Onko kaura "suolistoystävällinen" vilja?
Kommentit (8)
Onhan se. Esim. kaurapuuron syöminen jättää suoliston pintaan ohuen "lima"kerroksen, joka suojaa suolistoa.
Puhdas, gluteeniton kaura on ainoa sopiva vilja minun kohta kolmevuotiaalle lapselle, jolla suolisto ei huoli muita viljoja. Siitä voisi päätellä jotakin kauran suolistoystävällisyydestä ja tuo sopii myös keliaakikoille.
Riippuu ihmisestä. Minulla on ärtyvä suoli ja kaura ärsyttää suolistoani ihan perkeleesti. Tulee vatsa tosi kipeäksi ja ihokin menee huonoksi. En voi syödä muita viljoja kuin riisiä.
Olen ollut huomaavinani, että kun vaihdoin sämpylät kauraan (harvoin syön vaaleaa leipää muutenkaan, mutta kun ruisleipä alkanut pierettää), niin ihan kuin ei tulisi sellaista ällöä turvotusoloa.
Viljoista kaura on käsittääkseni yleensä aika vatsaystävällinen.
Liika vähäkuituinen vehnä aiheuttaa hiilihydraattisyndroomaa ja ruis ainakin suurina määrinä voi ärsyttää suolistoa.
Itse syön kaurapuuroa joillain leseillä tai Vi siblinillä höystettynä aina kun vatsa oireilee.
Parempi kuin vehnä ja ruis, gluteenittomana paras, saattaa sopia tavallisenakin ja on suht. ravinnerikasta. Testaamalla tiiät mitä sun suoli sanoo.
Useimmille kaura on oikein hyvä, mutta sitten on niitä poikkeuksia jotka eivät siedä edes kauraa.
Up