista se ensin kokeneemmalta kollegalta. Asiakkaalle on aina parempi sanoa, että palaan tähän kun olen varmistanut asiat kuin keksiä omasta päästään jotain, joka ei pidä paikkaansa tai aiheuttaa firmalle lisätyötä. Usein on myös niin, että seuraavalla kerrallakin asiakas olettaa asian olevan niin kuin on luvattu, vaikka lupaus olisi ollut virhe.
En usko, että työkavereiden tarkoitus on nöyryyttää sinua. Heillä voi olla aito huoli siitä, mitä asiakkaalle on luvattu, jos se ei ole firman käytäntöjen ja politiikan mukaista.
Kysymistä ei tarvitse koskaan hävetä. Kaikki ymmärtävät, että uusi henkilö ei voi saman tien hallita ihan kaikkea ja oma kokemukseni on, että suurin osa auttaa ihan mielellään.
Kuulostaa kamalalta. Yritä vaan sinntellä ja ajatella, että työ on vaan työtä ja oikea elämä on jossain muualla.
Selviää varmasti ajan kanssa, onko työyhteisössä jotain pahemminkin vialla. Kun tiedät pyrkiväsi tekemään parhaasi, niin voit ainakin säilyttää itsekunnioituksesi. Ehkä tuossa paikassa kaikki varovat paljastamasta virheitään toisille, kun siitä seuraa mitä seuraa. Parempi nähdä epätäydellisyys aloittelijassa tai aina samassa ihmisessä. Kannattaa kirjoittaa kaikki ohjeet ja uudet oppimansa asiat omaan muistikirjaan, josta ne voi tarkistaa eikä joudu kysymään monesti samasta asiasta. Tuo "kyselykausi" on kuitenkin tärkeä ja osoittaa vastuuntuntoa ottaa asioista selvää yksityiskohtaisesti. Mulkoilijat eivät siis ole oikeassa.
Onko koulutuksesi riittävä työtehtävääsi?